Thomas72 schreef:
De stappen die ik zet zijn:
[1] constatering dat ik besta, het heelal bestaat
[2] voor zover bekend heeft alles wat bestaat een oorzaak
[3] mogelijke oorzaak: scheppende macht
Ik noem dit overigens geen bewijs, want dat heb ik niet, maar een redelijke bewering.
En dat geldt dan voor alles, BEHALVE voor een mogelijke scheppende entiteit? Ik ben geen logicus of filosoof, maar een kind van 3 schiet deze conclusie lek.
Ik geef alleen maar aan dat een materialistisch wereldbeeld geen enkele fundering geeft voor moraal en ethiek. Het biedt hoogstens een verklaring voor het feit dat er moraal is, vanuit de aanname dat moraal een overlevingsvoordeel geeft. Ondersteund waarschijnlijk door de waarneming dat op zeker moment een halvegare Bonobo een groepsgenoot een "kontje" de boom ingaf.
Heeft met materialisme niet veel van doen, WEL met de wetenschap en wetenschappelijke methode. Het zijn mogelijke verklaringen die gevonden worden en die aan de hand van voorbeelden en bewijzen dus hard gemaakt worden. Zo is er ook veel onderzoek naar ethiek onder dieren. En laten wij mensen nu niet uniek te zijn. Waarom heeft een mogelijke scheppende entiteit moraal onder dieren geschapen? Weten deze dieren van Adam en Eva af? Is er een hemel en hel voor deze dieren? Waarom dus moraal??? Dat heeft voor deze soorten totaal geen hoger nut! Wetenschap verklaart, godshypothesen roepen alleen maar meer vragen op.
En wat betreft je afleidingsmanoeuvre naar Heeck toe: Mijn, op dit onderwerp toegespitste antwoord, zou zijn: Waarneming, bewustzijn en de rede (letterlijk) als hoofd-kenbron. Zet dit dan tegenover inspiratie, openbaring en geloof als mogelijke andere kenbronnen. De rede zie ik dan als hoofdbron. Zowel waarneming als je bewustzijn kan je nl. lelijk bedriegen. De rede is uitstekend hulpmiddel gebleken. Dit onderscheid ons het meeste van de dierenwereld. Als jij meent dat inspiratie, openbaring en geloof ook goede kenbronnen zijn, mag je dit uitleggen.
De hulpmiddelen die we kunnen gebruiken zijn: De wetenschappelijke (met al haar onderzoeksfacetten) methode versus de autoriteit en traditie van (oude) religies.
Ook heb ik al meer aangegeven dat het hier om empirische vraagstukken gaat. En nu dus op deze pagina komen er de sociale vraagstukken bij.
DE vraag is: Hoe gaan we deze vragen beantwoorden? Met de rede en de wetenschappelijke methode (empirische en sociale wetenschappen) of geloof, intuïtie en meneer de stellige overtuiging van meneer de dominee?
"God bestaat" is eenzelfde claim als "radio-activiteit bestaat". Dat laatste kunnen we niet zien, voelen of ruiken, maar is desondanks aangetoond en bewezen. Ik schuif dat in de schoenen van de betrouwbare kenbronnen.
Maar het bestaan van een scheppende entiteit (die bovendien geen begin nodig heeft)?? Hoe ga je dat verantwoorden? met welke methoden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick