Hemelse groet

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Hemelse groet

Bericht door Petra »

vegan-revolution schreef:Dit zijn ervaringen die maken dat sommige mensen gaan geloven "dat er toch iets moet zijn", dat wil zeggen "buitenstoffelijke entiteiten" (geesten en goden en dergelijke). De aanname van "buitenstoffelijke entiteiten" is echter een wilde aanname die niet aanspoort om door te blijven zoeken naar een mogelijk wetenschappelijke (en "stoffelijke") verklaring.

Dan herhaal ik mezelf nóg een keertje -met uitbundige theatrale zucht-

Ik doel hierop:

http://global-mind.org" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.mutualresponsibility.org/sci" onclick="window.open(this.href);return false; ... s-ted-talk

All that’s separating you from another person is your skin. Remove it and you have removed the barrier between you and other beings. So there is no real independent self aloof from other human beings, inspecting the world and inspecting other people, you are in fact connected not just by facebook and internet, you are connected by your neurons.”
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mijn duit in het zakje.
Misschien iets anders, maar dit moet me al van het hart vanaf dat ik dit topic zag.

Jaren geleden, toen ik al van mijn christelijke geloof was afgevallen, maar nog sterk spirituele gevoelens en gedachten had.
Ik reed op een weg buiten de bebouwde kom.
Plotseling trapte ik op mij rem en stond bijna stil.
Toen zag ik dat er een hond wegschoot net voor mijn wielen.
Mij eerste gedachte:
"Dank U".
Direct daarop een grimlach.
Wie dankte ik eigenlijk?

Dit alles in deze volgorde.

Ik besefte, dat ik had geremd, nog voordat ik bewust de hond had gezien.
Had het gevoel dat niet ik had geremd, maar iets in mij daarvoor de actie geïnitieerd had.

Direct daarop en steeds, later in soortgelijke situatie van spontane reacties in onverwachte situaties besefte ik, dat ik in noodtoestanden steeds het juiste deed.
Niet omdat ik dat beredeneerde of bedacht, maar gewoon automatisch, omdat dat in mij zat.
Omdat de leerschool gedurende mijn leven zijn werk deed.
En dat vooral, zolang ik niet al te verstandelijk bezig was en redeneerde, maar mijn gevoel, mijn eigen aard en wezen zijn gang liet gaan en volgde.

Het heeft een flinke boost in mijn zelfvertrouwen gegeven;
Het idee, dat mijn automatische, intuïtieve, gevoelsmatige reacties het nog niet zo slecht deden. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Picard

Bericht door Picard »

In het verleden was ik een dagje naar Duitsland. We stopten bij een restaurant om te
gaan lunchen. Net goed en wel uit de touringcar en een paar stappen gezet op de
parkeerplaats. Zie ik twee mensen uit een personen auto stappen. Het waren de buren.

Het fenomeen; Met de telefoon in mijn hand staan, zoekend naar het nummer van iemand die
ik wil bellen. Met mijn vinger boven de knop om te gaan bellen, hoor ik de beltoon en
zie een inkomend gesprek,in mijn venstertje. Na het aannemen van het gesprek trof ik de
persoon aan de lijn, wiens nummer ik een fraxie van een paar seconde ervoor had had
opgezocht.
Het fenomeen met de telefoon, heeft zich meerdere malen voor gedaan met verschillende
personen. Overigens ook het fenomeen dat ik een persoon belde, zonder dat de persoon mij
tegelijkertijd probeerde te bellen.

Het lastige met (telefoon) fenomeen is, hoe onderzoek je het en hoe kan je het
reproduceren. Op een zodanige wijze, waarbij helder is welke variabelen uitgesloten
kunnen worden.

Ik wil het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen beslist niet van tafel vegen met gedachten
als:"Als dit fenomeen echt werkt, dan hadden we allang geen telefoon nodig of een agenda
om met een ander een afspraak te plannen. Geen rouw advertenties nodig om een overlijden
te melden"

@Petra
Ghandi-/empathy neurons
Bij mijn weten hebben neuronen zenuwbanen nodig om van de ene synapsen naar de andere
synapse over te gaan. (corrigeer me als ik er naast zit)
Hoe kan een neuron van lichaam A overgaan naar lichaam B, zonder een zenuwbanen, om een boodschap over te brengen?
Neuroscientist Vilyanur S. Ramachandran, Ph.D.
"All that’s separating you from another person is your skin. Remove it and you have
removed the barrier between you and other beings. So there is no real independent self
aloof from other human beings, inspecting the world and inspecting other people, you are
in fact connected not just by facebook and internet, you are connected by your neurons."
Bron

Stel als de mate van afwezigheid van huid een factor is voor het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen, zijn mensen met brandwonden gevoeliger voor het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen?

"Hemels"
2) als iets heel mooi of lekker is Voorbeelden: `hemelse muziek`, `een hemels
toetje`Synoniemen: schitterend, he...
http://www.encyclo.nl/begrip/hemels" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef:
Ik besefte, dat ik had geremd, nog voordat ik bewust de hond had gezien.
Had het gevoel dat niet ik had geremd, maar iets in mij daarvoor de actie geïnitieerd had.

Het heeft een flinke boost in mijn zelfvertrouwen gegeven;
Het idee, dat mijn automatische, intuïtieve, gevoelsmatige reacties het nog niet zo slecht deden. :)
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat je vele signalen oppikt alvorens je je daarvan echt bewust te zijn.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Picard schreef:In het verleden was ik een dagje naar Duitsland. We stopten bij een restaurant om te
gaan lunchen. Net goed en wel uit de touringcar en een paar stappen gezet op de
parkeerplaats. Zie ik twee mensen uit een personen auto stappen. Het waren de buren.

Het lastige met (telefoon) fenomeen is, hoe onderzoek je het en hoe kan je het
reproduceren. Op een zodanige wijze, waarbij helder is welke variabelen uitgesloten
kunnen worden.

Ik wil het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen beslist niet van tafel vegen met gedachten
als:"Als dit fenomeen echt werkt, dan hadden we allang geen telefoon nodig of een agenda
om met een ander een afspraak te plannen. Geen rouw advertenties nodig om een overlijden
te melden"

@Petra
Ghandi-/empathy neurons
Bij mijn weten hebben neuronen zenuwbanen nodig om van de ene synapsen naar de andere
synapse over te gaan. (corrigeer me als ik er naast zit)
Hoe kan een neuron van lichaam A overgaan naar lichaam B, zonder een zenuwbanen, om een boodschap over te brengen?
Volgens mij heet het fenomeen: connected consciousness. (verbonden bewustzijn).

Het gaat om spiegelneuronen.
Er is ontdekt dát het zo werkt. Maar men is er volgens mij nog niet uit hoe dat kan.
Zeer interessant is dat het bij autisten niet werkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelneuron" onclick="window.open(this.href);return false;
Spiegelneuron

Een spiegelneuron of spiegelcel is een neuron dat niet alleen vuurt als een dier een handeling uitvoert, maar ook als het dier een handeling ziet uitvoeren door een ander dier (vooral van dezelfde diersoort). Het neuron weerspiegelt dus als het ware het gedrag van een ander dier en is op dezelfde manier actief als wanneer het dier de handeling zelf uitvoert. Dergelijke neuronen zijn gevonden bij primaten, waaronder de mens, en bij sommige vogels. Bij mensen bevinden ze zich in de premotorische schors en in de pariëtale kwabben van de hersenen.

De aanwezigheid van spiegelneuronen in de hersenen werd ontdekt door Giacomo Rizzolatti, Leonardo Fogassi en Vittorio Gallese van de universiteit van Parma. Zij deden onderzoek naar handacties bij makaken, bijvoorbeeld het grijpen en oppakken van objecten.[1][2][3] Ze ontdekten dat bepaalde hersengebieden actief werden bij het uitvoeren van deze handelingen, maar ook als wordt waargenomen dat een ander eenzelfde handeling uitvoert. Onderzoek met behulp van fMRI, transcraniële magnetische stimulatie en elektro-encefalografie deed sterk vermoeden dat een dergelijk systeem zich ook in de menselijke hersenen bevindt.[4][5]

Sommige wetenschappers beschouwen spiegelneuronen als een van de belangrijkste ontdekkingen in de recente geschiedenis van de neurowetenschap.[6]

Picard schreef: Stel als de mate van afwezigheid van huid een factor is voor het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen, zijn mensen met brandwonden gevoeliger voor het (hoe-noemen-we-dit)-fenomeen?
Het spiegelneuron is m.i. een hersenactiviteit en trekt zich niet veel aan van een al dan niet verbrande huid.
Ik denk dat je die 'All that’s separating you from another person is your skin' te letterlijk neemt.
Picard schreef: "Hemels"
http://www.encyclo.nl/begrip/hemels" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk!
Je bent de enige die het opmerkt, daarom vond ik zelf mijn titel zo leuk :)
Dol op de dubbele lagen van onze taal, vooral met humor.
Misschien snap je m'n onderschrift dan ook wel. 8*)

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Spiegelneuronen hebben alles te maken met goed kunnen leren dmv. waarnemen en nadoen.
Dus via onze zintuigwaarnemingen, want andere mogelijkheden hebben we niet.
Hiervoor zijn dan ook evengoed zenuwen (neuronen), zenuwgeleiders, axonen en dendrieten en plaatsen waar chemicaliën kunnen overspringen naar andere zenuwgeleiders(synapsen.

De Pavlovreactie is ook hierop gebaseerd.
Hoe oud is het gezegde al:
Zien eten doet eten.
Het water loopt me in de mond bij het zien van....
Bij sommigen zo sterk dat ze al beginnen te kauwen als ze iets zien eten, waar naar verlangd wordt.

Essentieel zijn ze bij het aanleren van fijne nuances, combinaties van fysieke en psychische acties, die niet of moeilijk uit te leggen of aan te geven zijn bij een kind, zoals empathie (invoelingsvermogen), anderszins incalculeringsvermogen (intellectueel) beide leidend tot intuïtieve ontwikkeling.
In Wikipedia achter de link ook genoemd, ook bij het falen ervan en niet volledig functioneren zoals bijv. bij autisme.
Het ook krijgen van verdriet bij het zien van uitingen van verdriet (tranen).
Vaak beginnen mensen al te lachen bij het zien van een lach van anderen.
Om het onderscheid te kunnen zien richting empathie:
Vaak wordt men zelf ook blij door, het feitelijk nadoen, van de lach van de ander.

De geijkte wegen om prikkels uit te zenden en ontvangen blijven dus essentieel.
Het overige (combinatie)werk wordt gedaan door ons brein.
En heeft niets met waarnemen van dingen te maken, die door ons met onze zintuigen niet waar te nemen te zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Picard

Bericht door Picard »

Petra als jouw theorie m.b.t. de spiegelneuronen een verklaring zou zijn voor het overbrengen van een boodschap van jouw moeder naar jouw dochter.
Hoe reizen/verplaatsen de neuronen van de hersenen van jouw schoonmoeder naar de hersenen van jou dochter?
Hoe ver was de fysieke afstand tussen jouw schoonmoeder en jouw dochter?

En wat mijn eerste gedachten waren bij jouw onderschrift
Dat je van dubbelzinnige/schuine humor houd :wink:
<A>
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Op basis van kansberekening is het bijvoorbeeld niet zo bijzonder dat iemand aan wie je net dacht je bellen zal op dat moment. Zeker niet als het op een daarvoor passend tijdstip is. Dat je je buren in Duitsland tegen moet komen lijkt mij geen pretje maar ik heb dan ook hele enge buren. https://www.youtube.com/watch?v=hkHMZzh6hV8" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

IK BEN NIET ENG!!!

Alleen in mijn zwembroek ben ik eng.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Picard schreef:Petra als jouw theorie m.b.t. de spiegelneuronen een verklaring zou zijn voor het overbrengen van een boodschap van jouw moeder naar jouw dochter.
Hoe reizen/verplaatsen de neuronen van de hersenen van jouw schoonmoeder naar de hersenen van jou dochter?
Hoe ver was de fysieke afstand tussen jouw schoonmoeder en jouw dochter?
Het is mijn stellige overtuiging dat dat overbrengen niet aan grenzen gebonden is.
En ook daar zijn wetenschappers mee bezig.
Spiegelneuronen zijn nog maar het begin. :)
Connected consciousness
http://global-mind.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Picard schreef: En wat mijn eerste gedachten waren bij jouw onderschrift
Dat je van dubbelzinnige/schuine humor houd :wink:
Dat snap ik, edoch niet alles is wat het lijkt, evenals 'hemelse groet', als je maar je hersens gebruikt. :wink:
Als ik schuin had bedoeld had ik nl. schuin geschreven. :lol:
Weleens afgevraagd waarom droge humor zo heet? En wat dan natte of sappige humor zou zijn.

ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Arjen2015 schreef: 11 jul 2017 13:49Gewoon bijzonder zo'n verhaal. Het enige wat dan door me heen gaat is wat moet ik hiermee. Wat moet ik met de gebeurtenissen die ook in mijn leven gebeurden en in mijn eigen leven voor vragen zorgen. O.a toevallige ontmoetingen ...
De reden dat mensen denken dat het meer is dan gewoon toeval, lijkt me gelegen in de neiging een toevallige gebeurtenis centraal te stellen & kansberekening uit te voeren met deze gebeurtenis als uitgangspunt. De kans is bijna 100% dat we in ons leven iets toevalligs meemaken dat ons bijzonder verrast. Hoe groot is de kans dat iemand woonachtig in Sevilla aan z'n ex vriendin denkt die in New York woont & haar op dat moment tegenkomt als vakantiebuurvrouw in Berlijn als hij de deur uitstapt? Twee jaar geleden is me dit overkomen. Binnen de tijdspanne van een mensenleven is een aantal van dit soort ontmoetingen logisch. De kans is bijzonder klein dat iemand nooit zo'n toevallige gebeurtenis meemaakt. En je hebt gelijk: gewoon bijzonder zo'n verhaal.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 15 aug 2017 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Petra schreef: 10 jul 2017 03:39'Een hemelse groet' zeiden we tegen elkaar.
Heb je iets aangetoond met het etiket 'Hemelse groet'? Het enige dat in het oog springt, is hoe eenvoudig mensen argumentloos op losstaande gebeurtenissen een speciaal etiket kunnen plakken.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef: 15 aug 2017 11:38
Petra schreef: 10 jul 2017 03:39'Een hemelse groet' zeiden we tegen elkaar.
Heb je iets aangetoond met het etiket 'Hemelse groet'? Het enige dat in het oog springt, is hoe eenvoudig mensen argumentloos op losstaande gebeurtenissen een speciaal etiket kunnen plakken.
Petra schreef: 20 jul 2017 05:00
Picard schreef:
"Hemels"
Leuk!
Je bent de enige die het opmerkt, daarom vond ik zelf mijn titel zo leuk :)
Dol op de dubbele lagen van onze taal, vooral met humor.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef: 15 aug 2017 11:17 Hoe groot is de kans dat iemand woonachtig in Sevilla aan z'n ex vriendin denkt die in New York woont & haar op dat moment tegenkomt als vakantiebuurvrouw in Berlijn als hij de deur uitstapt? Twee jaar geleden is me dit overkomen. Binnen de tijdspanne van een mensenleven is een aantal van dit soort ontmoetingen logisch. De kans is bijzonder klein dat iemand nooit zo'n toevallige gebeurtenis meemaakt. En je hebt gelijk: gewoon bijzonder zo'n verhaal.
Ik vind het niet zo logisch, eerder wonderbaarlijk.

Nogal luguber, maar toch...
Mijn echtgenoot z'n ex was voor de trein gesprongen. Wie komt ie tegen op zijn bachelor party voor ons huwelijk? Haar ouders!
Op die avond op een plek in Amsterdam waar ze anders nooit wat te zoeken hadden. Hebben ze groots van hart en ondanks het ongemak hem heel veel geluk gewenst. Zomaar op je bachelorpaty een stukje last weggenomen. Noem dat maar logisch.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 20 jul 2017 19:00 IK BEN NIET ENG!!!

Alleen in mijn zwembroek ben ik eng.
Doe dan ook geen zwembroek aan, engerd.

Plaats reactie