De intellectueel en de gevangene uit 't Siberische strafkamp

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: De intellectueel en de gevangene uit 't Siberische straf

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: Als Europeaan ben je gewend aan ambtenaren die gewoon hun werk doen (zij het wat traag wellicht)..
zoals gezegd
De Syrier die het NDl nicht machtig is en z'n rechten wil doen gelden is dat niet gewoon, gebrek kennis en vaardigheden.
Neem een Congolees ipv een SYrier en die is dan weer gewend om altijd smeergeld mee te brengen wil hij iets bekomen in z'n thuisland.
en zo is het overal een tik anders

gewoon een simpel voorbeeldje
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Inderdaad, de achtergronden zijn heel verschillend van (in dit geval) de Syrier en de Congolees, en dit toont direct de zwakte van de stelling waarmee dit topic startte...

Interessanter dan de kunst om de samenleving binnen te komen, lijkt mij de kunst om in de samenleving wat van je leven te maken. En dat lukt met zeer wisselend succes. Ik heb wel de indruk dat bijv. Iraniërs gemiddeld succesvoller zijn dan bijv. Somaliërs (slechts een indruk, met uiteraard ook hier grote verschillen tussen individuen). De samenleving waaruit iemand komt zal hier wel een rol in spelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ MaartenV,

Ben nog steeds erg benieuwd wat voor antwoorden je hier gaat geven.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Maarten is sinds de dag van plaatsing van dit topic niet meer online geweest.
Laatst bezocht:
06 jan 2017 08:39

Wat mij eigenlijk zo bevreemd dat ik haast ongerust zou worden. 8-[
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Iemand kan toch rustig een week of wat op vakantie gaan, als hij dat nodig heeft.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mogelijk.
Maar hem een beetje kennende en intaxerende; zijn inactiviteit is wel heel plotsklaps.

In 2014 heeft hij nog gemaild toen hij in het ziekenhuis lag.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 86#p409386" onclick="window.open(this.href);return false;
MaartenV schreef:Mensen, sorry. Ik ben momenteel in een hospitaal voor 'psychose'. Blijkbaar ben ik vatbaar voor religieuze psychoses. Jullie hebben wellicht gelijk, maar binnen de logica van mijn psychose is dat voor mij zeer moeilijk te vatten. Het spijt mij daarvoor.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Bonjour schreef:Kortom, je moet lijden om minder te lijden als het er echt op aan komt. Maar waarschijnlijk komt die tijd niet.
MaartenV schreef:Hoe ongelukkiger de omstandigheden, hoe meer de mens ontwikkeld raakt. Wat mij niet doodt sterkt mij.
Hoe comfortabeler en intellectueler het milieu, hoe minder zelfontwikkeling de mens doorstaan heeft.
Ontwikkeld in wat? Een bijl hanteren om zelf hout te hakken? In tegenstelling tot op freethinker verheven discussies te voeren?
Ontwikkeling is relatief, heeft vele facetten.Ik kan niet in Siberië overleven, de ex-gevangene niet op kantoor. Maar ik kan prima mijn gezin nu beschermen en ervoor zorgen dat mijn kinderen gezond eten krijgen en onderwijs. Ik denk dat de voorzieningen in Siberië nu slechter zijn.
Het gaat hem niet om de op het eerste zicht uiterlijke vaardigheden zoals een bijl kunnen hanteren of een kantoorjob aankunnen.
Het gaat hem om de karaktervorming, de nederigheid ten aanzien van de natuur, de discipline, de innerlijke overlevingskracht die men ontwikkelt doorheen de omstandigheden.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef:Mogelijk.
Maar hem een beetje kennende en intaxerende; zijn inactiviteit is wel heel plotsklaps.

In 2014 heeft hij nog gemaild toen hij in het ziekenhuis lag.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 86#p409386" onclick="window.open(this.href);return false;
MaartenV schreef:Mensen, sorry. Ik ben momenteel in een hospitaal voor 'psychose'. Blijkbaar ben ik vatbaar voor religieuze psychoses. Jullie hebben wellicht gelijk, maar binnen de logica van mijn psychose is dat voor mij zeer moeilijk te vatten. Het spijt mij daarvoor.
Deze keer had ik geen psychotische episode: ik nam mij voor wat minder frequent te posten op het forum, Maria. Maar dank voor de bezorgdheid. :)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gelukkig. :)
Plaats reactie