Natuurlijk liep ik (as usual) veel te hard van stapel.
Beginnend bij het begin:
Moeten we strijden? Zit dat in de mens? Of zou het mogelijk zijn dat daar een einde aan komt?
Welk systeem zou het meest geschikt zijn om op wereldniveau een einde te maken aan chaos en oorlog e.d.?
Anarchie, democratie, oligarchie, autocratie. (mis ik nog wat?)
Zoals ik het begrijp leven we thans op wereldschaal in een anarchie. Er is geen wereldorde of wereldregering. Daarom kunnen er ook geen besluiten op wereldschaal worden genomen. M.i. is een wereldregering een stap die uiteindelijk gezet moet worden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Anarchie lijkt me dus niet een systeem die tot wereldvrede zou kunnen leiden.
Een democratie klinkt alleraardigst maar is niet zaligmakend. De voordelen snappen we wel maar er zijn ook nadelen.
Onzekerheid bijv. Door het steeds maar weer wisselen van posities en daarmee gepaard gaand gewijzigd beleid is er weinig zekerheid over bestuur op lange termijn. Het nemen van beslissingen kan oneindig lang duren door alle poppetjes die meespelen. Soms komt een besluit maar niet rond terwijl dat wel hard nodig kan zijn. Ook het jaren later weer terugdraaien van besluiten door een nieuw gekozen regering maakt het er niet altijd makkelijker op.
Nog meer nadelen zullen er zijn maar kom ik zo snel ff niet op. Ben benieuwd of anderen het kunnen aanvullen.
Oligarchie dan?
De wereld in handen van een elite macht?
Klinkt me een beetje in de oren als de wereld waarin ik leef. Zij het onofficieel.
En fraai vind ik het niet.
Autocratie dan?
Die klinkt naar maar toch, het maakt het beslissen een stuk makkelijker. De vuist op tafel en doordrukken moet toch ook in goeie zin kunnen?
Ook zal het makkelijker zijn om wat meer op de lange termijn te focussen. Daar ligt volgens mij nu de kracht van China.
Bij een dictatuur zien we altijd maar een slechte gemene onderdrukker voor ons. Maar wat nou als we daar een ehh.. goeierik neerzetten, hoe ziet het er dan uit? D'r moet er toch wel eentje te vinden zijn op deze aardkloot?
Bij een democratie poppen nu eenaal ook slechteriken op. Hebben we eenmaal een fijne autocraat gevonden dan kunnen we daar vrij lang van genieten.
Afijn, maar wat gedachten van mij, waarop ik mijn autocratische bewind heb gestoeld om 's te onderzoeken of en hoe dat te combineren met ons democratisch gevoel en het communistische (eerlijk zullen we alles delen) gedachtengoed.
Dus vandaar:
.
. een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt, en er alles aan zal doen om het volk blij te maken.
@Vegan
Ik vind Sophia helemaal niet gek als autocraat. Goeie naam ook. Jammer dat ze weer 'hot' moet worden genoemd in jouw YT.
Op zich is het volgens mij prima te doen met een autocratische robot die we de prachtigste normen en waarden meegeven.
De gezondheidstest laten we dan ook door robots doen. Is dat wat?
En als we niet blij zijn hebben we nu een raad van toezicht!
@Vilaine
Volgens mij is een despoot geen kalief. Het inbouwen van een raad van toezicht op onze kaptein is een prima plan.
Maar dan zonder religieuze achtergrond, lijkt me zo.
Zo dan:
.
. een democratisch gekozen autocratisch heersend verlichte despotische geestelijk gezond verklaarde kaptein met communistische basis, die in dienst staat van het volk, vrede brengt, er alles aan zal doen om het volk blij te maken, en onder toezicht staat van een raad.
We noemen haar Sophia
Nou, wat vinden jullie er van. Zijn we om?