''Jezus verschijnt aan christenvervolger''- EO.nl
Moderator: Moderators
''Jezus verschijnt aan christenvervolger''- EO.nl
Kwam deze link vanochtend tegen op mijn facebookwall: http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... vervolger/. Het verhaal van een terrorist die een mislukte poging de kinderen van een evangelist(ene pastoor paul) in het Midden-Oosten(welk land en welke organisatie blijven vaag), zich na een vision bekeert tot het Christendom.
De reacties onder het (gedeelde) bericht deze EO post van vorig was uiteraard lovend. Omdat ik toch graag zeker wou weten waar een verhaal als dit nou vandaan komt, besloot een poging te doen om te factchecken. De journalist, Mark Ellis. had duidelijk een evangalistische achtergrond.
Na een korte zoektocht kwam ik het volgende verhaal tegen van dezelfde jouralist over een andere criticus van Pastoor Paul:
http://blog.godreports.com/2016/11/imam ... -the-dead/. Na een mislukte poging om een menigte op te zwepen, valt deze Imam volgens het verhaal spontaan dood neer, om door Jesus zelf gered te worden van de hel om voor het christendom te prediken. Dramatische wonderen volgen pastoor Paul schijnbaar op de voet.
Het volgende verhaal dat ik tegenkwam was het levensverhaal van de pastoor zelf:
http://freedomshope.org/testimony-of-pa ... er-muslim/. Een lang en ook weer vrij vaag verhaal, uit andere links maak ik op dat hij uit het islamitische deel van India komt. Na als islamitische student op een christelijke universiteit aan de drugs verslaafd te raken, vindt hij op zeer dramatische wijze Jezus. Hoe hij precies aan deze universiteit terecht is te komen met in die tijd een bias tegen het Christendom begreep ik niet helemaal, en ook op welke wijze in de zonde raakte. Verder in het stuk staan ook nog vele voorbeelden van bekeringen, met het voorbeeld van de terrorist van eerder, en vlak voor hun dood zijn ouders.
Tot slot vond ik ergens de orginele mails met daarin de schuldbekentenis van de terrorist na zijn poging tot vergiftiging: http://amightywind.com/miracles/poisoning.htm. Het is mij niet duidelijk of de mails orgineel Engels waren o zijn vertaald. Zowel de methode(vergiftiging nadat andere pogingen faalden), en het motief(hem een schok toebrengen om hem slechts van zijn geloof te laten afvallen om een wapen tegen het christendom) lijkt me voor een islamistische fanaticus atypisch.
Nu ik dit allemaal zo opschrijf is het me duidelijk dat er vreemde elementen zijn in deze beschrijvingen. Alles volgt een vrij duidelijke dramatische structuur. Veel details blijven vaag, en mogelijk inconsistent of onlogisch. Ik had liever objectieve informatie over de man zelf gevonden, maar alles wat ik vond waren evangelische links.
Het blijft apart of een verhaal zoals dit na enkele bewerkingen gedestilleerd op de EO site terecht komt. Het zijn toch grote claims die gedaan worden. De vele andere verhalen rond de pastoor helpen ook niet echt met de geloofwaardigheid. Het is best intensief erover de zoeken zonder een duidelijke objectieve bron die meer duidelijkheid geeft. Uiteindelijk is het toch vreemd dat dit soort op het eerste opzicht onbewiste wonderen juist in verre uithoeken in de wereld rond een man gebeuren, terwijl het nergens gebeurt waarvan de locatie en context duidelijk bekend zodat de feiten gecontroleerd kunnen worden..
De reacties onder het (gedeelde) bericht deze EO post van vorig was uiteraard lovend. Omdat ik toch graag zeker wou weten waar een verhaal als dit nou vandaan komt, besloot een poging te doen om te factchecken. De journalist, Mark Ellis. had duidelijk een evangalistische achtergrond.
Na een korte zoektocht kwam ik het volgende verhaal tegen van dezelfde jouralist over een andere criticus van Pastoor Paul:
http://blog.godreports.com/2016/11/imam ... -the-dead/. Na een mislukte poging om een menigte op te zwepen, valt deze Imam volgens het verhaal spontaan dood neer, om door Jesus zelf gered te worden van de hel om voor het christendom te prediken. Dramatische wonderen volgen pastoor Paul schijnbaar op de voet.
Het volgende verhaal dat ik tegenkwam was het levensverhaal van de pastoor zelf:
http://freedomshope.org/testimony-of-pa ... er-muslim/. Een lang en ook weer vrij vaag verhaal, uit andere links maak ik op dat hij uit het islamitische deel van India komt. Na als islamitische student op een christelijke universiteit aan de drugs verslaafd te raken, vindt hij op zeer dramatische wijze Jezus. Hoe hij precies aan deze universiteit terecht is te komen met in die tijd een bias tegen het Christendom begreep ik niet helemaal, en ook op welke wijze in de zonde raakte. Verder in het stuk staan ook nog vele voorbeelden van bekeringen, met het voorbeeld van de terrorist van eerder, en vlak voor hun dood zijn ouders.
Tot slot vond ik ergens de orginele mails met daarin de schuldbekentenis van de terrorist na zijn poging tot vergiftiging: http://amightywind.com/miracles/poisoning.htm. Het is mij niet duidelijk of de mails orgineel Engels waren o zijn vertaald. Zowel de methode(vergiftiging nadat andere pogingen faalden), en het motief(hem een schok toebrengen om hem slechts van zijn geloof te laten afvallen om een wapen tegen het christendom) lijkt me voor een islamistische fanaticus atypisch.
Nu ik dit allemaal zo opschrijf is het me duidelijk dat er vreemde elementen zijn in deze beschrijvingen. Alles volgt een vrij duidelijke dramatische structuur. Veel details blijven vaag, en mogelijk inconsistent of onlogisch. Ik had liever objectieve informatie over de man zelf gevonden, maar alles wat ik vond waren evangelische links.
Het blijft apart of een verhaal zoals dit na enkele bewerkingen gedestilleerd op de EO site terecht komt. Het zijn toch grote claims die gedaan worden. De vele andere verhalen rond de pastoor helpen ook niet echt met de geloofwaardigheid. Het is best intensief erover de zoeken zonder een duidelijke objectieve bron die meer duidelijkheid geeft. Uiteindelijk is het toch vreemd dat dit soort op het eerste opzicht onbewiste wonderen juist in verre uithoeken in de wereld rond een man gebeuren, terwijl het nergens gebeurt waarvan de locatie en context duidelijk bekend zodat de feiten gecontroleerd kunnen worden..
- Boerenverstand
- Forum fan
Re: ''Jezus verschijnt aan christenvervolger''- EO.nl
Kairyu,,
Dat is interessante informatie. Je stelt goede vragen en ziet ook de problemen die aan dit verhaal kleven.
Dat is interessante informatie. Je stelt goede vragen en ziet ook de problemen die aan dit verhaal kleven.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
- Peter van Velzen
- Site Admin
IS dit niet gewoon het verhaal van de apostel Paulus? (met mogelijk wat verwisselingen).
Ik wens u alle goeds
Het ljkt me een soort propaganda. Ik zocht even op naam van de organisatie op twitter en vond ook nog een andere opwekking uit de dood van een besneden meisje, en bijhorende straf voor de mannen en vrouwen die , uiteindelijk ook weer leidde tot bekering. Lijkt een patroon te hebben, zijn blijkbaar nog andere verhalen van.
Gebedsgenezing is bekend, maar zoveel opwekkingen uit de dood, en op een bijbelse manier steeds straffen voor verantwoordelijke Moslims is nieuw voor me. Vraag me af dit vooral gebeurd voor donaties, of dat het een werkwijze is voor envangelische propapanda.
Keek daarna ook even op de officiële site. https://www.bibles4mideast.com/ Inderdad constant verhalen, met terugkerende patronen in ''breaking news'' met kort daarna een wonderbaarlijke afloop. Zoals ik het op twiter last, het lijkt erop dat God een full-time baan heeft met het beschermen van deze organisatie tegen moslims. De pastoor zelf gelooft ook in het einde ter tijden nabij is. Zit erg een luchtje aan. Doet inderdaad veel aan Paulus denken, maar juist rond deze organisatie herhalen deze ingrijp zich blijkbaar cotnact. Elementen van de dochter van Jairus komen ook veel terug..
Gebedsgenezing is bekend, maar zoveel opwekkingen uit de dood, en op een bijbelse manier steeds straffen voor verantwoordelijke Moslims is nieuw voor me. Vraag me af dit vooral gebeurd voor donaties, of dat het een werkwijze is voor envangelische propapanda.
Keek daarna ook even op de officiële site. https://www.bibles4mideast.com/ Inderdad constant verhalen, met terugkerende patronen in ''breaking news'' met kort daarna een wonderbaarlijke afloop. Zoals ik het op twiter last, het lijkt erop dat God een full-time baan heeft met het beschermen van deze organisatie tegen moslims. De pastoor zelf gelooft ook in het einde ter tijden nabij is. Zit erg een luchtje aan. Doet inderdaad veel aan Paulus denken, maar juist rond deze organisatie herhalen deze ingrijp zich blijkbaar cotnact. Elementen van de dochter van Jairus komen ook veel terug..
- Doppelgänger
- Bevlogen
Om dit zinnetje uit dat artikel moest ik echt vreselijk lachen:Kairyu schreef:Na een korte zoektocht kwam ik het volgende verhaal tegen van dezelfde jouralist over een andere criticus van Pastoor Paul:
http://blog.godreports.com/2016/11/imam ... -the-dead/.
Zodra je een visioen van het 'verkeerde' opperwezen krijgt, zijn dus ook gelovigen er als de kippen bij om je voor gek te verklaren. Sterk staaltje cognitieve dissonantie.As a result of his witness, he was dismissed from the mosque and told to see a psychiatrist.
Verder valt dit soort anekdotes in de categorie 'Cool story, bro!' Wat moet je hiermee?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Goed dat je dit doet, dit zouden meer mensen moeten doenKairyu schreef:Het ljkt me een soort propaganda. Ik zocht even op naam van de organisatie op twitter en vond ook nog een andere opwekking uit de dood van een besneden meisje, en bijhorende straf voor de mannen en vrouwen die , uiteindelijk ook weer leidde tot bekering. Lijkt een patroon te hebben, zijn blijkbaar nog andere verhalen van.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Om eerlijk te zijn is het omdat ik nog een halve reflex heb het serieus te nemen als het als zo'n verhaal gebracht wordt. Ik heb hier in 2012 al wat berichten geplaatst over mijn eerdere ervaringen. Uitzoekwerk en het dan op een publiek skeptisch forum dumpen is dan goed middel.
Het blog is nog maar een jaar actief, maar verhalen worden sinds die tijd volgens google sinds die tijd overal door christelijke sites overgenomen. Rond 2 jaar geleden zijn er nauwelijks hits mee. Overigens ook een een enkele link van The Freethinker waar ook een eerder nieuwsbericht wordt geroosterd.
Het blog is nog maar een jaar actief, maar verhalen worden sinds die tijd volgens google sinds die tijd overal door christelijke sites overgenomen. Rond 2 jaar geleden zijn er nauwelijks hits mee. Overigens ook een een enkele link van The Freethinker waar ook een eerder nieuwsbericht wordt geroosterd.
Vreemde site. Ben ook even aan het snuffelen rond al die gekke testimonies. Dit keer een slangenbeet http://blog.godreports.com/2016/12/musl ... ful-dream/" onclick="window.open(this.href);return false; Even googlen en je komt terecht in een wereld waarin Bart Ehrmann niet past, de zondvloed wordt gepromoot en evolutie wordt aangevallen.
Het meest recente verhaal(hij wordt gered door leeuwen) is ondertussen ook al trending op cip.nl. Dat zal wel verklaren waarom er extra interesse is voor het eerdere EO verhaal. Dat blog is in overdrive met nieuwe wonderen, er zal nog wel meer doorslijpelen naar nederlandse sites. Bij dit soort situaties hoop ik altijd dat er een keer iemand objectief onderzoek er naar zal gaan doen..
Dat hoop ik ook. Ga een paar mailtjes versturen naar de VS om eens te inventariseren of er al aandacht aan is geschonken.Kairyu schreef: Bij dit soort situaties hoop ik altijd dat er een keer iemand objectief onderzoek er naar zal gaan doen..
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Zo op het eerste gehoor klinkt dit mij als zelfverzonnen in de oren. Laat me raden, de schrijver is een evangelische Christen. In die kringen is 'liegen voor Jezus' helemaal niet strijdig met het negende gebod.Kairyu schreef:Kwam deze link vanochtend tegen op mijn facebookwall: http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... vervolger/. Het verhaal van een terrorist die een mislukte poging de kinderen van een evangelist(ene pastoor paul) in het Midden-Oosten(welk land en welke organisatie blijven vaag), zich na een vision bekeert tot het Christendom.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Jezus verschijnt nou nooit eens in het openbaar voor een menigte van 150.000 mensen of live op tv. Hij kan nog wat leren van de huldiging van Feijenoord.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Het is waarschijnlijk dat de schrijver niet bewust liegt. Het is waarschijnlijk dat deze schrijver erg goedgelovig is en elk verhaal aanpakt om er iets moois van te maken, zonder enige fact checking ....De Encyclopedist schreef:Zo op het eerste gehoor klinkt dit mij als zelfverzonnen in de oren. Laat me raden, de schrijver is een evangelische Christen. In die kringen is 'liegen voor Jezus' helemaal niet strijdig met het negende gebod.Kairyu schreef:Kwam deze link vanochtend tegen op mijn facebookwall: http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... vervolger/. Het verhaal van een terrorist die een mislukte poging de kinderen van een evangelist(ene pastoor paul) in het Midden-Oosten(welk land en welke organisatie blijven vaag), zich na een vision bekeert tot het Christendom.
Oogkleppen op van heb ik jou daar, en niet de moraal om een verhaal op waarheid te checken , vaak kan dat ook niet want hoe controleer je of iemand een visioen heeft gehad...
By the way...Zelfs heb ik mijn dochter een visioen zien hebben tijdens een soakings sessie , haar ogen rolde heen en weer van links naar rechts (net als bij rem slaap dromen) en nadat ze bijkwam, zei ze dat ze jezus had gezien die zei dat ze mooi was zoals ze was ( ze zat met haar uiterlijk in de knoop) en dat ze goed voor haar moeder moest zorgen...
Ik ben ervan overtuigd dat ze dat niet uit haar zelf, met 9 jaar ging verzinnen, (helemaal omdat ik haar ogen zag heen en weer schieten voor op zijn minst 1.. 2 minuten..wat onmogelijk is om zelf te doen bij bewustzijn)
Hoe het werkt weet ik niet...(zelf)hypnose , trance...dagdromen...ik weet dat het jezus niet echt was maar onze hersenen kunnen veel met fantasie...
Vannacht droomde ik nog over een homoseksuele ervaring..en geloof me ik heb totaal geen homoseksuele verlangens. Wat ik wel zag op Netflix de avond ervoor was een trio scene met een homoscene...dus daar is de link..
of.....toch?
Martim Cymbron -
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Ik denk dat er in de serie hervertellingen ten minste een persoon heeft zitten liegen. Visioenen, wat ze ook zijn, gebeuren altijd in de culturele context van de visionair: een Rooms-katholiek meisje ziet de maagd Maria, een Arabische woestijnnomade ziet een een aartsengel en een Christelijke visser ziet Jezus. Visioenen zouden pas opmerkelijk zijn als het Rooms-katholieke meisje Heer Vishnoe zou zien, de Arabische woestijnnomade Xiuhtecuhtli of de palingboer de Regenboogslang. Het geciteerde verhaal heeft alle eigenschappen van een verzinsel: onduidelijke context, bronloos en komt wel mooi uit. Wellicht heeft de leugenaar meer dan één gebeurtenis samengeraapt, of de volgorde omgekeerd (eerst bekering, dan visioen) al kunnen we van de grond af verzonnen ook niet uitsluiten.Arjen2015 schreef:Het is waarschijnlijk dat de schrijver niet bewust liegt. Het is waarschijnlijk dat deze schrijver erg goedgelovig is en elk verhaal aanpakt om er iets moois van te maken, zonder enige fact checking ....De Encyclopedist schreef:Zo op het eerste gehoor klinkt dit mij als zelfverzonnen in de oren. Laat me raden, de schrijver is een evangelische Christen. In die kringen is 'liegen voor Jezus' helemaal niet strijdig met het negende gebod.Kairyu schreef:Kwam deze link vanochtend tegen op mijn facebookwall: http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/je ... vervolger/. Het verhaal van een terrorist die een mislukte poging de kinderen van een evangelist(ene pastoor paul) in het Midden-Oosten(welk land en welke organisatie blijven vaag), zich na een vision bekeert tot het Christendom.
Zogauw het verhaal in de wereld is hebben de navertellers goede redenen de feiten niet verder te onderzoeken. Dat is niet meteen liegen, al ruikt iets als waar doorvertellen waarvan je aan je water kunt voelen dat het niet deugt wel naar de leugen.
Wat ik ´liegen voor Jezus´ noem ken ik vooral van creationisten, maar die hebben er niet het monopolie op, het verschijnsel doet zich bij alle christelijke bekeerders voor. Ik veronderstel dat ´liegen voor Mohammed´ook voorkomt.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)