De (lastige) vragen die je stelde:
Iedere vorm vermijden? Welnee man! Van jongs af aan ben ik voor mijn opvoeders en opleiders een ‘kritisch krengetje’ geweest en wat later was ik een kritisch kreng met niets dan vragen en onverwachte onorthodoxe voorstellen: “Hoe kán dat nou”?, ‘Waaróm is dat dan”?, “Wie zegt dát nou weer”?, “Hoe wist díe dat dan”?, “Kan het niet beter zó”? etc.etc. En stiekem vond ik het prachtig als de gevraagden met de mond vol tanden stonden.1. Bedoel je dat jij iedere vorm van rancune, verontwaardiging, teleurstelling, frustratie aangaande het christelijk geloof hebt weten te vermijden?
Vaak, té vaak werd ik gesommeerd mijn ‘brutale mond' te houden en als ik dat niet deed, werd ik weggestuurd, verplaatst of bedreigd, zo nodig met de eeuwige verdoemenis. En dan keek ik ‘laconiek’, van binnen stilletjes lachend. Ze kónden me wat! Zó ‘arrogant’ was ik dus.
Maar… onderhuids ‘vrat’ het op de duur natuurlijk wel en - op weg naar de penopauze - na een anderhalf jaar machteloos aarzelen en tot nauwelijks iets kunnen komen, heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben ik er publiekelijk 'uitgestapt'. En toen dat voor de ‘clan’ de ontreddering betekende maar na korte tijd voor mezelf de bevrijding, was alles weer rustig. En dat is het gebleven.
Ja dus, er doorheen gegaan, daarom ligt het nu achter me in het verleden en van bad feelings is amper sprake. Ik moet mezelf min of meer dwingen om nog eens achterom te kijken en dat levert dan een meewarige glimlach op. Humor is lach met een traan. Er is wat medelijden met de achtergeblevenen, maar omdat die op hun manier in hun eigen wereld gelukkig lijken te zijn of doen alsof, is dat medelijden meer bij wijze van spreken. En ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen leven.2. Of dat je wel eens die fase door bent gegaan maar het allang ergens in je verleden achtergelaten is?
Ik heb niets tegen ‘spiritualiteit’ an sich en dus maak ik mezelf misschien wijs dat ik een positieve interpretatie van spiritualiteit heb.3. Bedoel je dat je positiever over religie kan denken? Of maak je bepaald onderscheid tussen 'religie' (negatief?) en 'spiritualiteit' (positief?)? Of bedoel je iets heel anders? Hoe zou je in een notendop je gedachten over religie kunnen omschrijven? Sorry voor deze zeer lastige laatste vraag. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen.
Ik sta uitdrukkelijk afwijzend tegenover de indoctrinaties en het dwingende karakter van de z.g. wereldreligies. Ik vind eigenlijk alle tiranniek geleide samenlevingen zó overduidelijk abject en onmenselijk, antimenselijk dat ik geen behoefte voel mezelf met argumenten te rechtvaardigen. Wie dat niet zelf inziet is in mijn ogen teveel gehersenspoeld of sowieso te dom. Met dezulken ga ik geen discussie meer aan.
En in een notendop? Dat is inderdaad wat veel gevraagd en, je kunt het wellicht begrijpen, ik heb geen zin om op een forum mijn doopceel wat ver te lichten. Ik zet misschien in de Babbelbox m'n verhaaltje over opa’s en oma’s. De begrijpende lezer zal daarin mogelijk of wellicht iets van een antwoord vinden. (En nu hoop ik dat ik dat verhaaltje niet al eens eerder heb geplaatst want dan…. Nou ja!)
Nietzsche is ook zo’n literator! Zijn beeldspraken zijn hier en daar hartveroverend: Doch steeds opnieuw drijft mijn vurige wil mij naar de mens; als een hamer die naar de steen wordt gedreven. Ach mensen, in de steen sluimert een beeld, het mooiste beeld van alle beelden! Ach, wat erg dat het in zo harde, zo lelijke steen moet slapen! Nu gaat mijn hamer ogenschijnlijk wreed tekeer tegen zijn gevangenis. Van de steen springen stukken af, maar wat kan het me schelen? Voltooien wil ik het mooie beeld, want mij verscheen het stilste en lichtste van alle dingen!Nietzsche zei letterlijk:
En dan denk ik: het mooiste beeld sluimert? Maak het dan wakker als dat je niet zint! En gaat de hamer ‘ogenschijnlijk’ wreed te keer? Dat is dus in werkelijkheid niet wreed. Waarom zo'n 'lelijke' steen? Gewoon 'nog ruwe' steen is toch genoeg? Waarover jezelf dan opwinden? Omdat met je hamer anderen proberen uit te hakken, leidt tot furieuze protesten? Dat is toch hún reactie. Ik denk dan: ‘Graag of niet, moet of mag je zelf weten’. En... waarom – in overigens prachtige beelden - dreigen met allerhande narigheid? Laat die tactiek maar aan die gevestigde religies over
Die antichrist van 125 jaargeleden begrijp ik niet.Je schreef:Nietzsches boodschap is dus dat ieder mens zelf moet uitgroeien tot messias, verlosser van het leven, schepper van zijn eigen goed en kwaad. In Nietzsche is de antichrist letterlijk al 125 jaar geleden gekomen, maar met als doel om een wereld vol 'messiassen' te scheppen, het laatste ontging de bijbelschrijvers, maar is altijd de kernboodschap van de esoterie geweest.
Al meer dan 2000 jaar geleden vertelden de hiërogliefen eenzelfde verhaal over het KRST-zijn (spreek uit ‘karast’) = ‘chrèstos’-zijn = ‘gezalfde-zijn’ zijn van iedere mens, over dat ‘vonkje’ van het ’Oneindige Licht’ in iedere mens, ook wel ‘glimpje van Dé Intelligentie’ genoemd. Als je daarin niet ‘gelooft’, houdt alles op natuurlijk, want: 'de fide non est disputandum' (over geloof kan niet worden geredetwist). NIET DOEN dus!
Maar de mens is inderdaad op zijn manier tot ‘scheppen’ in staat, niet alleen van buiten hem bestaande ‘werken’ als beelden, schilderijen, poëzie en muziek, maar óók van … (In een gesprek van man tot man zou ik nu iets zeggen als: "Ik verdom het mezelf te ontkennen zoals ik mezelf heb herkend".) Je begrijpt me. Denk ik.
JC was dus NIET 'de' messias. Hij was wellicht ‘n messias. En het heeft zijn redenen gehad dat er zolang over moest worden gediscussieerd vóór Paulus tot de canon werd toegelaten. Hij schreef teveel mythe en te weinig verbazende écht gebeurde 'historie'! Maar die dat doorzagen waren toen in de minderheid en de meeste stemmen golden. Degenen die nu nog beweren dat Paulus in feite de stichter van de christelijke kerk is geven blijk het nog steeds evenmin te begrijpen.
Dank voor je reactie.
Groeten.
Fons.