"De barbarij van religieuze mensen" zeg je. Maak daar maar van "de barbarij van mensen".Waarom? schreef:Dag Thomas,Thomas72 schreef: Daarnaast, leg mij eens uit als je wil, hoe kun jij vanuit jouw materialistische kader (alles bestaat zonder reden en doel) überhaupt een moreel oordeel uitspreken als "walgelijk" en "bizar" over het onrecht in de wereld van alle tijden? Die kwalificatie walgelijk is subjectief, moleculen herschikken zich en that's about it. Althans, als ik het atheïstisch standpunt goed begrepen heb. En als ik me niet vergis, refereert Heeck hier ook aan, als hij het over een quasiprobleem heeft. Of, en dat zou pas interessant zijn, bestaat er wel een objectieve moraal? Joost mag alleen weten, waar die dan weer vandaan komt.
Deze vraagstelling is al zo oud als de mensheid, en religie bestaat nog steeds. Dus echt RRF, zo makkelijk kom ik er niet vanaf.
Rereformed reageerde hier al op. Doe het ook nog even. Deze redenen wordt door gelovigen vaak aangevoerd. En het IS een risico....Nietzsche kon ook moeiljk kiezen welke God hij als mens wilde worden.
Beschouw het maar als een nieuwe stap van de mensheid....die nog steeds gruwelijk kan falen...maar terugvallen op religie kan niet meer..De goden zijn dood, alleen hun schimmen tonen zich nog...en juist schimmen kunnen vervelend spoken en verwoesting aanrichten.
Uiteraard zou een externe verankering van de moraal goed en mooi zijn..maar die is net als alles in de leven aan tijd, plaats en cultuur gebonden...en ontwikkeld zich...
Religies zeggen een onveranderlijke moraal te brengen....., een klein bestudering van deze onveranderelijk moraal van deze religies.....doet je gillend wegrennen..en onder het afdak van een seculier Humanisme schuilen....hopelijk houdt die het.....de Barbarij van religieuze mensen is weer groot op de wereld in onze tijd....
Maak niet de fout om te schuilen in de religieuze verblijfplaatsen van de schimmen, het spookt er behoorlijk.
Natuurlijk was en is er door religie geïnspireerd en gelegitimeerd geweld. Maar als je werkelijk naar de diepere motieven kijkt, blijkt het altijd te gaan om platte hebzucht en afgunst, om macht en geld.
Zo bleken de aanslagplegers van Parijs en Brussel niets anders te zijn dan voorheen kansarme straatcriminelen uit de grauwe voorsteden van datzelfde Parijs en Brussel. En er is een foto van de leider van IS met een dikke Rolex om zijn pols.
Bovendien, de idee dat het seculier Humanisme een schuilplaats zou bieden, is toch allang een illusie gebleken? Daar getuigd het bloed, dat van de Place de Grève droop, tijdens de Franse revolutie ruimschoots van. Ook Marx of Nietsche of de Wetenschap hebben ons tot nu toe niet uit onze misère gehaald. Sterker nog, ook deze ideologieën hebben geweld geïnspireerd, gelegitimeerd en zelfs gefaciliteerd.
Waar ik me wel veilig bij voel, qua moraal, is de bergrede van Jezus uit het Mattheüs-evangelie.
NB. Ik ken de bijbelse verhalen die oproepen tot genocide e.d. Wat ik daar precies mee moet, weet ik ook niet. Wel weet ik dat er niemand, in de ganse Christenheid, ooit een aanleiding of vrijbrief in heeft gezien om tot genocide over te gaan.