Eindelijk iemand die het met mijn stelling (wat over consumentisme betreft) eens is. Mensen begrijpen mijn visie doorgaans niet. Eigenlijk zijn we gewoon een over het paard getild volkje. Maar we willen dit beslist niet onder ogen komen en willen MEER! Nou moet ik er wel direct bij vermelden dat het als 1-verdiener met kinderen en met een modaal inkomen ( a-la-Dikkemick) niet altijd gemakkelijk is rond te komen. Maar dat komt omdat we een 2-verdieners maatschappij zijn geworden. En dat zij het niet altijd even goed schijnen te hebben ligt wat mij betreft aan de 2 auto's die standaard voor de deur moeten staan en de opvangkosten voor de kinderen (die alleen een eigen kamer moeten hebben).Doppelgänger schreef: ↑04 sep 2017 11:23 @dikkemick: Consumentisme is inderdaad een van de grootste boosdoeners. Veel mensen zouden prima minder kunnen consumeren, kleiner wonen en minder werken. Dat scheelt zowel vracht- als woon-werkverkeer. Het probleem is echter dat mensen gaan leven naar hun inkomen. Verdien je bovengemiddeld, dan koop je een bovengemiddeld huis en een duurdere auto.
Denk daar eens over na: de grootste uitgave is de huur/hypotheek van je woning. Mensen staan dus in de file, op weg naar hun werk, om geld te verdienen, vooral om een huis te kunnen betalen...waar ze op dat moment niet zijn.
Mensen werken teveel, alleen maar om allerlei statusaankopen te kunnen betalen.
Wellicht lijkt nu de jaloezie van het scherm te spatten, maar ik heb toch echt het idee dat 1-verdieners (met gezin!) in dit land een beetje zijn ondergesneeuwd. Maar dat zou een ander topic zijn. Ik sta dus gelukkig maar met 1 (afbetaalde) auto in de file.