Je vraagt me (als ik je goed begrijp) naar een oplossing van het grote lichaam-geest probleem.dikkemick schreef:@Petra
Hoe denk je dat het komt dat jij met je vingers die zinnetjes typt? Het is doordat je input via je zintuigen krijgt, die in je hersenen bepaalde stofjes vrijmaken, waardoor JE HERSENEN jouw vingers op dat toetsenbord laten bewegen. Wat jij nu op mijn schrijven gaat antwoorden, komt enkel en alleen door mijn schrijven en doordat deze letters je brein aanzetten tot het nemen van een bepaalde reactie.
Of meen je dat je dit leest en gewaar wordt in je brein om dan vervolgens jouw brein aan te gaan sturen (met je wil of ziel?) om je brein weer signalen naar je vingers te laten sturen?
Die heb ik natuurlijk niet.
Ik neig vooralsnog naar : Trialisme
Vooralsnog; omdat het open staat voor wijziging mocht iets me meer aanspreken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzijn" onclick="window.open(this.href);return false;
Het trialisme is geïntroduceerd door John Cottingham, als een alternatieve interpretatie van het lichaam-geestdualisme van Rene Descartes. Het trialisme behoudt daarbij lichaam en geest, maar voegt daar sensatie (gevoel) als derde substantie aan toe, om zodoende lichaam en geest te verenigen. Dieren kunnen bijvoorbeeld niet denken, maar hebben wel sensaties (gevoelens), in tegenstelling met Descartes; die dieren verklaarde als geesteloze automaten.
Andere 'trialisten' zijn Karl Popper en John Eccles, die beide drie 'werelden' beschrijven, waarin rekening wordt gehouden met alles wat bestaat. De eerste wereld is die van fysieke objecten en toestanden, zoals: materie, energie, organismen, en voorwerpen. De tweede wereld is die van bewustzijnstoestanden, zoals: subjectieve kennis en beleving of ervaring van: percepties, gedachten, emoties, herinneringen, dromen en verbeeldingskracht. De derde wereld is die van kennis en ideeën in objectieve zin, zoals: taal, filosofie, theologie, wetenschap, historie, literatuur, artisticiteit en technologie.[128][129] De derde wereld is door de mens geschapen, maar kan daarnaast ook onafhankelijk van de mens bestaan. Dit wordt ook wel de 'objectieve geest' genoemd, oftewel het is de kennis die onafhankelijk van het individu of de 'subjectieve geest' kan bestaan.