Thomas72 schreef:Ik vraag me daarom regelmatig af of de bijbelkennis van een aantal forummers wel verder strekt dan die verzen, die handelen over oorlog en straf? Want hoe kan het dan zijn, dat al dat andere vrijwel nooit wordt aangehaald?
Er loopt op dit moment een topic over
de Bergrede. Niet opgemerkt?
Er is ook een topic
De literaire waarde van de bijbel, dat recentelijk uit de mottenballen werd gehaald, en een topic
Zelfs al bestond Jezus niet, zijn boodschap is de mooiste.
De oorlogsgod wordt vaak naar voren gebracht aangezien dit gegeven in fundamentele contradictie staat met een God van liefde. Wanneer je dan daarenboven nog tegenkomt dat hij letterlijk opdracht geeft tot genocide dan is het dilemma eenvoudig onoplosbaar. Het zogenaamde woord van God is innerlijk gespleten. Voor mij persoonlijk heeft me hiervan bewust te worden mijn geloof de das omgedaan. Liever geen god dan zo'n god te moeten eerbiedigen en vereren.
Thomas72 schreef:vraag ik mij dan af: heb jij de bijbel ooit wel eens in haar geheel gelezen, zonder het vooropgezette plan om het beeld van een oorlogszuchtige woestijngod op te halen?
Het is juist andersom bij ex-gelovigen. Bijna allemaal zijn we opgegroeid met (het vooropgezette plan) "de God van de liefde en Jezus de Goede Herder". De God van genocide, en psalmen waarin we dit tegenkomen: "Geprezen zij Jahweh, mijn rots, die mijn handen oefent ten strijde, mijn vingers tot de oorlog...die volken aan mij onderwerpt", kregen we pas bij het lezen van de bijbel in zijn geheel.
Maar je tegenwerping dat je naar goede zaken moet kijken is geen oplossing voor dat probleem dat we ook met die oorlogsgod en opdrachtgever tot genocide zitten. Je suggestie is enkel een oplossing in zoverre het de gelovige via zich concentreren op mooie passages de mogelijkheid geeft een contradictie te negeren. Ze met elkaar harmoniëren is onmogelijk.
Thomas72 schreef:Nadat de mens ervoor koos om van de boom te eten en god naar de troon te steken en daarmee zijn onschuld verloor, komt god naar de mens toe en roept de mens ter verantwoording voor zijn keus. De situatie waar de mensheid zich nu in bevindt, is gevolg van deze keus.
Thomas, je laat op dit verhaaltje van de zondeval volgen dat je niet wil horen dat het verhaal niet serieus genomen kan worden als oorzaak van de staat van zijn van het mensdom, maar dat is echt het enige commentaar dat op je beschouwing zinnig is. Had je nou echt niets beters kunnen vinden om te laten zien dat er in de bijbel ook hele goede dingen staan?
Thomas72 schreef:De mens vegeteert niet alleen maar krijgt ook een taak in deze schepping en daarmee verantwoordelijkheid. Onderdeel van deze verantwoordelijkheid is de mogelijkheid om te kiezen: vóór of tégen god, leven mét of zónder hem. Dat is waar m.i. de boom van kennis van goed/kwaad voor staat. God neemt ons daarmee uiterst serieus en vraagt om een bewuste keus, geen slaafse volgzaamheid. Een keus met consequenties
De realiteit van het mensdom is dat God de mens nooit serieus genomen heeft, 99% van het mensdom heeft namelijk nooit over deze God ook maar één woord te horen gehad. Het kan dus onmogelijk gaan "om een keus vóór of tégen god, leven mét of zónder hem".
Je gaat hier - wellicht zonder dat je er erg in hebt - uit van een opvatting dat het verhaal de letterlijke geschiedenis is van wat letterlijk de eerste twee mensen zijn, die letterlijk met God kunnen converseren. Ben je werkelijk bereid om van deze naïvité uit te gaan, en de realiteit van de menselijke geschiedenis buiten beschouwing te laten?