een Andere kijk op het leven

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: een Andere kijk op het leven

Bericht door Petra »

Vilaine schreef:Ik ben het wel met Petra eens. Het lichaam is i.m.o. een fysiek, stoffelijk voertuig. Maar de gedachte, dat zelfs het lichaam spiritueel is, is een leuke en bijzondere opvatting, vergelijkbaar met het idee, dat we computersimulaties zijn van een intelligentere species. Wat je er mee moet, geen idee.
Wie het weet mag het zeggen.. het kon zomaar; een buitenaardse kleuter die even was weggeroepen, zijn.

Creëren mijn hersenen mijn bewustzijn of creëert mijn bewustzijn mijn hersenen met het hele scala aan ervaringen daaropvolgend?

Wat je er mee moet...
Heeck schreef: Mooie bezigheid, dat oproepen van allerlei associaties, maar dat maakt nog niet dat jij twee wezens bent.
Misschien gaat het daar wel om... mooie bezigheden :idea:, en maakt het niet zoveel uit of je één, twee, of meer wezens bent of lijkt of denkt te zijn.
En zo sprokkelen we maar wat aan. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Menen dat je veel wezens bent kan danig uit de klauwen lopen.

Voorzichtigheid is daarom geboden als je jezelf opdrachten gaat geven . . . .
In milde vorm zijn dat nieuwjaarsvoornemens of een werklijst, maar
voor ernstiger ervaren ervan is er de stemmenpoli:

http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/ ... mmen-horen" onclick="window.open(this.href);return false;

Hersenen kunnen creeeren lijkt me een mooie kermisattractie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Petra schreef:Creëren mijn hersenen mijn bewustzijn of creëert mijn bewustzijn mijn hersenen met het hele scala aan ervaringen daaropvolgend?

Wat je er mee moet...
Of bestaat alles uit computercode? Gerenommeerde wetenschappers schamen zich niet voor waarheids-vinding en durven aparte vragen te stellen.

Deze is vooral erg grappig.

2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Labyrint schreef:
Petra schreef:Creëren mijn hersenen mijn bewustzijn of creëert mijn bewustzijn mijn hersenen met het hele scala aan ervaringen daaropvolgend?

Wat je er mee moet...
Of bestaat alles uit computercode? Gerenommeerde wetenschappers schamen zich niet voor waarheids-vinding en durven aparte vragen te stellen.
:)
Petra schreef: Zoveel hoger is vragen dan weten
dat ik mijn kennis beklaag.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef:Menen dat je veel wezens bent kan danig uit de klauwen lopen.

Voorzichtigheid is daarom geboden als je jezelf opdrachten gaat geven . . . .
In milde vorm zijn dat nieuwjaarsvoornemens of een werklijst, maar
voor ernstiger ervaren ervan is er de stemmenpoli:

http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/ ... mmen-horen" onclick="window.open(this.href);return false;

Hersenen kunnen creeeren lijkt me een mooie kermisattractie.

Roeland
Het is vooral het menen dat een ander meent dat... wat aardig uit de klauwen kan lopen.
Ik heb niet (concreet) gezegd meerdere wezens te zijn.
Dat ene celletje waar ik mee aanving is zich gaan delen, en toen waren er twee celletjes. Het deelt maar en het deelt maar, er valt af en er komt bij in een continu proces. Met z'n hoevelen ben ik nou?

Het hele leven is een kermisattractie als je het mij vraagt.
Maar dat vroeg je niet.

Voorzichtigheid; heb ik ook al niet zoveel mee, en al helemaal niet als gebod. Voorzichtig zijn weerhoudt ons vnl. van de reis... naar het andere werelddeel.

Laat je vooral inspireren. :wink:
Adriaan Morriën
Het gebruik van een wandspiegel, 1968

Afscheid

Zul je voorzichtig zijn?

Ik weet wel dat je maar een
boodschap doet
hier om de hoek
en dat je niet gekleed bent voor
een lange reis.

Je kus is licht,
je blik gerust
en vredig zijn je hand en voet.

Maar achter deze hoek
een werelddeel,
achter dit ogenblik
een zee van tijd.

Zul je voorzichtig zijn?

P.S.
heeck schreef: 'Voorzichtigheid is daarom geboden als je jezelf opdrachten gaat geven'.
Wiens opdrachten lijken je beter; die van een ander of die van jezelf :?:

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef:Wiens opdrachten lijken je beter; die van een ander of die van jezelf :?:
Onzinnige vraag omdat het eerder zal gaan om de inhoud van de opdracht en de mate waarin het opovolgen ervan je leven beïnvloedt.

R.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Naar mijn idee zijn we een drieledig wezen, bestaande uit
- lichaam (instrument/voertuig);
- geest (verstand/ego);
- ziel (ontwerper/architect).

De ziel heeft het levensspel ontworpen en kent alle mogelijke uitkomsten van keuzes die in dat spel gemaakt worden.

De geest komt blanco (zonder herinnering aan dat spel) in het levensspel en herinnert zich met behulp van het verstand en het ego gaandeweg alle ervaring. Het ego kan zich in het spel onderscheiden als uniek element ten opzichte van de andere elementen.

Het lichaam is het instrument/voertuig waarmee het levensspel fysiek gemaakt kan worden.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Een onderzoekje naar de onderbouwbaarheid ligt voor de hand:

https://newscientist.nl/nieuws/bewustzi ... rieel%253F" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het filosofisch probleem van dualisme is niet nieuw. De afwezigheid van een empirisch identificeerbaar ontmoetingspunt tussen de niet-fysieke geest en het fysieke lichaam bewijst een problematiek bij het dualisme en bij de andere filosofen van de geest die blijven beweren dat de geest geheel losstaat van het lichaam.
Hier een uitgebreide WORD- uitwerking van een Twentse student:
Lichaam-geest probleem, college 1t/m3.

Het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef:Het filosofisch probleem van dualisme is niet nieuw. De afwezigheid van een empirisch identificeerbaar ontmoetingspunt tussen de niet-fysieke geest en het fysieke lichaam bewijst een problematiek bij het dualisme en bij de andere filosofen van de geest die blijven beweren dat de geest geheel losstaat van het lichaam.
Hier een uitgebreide WORD- uitwerking van een Twentse student:
Lichaam-geest probleem, college 1t/m3.

Amen!
:wink:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef:
Petra schreef:Wiens opdrachten lijken je beter; die van een ander of die van jezelf :?:
Onzinnige vraag omdat het eerder zal gaan om de inhoud van de opdracht en de mate waarin het opovolgen ervan je leven beïnvloedt.

R.
Onzinnige reactie. Wellicht om een onzinnige zin te verdoezelen:
heeck schreef: 'Voorzichtigheid is daarom geboden als je jezelf opdrachten gaat geven'.
Elke seconde van de dag geef je jezelf opdrachten, al was het maar om je vingers aan te sturen om onzinnige zinnetjes te typen.

En wie of wat of waar opdrachten ook vandaan komen, en wat voor inhoud of levensbepaling ze ook mogen hebben...
er is er uiteindelijk maar 1 die bepaalt, en dat ben je zelf.
Ergo...

P.S.
Had je nou geschreven; "voorzichtigheid is geboden als een ander je opdrachten gaat geven", dan waren we het eens.
Maar dat schreef je niet, dat schrijf ik.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef:Het filosofisch probleem van dualisme is niet nieuw.
<knip>
Dat zal wel niet, maar voor mij is de kous af.
De geest is een eigenschap van het lichaam, dus het probleem is geheel denkbeeldig.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
dikkemick schreef:Het filosofisch probleem van dualisme is niet nieuw.
<knip>
Dat zal wel niet, maar voor mij is de kous af.
De geest is een eigenschap van het lichaam, dus het probleem is geheel denkbeeldig.
Dat ben ik dan ook volkomen met je eens. En misschien kan Petra vertellen hoe zij denkt zelf haar vinger aan te sturen?
Hoe ze de hersenen a.h.w. de opdracht geeft om die (bewegings)impulsen te gaan verzorgen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra,

Ik vind dat we ontsporen naar kwasi-gevatheden en stop daarmee.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Petra
Hoe denk je dat het komt dat jij met je vingers die zinnetjes typt? Het is doordat je input via je zintuigen krijgt, die in je hersenen bepaalde stofjes vrijmaken, waardoor JE HERSENEN jouw vingers op dat toetsenbord laten bewegen. Wat jij nu op mijn schrijven gaat antwoorden, komt enkel en alleen door mijn schrijven en doordat deze letters je brein aanzetten tot het nemen van een bepaalde reactie.
Of meen je dat je dit leest en gewaar wordt in je brein om dan vervolgens jouw brein aan te gaan sturen (met je wil of ziel?) om je brein weer signalen naar je vingers te laten sturen?
Einstein/Mick
Plaats reactie