dikkemick schreef:
dit topic om of me straffen misschien moeten gaan herzien? Hoe eerlijk is het iemand op te sluiten die homo is? Of iemand die epilepsie heeft en iets kapot heeft gemaakt? Of de dief/moordenaar die met een onmogelijke genencombinatie is geboren en tevens een verkeerde jeugd heeft gehad?
Je moet de maatschappij er tegen beschermen en bij epilepsie geven we medicijnen om de aanvallen te onderdrukken. Homofilie is inmiddels geaccepteerd gedrag (op een enkeling nagelaten), diefstal niet. Misschien moeten psychologen, filosofen en neurobiologen zich er eens goed over buigen.
Want hoe zou dit behulpzaam kunnen zijn, behalve dat de maatschappij er geen last meer van heeft?
Ik ben het met je eens, voor wat het waard is.
Gelukkig maakt mijn stem weinig uit maar zijn er fantastische wetenschappers die zich wel degelijk hiermee bezighouden.
Ook neurologen; meer kennis over het brein heeft al enorm geholpen om LBHTI op de kaart te zetten en geaccepteerd te krijgen.
Vroegahh, (en helaas heden ten dage ook nog wel) heeft men op alle mogelijke manieren getracht homo's te genezen. Het lukt niet. Men is zo.
Dat geldt voor pedo's denk ik ook. Al wil je het niet zijn, het overkomt je. Dus kun je zo'n iemand niet genezen. Dus moet je inzetten op helpen om er in het dagelijks leven mee te leven. Door impulsbeheersing te verhogen bijv. Ik meen dat het in Zweden was, waar ze een project met pedofielen hebben bedacht; met een buddy. Dat schijnt erg goed te werken. Het verschil tussen pedofiel zijn of actief pedoseksueel zou meer besproken moeten worden.
Wat dat betreft denk ik dat de wetenschap een hoop kan betekenen voor onze kijk op wat criminaliteit is en hoe we daar mee om kunnen gaan.
Zij zijn goed bezig vind ik, w.b. onderzoek en publiek informeren. Het publiek wil het nog niet allemaal horen, maar dat zal -zoals met alles- ook langzaam z'n weg vinden. Via de voorlopers doorsijpelen naar de grote massa. Zo gaat het met alles eigenlijk.
Peter van Velzen schreef:
Het moge onverstandig zijn, maar de roep oom vergelding is nog altijd sterk. Je moet daar in het strafrecht rekening mee houden, anders verliest de rechtsspraak het respect van een groot deel van de bevolking, en zullen gewetenloze en/of niet goed nadenkende politici dat nog een tikje versterken.
Dat 'oog om oog' is een idioot en gevaarlijk principe. Hebben we die ook niet aan de bijbel te danken?
Moet je daar in het strafrecht rekening mee houden?
Ik zeg: Nee!
M.i. moet het hele strafrecht op de schop. Maak er mensrecht van of zo.
Publiek moet geïnformeerd en tegen zichzelf beschermd. Volk hitst mekaar op, tot lynchpartijen aan toe.
Daarom geloof ik ook niet in een jury systeem. Wel in rechters. Die niet voor jan joker jarenlang gestudeerd hebben, gepokt en gemazeld door jarenlange ervaring in het systeem. En uiteindelijk geleerd hebben om genuanceerd te wikken en wegen.