Jongerenpastoraat Nederland

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Jongerenpastoraat Nederland

Bericht door doctorwho »

Kasper_JopiN schreef:
Bonjour schreef: Latere mutaties hebben ervoor gezorgd dat deze groep zich doorontwikkelde tot homo sapiens.
Aha Ok! Maar waren deze mutaties/veranderingen die ze doorgingen grote veranderingen? Of kleine/micro evoluties zoals Darwin oorspronkelijk vanuit ging?
Het gaat steeds om zeer kleine wijzigen, zoals je niet morgenochtend een alpine gebergte in je achtertuin zal zien of ontdekken dat de huisdino (Flintstones) ineens kippenkuikens in haar net vindt.
Variatie, selectie en erfelijkheid om deze drie elementen draait het. Geen abracadabra.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kasper_JopiN schreef:Inderdaad, je kunt niks verklaren vanuit het ontbreken van fossielen. Toch wordt dit wel gedaan, zelfs Darwin deed het.
Geef daar eens een voorbeeld van.
Kasper_JopiN schreef:Hij gaf dan aan dat de bewijzen later wel komen bij opgravingen, etc.
Wat bedoel je hiermee? Wil je echt zeggen dat Darwing ergens gezegd zou hebben dat latere opgravingen voor elke overgang een fosiel zouden opleveren?
Kasper_JopiN schreef:Is dit niet ook een punt waar ik vraagtekens bij mag zetten, los van het feit dat ik zeker geloof dat micro-evoluties, mutaties wel plaats hebben gevonden en nog steeds gebeuren?
Ik geloof dat dit een van de zovele punten is waar je je beter moet informeren voor je met dergelijke opmerkingen komt.

Wat je waarschijnlijk opgevangen hebt is dat Darwin voorspelde dat er in zijn toekomst nog heel wat fossielen zouden opgegraven worden, die een tussenvorm zouden zijn van fossielen die dan al gekend waren en die zich ook in tijd tussen die fossielen zouden plaatsen. Want dat is wat je redelijkerwijs kan verwachten uitgaande van de evolutietheorie en dat is ook wat er gebeurd is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kasper_JopiN schreef:1 van de vragen die ik bijvoorbeeld heb is dat ik heb begrepen dat er geen pre-Cambriaanse fossielen zijn. Ik vraag mij af, waar komen plotseling al die levensvormen vandaan? Ik doel met deze vraag niet op een ontwerper of op het bestaan van God. Maar ben oprecht geïnteresseerd naar een andere verklaring.
Niet goed begrepen.
Maar houdt je rekening met deep time en geologische processen?
Het Cambrium is het oudste systeem waarin op grote schaal grote, goed herkenbare meercellige fossielen worden gevonden. Voor het Cambrium komen slechts sponzen en medusae voor. In het begin van het Cambrium verschijnt ongeveer de helft van alle bekende groepen leven (biologische stammen of phyla), vaak zonder dat directe voorouders gevonden zijn.[4] Deze plotselinge radiatie van soorten wordt de Cambrische explosie genoemd.
bron wiki
Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN »

axxyanus schreef:
Kasper_JopiN schreef:Inderdaad, je kunt niks verklaren vanuit het ontbreken van fossielen. Toch wordt dit wel gedaan, zelfs Darwin deed het.
Geef daar eens een voorbeeld van.
Kasper_JopiN schreef:Hij gaf dan aan dat de bewijzen later wel komen bij opgravingen, etc.
Wat bedoel je hiermee? Wil je echt zeggen dat Darwing ergens gezegd zou hebben dat latere opgravingen voor elke overgang een fosiel zouden opleveren?
Kasper_JopiN schreef:Is dit niet ook een punt waar ik vraagtekens bij mag zetten, los van het feit dat ik zeker geloof dat micro-evoluties, mutaties wel plaats hebben gevonden en nog steeds gebeuren?
Ik geloof dat dit een van de zovele punten is waar je je beter moet informeren voor je met dergelijke opmerkingen komt.

Wat je waarschijnlijk opgevangen hebt is dat Darwin voorspelde dat er in zijn toekomst nog heel wat fossielen zouden opgegraven worden, die een tussenvorm zouden zijn van fossielen die dan al gekend waren en die zich ook in tijd tussen die fossielen zouden plaatsen. Want dat is wat je redelijkerwijs kan verwachten uitgaande van de evolutietheorie en dat is ook wat er gebeurd is.
Ik moet hier later op terug komen, meende dat eens te hebben gelezen in een Nl vertaling van Darwin zijn boek (the origin of species). Ik zal het boek dan weer uit de bieb moeten lenen. Maar ik ga zo maar college, ben dus de rest van de middag er ff niet.
Kasper_JopiN
Forum fan

doctorwho schreef:
Kasper_JopiN schreef:1 van de vragen die ik bijvoorbeeld heb is dat ik heb begrepen dat er geen pre-Cambriaanse fossielen zijn. Ik vraag mij af, waar komen plotseling al die levensvormen vandaan? Ik doel met deze vraag niet op een ontwerper of op het bestaan van God. Maar ben oprecht geïnteresseerd naar een andere verklaring.
Niet goed begrepen.
Maar houdt je rekening met deep time en geologische processen?
Het Cambrium is het oudste systeem waarin op grote schaal grote, goed herkenbare meercellige fossielen worden gevonden. Voor het Cambrium komen slechts sponzen en medusae voor. In het begin van het Cambrium verschijnt ongeveer de helft van alle bekende groepen leven (biologische stammen of phyla), vaak zonder dat directe voorouders gevonden zijn.[4] Deze plotselinge radiatie van soorten wordt de Cambrische explosie genoemd.
bron wiki
Maar hoe is de overgang naar deze meercellige wezens dan gegaan?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Kasper_JopiN schreef:Maar hoe is de overgang naar deze meercellige wezens dan gegaan?
Sponsdieren. schreef:In zeker opzicht kan een sponsdier ook beschouwd worden als een kolonie van cellen en niet als een individu. Als de cellen van een spons bijvoorbeeld door een mixer worden gehaald, zullen de cellen elkaar daarna weer opzoeken en een spons vormen. Als meerdere soorten op deze wijze worden gemengd, zal elke soort weer een eigen spons vormen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Kasper_JopiN schreef:Geef eens duidelijk aan welk stukje op de website niet klopt en wat daar veranderd aan zou moeten worden.

Privacy

Privacy is bij stichting Jongerenpastoraat Nederland zeer belangrijk. E-mails die jij verzendt en die bij ons binnen komen worden met alle zorgvuldigheid behandeld. Wanneer je een traject aangaat, dan zal aan het einde alle mails worden verwijderd. Stichting Jongerenpastoraat Nederland is geen grootschalige professionele instelling, maar probeert wel om dit na te streven, daarom dat bij jongerenpastoraat er wordt uitgegaan van een geheimhoudingsplicht. Alles wat hier binnenkomt per email/formulieren/etc zal daarom niet gecommuniceerd worden met derden.
Ik denk dat je vraag over iets anders ging, maar toch...

Ik heb zijdelings wel eens met privacy en websites e.d. te maken en ik denk dat deze privacy verklaring onvoldoende is gezien de persoonlijke informatie die je in je bezit zou kunnen krijgen. Zo zeg je dat alle mails worden verwijderd aan het eind van een traject maar juridisch gezien is "verwijderen" iets anders dan "vernietigen" (wat je waarschijnlijk bedoelt, denk ik). Daarnaast verwijder je bijvoorbeeld alleen mail en staat er niet wat je met de formulieren doet e.d. Verder geef je geen garanties maar maak je je er vanaf met een streven (P.S. op je website staat "treven" en het moet zijn "jij verzendt"), wat ook niet echt sterk is. Op het internet stikt het van de voorbeeld privacy verklaringen, kijk eens of je daar verstandig van kunt lenen.

Ik ben onvoldoende in de wetgeving ingevoerd om te kunnen beoordelen of je de stichting moet aanmelden bij de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege dat je informatie bewaard. Maar misschien is er iemand anders hier die daar een antwoord op kan geven.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Kasper_JopiN schreef: Maar hoe is de overgang naar deze meercellige wezens dan gegaan?
Dat is, zoals van wel meer stappen in de ET, nog niet helemaal duidelijk. Dit komt omdat het allemaal heel lang geleden plaatsvond en de aanwijzingen mede daardoor minimaal zijn. Op basis van genetische aanwijzingen is er wel theorievorming die een goede verklaring geeft (maar dat is dus geen hard bewijs). Zo bevat het DNA van eukaryoten (leven waarvan de cellen een kern hebben) DNA van bacteriën en hebben ze volledige bacteriën (b.v. mitochondriën) geïncorporeerd. Cellen zijn waarschijnlijk ontstaan door een soort van symbiotisch proces waarbij bacteriën zich samenvoegde tot grotere gehelen. En dat kunstje is daarna herhaald door cellen.

De Cambrische explosie laat zich verklaren door de verandering van de omstandigheden op aarde. Volgens mij vond toen de toename van zuurstof naar een veel hoger niveau plaats (vanwege het ontstaan van fotosynthese). Dit leverde de energie om grotere structuren te vormen en aangezien er een hele aarde braak lag kon alles en iedereen vrolijk alle kanten op evolueren. Zoogdieren hebben hetzelfde kunstje geflikt toen de dino's circa 65 miljoen jaar geleden door een tragisch ongeval uitstierven waardoor heel veel ecologische niche's beschikbaar kwamen, wat je aan de hedendaagse, door menselijk toedoen helaas teruglopende, diversiteit kunt zien.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Kasper_JopiN
Forum fan

Mullog schreef:
Kasper_JopiN schreef:Geef eens duidelijk aan welk stukje op de website niet klopt en wat daar veranderd aan zou moeten worden.

Privacy

Privacy is bij stichting Jongerenpastoraat Nederland zeer belangrijk. E-mails die jij verzendt en die bij ons binnen komen worden met alle zorgvuldigheid behandeld. Wanneer je een traject aangaat, dan zal aan het einde alle mails worden verwijderd. Stichting Jongerenpastoraat Nederland is geen grootschalige professionele instelling, maar probeert wel om dit na te streven, daarom dat bij jongerenpastoraat er wordt uitgegaan van een geheimhoudingsplicht. Alles wat hier binnenkomt per email/formulieren/etc zal daarom niet gecommuniceerd worden met derden.
Ik denk dat je vraag over iets anders ging, maar toch...

Ik heb zijdelings wel eens met privacy en websites e.d. te maken en ik denk dat deze privacy verklaring onvoldoende is gezien de persoonlijke informatie die je in je bezit zou kunnen krijgen. Zo zeg je dat alle mails worden verwijderd aan het eind van een traject maar juridisch gezien is "verwijderen" iets anders dan "vernietigen" (wat je waarschijnlijk bedoelt, denk ik). Daarnaast verwijder je bijvoorbeeld alleen mail en staat er niet wat je met de formulieren doet e.d. Verder geef je geen garanties maar maak je je er vanaf met een streven (P.S. op je website staat "treven" en het moet zijn "jij verzendt"), wat ook niet echt sterk is. Op het internet stikt het van de voorbeeld privacy verklaringen, kijk eens of je daar verstandig van kunt lenen.

Ik ben onvoldoende in de wetgeving ingevoerd om te kunnen beoordelen of je de stichting moet aanmelden bij de Autoriteit Persoonsgegevens vanwege dat je informatie bewaard. Maar misschien is er iemand anders hier die daar een antwoord op kan geven.
Bedankt! Volgende punt op de lijst voor verandering.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kasper_JopiN schreef: Maar hoe is de overgang naar deze meercellige wezens dan gegaan?
De genoemde sponzen en kwallen waren niet eencellig hoor maar kenden geen skelet. Pas toen er voldoende kalk voorhanden was kon dit in het bouwplan ingepast. Zoek eens op calciumkringloop. Het is ook wenselijk in te zien hoe uitzonderlijk fossilisatie is en dat van het overgrote deel der ontslapen beestjes niets meer te vinden zal zijn. Sinds het cambrium zijn continenten opdrijft geraak bergen ontstaan en is de aardmantel op veel plaatsen gehusseld.

PS probeer als je quote de essentie te vatten en niet de hele posting mee te nemen :idea:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kasper_JopiN schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die boom van het leven zoals Darwin het voorstelt en fossielen fondsen die dit niet ondersteunen volgens sommige wetenschappers?

Ik ben ook nieuwschierig hoe de verschillende soorten zijn ontstaan? Zover ik weet gaat de ET vanuit dat er niet plotselingen grote evoluties plaatsvonden, maar dat er sprake was van micro-evoluties. Dus langzame evoluties en steeds kleine veranderingen. Ik ben benieuwd, want zover ik weet is dit uit opgravingen lastig te bewijzen. Maar misschien zit ik er wel naast.
Heb je het idee dat er nu eindstadia zijn? Dat er naar een bepaald "niveau" toe geevolueerd wordt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Kasper_JopiN
Forum fan

Op mobiel werkt het niet zo lekker...
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bonjour schreef:Het is een uitzondering dat er van een dier een fossiel overblijft.
Ik kan daar bij nog opmerken dat er van onze voorouders ook weinig meer te vinden is, alleen als de omstandigheden ideaal zijn blijft er wat over. En dat betekend niet, geen fossielen dus zijn ze er niet geweest. Ze zijn er wel degelijk geweest, denk je ook niet Kasper?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Het valt me op dat Kasper nu in drie topics tegelijk bezig is met evolutie, volgens mij is dat niet bepaald waar de meeste (christelijke) jongeren mee zitten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kasper_JopiN
Forum fan

Dat er in drie topics hierover wordt gesproken heeft denk ik meer te maken met anderen. Heb niet het idee dat ik daarover ben begonnen. maar misschien voel jij je geroepen om over iets anders het te hebben.
Plaats reactie