Strijdlust

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Strijdlust

Bericht door Petra »

vegan-revolution schreef: 18 sep 2017 07:24 Dat brengt mij op de vraag : zou een dictatoriale staatsordening (mits met voldoende gruwelrepresailles voor afwijkelingen) een minder groot aandeel praktisch gewelddadig uitgevochten conflicten opleveren dan een (schijn-)democratische staatsordening?
Ja, die richting gingen mijn gedachten ook op, (maar niet met gruwelrepresailles :crybaby:) in het topic over verantwoordelijkheid. (Omdat het teveel OT ging heb ik dit topic aangemaakt.)
Toen kwam ik op Plato's autocratische republiek en hoe dat te verbinden met een communistische grondslag.
Maria gooide de democratisch gekozen dictator in de strijd, wat m.i. prima te doen moet zijn.
Roeland kwam met het verlicht despotisme aanzetten.(viewtopic.php?p=535263#p535263).
Peter stelt dat democratische landen met handelsbetrekkingen minder oorlog voeren. Een democratisch gekozen autocraat die alle landen in handelsbetrekkingen vordert voldoet aan dat plaatje. Al zie ik handel in een communistische staat meer als een vorm van spielerei.

Al deze zaken moeten toch te verbinden zijn?

Nou heeft dictator heeft een negatieve bijklank.
Daarom heb ik mezelf tot aanstormend wereldkapitein uitgeroepen. :D

Zoals het het er nu uitziet word ik een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.

Nah.. dat klinkt goed toch!
Wil je nog meer of zijn we d'r uit?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Petra schreef: 19 sep 2017 05:13Nah.. dat klinkt goed toch!
Ik denk niet dat we er uit zijn, want :

Het is mogelijk dat iemand door een "ongelukje" in het hoofd de kolder in de kop krijgt en door de persoonlijkheidsverandering die daarbij kan optreden een soort Hitler wordt. De mogelijkheid dat zoiets bij jou ooit kan gebeuren moeten we zeker niet uitsluiten. Tsja, en wat dan als zoiets gebeurt?

Zie bijvoorbeeld : Wat kunnen de gevolgen zijn van een CVA?

Daaruit :
Van een CVA kan men ernstige zichtbare gevolgen overhouden zoals .....
..... ook onzichtbare gevolgen die de buitenwereld niet ziet. Dit zijn onder andere karakterveranderingen .....
en even verderop :
* Gedragsmatige gevolgen:
Niet kunnen leren van ervaringen: geen of verminderd ziekte-inzicht kan leiden tot overmoedig en riskant gedrag; zelfoverschatting.
Verstoorde controle: ongeduldig; impulsief; rusteloos of gejaagd; prikkelbaar; agressief.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

vegan-revolution schreef: 19 sep 2017 21:03 Zie bijvoorbeeld : Wat kunnen de gevolgen zijn van een CVA?

Daaruit :
Van een CVA kan men ernstige zichtbare gevolgen overhouden zoals .....
..... ook onzichtbare gevolgen die de buitenwereld niet ziet. Dit zijn onder andere karakterveranderingen .....
en even verderop :
* Gedragsmatige gevolgen:
Niet kunnen leren van ervaringen: geen of verminderd ziekte-inzicht kan leiden tot overmoedig en riskant gedrag; zelfoverschatting.
Verstoorde controle: ongeduldig; impulsief; rusteloos of gejaagd; prikkelbaar; agressief.
Gelukkig heeft mijn beroerte in april niet dit soort gevolgen gehad. Ongeduldig en prikkelbaar was ik al en ik ben godverdomme helemaal niet aggressief, wie dat tegen me zegt kan een beuk krijgen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

:lol: :lol: :lol:
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

vegan-revolution schreef: 19 sep 2017 21:03
Petra schreef: 19 sep 2017 05:13Nah.. dat klinkt goed toch!
Ik denk niet dat we er uit zijn, want :

Het is mogelijk dat iemand door een "ongelukje" in het hoofd de kolder in de kop krijgt en door de persoonlijkheidsverandering die daarbij kan optreden een soort Hitler wordt. De mogelijkheid dat zoiets bij jou ooit kan gebeuren moeten we zeker niet uitsluiten. Tsja, en wat dan als zoiets gebeurt?
Sja sjemig de pemig, daar zeg je wat.

Beginnend bij het begin; de staatsvorm:

... een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.

Begrijp ik je goed dat je je hier wel in kunt vinden?

En is nou 'een mogelijke toekomstige persoonlijkheidsverandering' het enige euvel?
Dan moeten we daar toch wat op kunnen vinden?

Een ehhhhh... jaarlijkse (kwartaalse?) persoonlijke karakter gezondheids verklaring ?
Bij een niet-welbevinden aftreden en weer een nieuwe kaptein kiezen?

Zo dan...???
... een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.
Laatst gewijzigd door Petra op 20 sep 2017 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 19 sep 2017 21:12
Gelukkig heeft mijn beroerte in april niet dit soort gevolgen gehad. Ongeduldig en prikkelbaar was ik al en ik ben godverdomme helemaal niet aggressief, wie dat tegen me zegt kan een beuk krijgen.
:lol: :lol: :lol:
Jij mag geen kaptein worden :salute:

Als ik kaptein word geef ik direct opdracht om alle agressievelingen lam te knuffelen. Dát zal ze leren!

Maar ik vrees dat ik ook niet door de geestelijk gezondheids-eis heenkom. :crybaby: :crybaby: :crybaby:
Er is misschien nog de mogelijkheid om de geestelijk gezondheids commissie om te kopen :idea:

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

De Encyclopedist schreef: 19 sep 2017 21:12Gelukkig heeft mijn beroerte in april niet dit soort gevolgen gehad. Ongeduldig en prikkelbaar was ik al en ik ben godverdomme helemaal niet aggressief, wie dat tegen me zegt kan een beuk krijgen.
Dat is een mooi aanbod moet ik zeggen.
Maar mag het ook een eik zijn, bij mij is de grond wat minder geschikt voor beuken. :lol: :lol: :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
vegan-revolution
Superposter

Petra schreef: 20 sep 2017 07:04Beginnend bij het begin; de staatsvorm:

... een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.

Begrijp ik je goed dat je je hier wel in kunt vinden?
Het zal op termijn wellicht beter zijn om de gehele mensheid onder curatele te stellen van verlichte despotische machines (zie hier een hint in die richting). En stel nou dat de "goede bedoelingen" van de autocratisch heersend verlichte despotische kapitein veel mensen helemaal niet blij maakt, wat dan? Dan heb je als burger één keer (en daarna niet meer) kunnen kiezen voor de bezegeling van een ellendig (autocratisch) lot.
Petra schreef: 20 sep 2017 07:04En is nou 'een mogelijke toekomstige persoonlijkheidsverandering' het enige euvel?
Dan moeten we daar toch wat op kunnen vinden?

Een ehhhhh... jaarlijkse (kwartaalse?) persoonlijke karakter gezondheids verklaring ?
Bij een niet-welbevinden aftreden en weer een nieuwe kaptein kiezen?

Zo dan...???
... een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.
Het probleem hiermee is onder meer de betrouwbaarheid (en deskundigheid) van degenen die aangewezen worden om de test voor "geestelijke gezondheid" af te nemen. En een ander probleem is de term "verborgen" die in het kader van persoonlijkheidsverandering genoemd werd.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Petra schreef: 20 sep 2017 07:04 Beginnend bij het begin; de staatsvorm:

Zo dan...???
Een kalifaat dus. Zij het, dat er in een kalifaat nog een raad van toezicht is, die de dictator (kalief genoemd) kan afzetten, als die niet langer aan de voorwaarden voldoet. En over de manier van democratisch kiezen bestaat binnen de kalifaat aanhangers verschil van mening.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Natuurlijk liep ik (as usual) veel te hard van stapel. :lol:

Beginnend bij het begin:

Moeten we strijden? Zit dat in de mens? Of zou het mogelijk zijn dat daar een einde aan komt?
Welk systeem zou het meest geschikt zijn om op wereldniveau een einde te maken aan chaos en oorlog e.d.?

Anarchie, democratie, oligarchie, autocratie. (mis ik nog wat?)

Zoals ik het begrijp leven we thans op wereldschaal in een anarchie. Er is geen wereldorde of wereldregering. Daarom kunnen er ook geen besluiten op wereldschaal worden genomen. M.i. is een wereldregering een stap die uiteindelijk gezet moet worden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Anarchie lijkt me dus niet een systeem die tot wereldvrede zou kunnen leiden.

Een democratie klinkt alleraardigst maar is niet zaligmakend. De voordelen snappen we wel maar er zijn ook nadelen.
Onzekerheid bijv. Door het steeds maar weer wisselen van posities en daarmee gepaard gaand gewijzigd beleid is er weinig zekerheid over bestuur op lange termijn. Het nemen van beslissingen kan oneindig lang duren door alle poppetjes die meespelen. Soms komt een besluit maar niet rond terwijl dat wel hard nodig kan zijn. Ook het jaren later weer terugdraaien van besluiten door een nieuw gekozen regering maakt het er niet altijd makkelijker op.
Nog meer nadelen zullen er zijn maar kom ik zo snel ff niet op. Ben benieuwd of anderen het kunnen aanvullen. :?:

Oligarchie dan?
De wereld in handen van een elite macht?
Klinkt me een beetje in de oren als de wereld waarin ik leef. Zij het onofficieel.
En fraai vind ik het niet.

Autocratie dan?
Die klinkt naar maar toch, het maakt het beslissen een stuk makkelijker. De vuist op tafel en doordrukken moet toch ook in goeie zin kunnen?
Ook zal het makkelijker zijn om wat meer op de lange termijn te focussen. Daar ligt volgens mij nu de kracht van China.
Bij een dictatuur zien we altijd maar een slechte gemene onderdrukker voor ons. Maar wat nou als we daar een ehh.. goeierik neerzetten, hoe ziet het er dan uit? D'r moet er toch wel eentje te vinden zijn op deze aardkloot?
Bij een democratie poppen nu eenaal ook slechteriken op. Hebben we eenmaal een fijne autocraat gevonden dan kunnen we daar vrij lang van genieten.

Afijn, maar wat gedachten van mij, waarop ik mijn autocratische bewind heb gestoeld om 's te onderzoeken of en hoe dat te combineren met ons democratisch gevoel en het communistische (eerlijk zullen we alles delen) gedachtengoed.

Dus vandaar:
.. een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt, en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.

@Vegan
Ik vind Sophia helemaal niet gek als autocraat. Goeie naam ook. Jammer dat ze weer 'hot' moet worden genoemd in jouw YT.
Op zich is het volgens mij prima te doen met een autocratische robot die we de prachtigste normen en waarden meegeven.
De gezondheidstest laten we dan ook door robots doen. Is dat wat?
En als we niet blij zijn hebben we nu een raad van toezicht!

@Vilaine
Volgens mij is een despoot geen kalief. Het inbouwen van een raad van toezicht op onze kaptein is een prima plan.
Maar dan zonder religieuze achtergrond, lijkt me zo.

Zo dan:
.. een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt, er alles aan zal doen om het volk blij te maken, en onder toezicht staat van een raad.

We noemen haar Sophia :)
Nou, wat vinden jullie er van. Zijn we om?

Petra
Banned

Bericht door Petra »

uit: viewtopic.php?p=535441#p535441

Dit pleit volgens mij toch ook voor een centrale autocratische wereldregering.
Het probleem van 27 verschillende Europese ministers van financiën speelt ook in groter verband.

Samante schreef: 20 sep 2017 11:00 Een centrale besturing trekt staatsleningen aan en de geldverstrekkers weten niet dat dit geld bijvoorbeeld bestemd is voor een economisch slechter draaiend Californië. De USA is de schuldenaar net als dat de USE (United States of Europe) dit zou zijn.

Intern zouden de lidstaten ook niet moeten blijven steggelen over bepaalde lidstaten, althans niet in de openbaarheid. Intern zou de economie van een slecht draaiende lidstaat moeten worden verbeterd met hulp van de sterkere lidstaten in de zin van efficiëntere belastingheffing, economische advisering en eventueel onder curatelestelling.
viewtopic.php?p=535465#p535465
appelfflap schreef: 20 sep 2017 21:39
Samante schreef: 20 sep 2017 11:00 De druk op minder goed lopende economieën i
als de Griekse minister weet dat men à volanté kan lenen zonder z'n beleid te moeten bijsturen ...
zo werkt het natuurlijk niet en dan gebeurt er niet al te veel.

je hebt gelijk maar dan moet er 1 Europees beleid rond economie zijn met 1 minister van financiën, geen 27 verschillende zoals vandaag.

vegan-revolution
Superposter

Petra schreef: 21 sep 2017 02:19Nou, wat vinden jullie er van. Zijn we om?
Ja, maar alleen als ikzelf als beste kandidaat om aan het hoofd van een autocratie te staan (net zoals miljoenen anderen dat ook van zichzelf vinden) met afgedwongen consent democratisch en sociocratisch als autocraat wordt verkozen. :D
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: 21 sep 2017 16:30
Ja, maar alleen als ikzelf als beste kandidaat om aan het hoofd van een autocratie te staan (net zoals miljoenen anderen dat ook van zichzelf vinden) met afgedwongen consent democratisch en sociocratisch als autocraat wordt verkozen. :D
zo ingewikkeld
ik ben pro dictatuur als ik de dictator ben
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 21 sep 2017 16:51
vegan-revolution schreef: 21 sep 2017 16:30
zo ingewikkeld
ik ben pro dictatuur als ik de dictator ben
Ja, dat is dus precies waar ik ook op uit kwam. Zolang er ergens macht te pakken is blijven we strijden om de top van de apenrots. Vandaar dat ik ter voorbeeld maar even mezelf tot kaptein benoemd had.
Petra schreef: 27 aug 2017 01:50 Maak me dictator en er zal vrede zijn, zei ik al eerder. Kom maar op met die wereldheerschappij, want zo lang er een ander aan het roer staat dan ik, gaat de strijd om de top door. Een egalitaire maatschappij is, denk ik, het enige antwoord om dit patroon te doorbreken.
Dus wat dan?
Is er een weg uit de strijd?

Een democratisch gekozen autocraat, dacht ik.
Toch een democratie met alle nadelen van dien?
Maar ook in een democratie blijven we knokken om de macht.

Zou een egalitaire maatschappij mogelijk zijn?
Niemand aan kop. Niemand de macht.
Hoe ziet dat eruit?

Petra
Banned

Bericht door Petra »

En van het ene komt het andere, in dit geval een m.i. interessant artikel over politiek.

https://biblio.ugent.be/publication/850 ... 501662.pdf

1. Inleiding
2. Wat is politiek? Op zoek naar een omschrijving
2.1. Oorsprong van het begrip
2.2. Politiek en territorium (en bevolking)
2.3. Van nachtwaker naar nanny
2.4. Eindloze reeks de nities
3. Geschiedenis
4. Indelingen
4.1. De dimensies van Heywood
4.2. Domein- en aspectbenaderingen
5. De relativiteit van indelingen: over Schmitt en Easton
5.1. Carl Schmitt
5.2. David Easton
5.3. Synthese
5.4. Con icten
6. Uitleiding

De wetenschap der politiek Ideologieën
Macht
Elites
Politiek en de massa
Partijen en partijsystemen Staat en parlement
De regering
Openbaar bestuur
Democratie
Verkiezingen en kiessystemen
De Europese Unie
Internationale politiek

Plaats reactie