De Bergrede

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: De Bergrede

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: Zou kunnen. Misschien dat Rereformed er iets over kan zeggen.
De invloed van Boeddhisme op christendom is tot nu toe een zaak van interessante speculatie, maar zonder wetenschappelijke bewijsvoering. Zie hier wat Richard Carrier naar voren brengt m.b.t. beweringen die (de inmiddels overleden) D.M. Murdoch maakt, en m.b.t. de slechte methodologie van veel oude boeken (History before 1950).
Het door Petra aangehaalde boek van 1893 behoort tot deze dubieuze lectuur. Wat een boek uit 1893 denkt te weten over Essenen is volledig achterhaald nu men sinds de ontdekking van de Dodezeerollen een werkelijk beeld van de Essenen heeft kunnen krijgen. Die laten absoluut geen invloed van Boeddhisme zien, noch verwijst deze sekte naar Jezus.

Dat het Zoroastrisme (religie van Perzië) in de laatste eeuwen voor de jaartelling bijzonder veel het joodse geloof heeft beïnvloed (vele zaken zoals opstanding, Satan, engelen, wereldeinde, laatste oordeel met eeuwige beloning of straf), staat buiten kijf.

Dat de gulden regel in de internationale hellenistische tijd vanuit een andere cultuur is overgewaaid naar het joodse geloof lijkt me vrij evident. De leefregel wordt in het verre oosten in geschreven vorm al veel eerder aangetroffen. De Torah kent zo'n leefregel niet, maar waar een filosofische cultuur heerst springt zo'n regel gemakkelijk op en verspreid de leer zich zonder moeite omdat er weinig tegenin gebracht kan worden. Wat je zegt over Hillel of wat in Mt. 7:12 aangetroffen wordt laat meer zien dat men via de Torah de populaire lering kan bevestigen als een wijze en goede leefregel dan dat joden geheel uit het niets deze leefregel zelf bedacht zouden hebben op grond van de Torah.
Born OK the first time
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef:
ChaimNimsky schreef: Zou kunnen. Misschien dat Rereformed er iets over kan zeggen.
De invloed van Boeddhisme op christendom is tot nu toe een zaak van interessante speculatie, maar zonder wetenschappelijke bewijsvoering.
Het door Petra aangehaalde boek van 1893 behoort tot deze dubieuze lectuur. Wat een boek uit 1893 denkt te weten over Essenen is volledig achterhaald nu men sinds de ontdekking van de Dodezeerollen een werkelijk beeld van de Essenen heeft kunnen krijgen. Die laten absoluut geen invloed van Boeddhisme zien, noch verwijst deze sekte naar Jezus.
Ik neem het direct van je aan!
Er staan in dat boek wel een aantal aardige citaten uit het boeddhisme die geplagieerd lijken te zijn in de bijbel.
Ook de verhalen over de maagdelijke moeder, zwerftochten, helingen, de put, e.a. komen sterk overeen.
Tevens staan er wat voorbeelden waarbij bijbelse teksten lijnrecht ingaan tegen het eigen geloof maar wel overeenkomen met de boeddhistische visie. (reïncarnatie bv.)
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

18 De balk in het eigen oog.
De spreker eindigt zijn rede met de vermaning om op de eerste plaats het eigen gedrag te verbeteren, en niet dat van anderen. Een bekende strategie: Verbeter de wereld: Begin bij jezelf. Jammer genoeg gaat hij daarbij uit van “de wil van God”, en die is niet altijd even duidelijk. Het is het kenmerk van alle gelovigen dat zij denken de wil van God te kennen, maar ze zijn het er vaak helemaal niet over eens wat dat inhoudt.

Nogthans is het een goede raad. Als je zelf niet de juiste weg kiest, hoe kun je dan verwachten dat een ander dat doet? Deze laatste vermaning moge wij dus ter harte nemen.

Al met al blijkt de Bergrede minder subliem te zijn dan zij mij indertijd toescheen. Er staan verstandige dingen in maar ook twijfelachtige. Ze is waarschijnlijk nog altijd waard om gelezen te worden, maar een sceptische blik lijkt me daarbij een voorwaarde. Het is niet alles goud wat er blinkt, maar het kan prima als spiegel worden gebruikt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Er is iets merkwaardigs aan de Bergrede.

Jezus zou daar een volle dag hebben gesproken.
Laat je hem voordragen dan is dat in een kwartiertje gedaan.

Kennelijk was de rest van Jezus verhaal totaal onbelangrijk. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Petra schreef:Er staan in dat boek wel een aantal aardige citaten uit het boeddhisme die geplagieerd lijken te zijn in de bijbel.
Ook de verhalen over de maagdelijke moeder, zwerftochten, helingen, de put, e.a. komen sterk overeen.
Is mogelijk.
Ik las ooit ook dat het verhaal van lopen op water in Boeddhistische literatuur voorkomt.
Ik zou het niet plagiaat noemen, maar eenvoudig syncretisme. In een internationale wereld waar vanalles door elkaar heen loopt, lopen ook ideeën en verhalen in elkaar over.
Born OK the first time
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Rereformed schreef:
Petra schreef:Er staan in dat boek wel een aantal aardige citaten uit het boeddhisme die geplagieerd lijken te zijn in de bijbel.
Is mogelijk.
Ik las ooit ook dat het verhaal van lopen op water in Boeddhistische literatuur voorkomt.
Klopt.
Kende het verhaal vaagjes, maar wordt ook uitgebreid in dit boek aangehaald.
Rereformed schreef: Ik zou het niet plagiaat noemen, maar eenvoudig syncretisme. In een internationale wereld waar vanalles door elkaar heen loopt, lopen ook ideeën en verhalen in elkaar over.
Ja is ook zo.
Dat bedoelde ik ook in m'n eerste reactie, dat ik de invloed van het boeddhisme herkende.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Hier een link naar een docu van de BBC die Jezus in verband met het Boeddhisme brengt (al is het plot een beetje anders: Jezus kwam volgens hen naar Israel terug nadat hij eerst in het verre oosten was geweest).
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef:Hier een link naar een docu van de BBC die Jezus in verband met het Boeddhisme brengt (al is het plot een beetje anders: Jezus kwam volgens hen naar Israel terug nadat hij eerst in het verre oosten was geweest).
Enige van de ideeën uit de Bergrede kom je inderdaad ook in het boeddhisme tegen. Met name het beoefenen van compassie voor je vijand is in sommige boeddhistische stromingen een zeer aanbevolen praktijk. Overigens was het niet per se noodzakelijk om daarvoor naar India te reizen. Naar het schijnt, waren er al boeddhistische gemeenschappen in de Hellenistische wereld rond 245 voor Christus. zie De vroege geschiedenis van het boeddhisme. Het is heel goed mogelijk dat de redenaar slechts naar Egypte hoefde te reizen. (zoals het evangelie van "Mattheus" suggereert.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Peter van Velzen schreef:Overigens was het niet per se noodzakelijk om daarvoor naar India te reizen. Naar het schijnt, waren er al boeddhistische gemeenschappen in de Hellenistische wereld rond 245 voor Christus. zie [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Vroege_ge ... boeddhisme. Het is heel goed mogelijk dat de redenaar slechts naar Egypte hoefde te reizen. (zoals het evangelie van "Mattheus" suggereert.
Ik geloof persoonlijk niet dat Jezus naar India is gereist. Heb de link gepost omdat deze enigszins ondersteunt wat Petra zegt.

Zelf ben ik overigens evenmin een aanhanger van de gedachte dat het Christendom zich wat betreft de gulden regel door het Boeddhisme liet onderwijzen. Aangezien de gouden regel reeds een plaats binnen het Judaisme had gekregen ver voordat Mattheus hem in z'n evangelie vermeldde, is het logischerwijs ietwat aannemelijker te stellen dat Mattheus deze uit z'n directe context had, dan dat hij hem van Boeddhisten meekreeg. Ik vermoed eerder dat het Judaisme en niet het Christendom zich hierbij op het Boeddhisme baseerde.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef:
Peter van Velzen schreef:Overigens was het niet per se noodzakelijk om daarvoor naar India te reizen. Naar het schijnt, waren er al boeddhistische gemeenschappen in de Hellenistische wereld rond 245 voor Christus. zie [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Vroege_ge ... boeddhisme. Het is heel goed mogelijk dat de redenaar slechts naar Egypte hoefde te reizen. (zoals het evangelie van "Mattheus" suggereert.
Ik geloof persoonlijk niet dat Jezus naar India is gereist. Heb de link gepost omdat deze enigszins ondersteunt wat Petra zegt.

Zelf ben ik overigens evenmin een aanhanger van de gedachte dat het Christendom zich wat betreft de gulden regel door het Boeddhisme liet onderwijzen. Aangezien de gouden regel reeds een plaats binnen het Judaisme had gekregen ver voordat Mattheus hem in z'n evangelie vermeldde, is het logischerwijs ietwat aannemelijker te stellen dat Mattheus deze uit z'n directe context had, dan dat hij hem van Boeddhisten meekreeg. Ik vermoed eerder dat het Judaisme en niet het Christendom zich hierbij op het Boeddhisme baseerde.
Petra zat ook al op het Egyptische been te hinten:
viewtopic.php?p=531045#p531045" onclick="window.open(this.href);return false;

https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_" onclick="window.open(this.href);return false; ... ristianity
It is true that Buddhist gravestones from the Ptolemaic period have also been found in Alexandria in Egypt, decorated with depictions of the Dharma wheel, showing the Buddhists were living in Hellenistic Egypt at the time Christianity began

ChaimNimsky
Superposter

Petra schreef: Petra zat ook al op het Egyptische been te hinten:
Je bent vetrokken vanaf Confusius & oosterse leraren die de regel zodanig foutief hadden doorgegeven aan het Christendom omdat het hen zo goed uitkwam. Nu ben je in Egypte beland. Dat het Judaisme met Hillel deze regel vanuit Zoroastrianisme hoek had, vindt ik aannemelijker. Het lijkt me des te waarschijnlijker dat de NT auteurs zich op de onmiddelijke context baseerden: het Judaisme waar de regel aantoonbaar al werd gehanteerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_ ... ristianity
It is true that Buddhist gravestones from the Ptolemaic period have also been found in Alexandria in Egypt, decorated with depictions of the Dharma wheel, showing the Buddhists were living in Hellenistic Egypt at the time Christianity began
Als gezegd is het m.i. logischerwijs aannemelijker te stellen dat Mattheus de gulden regel uit z'n directe context had, dan dat hij hem van Boeddhisten meekreeg.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef:
Petra schreef: Petra zat ook al op het Egyptische been te hinten:
Je bent vetrokken vanaf Confusius & oosterse leraren die de regel zodanig foutief hadden doorgegeven aan het Christendom omdat het hen zo goed uitkwam. Nu ben je in Egypte beland. Dat het Judaisme met Hillel deze regel vanuit Zoroastrianisme hoek had, vindt ik aannemelijker. Het lijkt me des te waarschijnlijker dat de NT auteurs zich op de onmiddelijke context baseerden: het Judaisme waar de regel aantoonbaar al werd gehanteerd.
Ik ben vertrokken met 3 opties waarvan jij blijkbaar de derde er het liefste uitpikt.
ChaimNimsky schreef: Als gezegd is het m.i. logischerwijs aannemelijker te stellen dat Mattheus de gulden regel uit z'n directe context had, dan dat hij hem van Boeddhisten meekreeg.
Als gezegd... 'Lorre'
Hebben we zomaar een papegaai in ons buik. :wink:

ChaimNimsky
Superposter

Petra schreef:Ik ben vertrokken met 3 opties waarvan jij blijkbaar de derde er het liefste uitpikt.
Ik heb geen voorkeur. De meest logische optie is simpelweg logischer. Indien je kunt aantonen dat het logischerwijs niet aannemelijker is te stellen dat Mattheus de gulden regel uit z'n directe context had, maar dat hij hem van Boeddhisten meekreeg, ben ik benieuwd.
Zionist
Petra
Banned

Bericht door Petra »

ChaimNimsky schreef:
Petra schreef:Ik ben vertrokken met 3 opties waarvan jij blijkbaar de derde er het liefste uitpikt.
Ik heb geen voorkeur. De meest logische optie is simpelweg logischer. Indien je kunt aantonen dat het logischerwijs niet aannemelijker is te stellen dat Mattheus de gulden regel uit z'n directe context had, maar dat hij hem van Boeddhisten meekreeg, ben ik benieuwd.
Je hamertje tikt nochtans alleen maar op 3.
Wat voor mij logisch is hoeft dat voor jou niet te zijn, logischerwijs.
Is voor mij goed genoeg.

ChaimNimsky
Superposter

Petra schreef:Je hamertje tikt nochtans alleen maar op 3.
Wat voor mij logisch is hoeft dat voor jou niet te zijn, logischerwijs.
Is voor mij goed genoeg.
Toon dan aan dat het logischerwijs niet aannemelijker is te stellen dat Mattheus de gulden regel uit z'n directe context had, maar dat hij hem van Boeddhisten meekreeg. Iedereen heeft meningen & overtuigingen -- daar koop ik niets voor. Dat bedoel ik niet disrespectvol. Maar het gaat er in een discussie om dat je de jouwe aannemelijk kunt maken.
Zionist
Plaats reactie