ASMR

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Superposter

Re: ASMR

Bericht door heeck » 08 jun 2017 13:32

Petra,

En wat voor onderzoekshypothese stel je voor?
Of is al het ongerichte snuffelen voldoende om de zaak als afgedaan te beschouwen!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 08:59

heeck schreef:Petra,

En wat voor onderzoekshypothese stel je voor?
Of is al het ongerichte snuffelen voldoende om de zaak als afgedaan te beschouwen!

Roeland
Nou nou, met je afgedaan en uitroepteken. :roll:
En wat nou 'ongericht snuffelen'... over toon gesproken. :evil:
Wat is er mis met ongerichtheid of met snuffelen?
Ben je nou ook al hoofd van de afdeling snuffel geworden?
Mag er van jou wel ellenlang geneuzeld worden over religie, moraal, Pi, etc. etc, maar dit niet?
(Of zijn de vragen weer te groot... dan weet ik al welke kant ze weer opgaan :lol: )

Er is al wat wetenschappelijk bewijs; MRI. Waarom ga je daar zo makkelijk aan voorbij?
Waarom mag het niet gewoon in het 'wetenschappelijk' hoekje blijven en moet het weer naar de zweefafdeling?

Onderzoekshypothese:
Wat dacht je van -doe 's dol- om het gewoon zelf te proberen?
Ik ben reuze benieuwd naar je bevindingen.
Het lijkt mij i.i.g. zeer interessant om te ervaren.

Erover lezen is wat anders dan ervaren, mooi verwoord met Mary's rood:

Frank Jackson in zijn artikel "Epiphenomenal Qualia" (1982).
De wetenschapster Mary leeft ondergronds, waar alles in zwart-wit is. Zij weet alles van de waarneming van de kleur rood, maar heeft zelf nog nooit rood gezien. Wanneer zij uiteindelijk boven komt, en de kleur rood waarneemt, dan leert zij iets bij: de ervaring van wat het is om rood te zien.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 jun 2017 09:25

Petra schreef: Er is al wat wetenschappelijk bewijs; MRI. Waarom ga je daar zo makkelijk aan voorbij?
Waarom mag het niet gewoon in het 'wetenschappelijk' hoekje blijven en moet het weer naar de zweefafdeling?
Petra,
Over het bewijs
Via MRI zijn de neurofysiologische effecten van bepaalde prikkels zichtbaar te maken.Iemand heeft gedacht deze respons ASMR te noemen? De aard en vorm van prikkels zijn, tactiel, auditief,visueel of een samengaan hiervan kan per individu verschillen. Dat is wat ik er tot dusverre uit destilleer.
Maar ik zie niet wat er buiten deze constatering verder mee aan te vangen. #-o
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 09:33

Petra schreef:
Fenomeen schreef: Uit de link van Heeck:

What we need at this point are functional MRI and transcranial magnetic stimulation studies that look at what is happening in the brains of people while experiencing ASMR, vs typical controls. Are their brains really different, and in what way? I also wonder if the same or similar experience can be artificially induced in typical (non-ASMR) people.
Eet jij een appel en dan ga in ik zo'n ding. ;)

Ik verwacht weinig omdat het geld kost en dat is er waarschijnlijk niet.
Zoals je ziet; het is er wel.
Maar ik ben ook niet te beroerd om voor jou op 'n appeltje te knabbelen. :lol:
Hoe meer onderzoek hoe beter.
Ik had het hier gisteren met mijn zoon over, er wordt bij ons niemand blij van bv. appeltje happen.
Mijn hele gezin is eerder allergisch voor 'eetgeluiden' (en met name smakken.)
Dan gaat het eerder richting het spectrum misofonie. (Overgevoeligheid of haat voor geluidsprikkels)
Die hangt vaak ook weer samen met overgevoeligheid voor andere prikkels. (visueel of beweging e.d.)
Ik denk dat ik een zeer interessant MRI proefpersoon zou zijn met dat gefluister, of die tikkende nagels en een explosie aan ergernis. :lol:

Nou weet ik zeker dat ik daar (misofonie) eens over gelezen heb op wikipedia en dat daar beide kanten genoemd werden.
Miso=haat. Maar ook een plezier kant, en daar is ook een woord voor ....fonie. Heb me scheel gezocht maar kan het niet meer vinden. Tevens was er een woord voor ditzelfde fenomeen ( :lol: ) maar dan wat visueel betreft.
Wonderlijk dus dat er over misofonie vele sites zijn. En dat het overprikkeling genoemd wordt. Want volgens mij is het een gewone prikkel die verschillende reacties oproept. En die plezierige reactie zie je verder nergens terug.

Tevens vraag ik me af, gezien het monotone langzame herhalen, of het mani padme hum misschien wel een ASMR ervaring geeft.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 09:45

doctorwho schreef:
Petra schreef: Er is al wat wetenschappelijk bewijs; MRI. Waarom ga je daar zo makkelijk aan voorbij?
Petra,
Over het bewijs
Via MRI zijn de neurofysiologische effecten van bepaalde prikkels zichtbaar te maken.Iemand heeft gedacht deze respons ASMR te noemen? De aard en vorm van prikkels zijn, tactiel, auditief,visueel of een samengaan hiervan kan per individu verschillen. Dat is wat ik er tot dusverre uit destilleer.
Het is een respons.
En dit is een specifieke respons.
Het beessie moet 'n naam hebben, dus waarom niet ASMR?
We reageren blijkbaar verschillend op dezelfde prikkels, dat alleen is al interessant.
En om het wetenschappelijk te benaderen moet het gewoon onder wetenschap vallen. Door het in de zweefhoek te plaatsen wordt het m.i. onterecht weggemoffeld richting quatsch.

[quote="doctorwho"o"]
Maar ik zie niet wat er buiten deze constatering verder mee aan te vangen. #-o [/quote]
Heb je het al geprobeerd :idea:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 jun 2017 11:42

Petra schreef:
[quote="doctorwho"o"]

Heb je het al geprobeerd :idea:[/quote]

Zeker; tenminste als deadlifts onder ASMR prikkelgewaarwording vallen en heb zojuist zeer aandachtig van een volkoren-boterham met pindakaas genoten. :wink:

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 12:27

doctorwho schreef:
Petra schreef:
[quote="doctorwho"o"]

Heb je het al geprobeerd :idea:
Zeker; tenminste als deadlifts onder ASMR prikkelgewaarwording vallen en heb zojuist zeer aandachtig van een volkoren-boterham met pindakaas genoten. :wink:[/quote]

En... gebeurde d'r wat?
Buiten een gevulde maag gevoel en zere armen :lol:

Vast niet.
-ZUCHT- :wink:

https://asmruniversity.com/art-of-asmr- ... -examples/" onclick="window.open(this.href);return false;
The most common ASMR artists are video artists (AKA content creators), click the following links to learn more about these specific video artists and channels:

CoconutsWhisper
Deep Ocean of Sounds
Dana ASMR
Holly ASMR
Jellybean Green
massageASMR
Paris ASMR
RelaxingSounds92
SensorAdi ASMR
Show Me ASMR
Singing ASMR
softlygaloshes
theASMRnerd
WhisperingLife
WhisperSparkles
WhispersRed

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 09 jun 2017 13:28

Van deze link uit de opening: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... -met-asmr/" onclick="window.open(this.href);return false;?
Heb je weleens meegemaakt dat een situatie extreem rustgevend en ontspannend voor je was? Zoals het krijgen van een massage, een knipbeurt of het luisteren naar het geluid van regendruppels? Wilde je ook voor even je ogen dichtdoen, omdat het ontspannend was en je er slaperig van werd? Dan heb jij een ASMR-ervaring gehad!
NEEEEEE!
Ik wil helemaal geen ASMR ervaring #-o
Dit is gewoon lekker relaxen. Waarom moet dat tegenwoordig ASMR heten en kan het niet gewoon 'lekker relaxen' blijven ? :evil:
Ik wil gewoon lekker relaxen met een Westvleteren.
Ik wil niet aan mijn ASMR behoefte werken met een Westvleteren.
Dan smaakt íe direct al een stuk minder.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 jun 2017 18:22

Petra schreef:
En... gebeurde d'r wat?

Vast niet.
Zeker wel bij het boterham met pindakaas eten gaat het immers om een smaakbeleving ondersteund door een specifieke textuur. Deze sensatie is diep in mijn neurale paden ingebed. Om nog maar te zwijgen over het opendraaien van de pot en de smeerbeleving. Zere armen spelen geen rol van betekenis want bij de deadlift is het meer de meditatieve component die de ASMR gewaarwording oplevert :)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 20:29

Dat beloof ik schreef:Van deze link uit de opening: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... -met-asmr/" onclick="window.open(this.href);return false;?
Heb je weleens meegemaakt dat een situatie extreem rustgevend en ontspannend voor je was? Zoals het krijgen van een massage, een knipbeurt of het luisteren naar het geluid van regendruppels? Wilde je ook voor even je ogen dichtdoen, omdat het ontspannend was en je er slaperig van werd? Dan heb jij een ASMR-ervaring gehad!
NEEEEEE!
Ik wil helemaal geen ASMR ervaring #-o
Dit is gewoon lekker relaxen. Waarom moet dat tegenwoordig ASMR heten en kan het niet gewoon 'lekker relaxen' blijven ? :evil:
Ik wil gewoon lekker relaxen met een Westvleteren.
Ik wil niet aan mijn ASMR behoefte werken met een Westvleteren.
Dan smaakt íe direct al een stuk minder.
:lol: :lol: :lol:
Omdat het echt wat anders is, een bijzondere kick, (ofzo :D )
Hoef je die Westvleteren niet meer, kun je een gewoon biertje nemen.

Weet je wat jij nodig hebt...
een beetje ontspanning!

Wacht ik heb een ontspannend plaatje voor je ....
:diabloanifire:

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 jun 2017 20:33

doctorwho schreef:
Petra schreef:
En... gebeurde d'r wat?

Vast niet.
Zeker wel bij het boterham met pindakaas eten gaat het immers om een smaakbeleving ondersteund door een specifieke textuur. Deze sensatie is diep in mijn neurale paden ingebed. Om nog maar te zwijgen over het opendraaien van de pot en de smeerbeleving. Zere armen spelen geen rol van betekenis want bij de deadlift is het meer de meditatieve component die de ASMR gewaarwording oplevert :)
Wat een notoire tegenwerking. Wie weet loop ik eeuwige dankbaarheid mis. :(
Had ik dit maar eerder geweten jank je over 'n jaar of tien. :roll:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 09 jun 2017 21:55

Dat beloof ik schreef: Ik wil gewoon lekker relaxen met een Westvleteren.
Westvleteren dus.
Klinkt goed dat degusteren. Ik denk zo maar dat de Trappisten grondlegger kunnen zijn van de ASMR :drunken:
Schenk-& degustatietips
De Westvleteren wordt het best verticaal bewaard
Bewaar de trappist op een donkere plaats tussen 12 & 16°C en worden beter niet in de koelkast geplaatst.
Na ongeveer een jaar is de smaakevolutie volledig op gang gekomen bij de 8 en 12. Na ongeveer anderhalf tot twee jaar komen deze bieren tot zijn volle recht. Geef het bier de tijd en het rijpt verder.
Schenk de Westvleteren 8 en 12 niet te koud. 10 à 12 graden is ideaal om de smaak tot zijn volle recht te laten komen. Hoe kouder het bier, hoe minder smaak. De Blonde Trappist daarentegen kan gekoeld geschonken worden, maar wordt dan wel troebel.
Gebruik steeds een droog en proper glas in de vorm van een kelk
Giet het flesje voorzichtig leeg (zonder schudden) - mét of zonder gistdepot
Trappistenbier drink je niet, dat degusteer je!
http://www.indevrede.be/trappisten.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 10 jun 2017 09:29

Beste Petra,

Bij aanvang van dit topic vroeg je mensen om toch vooral de links te lezen die je gaf.
Dat waren er twee en ik heb ze beide gelezen.

- Bij de tweede link kom ik uit op de tekst die ik in mijn vorige reactie plaatste.
Dat is dus gewoon lekker relaxen.
- Bij de eerste link valt me direct op dat dit 'wetenschappelijk onderzoek' is verricht onder een erg kleine groep mensen (11 met ASMR ervaring en een controlegroep van 11 anderen). Er kan met zo'n kleine groep geen sprake zijn wetenschappelijk bewijs. Er staat dan ook dat verder onderzoek nodig is om erachter te komen wat er nu precies aan de hand is. Het onderzoekje concludeert “the ability to experience ASMR may not be a disorder, but rather a structural difference which grants a special window to experience relaxation.”
M.a.w: ja , het gaat ook hier om lekker relaxen.
Trouwens, een erg verontrustende zin daarin is : Although Bryson has not yet been able to publish his initial studies, he has continued to use fMRI to investigate ASMR and may be publishing some data soon.

In reactie op mijn vorige post schreef je:
Omdat het echt wat anders is, een bijzondere kick, (ofzo )
een beetje ontspanning!
Het is wel duidelijk dat je nog nooit de tijd hebt genomen om te genieten van een Westvleteren. Dat is namelijk pure ontspanning en dat geeft een bijzondere kick. De Westvleteren is daarbij niet te vervangen door zoiets banaals als 'een gewoon biertje'.
Je geeft zelf aan verschillende malen te hebben geprobeerd een ASMR op te doen en dat het je nog niet is gelukt. Met alle respect, maar dan ben je niet in de positie om iemand zoals ik, die het wel kent en weet dat het gewoon gaat om lekker relaxen, te zeggen dat ik er naast zit en geen idee heb wat het is.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jun 2017 10:12

Dat beloof ik schreef:Beste Petra,

Bij aanvang van dit topic vroeg je mensen om toch vooral de links te lezen die je gaf.
Dat waren er twee en ik heb ze beide gelezen.

- Bij de tweede link kom ik uit op de tekst die ik in mijn vorige reactie plaatste.
Dat is dus gewoon lekker relaxen.
- Bij de eerste link valt me direct op dat dit 'wetenschappelijk onderzoek' is verricht onder een erg kleine groep mensen (11 met ASMR ervaring en een controlegroep van 11 anderen). Er kan met zo'n kleine groep geen sprake zijn wetenschappelijk bewijs. Er staat dan ook dat verder onderzoek nodig is om erachter te komen wat er nu precies aan de hand is. Het onderzoekje concludeert “the ability to experience ASMR may not be a disorder, but rather a structural difference which grants a special window to experience relaxation.”
M.a.w: ja , het gaat ook hier om lekker relaxen.
Trouwens, een erg verontrustende zin daarin is : Although Bryson has not yet been able to publish his initial studies, he has continued to use fMRI to investigate ASMR and may be publishing some data soon.

In reactie op mijn vorige post schreef je:
Omdat het echt wat anders is, een bijzondere kick, (ofzo )
een beetje ontspanning!
Het is wel duidelijk dat je nog nooit de tijd hebt genomen om te genieten van een Westvleteren. Dat is namelijk pure ontspanning en dat geeft een bijzondere kick. De Westvleteren is daarbij niet te vervangen door zoiets banaals als 'een gewoon biertje'.
Je geeft zelf aan verschillende malen te hebben geprobeerd een ASMR op te doen en dat het je nog niet is gelukt. Met alle respect, maar dan ben je niet in de positie om iemand zoals ik, die het wel kent en weet dat het gewoon gaat om lekker relaxen, te zeggen dat ik er naast zit en geen idee heb wat het is.
Beste Dat beloof ik,
Ik denk dat ik gewoon heel erg hoop dat er iemand zegt 'ja, verdomd, die rollende knikkers die deden 't 'm'.. o.i.d.
Dat lijkt me tof.
Maar anyway, je hebt helemaal gelijk.
Zodra ik van m'n kater van gisteren verlost ben en weer zonder braakneigingen aan alcohol kan denken ga ik een Westvleteren proberen. :lol:

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 10 jun 2017 11:26

Dat, een warme zomervanond en Raymond van 't Groenewoud.

Maar zoals je in het onderzoek uit link 1 zult hebben gelezen, sommige mensen hebben het nu eenmaal niet.

Dat wil niet zeggen dat ik iets mankeer en jij niet, of andersom.
We ervaren lekker relaxen allebei op een andere manier.
Dat betekent weer dat mijn 'recept' niet persé werkt voor jou, sterker nog, waarschijnlijk werkt het niet.
Want om je hersenen het gevoel van ontspanning te laten ervaren, heeft iedereen andere ervaringen die dat gevoel uit je geheugen naar boven brengen. Je zult dus bij jezelf te rade moeten gaan voor je eigen 'recept'. Als je alleen maar recepten van anderen kopieert, is dat bijna een garantie dat het je niet lukt.
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie