Lost and not found yet schreef:Volgens mij is atheisme ook geen eindpunt
Eens! Als het iets is dan toch wel het beginpunt.
Ik meen dat atheïsme een status is, een status die je opgelegd wordt door het bestaan van theïsme.
En hoe graag men ook het atheïsme wil onderverdelen in verschillende soorten, het blijft simpelweg de afwezigheid van bijgeloof.
Vooral bijgelovigen hebben er een handje van de term atheïsme te verkrachten en er een zodanig verwrongen uitleg van te geven als zou het uiteindelijk ook slechts een geloof zijn.
Ik voel mij ook (bijna) nooit geroepen om mijn atheïsme uit te leggen of te verdedigen omdat het gewoonweg een status is waarin ik verkeer sinds mijn geboorte.
Anders dan bijgelovigen ben ik na mijn geboorte niet vergiftigd met bijgelovige denkbeelden waardoor ik gelukkig nog steeds in bezit ben van intellectuele vrijheid.
En wat voor weerzinwekkend stempel bijgelovigen daar ook op willen drukken, ik leef in ieder geval in de wetenschap dat ik mijn originele status als vrijdenkend mens heb behouden, en dat doet me deugd.
Ik heb ook niet (meer) de behoefte om dat uit te leggen aan bijgelovigen, of om hen in te laten zien waarom hun bijgelovigheid schadelijk is voor de mensheid.
Ten eerste wil ik mij niet verlagen tot hun niveau en ten tweede meen ik dat religie en vooral bijgelovigheid in de laatste fase van zijn bestaan zit.
Let wel! Op het moment dat mijn status als atheïst direct aangevallen wordt of mijn vrijheid van denken en mening, dan heb je als bijgelovige een levensgroot probleem!
En ik ben niet gemuilkorfd en zal dat ook nooit worden.
Religie en bijgelovigheid zorgen in mijn ogen enkel problemen, zowel op korte termijn als de lange termijn.
Bijvoorbeeld de aanslagen in naam van de god van een bijgelovige, daar kan ik alleen maar heel erg boos om worden en die sterken mij alleen maar in mijn afkeer van religie en bevestigen de hogere moraliteit van mijn status als atheïst.
En wat betreft de rest van de bijgelovigen die heden ten dage niet direct bloed aan hun handen hebben door het plegen van aanslagen, daar kan ik enkel medelijden mee hebben.
Alhoewel ook zij indirect bloed aan hun handen hebben beschouw ik hen als een vervelende vlieg met dito zelfopgelegd denkvermogen.
Zolang die vlieg op zijn hoop stront blijft zitten heeft hij van mij geen last, zodra hij irritant rond mijn hoofd gaat zoemen haal ik mijn vliegenmepper tevoorschijn.
Bovenstaande zou reden genoeg voor bijgelovigen moeten zijn om terug te keren naar hun aangeboren status, maar het moet hun eigen vrije keuze zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)