Ik heb zomaar het gekke idee dat het er wel is. Ethiek of moraal of geweten, hoe je het ook wilt noemen. Misschien is geweten wel de beste benaming. Door de waan van alledag, of door omstandigheden is de strijd om het bestaan een heuse strijd geworden. Dat stemmetje van dat geweten wordt naar de achtergrond gedwongen. Al van jongs af aan leer je hoe je je staande moet houden in dat malle zootje.pallieter schreef: ↑29 aug 2017 14:57
Petra
Verbeter mij wanneer ik fout ben maar ik denk dat jij er vanuit gaat dat de mens een moraal bezit. Ik niet. Ik ga er wel vanuit dat de mens wel in staat is in een moraal te geloven en zich aan bepaalde morele standaarden te houden. Toch zijn die zeer veranderlijk en zeker niet absoluut. Eerder imaginair zoals ik stelde in mijn vorige bijdrage.
Ik denk dat het helemaal niet natuurlijk is maar gecultiveerd.
Volgens mij is het vernis..dat gekke idee dat het bestaan een survival of the fittest moet zijn wat over de natuurlijke staat (het geweten) is gelegd.pallieter schreef: ↑29 aug 2017 14:57 Ik stel daar ook dat moraal een dun laagje vernis is, Peter was daar terecht niet mee akkoord. Ons geloof in die imaginaire regels is zeer sterk. Wat ik wel geloof is dat die imaginaire moraal zeer snel kan veranderen, tijdens oorlogen bijvoorbeeld, tijdens de opkomst van het Nazisme, ...
Massahysterie en massagekte. Ook dit is gecultiveerd gedrag. Het is niet voor niks dat men door oorlogservaringen zo getraumatiseerd wordt.
Dat is omdat het helemaal geen natuurlijk gedrag is.
Volgens mij maakt het niet uit, hoe en waarom iemand tot bepaalde daden komt. bij moslimterreur zie ik ook de samenhang met massagekte. De ene zal er bevattelijker voor zijn dan de ander. De ene heeft een hogere drempel dan de ander. Daar zal natuurlijke aanleg bij meespelen maar ook achtergrond. Als het wel gedetermineerd is.. ook goed. Dan nóg moet je er wat mee.pallieter schreef: ↑29 aug 2017 14:57 Zijn onze handeling deterministisch bepaald? Ik ben overtuigd van wel. Maar ik ben er tegelijk ook van overtuigd dat we onze handelingen zelf nooit zouden kunnen determineren.
Moest moraal nu absoluut zijn, ga je uit van de categorische imperatief waar de rede het niet mogelijk maakt jezelf iets wijs te maken. Waar je niet kan geloven in imaginaire regels of imaginaire moraal. Waar verantwoordelijk ook absoluut is. En ga je uit van deterministisch handelen, dan kan je stellen dat iemand die de rede niet perfect beheerst, niet verantwoordelijk kan zijn voor zijn daden. Dan kan je inderdaad stellen dat die jonge moslim niet verantwoordelijk is wanneer hij misleid wordt die stoute Iman. Wanneer je dan wel van vrije wil uitgaat kan je net stellen dat die jongen nu net zeer bewust kiest om te doden. En hier wringt het voor mij, dit is te zwart wit. Volgens mij is dit niet de realiteit waar we in leven. Je kan later wel aan die jongen uitleggen waar hij verkeerd was en en daarvoor straffen maar als alles zo duidelijk is, waarom maakt de mensheid dan nog steeds zoveel fouten? Bij vrije wil is de mensheid dan gewoon slecht en bij determinisme is het hopeloos. Dit is een systeem dat de verantwoordelijkheid grotendeels bij het individu legt.
Je kunt iemand verantwoordelijk stellen al was het gedetermineerd gedrag. Je hoeft immers niet te straffen. Het heeft geen zin om iemand te straffen die gegrepen was door gekte. Maar dat wil niet zeggen dat je er niks mee doet. Het enige waar het m.i. om gaat is het plan van aanpak.
Dat bedoel ik.pallieter schreef: ↑29 aug 2017 14:57 Maar het grote verschil hier met de absolute moraal is dat niet alleen die jongen kan leren uit zijn fouten maar ook de maatschappij. Dat de verantwoordelijkheid niet alleen bij het individu wordt gelegd maar ook bij de maatschappij. Dit lijkt mij als iets meer realistisch. De hypothetische imperatief van kant dus. Oorzaak en gevolg. Hier doet het er niet meer toe of vrije wil bestaat of niet.