6 redenen om atheist te worden.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: 6 redenen om atheist te worden.

Bericht door PietV. »

Labyrint schreef: Ik heb er een dubbel gevoel bij. Uitgesproken atheïsten moeten naar mijn idee op hun woorden passen in de eeuw van de opkomst van de "Religie van de Vrede". De boeken van Maarten 't hart waren gelukkig voor hemzelf tegen een kleine groep oer-hollandse-christenen.
Religie van de vrede is een holle frase. Religieus geïnspireerde brandhaarden vind je wereldwijd. Als Trump, die een christen is volgens eigen zeggen, een christelijke senaat en christelijk huis van afgevaardigden zover krijgt dat ze hun fiat geven voor de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem dan kan men roepen dat het christendom een religie van vrede is, maar zet ze op het machtigste niveau en de vrede is ver weg. Over de islam hoeven we het niet te hebben als religie van vrede. En dan heb ik het niet over de golfoorlogen die volgens de twittertheoloog Alain en theoloog des vaderlands Janneke christelijke oorlogen genoemd mogen worden.
Ik denk dat atheïsten zich niet moeten laten wegdrukken en gewoon door moeten pakken. Er valt nog een hoop te winnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Atheïsme wordt door gelovigen meestal opgevat als zijnde 'tegen' iets en dan vooral tegen hun geloof. Maar dat is ook een beetje de schuld van atheïsten. Anti-theïsten, agnosten, atheïsten, niemand weet precies welke lading de term dekt. En dan komt ons enorm brein op de proppen en probeert ergens een patroon achter herkennen, want zo slaat ons brein informatie op. Als atheïst moet je er wel iets voor in de plaats stellen en dat gebeurt vaak niet.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Henry II schreef:Atheïsme wordt door gelovigen meestal opgevat als zijnde 'tegen' iets en dan vooral tegen hun geloof. Als atheïst moet je er wel iets voor in de plaats stellen en dat gebeurt vaak niet.
Je hebt gelijk en veel atheïsten zijn ook niet gelukkig met die term. Als ik zeg ik ben asociaal, wil dat niet automatisch zeggen dat ik hinderlijk gedrag vertoon. Ik ben alleen niet gesteld op het gezelschap van mensen. Is een acommunist per definitie tegen een communistische overheid?
En dat zijn dan nog zaken die echt bestaan. Een atheïst hoeft niet afwijzend te staan tegenover religie of het geloof in goden. Hij/zij gelooft er alleen zelf niet in. Maar zal bij niemand aanbellen om dat kenbaar te maken, of om te proberen anderen over te halen ook atheïst te worden.
Derhalve zou ik niet een twee drie weten, wat ik ervoor in de plaats moet stellen. Heb je suggesties?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Jammer dat dat nogal eens uitgelegd moet worden, dat atheïsten gewoon niet geloven in een opperwezen. Veel mensen halen anti-theïsme en atheïsme door elkaar.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Precies, zoals ook bijv. met de termen immoreel of amoreel. Ik ben atheïst voor de een, anti-theist voor een ander en agnost volgens weer anderen. Maar dat dekt mijn lading niet.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Religie van de vrede is een holle frase. Religieus geïnspireerde brandhaarden vind je wereldwijd.
Wie atheïst is, kan in elk geval geen heilige oorlog starten. Dat neemt één motief weg. Maar tegelijk: er zijn niet zoveel atheïstische wereldleiders, de weinigen die er zijn blinken niet allemaal uit in vredelievendheid.

PietV. schreef: Ik denk dat atheïsten zich niet moeten laten wegdrukken en gewoon door moeten pakken. Er valt nog een hoop te winnen.
Wat bedoel je precies, waarop moeten atheïsten precies doorpakken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Gerard_m schreef
Wie atheïst is, kan in elk geval geen heilige oorlog starten. Dat neemt één motief weg. Maar tegelijk: er zijn niet zoveel atheïstische wereldleiders, de weinigen die er zijn blinken niet allemaal uit in vredelievendheid.
Wereldleiders zijn maar met een handjevol. Hoewel Poetin goede banden onderhoudt met de Russisch orthodoxe kerk, denk ik niet dat hij daadwerkelijk in goden geloofd. Maar zeker weten doe ik niets.
Religie wordt in China oogluikend toegestaan maar is niet populair bij de regering. Maar atheïsten kunnen net zo goed een "heilige" oorlog beginnen, alleen zullen ze er een andere naam aangeven. "Bevrijdingsoorlog" of een strijd voor het heilig moederland... Agressieve machthebbers atheïst of theoloog zullen wel vaak het geloof gebruiken om het volk achter zich te krijgen. Voor de aanval van Amerika op Irak, ging Saddam Hoesein plotseling de moskee bezoeken waar hij voor die tijd nooit kwam.
Richard van Emmerik

Bericht door Richard van Emmerik »

'Atheïst te worden' klinkt mij in oren als 'je kunt christen worden'. Het gaat mij om het woord worden. Het gaat mij erom dat dit wordt gevoegd word naar een eindpunt, namelijk datgene waarnaar je toe wordt. Het klinkt mij als een teleologie, het einddoel om iets te worden. We moeten ons realiseren dat als er geen religie was er evenmin hieruit atheïsten zouden kunnen ontstaan. Atheïsme is als zodanig een reactie op religie, een gewenste reactie, maar het blijft een reactie OP dat nooit zonder consequenties kan zijn. Ik wil juist uit de gehele context van dit denken treden waardoor ik vaak bezig ben met de vraag wat het betekent om niet religieus te zijn.

Ik ga nu iets zeggen wat mij behoorlijk tegen staat omdat de filosoof die hier om bekend staat nu niet diegene is die ik hoog in het vaandel heb staan. Wat zou nu de synthese kunnen zijn tussen de these religieus zijn en de antithese atheïst? Wie goed leest begrijpt meteen dat dit me wel tegen moet staan omdat ik juist de these in zijn geheel wil wegdenken.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Richard van Emmerik,
Ik ben wel nieuwsgierig welke filosoof je bedoelt.

Zowel atheïsme als theïsme hoeft geen eindpunt te wezen. Maar wanneer mensen het geloof na soms jarenlang worstelen achter zich laten, dan lijkt het me nauwelijks voor te stellen. Al las ik laats een blog van iemand waar dat werkelijkheid voor was, poeh wat een geworstel.
Zomaar een hersenspinsel, hoe zou dat wezen wanneer een ex gelovige dement wordt. :shock:

@Rereformed, @Waarom? Hebben jullie daar ooit aan gedacht?
Reacties afgesplitst naar Dementie en (ex)gelovigen.
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Volgens mij is atheisme ook geen eindpunt, ik heb het zelfs als een begin van een nieuw leven ervaren. En daarbij, het maakt niet uit hoe je in het leven staat, je leert elke dag bij, of je nou gelovige of atheist bent. Maar door bijleren kun je je wel een andere kijk op dingen toemeten die je vroeger voor onmogelijk hield.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Voor de meeste menen is er helemaal geen reden om atheist te worden. Het overkomt je (of niet)
Een uitzondering zijn de agnosten die stellen dat wij niet kunnen weten of er een god is. Maar dat klopt niet helemaal. Als er een god bestond dan zou die god zichzelf objectief waarneembaar kunnen maken. Derhalve is agnosticisme alleen met zekerheid - waar als ook atheisme waar is.
Ik wens u alle goeds
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Lost and not found yet schreef:Volgens mij is atheisme ook geen eindpunt
Eens! Als het iets is dan toch wel het beginpunt.
Ik meen dat atheïsme een status is, een status die je opgelegd wordt door het bestaan van theïsme.
En hoe graag men ook het atheïsme wil onderverdelen in verschillende soorten, het blijft simpelweg de afwezigheid van bijgeloof.
Vooral bijgelovigen hebben er een handje van de term atheïsme te verkrachten en er een zodanig verwrongen uitleg van te geven als zou het uiteindelijk ook slechts een geloof zijn.
Ik voel mij ook (bijna) nooit geroepen om mijn atheïsme uit te leggen of te verdedigen omdat het gewoonweg een status is waarin ik verkeer sinds mijn geboorte.
Anders dan bijgelovigen ben ik na mijn geboorte niet vergiftigd met bijgelovige denkbeelden waardoor ik gelukkig nog steeds in bezit ben van intellectuele vrijheid.
En wat voor weerzinwekkend stempel bijgelovigen daar ook op willen drukken, ik leef in ieder geval in de wetenschap dat ik mijn originele status als vrijdenkend mens heb behouden, en dat doet me deugd.

Ik heb ook niet (meer) de behoefte om dat uit te leggen aan bijgelovigen, of om hen in te laten zien waarom hun bijgelovigheid schadelijk is voor de mensheid.
Ten eerste wil ik mij niet verlagen tot hun niveau en ten tweede meen ik dat religie en vooral bijgelovigheid in de laatste fase van zijn bestaan zit.
Let wel! Op het moment dat mijn status als atheïst direct aangevallen wordt of mijn vrijheid van denken en mening, dan heb je als bijgelovige een levensgroot probleem!
En ik ben niet gemuilkorfd en zal dat ook nooit worden.

Religie en bijgelovigheid zorgen in mijn ogen enkel problemen, zowel op korte termijn als de lange termijn.
Bijvoorbeeld de aanslagen in naam van de god van een bijgelovige, daar kan ik alleen maar heel erg boos om worden en die sterken mij alleen maar in mijn afkeer van religie en bevestigen de hogere moraliteit van mijn status als atheïst.
En wat betreft de rest van de bijgelovigen die heden ten dage niet direct bloed aan hun handen hebben door het plegen van aanslagen, daar kan ik enkel medelijden mee hebben.
Alhoewel ook zij indirect bloed aan hun handen hebben beschouw ik hen als een vervelende vlieg met dito zelfopgelegd denkvermogen.
Zolang die vlieg op zijn hoop stront blijft zitten heeft hij van mij geen last, zodra hij irritant rond mijn hoofd gaat zoemen haal ik mijn vliegenmepper tevoorschijn.
Bovenstaande zou reden genoeg voor bijgelovigen moeten zijn om terug te keren naar hun aangeboren status, maar het moet hun eigen vrije keuze zijn.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Erik schreef: Bovenstaande zou reden genoeg voor bijgelovigen moeten zijn om terug te keren naar hun aangeboren status, maar het moet hun eigen vrije keuze zijn.
Dat zou een heel goede motivatie zijn om je kinderen pas vanaf een jaar of 20 (cognitief op z'n best/kritisch) te laten kennis maken met religie. Nu wordt het deze kinderen (vrijwel altijd) onmogelijk gemaakt die vrije keuze te maken. Die keuze hebben de ouders immers al gemaakt.
Voordeel van gaan geloven op 18-20 jarige leeftijd is dat je een weloverwogen eigen beslissing kunt maken en weet hoe je standpunten tegen elkaar zou kunnen afwegen. De kans is dat het grootst dat je de ware religie vindt! (als die bestaat uiteraard...)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Maria schreef:
Storm schreef: Maar ugge is dit nog ontopic? :wink:
Wel een bijzonder onderwerp, steeds actueler wordend door de vele aspecten.

Ook filosofisch gezien kan het veel losmaken voor wie hier mee in aanraking komt.
Ik weet niet hoeveel daar over geschreven is.

Geïnteresseerd om het af te splitsen?
@Maria,
Wanneer de mods. het geen probleem vinden kunnen we verder gaan in dit topic al valt één en ander buiten "6 redenen om atheïst te worden'' . Dat geloof of atheïsme een weg kan zijn waarvan je nooit weet of je nog eens een andere afslag neemt is ook wel weer boeiend.
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Storm schreef:,
Dat geloof of atheïsme een weg kan zijn waarvan je nooit weet of je nog eens een andere afslag neemt is ook wel weer boeiend.
Zeker boeiend, maar gaat daar dit hele forum niet over? :wink:
Voor een gericht topic toch een wel een al te vage omschrijving wil je het een beetje gericht houden.
Daarom hier verder met redenen om atheïst te worden.

Storm schreef: Zomaar een hersenspinsel, hoe zou dat wezen wanneer een ex gelovige dement wordt. :shock:

@Rereformed, @Waarom? Hebben jullie daar ooit aan gedacht?
En reacties hierop afgesplitst.
Dementie en (ex)gelovigen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie