Kasper_JopiN schreef:Wanneer er een soort Schepper is die achter het ontstaan van het universum staat met een bedoeling. De mens heeft geschapen naar zijn beeld. Dan krijgt het bestaan van de mens intrinsieke waarde. Het leven van de mens, die gelijkend is aan God heeft dan heel veel waarde. Je mag dan niet iemand dit leven ontnemen. En is er een soort wetgever die bepaald wat goed en wat kwaad is. Dit is eigenlijk de basis voor een moraal. Dat God bepaald wat goed en wat slecht is. Maar wanneer we het hebben over dit goede dan is dit iets wat onderdeel is van Gods karakter (komt van T. Aquino). Er zijn dus redenen voor de geboden en waarom iets goed of iets fout is. Deze redenen zijn niet gebaseerd op iets wat los staat van God, maar zoals ik al zei: op zijn eigen karakter.
Mijn eerste gedachte die opkomt, is dat je zo selectief de bijbel leest.
Zijn je blinde vlekken dan zo groot dat je het eens bent met de verschrikkelijke dingen waar god volgens de bijbel persoonlijk verantwoordelijk voor is? Volgens de god van de bijbel heeft de mens namelijk helemaal niet zo veel waarde. God heeft imers het recht om te geven en te nemen zoals god het wil.
Alles wat in de bijbel aan god wordt toegeschreven, van het vermoorden van een hele schepping met noach tot het uitroeien van hele volkeren met joshua , is volgens jou rechtvaardig en moreel verdedigbaar? Dat is denk ik voor mij de voornaamste aanklacht tegen hoe mensen als jij denken. En het is ook erg eng. Hier ligt de kiem van het extremisme. In naam van god en het geloof miljoenen mensen de dood in kunnen drijven omdat dit volgens god rechtvaardig is, zie de middeleeuwen en zie nu de IS. Ze handelen in naam van god, volgens de koran , bijbel of een of ander "heilig geschrift"
Geboden? Welke? Tegen homofilie? Gij zult niet stelen?
Wat deed god dan toen hij het leven nam van al die volken in de bijbel en opdracht gaf om alles in te nemen van al die volken? Open je ogen voor de zogenaamde moraal van de god van de bijbel! Wat is dan goed en slecht volgens god, je hebt zijn zogenaamde 10 woorden, geboden en je hebt zijn daden!
Wat is zijn karakter? Opvliegend in een woede aanval de wereld vernietigen en dan daarna er spijt van krijgen?
Volkeren uitmoorden omdat ze in andere goden geloven? Praat je dat dan echt goed? Leg dat eens uit?
Ik raad je aan volgende boeken te lezen.
Atheism, Morality, and Meaning - Micheal Martin.
God hates you , hate him back - C.J . Werleman
Sense and Goodness Without God - Richard Carrier
Wat de andere optie is, net doen alsof god daar niks mee te maken had en alle in jouw ogen slechte dingen uit de bijbel aan de mens toewijst, en god dus nog steeds kan blijven afschilderen als een goede god.. elke schijnbare tegenstelling in de bijbel gewoon anders uitleggen of wegstrepen. Zo maak je dus jezelf een fantasie god...met een fantasie moraal. Niet de god van de bijbel maar jouw verbeelde god. Jouw god komt dan niet meer uit de bijbel maar je creert een nieuwe god, een nieuwe religie, waarin je jou ontwikkelde moraal toeschrijft aan je eigen verzonnen god.