axxyanus schreef: ↑04 okt 2017 16:17
Earthheart schreef: ↑04 okt 2017 15:18
ja, zoals kinderen en mentaal gehandicapten. Bij hen is dat geen probleem, dus bij anderen ook niet.
Dat is een non-sequitur. De situatie nu is dat slechts een kleine minderheid als volwassene handelsonbekwaam moet worden verklaard. Met wie jij allemaal rechten wil geven, zal dat plots de meerderheid worden. maar toch moeten we maar gewoon aannemen dat dat geen probleem zal zijn.
wil je nu echt zeggen dat als er heel veel mentaal gehandicapten waren geweest, de praktische uitvoering van rechten zo moeilijk werd dat we dan mensenrechten best afschaffen en mensen zouden mogen doden en eten voor het genot?
We hebben het hier over hoe een maatschappij een heleboel nieuwe individuen op een of andere manier als burgers moet behandelen waarvan het meerderheid handelsonbekwaam is en in je antwoord draait het weer om waar jij als individu in slaagt?
als ik erin slaag, en ik niet bijzondere eigenschappen heb die anderen niet hebben, dan slagen anderen daar ook in en slagen we er dus als samenleving in.
Of lees eens zoopolis van Will Kymlicka
https://global.oup.com/academic/product ... us&lang=en&
Kan je er eens mee ophouden om deze gedachtewisseling om jou te laten draaien? Jij geeft namelijk helemaal niemand rechten.
kan jij eens ophouden met te zeggen wat ik wel of niet doe? Ik geef wel rechten.
Rechten zijn niet iets dat het ene individu aan het andere individu verleent.
jawel
Het enige wat jij gedaan hebt is een keuze maken in hoe jij anderen tegemoet komt.
ok, dan doen we heel deze discussie over, met het woordje "tegemoetkomingen" in plaats van "rechten". Nu tevreden?
Earthheart schreef: ↑04 okt 2017 15:18Dus ofwel behandel je iedereen gelijk voor de wet en moet je een enorme burocratische mallemolen op gang brengen om al die nieuwe individuen op een formele manier handelsonbekwaam te verklaren.
amaai, moeilijk hoor! (ironisch) "Wij verklaren ze handelsonbekwaam". Ziezo, in één seconde opgelost. Of ook: "iedereen is handelsbekwaam, tenzij aanwijzingen voor het tegendeel" Twee seconden.
Maar wat bedoel je eigenlijk met handelsonbekwaam?
Belachelijk, denk je nu werkelijk dat dat de manier is waarop sommige volwassenen handelsonbekwaam worden verklaard? Dat we die mensen op twee seconden handelsonbekwaam verklaren met de woorden, er zijn aanwijzingen dat u handelsonbekwaam bent?
ja, als die volwassenen even handelsonbekwaam zijn als dieren volgens jou zijn, hoe lang moet je die volwassenen dan testen om daar achter te komen volgens jou?
Uiteindelijk kunnen we het simpel doen: toon mij een handelingsbekwaam niet-menselijk dier. Als je nu gaat zeggen dat je dat niet kunt, dan hoeven we er ons niet druk over te maken hé. Ik vraag niet van jou om alle dieren op aarde elk urenlang te gaan onderzoeken op handelingsbekwaamheid.
Waarom wil jij eigenlijk per se handelingsbekwaamheid testen? Voor rechten zoals het recht om niet tegen de eigen wil in gebruikt te worden, is handelingsbekwaamheid irrelevant, want we geven dat recht aan zowel handelingsbekwamen als onbekwamen.
Je blijft langs de ene kant roepen hoe je al die dieren rechten wil geven maar van zodra dat een beetje praktisch wordt zijn je antwoorden gewoon een overduidelijk met de voeten treden van die rechten.
zeg eens welke dieren ik tegen hun wil in gebruik, van zodra ik het toekennen van dat basisrecht in de praktijk toepas? Welke rechten die ik toeken, treed ik met de voeten?
Je ziet toch dat er aan het begin van de voorgaande paragraaf staat: ofwel behandel je iedereen gelijk voor de wet en dan kom jij met deze opmerking alsof we dat zo doen met mensen die handelsonbekwaam worden verklaard?
ja, elke mens heeft toch die basisrechten, maar ik zie nog steeds niet in waarom als je van diep mentaal gehandicapten gaat verklaren dat ze handelingsonbekwaam zijn, je dan hun basisrechten schendt. Of wil je zeggen dat je handelingsonbekwamen als handelingsbekwamen moet behandelen als je ze als gelijk voor de wet wil behandelen? Ik ben totaal niet mee.
Earthheart schreef: ↑04 okt 2017 15:18Ofwel werk je via proxy's en verklaar je bv alle honden bij wet al op voorhand als handelsonbekwaam en heb je daarmee honden officieel als tweederangs burgers verklaart.
ah, ok, dan begrijp ik je. Dan heeft onze maatschappij baby's als tweederangsburgers verklaard omdat alle baby's bij wet al op voorhand handelsonbekwaam verklaard zijn. Nu, ik vind het dan helemaal niet zo erg als baby's op die manier tweederangsburgers zijn, zolang hun rechten maar volop gerespecteerd worden. Jouw idee van tweederangsheid is irrelevant; het gaat om het respecteren van rechten. Ik dacht dat je met tweederangsheid een soort van discriminatie bedoelde, maar niet dus.
Maar eens je toelaat om op deze manier tweederangs burgers in de wet op te nemen, is de stap om bv vrouwen wettelijk tot tweederangs burgers te bestempelen al minder groot.
serieus? Het handelingsonbekwaam verklaren van baby's riskeert dat vrouwen ook als handelingsonbekwaam worden verklaard? Die dreiging zie ik niet. Maar goed, verklaar dan meteen iedereen als handelingsonbekwaam hé. Dat maakt mij niet uit, zolang je maar ieders rechten volop respecteert. Ik kan er perfect mee leven dat we alle niet-menselijke dieren als tweederangsburgers bestempelen, zolang hun rechten maar volop worden gerespecteerd en ze niet worden gediscrimineerd. Het gaat bij mij om antidiscriminatie en respecteren van rechten, niet om handelingsbekwaamheid en tweederangsburgerschap.