Ik raad je aan het boek "Waarom cola duurder is dan melk" te lezen van Bas Haring. Een heldere uitleg over economie, waarom het belangrijk is, hoe het werkt en waarom een hobby iets heel anders is dan aan een fiets knutselen voor iemand die erop staat te wachten.
Geld in nood
Moderator: Moderators
Re: Geld in nood
Ooit ooit ooit toen er nog geen geld was kon men ook leven, spullen creëren en onderhouden.appelfflap schreef: ↑27 sep 2017 10:12wie gaat dat onderhoud betalen? of groeien vijzen, nieuwe banden,... ergens aan de bomen? zonder onderhoud wordt het inderdaad snel een brakke fiets
en wat doe je als je 5 fietsen hebt en 10 die op die moment een fiets willen?
Of kijk naar het voorbeeld van Tiberius over Tahiti. Hoe bepekt de info ook is, wat wel duidelijk is is dat het prima mogelijk is om zonder geld te floreren.
Als je geen geld meer krijgt voor je activiteiten, wat ga je dan doen? De godganse dag lamlendig voor je uit staren?
Ik denk dat de gemiddelde mens heel gewoon z'n/haar dingetje en dansje doet. Waarschijnlijk nu met plezier!
10 mensen en 5 fietsen; ook weer denken vanuit gebrek. Waarom?
Als er niet genoeg fietsten zijn dan maken we er fietsen bij, ook een fietsenmaker heeft er plezier in om fietsen te blijven maken.
Ook binnen communistische staten kwam het gebrek niet omdat er geen banden aan bomen groeiden. Die banden waren er heus wel. Corruptie en eigen gewin zijn de vijanden van het communisme. De mens, niet het systeem.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Tx, deze ken ik niet.ingenieus schreef: ↑27 sep 2017 12:37Ik raad je aan het boek "Waarom cola duurder is dan melk" te lezen van Bas Haring. Een heldere uitleg over economie, waarom het belangrijk is, hoe het werkt en waarom een hobby iets heel anders is dan aan een fiets knutselen voor iemand die erop staat te wachten.
Ik ken een hoop van Bas Haring vnl. Youtube, ik vind hem erg leuk.
Ik zit alleen al zo volgeboekt met leesvoer

Heb je het gelezen?
Het komt hier neer op: 'wat hebben mensen voor iets over?'
-
- Banned
ook toen waren er al ruilmiddelen
het probleem is natuurlijk niet geld, maar hetgeen geld vertegenwoordigt binnen het economisch systeemOf kijk naar het voorbeeld van Tiberius over Tahiti. Hoe bepekt de info ook is, wat wel duidelijk is is dat het prima mogelijk is om zonder geld te floreren.
of we mekaar in goud, geld, bitcoins, altcoins, bananenschillen, sigaretten of stukjes drooghout betalen is verder irrelevant
de hele dag bezig zijn zonder return betekent verhongeren,Als je geen geld meer krijgt voor je activiteiten, wat ga je dan doen? De godganse dag lamlendig voor je uit staren?
omdat dat net ietsje realistischer is als het gegeven dat fietsen aan de bomen groeien10 mensen en 5 fietsen; ook weer denken vanuit gebrek. Waarom?

maar als de fietsenmakers verhongerd zijn? ze moeten tenslotte gratis werken en blijkbaar de grondstoffen voor de fietsen uit eigen zak betalenAls er niet genoeg fietsten zijn dan maken we er fietsen bij, ook een fietsenmaker heeft er plezier in om fietsen te blijven maken.
zolang het maar niet aan de communistische principes ligt dat het misgingOok binnen communistische staten kwam het gebrek niet omdat er geen banden aan bomen groeiden.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je hebt slecht gelezen er werd niet geruild, dat kwam omdat er nauwelijks persoonlijk bezit was.appelfflap schreef: ↑28 sep 2017 07:34Het probleem is natuurlijk niet geld, maar hetgeen geld vertegenwoordigt binnen het economisch systeem
of we mekaar in goud, geld, bitcoins, altcoins, bananenschillen, sigaretten of stukjes drooghout betalen is verder irrelevant.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
- Banned
geld is in essentie ook geen ruilmiddel maar een schuldpapierTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2017 09:16 Je hebt slecht gelezen er werd niet geruild, dat kwam omdat er nauwelijks persoonlijk bezit was.
jij presteert a voor mij, fiets maken, en ik geef je daar een bewijsje voor
dat bewijsje vertegenwoordigt een bepaalde waarde, bv om een brood te halen bij de bakker
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Zo is geld echter niet ontstaan.appelfflap schreef: ↑28 sep 2017 10:07geld is in essentie ook geen ruilmiddel maar een schuldpapier
dat bewijsje vertegenwoordigt een bepaalde waarde, bv om een brood te halen bij de bakker
Het eerste geld waren klompjes goud, die een standaard gewicht hadden.
De goudwaarde maakte dat men verzekerd van de waarde was.
-
- Banned
maar het gaat erom wat een betaalmiddel vertegenwoordigt, de vorm is secundair
kijk oa naar taal en dan ziet ge snel dat er, voordat goud opkwam, nog andere betaalmiddelen waren
zout in salaris bv
vee idem, denk aan fooi
het economische mechanisme kunt ge niet uitschakelen door gewoon geld af te schaffen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je gaat van uit het huidige systeem, dan kom je altijd daar waar je wezen wil.appelfflap schreef: ↑28 sep 2017 13:51maar het gaat erom wat een betaalmiddel vertegenwoordigt, de vorm is secundair
kijk oa naar taal en dan ziet ge snel dat er, voordat goud opkwam, nog andere betaalmiddelen waren
zout in salaris bv
vee idem, denk aan fooi
het economische mechanisme kunt ge niet uitschakelen door gewoon geld af te schaffen.
Dat er voor het goud misschien andere betaalmidellen waren is nauwelijks relevant.
Ik heb (in China) in een museum een 'geld tentoonstelling' gezien.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2017 12:10Zo is geld echter niet ontstaan.appelfflap schreef: ↑28 sep 2017 10:07geld is in essentie ook geen ruilmiddel maar een schuldpapier
Het eerste geld waren klompjes goud, die een standaard gewicht hadden.
De goudwaarde maakte dat men verzekerd van de waarde was.
De eerste vorm van geld (buiten de kraaltjes als ruilmiddel dan he) leken op staal en brons gereedschap in minivorm. Eerst vrij grote en vnl spades, later werden ze steeds kleiner Met een ring zodat men het aan een touw bij elkaar kon houden. Blijkbaar was de landbouw de inspiratiebron hiervoor.
Waarom niet?appelfflap schreef: ↑28 sep 2017 13:51maar het gaat erom wat een betaalmiddel vertegenwoordigt, de vorm is secundair
zout in salaris bv
vee idem, denk aan fooi
Aan je antwoorden is al te zien dat je niet zonder ruilmiddelen of financiële tegenprestatie denkt te kunnen.
Waarom zou je verhongeren zonder 'return' ?
Alles wat we nu maken kan zonder geld toch ook gemaakt worden.
Een fiets komt waarschijnlijk gezellig uit een 3D printer, dus zo lastig zal dat niet meer zijn.
Is dat economisch mechanisme altijd in de wereld geweest of ook maar een ding wat we zelf in de wereld hebben gebracht?
En het zal wel realistisch zijn als je het baseert op onze huidige staat, maar dat is helemaal mijn issue niet. Denk een beetje idealistisch dan.
Ik zie alleen maar tegenwerpingen omdat ons huidige financiële systeem niet losgelaten kan worden. Echte argumenten vind ik dat niet al zullen er wellicht wel goeie tegenargumenten zijn m.b.t. het opheffen van ruilmiddelen. Maar kom dan met argumenten waarom we niet zonder ruilen zouden kunnen want daar ga ik van uit. Geen geld, geen ruilen, geen tegenprestatie. Die tegenprestatie heb je al geleverd door te bestaan en je dingetje en dansje te doen in het systeem.
Ga daar nou 's van uit.
Niks kost geld of een ruilactie o.i.d.
Wat ga je dan doen. Ga je op de bank hangen? Of gaan mensen toch weer gewoon brood bakken, een fiets maken of ontwerpen voor de 3D printer. Zullen technologische ontwikkelingen stoppen? Of juist met grote sprongen vooruit gaan omdat samenwerken meer plezier geeft en als je je niet over winst hoeft druk te maken kun je ook duurzamer producten gaan ontwikkelen. Ook en vooral de medische industrie zal eerder een boost krijgen dan teloorgaan als wetenschappers zich nu eens echt op gezondheid kunnen richten, en dat doen omdat dat hun passie is.