Het onderscheid maak ik door het te toetsen op aannemelijkheid. Dat, vooropgesteld dat er een God is die communiceert met mensen, die God dat niet slechts via uitverkorenen of via een enkel boek zal doen. Dan zal die God spreken tot iedereen. Indoctrinatie of hersenspoeling (het opdringen van een 'Waarheid') heeft veel succes bij kinderen (en ook volwassenen, maar vooral bij kinderen) als deze plaats heeft door de mensen die deze kinderen vertrouwen : hun vader en moeder bijvoorbeeld.dikkemick schreef:Vind je DAT een waan of fantasie (of werkelijkheid)? Hoe maak jij het onderscheid? Deze mensen die dit beweren en hartstochtelijk geloven (weten!), WETEN dat God zich openbaart via de bijbel. Ze laten zich niet overtuigen door feiten, houden halsstarrig vast aan dit idee en houden er bizarre overtuigingen op na. DE criteria van een waan!Samante schreef: Dat was dan zeker een gelovig forum waar de doctrine heerste dat God slechts tot de mensen spreekt via de bijbel en niet tot de mensen zelf. Het gaat naar mijn idee fout zodra men een doctrine laat heersen.
Als men op latere leeftijd concludeert dat die indoctrinatie of hersenspoeling gestoeld is op valse waarheden, is men verbitterd en teleurgesteld en zet men zich er tegen af. Een begrip als 'God', ook al heeft dit veel verschillende invulling, wordt dan in het geheel verworpen en kan, in welke vorm ook, woede en onbegrip veroorzaken bij de persoon die ooit geïndoctrineerd was.
Mijn verbeelding behelst de alomtegenwoordigheid van een God die zich empirisch ervaart via mij en al het overige leven. Ik vind het zelf arrogant om te denken dat het leven en dit universum zonder een God is ontstaan.dikkemick schreef: Kijk, ook ik houd er fantasieën op na. Ik fantaseer over buitenaardse beschavingen omdat ik weet dat het bijna arrogant is te denken dat we alleen zijn in dit enorme universum (en de tijdsspanne).
Overigens denk ik ook dat er andere beschavingen in dit universum zijn. Veel primitiever en hoger ontwikkeld.
Je kan jezelf en anderen uiteraard angst inboezemen. Je gaat dan samen met die anderen gebukt onder angst. En dat enkele bewijs kan natuurlijk ooit werkelijkheid worden. Zolang die mogelijkheid aannemelijk is voor jou en die mensen blijft die angst bestaan. Tot je natuurlijk afscheid neemt van die angst.dikkemick schreef: Maar stel dat ik mijn huis ga bekleden met loden platen omdat ik weet dat 1 van deze beschavingen kwade bedoelingen heeft en ons met (voor ons nog onbekende) radio-activiteit komt aanvallen. Ook weet ik heel veel anderen te overtuigen en zij zullen allemaal hun huis met lood gaan bedekken. Is mijn fantasie dan niet omgeslagen in een waan?
En maakt het dan uit hoeveel mensen ik weet te overtuigen? Let wel, er is geen 1 enkele overtuigend bewijs dat deze bewoners bestaan!