QWERM in de filosofie
Moderator: Moderators
QWERM in de filosofie
Aangezien men hier blijkbaar met groot gemak kan discussiëren over onbekende woorden en niet bestaande dingen lijkt het mij net zo interessant en zinvol om een discussie over het begrip Qwerm te voeren.
viewtopic.php?p=532732#p532732" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben reuze benieuwd wat jullie allemaal van qwerm vinden.
Zelf denk ik dat qwerm wel mogelijk moet zijn.
De ene denkt nu eenmaal meer qwerm dan de ander.
Door neurologen is er een gebied aangewezen waar zich volgens mij qwerm zou kunnen bevinden. De meningen zijn verdeeld maar neurologen doen er nog geen uitspraak over.
Of we allemaal evenveel qwerm hebben vind ik een zeer interessant vraagstuk.
Soms denk ik namelijk dat ik meer qwerm heb dan sommige anderen.
Veel mensen qwermen in zwart-wit.
Heb jij qwerm denk je?
Door neurologen is er een gebied aangewezen waar zich volgens mij qwerm zou kunnen bevinden. De meningen zijn verdeeld maar neurologen doen er nog geen uitspraak over.
Heb jij qwerm denk je?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
-
ChaimNimsky
- Superposter
Re: QWERM in de filosofie
Als redelijk vaak gezegd: definieer het & je hebt een discussie. Welke definitie we gebruiken maakt niet uit, zolang we maar een gemeenschappelijke taal hanteren. Het lijkt me weinig zinvol definities te blijven verzamelen. Spreek gewoon een gemeenschappelijke taal af & je kunt zinvol discussiëren.Petra schreef:Aangezien men hier blijkbaar met groot gemak kan discussiëren over onbekende woorden en niet bestaande dingen lijkt het mij net zo interessant en zinvol om een discussie over het begrip Qwerm te voeren.
Heb jij qwerm denk je?
Zionist
Een gezamenlijke definitie van het onderwerp van gesprek...ChaimNimsky schreef:
Als redelijk vaak gezegd: definieer het & je hebt een discussie. Welke definitie we gebruiken maakt niet uit, zolang we maar een gemeenschappelijke taal hanteren. Het lijkt me weinig zinvol definities te blijven verzamelen. Spreek gewoon een gemeenschappelijke taal af & je kunt zinvol discussiëren.
Dat probeer ik uit alle macht maar op dit moment lijkt het nog niet te lukken.
Kunnen we net zo goed over qwerm babbelen, vind ik ook gezellig.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Het lijkt me weinig zinvol definities te blijven verzamelen. Spreek gewoon een gemeenschappelijke taal af & je kunt zinvol discussiëren. Welke definitie is irrelevant aangezien de definitie het gedefinieerde niet verandert. In plaats van gewoon een definitie te hanteren zodat je er zinvol over kunt spreken, blijf je definities verzamelen.Petra schreef:Een gezamenlijke definitie van het onderwerp van gesprek... Dat probeer ik uit alle macht maar op dit moment lijkt het nog niet te lukken. Kunnen we net zo goed over qwerm babbelen, vind ik ook gezellig.ChaimNimsky schreef:Als redelijk vaak gezegd: definieer het & je hebt een discussie. Welke definitie we gebruiken maakt niet uit, zolang we maar een gemeenschappelijke taal hanteren. Het lijkt me weinig zinvol definities te blijven verzamelen. Spreek gewoon een gemeenschappelijke taal af & je kunt zinvol discussiëren.
Zionist
Ik heb een definitie geopperd maar die kreeg geen bijvalChaimNimsky schreef:Petra schreef:In plaats van gewoon een definitie te hanteren zodat je er zinvol over kunt spreken, blijf je definities verzamelen.ChaimNimsky schreef:Als redelijk vaak gezegd: definieer het & je hebt een discussie. Welke definitie we gebruiken maakt niet uit, zolang we maar een gemeenschappelijke taal hanteren. Het lijkt me weinig zinvol definities te blijven verzamelen. Spreek gewoon een gemeenschappelijke taal af & je kunt zinvol discussiëren.
Peter heeft meerdere definities geopperd maar die kregen geen bijval.
Jij hebt (uiteindelijk!) een definitie geopperd maar die kreeg geen bijval. (Opvallend genoeg wel een andere dan wij, als het je zo weinig uitmaakt had je voor het gemak ook die van Peter of mij kunnen kiezen!)
Ondertussen blijft iedereen meningen spugen over zijn/haar eigen geheime definitie.
Keihard... Dit is de definitie, en daar gaan we het mee doen
Even voor dictator spelen?
-
ChaimNimsky
- Superposter
Praten we werkelijk zo langs elkaar heen? Waarom wil je bijval? Discussiepartners kunnen zelf bepalen welke definitie ze hanteren zolang ze deze willen hanteren. Dat hoeft een ander niet in te vullen. Je zou nu bijvoorbeeld kunnen discussiëren door een definitie te hanteren -- welke maakt niet uit. Dan kunnen we op basis van deze definitie gewoon samen bekijken of het concept erachter enig bestaansrecht heeft. Indien ik de definitie van vrije wil bijv. hanteer zoals in het woordenboek en dagelijks spraakgebruik - als het vermogen beslissingen te controleren - dan bestaat vrije wil waarschijnlijk niet. Indien we het definiëren als een auto of iets anders dat bestaat, dan bestaat vrije wil wel, al hebben we het dan over iets anders dan hetgeen we er normaal gesproken mee bedoelen. Definieer het & we kunnen spreken over het bestaansrecht.
De uitkomst zal hetzelfde zijn aangezien het object waarover we spreken niet wezenlijk verandert door manier waarop het gedefinieerd wordt.
De uitkomst zal hetzelfde zijn aangezien het object waarover we spreken niet wezenlijk verandert door manier waarop het gedefinieerd wordt.
Ik kan niet voor anderen spreken. Maar je mag mijn dictator zijn. Ik heb nog een half uurtje de tijd -- geef me de definitie maar & we kunnen zinvol spreken over het eventuele bestaansrecht.Petra schreef:Keihard... Dit is de definitie, en daar gaan we het mee doenWil je dat ik dat zo in de groep gooi?
Even voor dictator spelen?
Zionist
Zeker, kunnen ze er wel even bijvertellen wat dat dan is.ChaimNimsky schreef: Waarom wil je bijval? Discussiepartners kunnen zelf bepalen welke definitie ze hanteren zolang ze deze willen hanteren. .
Zolang ze die geheimhouden discussiëren we m.i. over qwerm.
-
ChaimNimsky
- Superposter
In een discussie zeggen we meestal dat het door ons gedefinieerde al dan niet bestaat & het gesprek is al bezig. De claim van de neurowetenschap is dat het vermogen controle uit te oefenen over eigen beslissingen een illusie is. Dat is een heldere claim. Je mag een andere definitie hanteren, maar dan hebben we het dus niet over hetzelfde als de neurowetenschap & blijft neurowetenschappelijke claim logischerwijs intact.Petra schreef:Zeker, kunnen ze er wel even bijvertellen wat dat dan is.ChaimNimsky schreef: Waarom wil je bijval? Discussiepartners kunnen zelf bepalen welke definitie ze hanteren zolang ze deze willen hanteren. .
Zolang ze die geheimhouden discussiëren we m.i. over qwerm.
Zionist
-
ChaimNimsky
- Superposter
Een half uurt geleden had ik geschreven:
Dat halve uurtje is voorbij -- Ik ga nu slapen.ChaimNimsky schreef:Ik kan niet voor anderen spreken. Maar je mag mijn dictator zijn. Ik heb nog een half uurtje de tijd -- geef me de definitie maar & we kunnen zinvol spreken over het eventuele bestaansrecht.
Zionist
Sorry, deze dictatoriale feministe moest een ontbijtje maken voor echtgenoot.ChaimNimsky schreef:Een half uurt geleden had ik geschreven:Dat halve uurtje is voorbij -- Ik ga nu slapen.ChaimNimsky schreef:Ik kan niet voor anderen spreken. Maar je mag mijn dictator zijn. Ik heb nog een half uurtje de tijd -- geef me de definitie maar & we kunnen zinvol spreken over het eventuele bestaansrecht.
Ik hou niet zo van dit soort forumvervuiling.
Deze dictator gooit er een slotje op.
Deze dictator gooit er een slotje op.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.