Dag Dikkemick,dikkemick schreef:Als een gelovige aangeeft openbaring serieus te nemen, dan wil ik daarover in gesprek. Dan mag de gelovige gaan uitleggen waarom die denkt dat openbaring een valide kenbron is. Ik geef dan aan waarom ik denk dat dit niet zo is en dan kom je vervolgens tot een conclusie. En dat zou ook zomaar een middenweg kunnen zijn.
De openbaring heeft voor de gelovige autoriteit..net zoals voor jouw de wetboeken in Nederland autoriteit hebben. Denk ik het belangrijkste vertrekpunt om te snappen waarom een gelovige dit als valide kenbron ziet.
Daarnaast zullen veel gelovigen weet hebben van een "aangesproken" zijn door hun openbaring, en dat is niet maakbaar. Zeg maar een "medicijn" wat bij de een wel "oppakt" en bij de ander niet. Christenen praten dan meteen over "genade"
Die twee dingen maken het gesprek al meteen heel "fuzzy". Voor jou zijn beide dingen niet "waar" of gebeurd.. En daarna blijkt dat rondom die twee genoemde zaken ALLES bij alle christenen van elkaar verschilt..Gelukkig heb je dan ook veel kerken om dicht bij je eigen gevoel van openbarings autoriteit / aangesproken worden op je eigen geloof.
Ook voor jou als atheïst is er wel een plekje in dat spectrum...........