Socratoteles schreef:Petra schreef:Gek genoeg heeft al die weerstand mij eerder gesterkt in het idee dat het een prima plan is om die bijbelse-god-haat te temperen door er wat meer voeling mee te krijgen.
Iemand predikt de superioriteit van christenen over goddelozen, en laat jou figureren als levend voorbeeld van zo'n verdwaasde ongelovige die het maar niet snappen wil? Natúúrlijk word je daar kwaad om. Woede is een gepaste emotie wanneer je onrecht wordt aangedaan.
Je klinkt hier en daar alsof je de bron van je woede lokaliseert in haat jegens de 'bijbelse god', of jegens 'religie'; alsof je die woede kunt bedaren door meer begrip te krijgen voor deze zaken. Als dat het geval is, dan denk ik dat je teleurgesteld zult worden. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg teksten in de bijbel te vinden die de lezer vertellen dat de ongelovige zó waardeloos is dat eeuwige verdoemenis de beste eindoplossing is. Maar hoe gelovigen met dat soort teksten omgaan, dat wordt bepaald door hun eigen motivaties.
In de (gereformeerde) omgeving waarin ik opgroeide zou het gedrag dat jij beschrijft bijvoorbeeld echt niet getolereerd worden. "Geloof is een stok om op te leunen, niet om mee te slaan", was de ongeschreven regel. Dus, bijbelse-god-haat temperen? Waarom denk je dat je kwaad bent op een sprookjesfiguur? 't Is toch niet de bijbelgod die jou kleineert?
Menselijk gedrag is complex: zelfs keigoede kerels kunnen heel rottig gedrag vertonen, als dat toevallig een behoefte bevredigt. Misschien heeft hij een
sadistic streak en ziet hij graag de machteloze woede in je ogen terwijl je jezelf bevecht om niet uit de band te springen. Misschien heeft hij behoefte om zichzelf te zien als dominante hoofd van het gezin, en is jouw kennelijk weinig onderdanige gedrag daarmee in conflict. Wie zal het zeggen. Met religie en bijbelgoden lijkt het me echter weinig te maken te hebben, afgezien van het feit dat hij daarmee nu eenmaal gemakkelijk het bloed onder je nagels vandaan kan halen.
Het is nogal complex. -wat niet

-. Ik denk dat er twee zaken door elkaar lopen.
1 is rottig gedrag. De geloofsstok gebruiken om te slaan.
Misschien om uit te dagen, wie zal het zeggen. Ik heb geen idee.
Ik zie bij hem ook een behoefte tot bevestiging en zelfbevestiging. Misschien speelt dat mee.
2 is een natuurlijke houding waarin dat geloof een belangrijke plek inneemt en iemand oprecht en met de beste bedoeling voor je wil bidden bv. omdat je moeder ziek is.
Ik denk dat het goed is om die twee gescheiden te houden.
Maar als je eenmaal dat rottige gedrag opgemerkt hebt, dan wordt elk gedrag rottig. Dan kan iemand geen goed meer doen.
Socratoteles schreef:
[zelfspot]Zo, heb ik je dat ook weer eens uitgelegd. Wij mannen kunnen dat. Wij begrijpen dingen.[/zelfspot]
Kijk, dit zou ook een red flag kunnen zijn. Maar ik kan er om lachen. Zelfs als je het niet tussen de zelfspot haken had gezet had ik er de humor nog wel van gezien.
En dat bedoel ik, dat geloof, dat is een red flag, en dáár wil ik vanaf.
Dan kun je bovenstaande zaken scheiden.
Goed bedoeld is dan goed bedoeld, dan zeg je vriendelijk dankjewel.
En rottig gedrag kun je op een goeie -zonder moordneigingen- manier pareren.
Dus ik denk dat ik wel begrijp hoe het in elkaar zit, ik heb het alleen totnogtoe niet voor elkaar gekregen.