Hoe God (bijna) verdween uit Nederland

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Hoe God (bijna) verdween uit Nederland

Bericht door PietV. »

Waarom? schreef: Kerken alleen het nieuws als er cijfers zijn?... Zelfs misbruik en oplichtingszaken tellen we ook???.....Of het aantal scheidingen....? Of gekissebis over het tigste onderwerp...?
Abortus, euthanasie, homohuwelijk, vrouw in het ambt, pedofielen, dogma's, reclamespotjes, allerhande gezeik in de marge om zichzelf te profileren. Kerkplantingen hot en her en overal reclame voor de alpha-cursus etc. Als ze hun mening nu eens voor zich houden en zich slechts bezig houden met praten met onzichtbare wezens dan wordt het een stuk prettiger toeven. Althans als dit praten niet als toneelstuk overal tevoorschijn komt.
Misschien is het beste godsbewijs de muziek van Bach :wink: Dus meer luisteraars voor Matthäus Passion van Bach? -> meer geloof in Nederland :wink:
Het is wat voor al die kerkleden, twee keer per jaar (kerst en pasen) zitten ze met een volle bak en denken ze dat ze veel vriendjes hebben en de rest van het jaar zitten ze weer alleen.

Ik kan ondertussen het woord bezinning al niet meer lezen. Het lijkt er op dat ze zich weer massaal gaan bezinnen en weer oplossing na oplossing verzinnen na de voortschrijdende ontgoddelijking van de samenleving. Ook hier gaat men bezinnen. Dit is er al weer één. Uit de mond van de baas van de IZB.
Voor velen is het niet duidelijk waar God is in hun dagelijks leven en wat Hij er überhaupt mee te maken heeft.
Volgens mij is dit bij niemand bekend en het meest voor de hand liggende antwoord is: God bestaat niet. Scheelt een hoop overbodig zoekwerk in de besteklade en op zolder. Of gepieker in de bovenkamer om daar iets te ontdekken dat mogelijkerwijs een aanwijzing kan zijn dat het geweten gestuurd wordt door een bovennatuurlijk wezen. En alle ellende een dieper liggende betekenis heeft die te vinden op het grote monopolygodsspel. Met begrippen als Kans, ga drie plaatsen terug, ga direct door naar de hel etc.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Kijk weer eens een gevalletje hoe het Refdag in (halve ) leugens van Christian Today trapt. Is me al te vaak opgevallen. Facts checks hoeven dus niet meer. Refo's : Orthodox christelijke PVV'ers
Over "schrappen" deel theologie opleiding:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_983266" onclick="window.open(this.href);return false;

De werkelijkheid:

http://www.theology.ox.ac.uk/news/new-curriculum.html" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Misschien interessant gezien dit topic: https://www.home-academy.nl/products/ne ... n-religie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

FransP schreef: Wat mij betreft zouden deze vervangen kunnen worden voor de winterfeest (of kortste dag), lentefeest en zomerfeest (of langste dag).
Dan het weekend dat het kortst bij deze datum ligt.
Pasen vervalt, Pinksteren wordt lentefeest en half juni zomerfeest. Kerst wordt winterfeest. Misschien nog herfstfeest.
Ik heb net de reeks aardkinderen uitgelezen. De stam van de holenbeer enz... 6 boeken. Een historische roman,misschien kent iemand het. In die boeken gebruikten de mensen die begrippen. Lange dag en korte dag..verbaas me er altijd over hoe en of men dat echt kan achterhalen hoe het toen ging. Maar goed, mensen zijn altijd al bezig geweest met de zin van het leven. Kerk of niet, dat staat daar los van en de vraag na de zin van het leven zal volgens mij nooit verdwijnen. Zit ingebakken in de mens, wat de zin van het leven is. Toen dienden ze de moeder aarde..met bepaalde gebruiken. En hadden ze net zo goed geestelijke leiders. In deze tijd worden de geestelijke leiders en instanties vervangen voor de zoektocht naar binnen. Hoe je dat ook mag benoemen, dat zal niet verdwijnen. Vertaald naar eigen wijsheid op alle mogelijke gebieden.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Natuurlijk blijven mensen zoeken naar de zin van het bestaan/leven. Maar ik denk dat ze daar steeds minder een externe (opgelegde) macht voor nodig hebben. Die zoektocht zit in de mens zelf. Neem kennis tot je en doe daar je voordeel mee. Vertrouw niet blindelings op de shaman,dominee,priester, rabi, imam etc.
Gelovigen in een god zijn niet per definitie meer op zoek naar de zin van het leven dan ongelovigen. Wat is eigenlijk de zin van het leven als je in de verdorven mensheid gelooft? Een Meester slaafs dienen? Een eindeloos hiernamaals?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Ik heb de serie van de Aardkinderen ( van Jean Auel) helemaal gelezen.
Vond de eerste 3 of 4 delen het beste. In het laatste deel vind ik dat zij zich er een beetje makkelijk vanaf gemaakt heeft door steeds weer te herhalen maar met andere namen.
Voor zover ik weet heeft Jean Auel zich voorbereid op deze serie, door zich op de hoogte te houden van archeologische ontdekkingen en zelfs enkele maanden (of jaren) tussen ' primitieve' volkeren te wonen.
Maar net als de bijbel is het grotendeels fictie en als zodanig heb ik het gelezen en geïnterpreteerd.
Wel vond ik het verhelderend Hoe ze inging op het gebied van (geneeskrachtige ) kruiden en de ontwikkeling van werktuigen en wapens. Ook de manier van communiceren vond ik inzichtelijk.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Als een late naoogst van dit onderzoek : Zie volgende topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 5&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kwam een triomfantelijk kreetje tegen van Stefan Paas. Het gaat dus over het zoveelste opbeurende stukje met betrekking tot de uittocht van kerkgangers. Het barst van de initiatieven en je komt niet zomaar het beloofde land binnen en een etnische zuivering kan daarbij helpen. Kortom het gaat weer geweldig met het schrijven van motiverende speeches.

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a3d0f595/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:Kwam een triomfantelijk kreetje tegen van Stefan Paas. Het gaat dus over het zoveelste opbeurende stukje met betrekking tot de uittocht van kerkgangers. Het barst van de initiatieven en je komt niet zomaar het beloofde land binnen en een etnische zuivering kan daarbij helpen. Kortom het gaat weer geweldig met het schrijven van motiverende speeches.

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a3d0f595/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was deze kreet: De kerken zullen verder krimpen, maar wat er overblijft, zal vitaler zijn.

Ik heb het idee dat dit een holle kreet is. In de zeventiger jaren leefde ik al met de gedachte dat kerken leeglopen en de maatschappij steeds meer het geloof ziet als iets vreemds en zelfs bizars. Dat had echt niet het effect dat het geloof maar steeds vitaler werd. Integendeel, het is een gedachte om depressief van te worden.
Er is in de afgelopen vijftig jaar niets vitaler geworden. Het krimpen gaat door en zoiets legt een steeds zwaarder wegende domper op het geloof. Je moet leven met het gevoel dat wat voor jou het belangrijkste in je leven is, voor de buitenwereld volkomen irrelevant is. Dat is niet gemakkelijk. Je moet je dan telkens afvragen of er misschien toch met jezelf een steekje los is.
Als je een heel klein groepje bent en vervolgd wordt kun je overleven, want je weet dat de tegenpartij onrechtvaardig is en jij dus goed. Maar als je irrelevant bent dan kwijn je eenvoudig weg.

Het idee "Een gelovige gaat dan niet meer naar één kerk, maar put uit een netwerk aan kerkplekken", is ook in de startblokken al aan te wijzen als een ontbindende factor. Ben je je 'vaste honk' kwijt, dan heeft je geloof juist minder te betekenen dan voorheen. De aktiviteiten waar je dan nog aan meedoet zijn verstrooiing, entertainment, waarbij je enkel nog een consumer bent. Er is dan geen sprake meer van een overgave aan iets waar je geheel aan geeft.
Born OK the first time
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Bedankt voor de link PietV, ik ben er weer helemaal door opgewekt. :)

Een krimpfoliefabrikant in financiële problemen neemt hip reclamebureau in de arm en etaleert zijn innovatieve emballage: "Zo vernieuwend is verpakking nooit geweest. Na een tijd van sombere gezichten bij het moeizaam verwijderen van folie, verkopen wij nu de 'Vitale Verpakking'. Deze verpakking verdwijnt vanzelf wanneer je haar met de vingers wrijft. Zij wordt vloeibaar, breidt zich als een olievlek uit en verdampt. Een lichte vanillegeur is het enige dat overblijft."
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: Het was deze kreet: De kerken zullen verder krimpen, maar wat er overblijft, zal vitaler zijn.
.
@Rereformed @Boerenverstand; Stefan Paas riep onlangs nog na het lezen van de periodieke neergang van kerkelijk- of gelovig Nederland dat het de zoveelste koude douche was. En nu ziet hij weer lichtpuntjes. Als degene die dicht bij het vuur zit weet hij ook dat onderzoeken uitwijzen dat sociale verbanden afbrokkelen en dat het restant van de gelovigen rondgepompt wordt. Er ligt een grote druk op de achterblijvers die met weinig mensen veel moeten doen. En de dominee kampt met een burn-out want van hem of haar wordt iets bijzonders verwacht. Het klassieke mantra daar gelooft een groot deel niet meer in. Dus elke zondag iets dat aansluit bij de actualiteit. En wat hierboven al staat elke dag word je geconfronteerd met tegenstanders die naar hun voorhoofd wijzen. Steeds maar weer moet je de barricaden op om je geloof te verdedigen terwijl je gemakshalve wel weet dat het niet te verdedigen valt. En dat sijpelt in alle poriën van de religieuze maatschappij. Wat houdt hen dan op de been; groeicijfers in China en de aankondiging van de zoveelste reformatie.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ondertussen nog een keer het licht op Stefan Paas. Die vandaag weer iets heeft ontdekt.
Charles Groenhuijsen‏
@chgroenhuijsen
Godsdienst is al 2000 jaar een ramp voor de wereldvrede.
En het wordt weer erger.
(Sorry, moest ik even kwijt)
Stefan Paas‏ @StefanPaas 23 apr.
Hoeveel onbenul kun je in 1 tweet stoppen? Groenhuijsen legt de lat hoog voor de concurrentie.
Alain Verheij doet er nog iets bij; Dom twitterende, domste tweet ooit .
Charles Groenhuijsen reageert als volgt:
Niet schrijven over gelovigen die andere gelovigen te lijf gaan.
Atheo
Geregelde verschijning

Bericht door Atheo »

PietV. schreef:Kwam een triomfantelijk kreetje tegen van Stefan Paas. Het gaat dus over het zoveelste opbeurende stukje met betrekking tot de uittocht van kerkgangers. Het barst van de initiatieven en je komt niet zomaar het beloofde land binnen en een etnische zuivering kan daarbij helpen. Kortom het gaat weer geweldig met het schrijven van motiverende speeches.
Als het allemaal zo spannend en vernieuwend en inspirerend is in de kerken, waarom lopen er dan nog steeds zoveel mensen weg? Maar ik heb het kennelijk totaal mis door te denken dat het juist de fantasieloze orthodoxe conservatieven zijn die in de kerken achterblijven, oftewel nou net de mensen die niet gediend zijn van nieuwlichterijen. Of is dat alleen maar bij de katholieken van Eijk zo?

Nou ja, hoe nieuw is die nieuwlichterij eigenlijk?
Trouw: "Zomaar een paar voorbeelden: een stadsklooster voor alleenstaanden in Rotterdam, stiltewandelingen in de Weerribben, een spiritueel centrum in Hilversum, een inspiratiefestival op Terschelling, een jongerenontmoetingscentrum op Schouwen-Duiveland, een zingevingscentrum in Zoetermeer.
Kloosters waren altijd al voor alleenstaanden. Processies zijn ook niet nieuw, maar misschien wel in de Weerribben? Is een 'spiritueel centrum' wezenlijk iets anders dan een kerk? En wat moet ik denken van een inspiratiefestival? Een soort concilie? En een jongerenontmoetingscentrum? Catechisatie? En een zingevingscentrum? Ook een kerk?
Plaats reactie