Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door vegan-revolution »

axxyanus schreef:Hoeveel begrip ik ook kan hebben met je positie, ik ben van oordeel dat je ze bij momenten misbruikt om een weerwoord/kritiek niet te willen begrijpen en verkiest om de gedachtewisseling af te leiden naar semantische haarkloverij i.p.v. op de kritiek of het weerwoord in te gaan .
Hoewel dit gericht is tegen Earthheart vraag ik mij af of je hier niet wat te hard van stapel loopt. Is het niet beter om te zeggen dat je zo de indruk krijgt dat Eartheart iets bewust aan het het misbruiken is in plaats van het uiten van een directe beschuldiging dienaangaande richting Earthheart? Want zo lijkt het alsof je denkt de gedachten van Earthheart te kunnen lezen en dat lijkt mij toch echt te aanmatigend.

Zelfs al verdenk je iemand ergens sterk van dan lijkt het mij niettemin toch een goede gewoonte om je informerend op te stellen in plaats van bij voorbaat al beschuldigend. Zo'n beschuldiging kan immers de indruk wekken dat je er niet aan twijfelt of je er met je eigen interpretatie aangaande iemands mening of iemands bedoeling wel eens naast zou kunnen zitten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

vegan-revolution schreef:
axxyanus schreef:Hoeveel begrip ik ook kan hebben met je positie, ik ben van oordeel dat je ze bij momenten misbruikt om een weerwoord/kritiek niet te willen begrijpen en verkiest om de gedachtewisseling af te leiden naar semantische haarkloverij i.p.v. op de kritiek of het weerwoord in te gaan .
Hoewel dit gericht is tegen Earthheart vraag ik mij af of je hier niet wat te hard van stapel loopt. Is het niet beter om te zeggen dat je zo de indruk krijgt dat Eartheart iets bewust aan het het misbruiken is in plaats van het uiten van een directe beschuldiging dienaangaande richting Earthheart? Want zo lijkt het alsof je denkt de gedachten van Earthheart te kunnen lezen en dat lijkt mij toch echt te aanmatigend.
Is een oordeel uitspreken een directe beschuldiging? Ik ben akkoord dat een oordeel verder gaat dan een indruk maar het lijkt mij nog steeds een persoonlijke inschatting.
vegan-revolution schreef:Zelfs al verdenk je iemand ergens sterk van dan lijkt het mij niettemin toch een goede gewoonte om je informerend op te stellen in plaats van bij voorbaat al beschuldigend. Zo'n beschuldiging kan immers de indruk wekken dat je er niet aan twijfelt of je er met je eigen interpretatie aangaande iemands mening of iemands bedoeling wel eens naast zou kunnen zitten.
Eerlijk gezegd, hecht ik niet zoveel belang aan bedoelingen. Bedoelingen hebben hun belang als mensen bereid zijn om te proberen onbedoeld negatieve gevolgen te vermijden. Maar als iemand gedrag blijft herhalen met bepaalde negatieve gevolgen, dan maakt het mij niet uit of de negatieve gevolgen nu bedoeld zijn, of dat de persoon in kwestie het gewoon niet kan schelen dat zijn gedrag die negatieve gevolgen heeft. Of zelfs als het hem wel kan schelen maar andere prioriteiten heeft dan die gevolgen te vermijden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

axxyanus schreef:Is een oordeel uitspreken een directe beschuldiging? Ik ben akkoord dat een oordeel verder gaat dan een indruk maar het lijkt mij nog steeds een persoonlijke inschatting.
Zo kan het licht overkomen, mijns inziens, maar ik begrijp hier uit jouw woorden dat het niet als beschuldiging bedoeld was.
axxyanus schreef:Eerlijk gezegd, hecht ik niet zoveel belang aan bedoelingen. Bedoelingen hebben hun belang als mensen bereid zijn om te proberen onbedoeld negatieve gevolgen te vermijden. Maar als iemand gedrag blijft herhalen met bepaalde negatieve gevolgen, dan maakt het mij niet uit of de negatieve gevolgen nu bedoeld zijn, of dat de persoon in kwestie het gewoon niet kan schelen dat zijn gedrag die negatieve gevolgen heeft. Of zelfs als het hem wel kan schelen maar andere prioriteiten heeft dan die gevolgen te vermijden.
Maar houd je dan helemaal geen rekening met ándere mogelijkheden? Het kan immers bijvoorbeeld zo zijn dat de persoon in kwestie er zich in het geheel niet bewust van is dat er gevolgen zijn die door anderen als negatief worden ervaren. Als die bewustheid er niet is dan is "het je wel of niet kunnen schelen" in het geheel niet van toepassing.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

vegan-revolution schreef:
axxyanus schreef:Eerlijk gezegd, hecht ik niet zoveel belang aan bedoelingen. Bedoelingen hebben hun belang als mensen bereid zijn om te proberen onbedoeld negatieve gevolgen te vermijden. Maar als iemand gedrag blijft herhalen met bepaalde negatieve gevolgen, dan maakt het mij niet uit of de negatieve gevolgen nu bedoeld zijn, of dat de persoon in kwestie het gewoon niet kan schelen dat zijn gedrag die negatieve gevolgen heeft. Of zelfs als het hem wel kan schelen maar andere prioriteiten heeft dan die gevolgen te vermijden.
Maar houd je dan helemaal geen rekening met ándere mogelijkheden? Het kan immers bijvoorbeeld zo zijn dat de persoon in kwestie er zich in het geheel niet bewust van is dat er gevolgen zijn die door anderen als negatief worden ervaren. Als die bewustheid er niet is dan is "het je wel of niet kunnen schelen" in het geheel niet van toepassing.
Mij best hoor, Gelieve hierboven na "Maar als iemand" het volgende toe te voegen: "na geïnformeerd te zijn,"
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Earthheart schreef: allemaal goed en wel, maar noem jij nu eens één andere orde naast die van de primaten die aan ethiek doet?
neem eens 1 orde, naast de zoogdieren, die aan ethiek doen
noem eens 1 orde, naast de gewervelden, die aan ethiek doen
noem eens 1 orde, naast de levende wezens,

een idiote vraag als je snapt hoe het opgebouwd is
de mens is een ondersoort vd mensapen en de mensapen zijn op hun beurt een ondersoort van de primaten die op hun beurt een ondersoort zijn vd zoogdieren, enz.
de 1ste verzamelgroep? In de biologie bestaat er niet zoiets als eerste verzamelgroep.
taalkundig heeft dat uiteraard een eigen vakterm, ben te lui om dat op te zoeken.
je weet tenslotte perfect wat ik bedoel maar je bent, zoals axxyanus ook stelt, intellectueel oneerlijk
of intellectueel niet in staat om te begrijpen wat we bedoelen.
wat het juiste antwoord is mag je zelf bepalen
Helaas hebben we sinds die film geen objectieve navolgbare reden meer waarom we dalmatiërs zouden vernietigen
in china denken ze daar enigszins anders over
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef: Als je op die manier woorden gaat herdefiniëren, dan kan ik ook "mens" herdefiniëren i.p.v. "persoon".
dat kun je doen, maar dan was het beter om dat veel eerder duidelijk te maken, want er was hier eerder al sprake van bv 'mentaal gehandicapte mensen'. Ik ben alvast niet diegene die aanstuurt op herdefiniëringen: ik hoefde het woord persoon niet te herdefiniëren, want het was van in het begin al duidelijk over welke groep van wezens ik het had, namelijk diegenen die dat gedachtenexperiment kunnen doen. Dan zijn er anderen (zoals jij) die die groep een naam willen geven, en jullie willen daar dan ook nog eens een bestaand woord voor, zoals 'mens'. Tja, dan dwing je me om ook een bestaand woord te moeten herdefiniëren hé. En dan achteraf zeggen dat jullie dan ook jullie geprefereerde woord 'mens' mogen herdefiniëren, dat is niet eerlijk.
Earthheart schreef: maar als we zien dat de gangbare woordenschat tekort schiet, kunnen we twee dingen doen: nieuwe woorden invoeren en definieren, of bestaande woorden herdefinieren. Ik heb hierboven het woord "persoon" geherdefinieerd zodat ze van toepassing wordt in deze discussie. Zo kunnen we ook mentaal gehandicapte hier definieren als een mens die niet die gedachtenoefening kan doen. Deze definitie is relevant voor deze discussie.
Dat kan best maar jij bent niet de scheidsrechter over de woorden die iemand anders gebruikt en in welke mate die geschikt zijn of niet.
dat maakt toch niet uit, het is toch heel duidelijk zo? Ik heb geen zin in louter semantische spelletjes.
Als jij nauwkeuriger wil zijn, geen probleem. Als iemand tevreden is met de nauwkeurigheid die bestaande woorden hem verschaffen, is dat geen reden om die persoon niet te willen begrijpen.

het probleem is wel dat die onnauwkeurige woorden een vorm van speciesisme bevatten (een species essentialism bias kan versterken)
1) Dan verkies ik dat je (morele) actoren gebruikt i.p.v. personen.
pff, morele actoren is 6 tekens en dubbel zoveel lettergrepen langer dan personen...
Dat begrijp ik maar dat lijkt me allemaal van niet zoveel belang als Peter van Velzen op een bepaald moment op een probleem in je argumentatie wil wijzen en daarvoor het woord "antropocentrisch" gebruikte.
tja, voor een die hard antispeciecist zoals ik die strijdt tegen antropocentrisme, is dat woordgebruik natuurlijk een serieuze trigger. Zoals tegen een antiracist zeggen dat hij racist is omdat hij denkt vanuit een geprivilegieerde blanke positie...
Maar eerlijk gezegd ben ik van oordeel dat jij ook aan een morele illusie aan het bouwen bent. Dat doe je door het de hele tijd te hebben over "niet tegen hun wil". Als het om morele actoren gaat dan is in hoe wij met hen omgaan, het onvoldoende dat we het niet tegen hun wil doen, het gaat om toelating hebben. Niet tegen iemands wil, komt neer op geen actief protest, wat een zwakkere voorwaarde is dan toelating hebben.
ik weet niet wat je precies bedoelt met toelating hebben, maar misschien bedoel je "expliciete toestemming hebben"? Dat vind ik een te sterke voorwaarde: er zijn veel dingen die ik doe zonder daarvoor expliciete toestemming te hebben van anderen. En vooral: wat doen we met die wezens (baby's, mentaal gehandicapten, honden), die geen expliciete toestemming kunnen geven omdat ze niet kunnen praten? Bijvoorbeeld een foto nemen van een baby om in de krant te plaatsen, mag dat? De baby wordt daarvoor gebruikt en heeft daarvoor geen expliciete toestemming gegeven. Ik vind dat dat mag, zolang het niet tegen de wil van die baby in is.
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef: neem eens 1 orde, naast de zoogdieren, die aan ethiek doen
zoogdieren vormen een klasse, geen orde. En er zijn geen andere klassen die aan ethiek doen, dus het zoogdier is het enige wezen dat aan ethiek doet (in de zin dus dat er zoogdieren bestaan die aan ethiek doen en geen niet-zoogdieren die aan ethiek doen)
noem eens 1 orde, naast de gewervelden, die aan ethiek doen
gewervelden vormen een onderstam, geen orde...
de mens is een ondersoort vd mensapen en de mensapen zijn op hun beurt een ondersoort van de primaten die op hun beurt een ondersoort zijn vd zoogdieren, enz.
goed, maar biologen gebruiken wel andere termen voor de taxonomie. Mensapen vormen een familie, geen ondersoort. De homo sapiens sapiens is een ondersoort van de homo sapiens.
de 1ste verzamelgroep? In de biologie bestaat er niet zoiets als eerste verzamelgroep.
taalkundig heeft dat uiteraard een eigen vakterm, ben te lui om dat op te zoeken.
je weet tenslotte perfect wat ik bedoel maar je bent, zoals axxyanus ook stelt, intellectueel oneerlijk
ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelde met 1ste verzamelgroep. Hoe zie je of een verzamelgroep eerst is?
Helaas hebben we sinds die film geen objectieve navolgbare reden meer waarom we dalmatiërs zouden vernietigen
in china denken ze daar enigszins anders over
Die hebben 101 Dalmatiërs nog niet gezien :-)
bij sommige boeddhistische gemeenschappen daar in het verre oosten denken ze ook enigszins anders over ratten... Die hebben duidelijk naar Ratatouille gekeken. :-)
Anyway, who cares about china?
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Waaromnzijn dieren minder dan mensen?

Bericht door Peter van Velzen »

Ik krijg de indruk dat de discussie zich steeds meer richt op red herrings. De vraag van de topic-opener is Waarom er onderscheid Wordt gemaakt tussen mensen en (andere) dieren. Niet Wat de correcte indeling is van de biologische Taxonomie. In Wezen is de Vraag al minstens tWee keer beantWoord, maar sommige deelnemers Willen daar niet aan, En verzinnen allerlei uitvluchten om er onderuit te komen.

Ethiek is Iets Waar alleen mensen zIch mee bezig houden.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Re: Waaromnzijn dieren minder dan mensen?

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef:Ik krijg de indruk dat de discussie zich steeds meer richt op red herrings. De vraag van de topic-opener is Waarom er onderscheid Wordt gemaakt tussen mensen en (andere) dieren.
Eens met Peter het was mij ook al opgevallen dat grotendeels over omschrijvingen/semantiek en gaat en niet over de vraagstelling zelf.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef: Als je op die manier woorden gaat herdefiniëren, dan kan ik ook "mens" herdefiniëren i.p.v. "persoon".
dat kun je doen, maar dan was het beter om dat veel eerder duidelijk te maken, want er was hier eerder al sprake van bv 'mentaal gehandicapte mensen'. Ik ben alvast niet diegene die aanstuurt op herdefiniëringen: ik hoefde het woord persoon niet te herdefiniëren,
Natuurlijk moet jij dat wel herdefiniëren. "Persoon" is namelijk al een bestaand woord en heeft dus al een betekenisinhoud. Daarom is het een slecht idee om daar nu een andere betekenis aan te geven. De ervaring met gelovigen die allerlei woorden willen herdefiniëren om op die manier hun geloof te ondersteunen, hebben geleerd dat dat maar al te vaak tot een cacofonie leidt waar woorden tegelijk in de normale en hergedefinieerde betekenis gebruikt worden en niemand nog kan ontcijferen wat er juist bedoeld werd.
Earthheart schreef: want het was van in het begin al duidelijk over welke groep van wezens ik het had, namelijk diegenen die dat gedachtenexperiment kunnen doen. Dan zijn er anderen (zoals jij) die die groep een naam willen geven, en jullie willen daar dan ook nog eens een bestaand woord voor, zoals 'mens'. Tja, dan dwing je me om ook een bestaand woord te moeten herdefiniëren hé. En dan achteraf zeggen dat jullie dan ook jullie geprefereerde woord 'mens' mogen herdefiniëren, dat is niet eerlijk.
Ten eerste hoeft dat voor mij niet speciaal een bestaand woord te zijn. Ten tweede is er ook nog zoiets als muggenzifterij. Mensen gebruiken vaak woorden in een context ervan uitgaand dat de context voldoende informatie levert om de verzameling zoals ze benoemd werd verder af te bakenen. Mensen die daar problemen van maken noemen we muggenzifters.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef: maar als we zien dat de gangbare woordenschat tekort schiet, kunnen we twee dingen doen: nieuwe woorden invoeren en definieren, of bestaande woorden herdefinieren. Ik heb hierboven het woord "persoon" geherdefinieerd zodat ze van toepassing wordt in deze discussie. Zo kunnen we ook mentaal gehandicapte hier definieren als een mens die niet die gedachtenoefening kan doen. Deze definitie is relevant voor deze discussie.
Dat kan best maar jij bent niet de scheidsrechter over de woorden die iemand anders gebruikt en in welke mate die geschikt zijn of niet.
dat maakt toch niet uit, het is toch heel duidelijk zo? Ik heb geen zin in louter semantische spelletjes.
Het was ook duidelijk waar Peter van Velzen op wees. Toch ben je toen wel een semantisch spelletje gaan spelen.
Earthheart schreef:
Als jij nauwkeuriger wil zijn, geen probleem. Als iemand tevreden is met de nauwkeurigheid die bestaande woorden hem verschaffen, is dat geen reden om die persoon niet te willen begrijpen.

het probleem is wel dat die onnauwkeurige woorden een vorm van speciesisme bevatten (een species essentialism bias kan versterken)
1) Dan verkies ik dat je (morele) actoren gebruikt i.p.v. personen.
pff, morele actoren is 6 tekens en dubbel zoveel lettergrepen langer dan personen...
Maar geen conflict met reeds bestaande betekenissen, jij die het zo graag nauwkeurig houdt moet daar toch het voordeel van inzien.
Earthheart schreef:
Dat begrijp ik maar dat lijkt me allemaal van niet zoveel belang als Peter van Velzen op een bepaald moment op een probleem in je argumentatie wil wijzen en daarvoor het woord "antropocentrisch" gebruikte.
tja, voor een die hard antispeciecist zoals ik die strijdt tegen antropocentrisme, is dat woordgebruik natuurlijk een serieuze trigger. Zoals tegen een antiracist zeggen dat hij racist is omdat hij denkt vanuit een geprivilegieerde blanke positie...
Juist, wat meteen de reden is waarom kleurlingen wel eens niet zo happig zijn op antiracisten. De identiteit van deze mensen is namelijk zo verweven met antiracisme dat ze zich onfeilbaar achten op dit gebied. Elke suggestie dat ze op een bepaald moment gehandeld zouden kunnen hebben vanuit een racistisch vooroordeel wordt te vuur en te zwaard bestreden want zij zijn antiracist en dus kunnen zij geen vooroordelen hebben. Dit maakt het heel vermoeiend om met deze mensen samen te werken want als ze eens in de fout gaan, zijn ze heel onwillig om dat in te zien en hun gedrag aan te passen.
Earthheart schreef:
Maar eerlijk gezegd ben ik van oordeel dat jij ook aan een morele illusie aan het bouwen bent. Dat doe je door het de hele tijd te hebben over "niet tegen hun wil". Als het om morele actoren gaat dan is in hoe wij met hen omgaan, het onvoldoende dat we het niet tegen hun wil doen, het gaat om toelating hebben. Niet tegen iemands wil, komt neer op geen actief protest, wat een zwakkere voorwaarde is dan toelating hebben.
ik weet niet wat je precies bedoelt met toelating hebben, maar misschien bedoel je "expliciete toestemming hebben"? Dat vind ik een te sterke voorwaarde: er zijn veel dingen die ik doe zonder daarvoor expliciete toestemming te hebben van anderen.
Het hoeft geen expliciete toestemming te zijn. Maar het kan niet achter iemands rug gebeuren of terwijl je profiteert van iemands verminderde bewustzijnstoestand. Op die momenten doe je het niet tegen hun wil want om iets tegen iemands wil te doen, moet die voldoende beseffen wat er aan de hand is.
Earthheart schreef:En vooral: wat doen we met die wezens (baby's, mentaal gehandicapten, honden), die geen expliciete toestemming kunnen geven omdat ze niet kunnen praten?
Wat is daarmee? Ik beweer niet dat ik alles/iedereen het zelfde behandel. Wat hierboven stond was hoe je met morele actoren omgaat, aangezien baby's, voldoende mentaal gehandicapten, honden enz. geen morele actoren zijn, is de hierboven beschreven behandeling niet op hen van toepassing.
Earthheart schreef:Bijvoorbeeld een foto nemen van een baby om in de krant te plaatsen, mag dat? De baby wordt daarvoor gebruikt en heeft daarvoor geen expliciete toestemming gegeven. Ik vind dat dat mag, zolang het niet tegen de wil van die baby in is.
Babies hebben geen wil. Uw standpunt verwoorden alsof ze dat wel hebben is niet meer dan het bouwen van een illusie.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: Ten eerste hoeft dat voor mij niet speciaal een bestaand woord te zijn. Ten tweede is er ook nog zoiets als muggenzifterij. Mensen gebruiken vaak woorden in een context ervan uitgaand dat de context voldoende informatie levert om de verzameling zoals ze benoemd werd verder af te bakenen. Mensen die daar problemen van maken noemen we muggenzifters.
laten we dan niet muggenziften dat ik het woord "persoon" in deze context herdefinieerde omdat men hier verwachtte dat ik een groep zou aandduiden met een bestaand woord.
Het was ook duidelijk waar Peter van Velzen op wees. Toch ben je toen wel een semantisch spelletje gaan spelen.
ik blijf me nog steeds storen aan zijn gebruik van het woord "mens", omdat het problemen oplevert als we kijken naar mentaal gehandicapten. Het woord "mens" verwijst te sterk naar de biologische categorie (mens als soort), en dat leidt tot willekeur. Dan is het woord "persoon" beter, want dat interpreteert men niet zo snel als een biologische categorie. Morele actor kan ook, maar minder gebruikelijk in omgangstaal.
Juist, wat meteen de reden is waarom kleurlingen wel eens niet zo happig zijn op antiracisten. De identiteit van deze mensen is namelijk zo verweven met antiracisme dat ze zich onfeilbaar achten op dit gebied. Elke suggestie dat ze op een bepaald moment gehandeld zouden kunnen hebben vanuit een racistisch vooroordeel wordt te vuur en te zwaard bestreden want zij zijn antiracist en dus kunnen zij geen vooroordelen hebben. Dit maakt het heel vermoeiend om met deze mensen samen te werken want als ze eens in de fout gaan, zijn ze heel onwillig om dat in te zien en hun gedrag aan te passen.
volgens mij is veel kritiek van kleurlingen op blanke antiracisten of van vrouwelijke feministes op mannelijke antiseksisten. Maar dat is een andere discussie.
Het hoeft geen expliciete toestemming te zijn. Maar het kan niet achter iemands rug gebeuren of terwijl je profiteert van iemands verminderde bewustzijnstoestand. Op die momenten doe je het niet tegen hun wil want om iets tegen iemands wil te doen, moet die voldoende beseffen wat er aan de hand is.
ah, je bedoelt zoiets als pijnloos doden tijdens je slaap? Maar je moet niet enkel rekening houden met de wil op dat moment, maar ook met de wil die men daarvoor had. Jij hebt nu een wil om vannacht tijdens je slaap niet gedood te worden. Vannacht heb je die wil niet meer, maar ik moet met jouw wil op dit moment ook rekening houden. En over niet achter je rug om dingen doen: jij hebt op dit moment ook een wil om goed geïnformeerd te zijn en dat er dan geen dingen achter je rug gebeuren.
Babies hebben geen wil. Uw standpunt verwoorden alsof ze dat wel hebben is niet meer dan het bouwen van een illusie.
ik zie te veel aanwijzingen bij baby's om een wil te ontkennen. Hun gedrag, hersenactiviteit,...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
ah, je bedoelt zoiets als pijnloos doden tijdens je slaap? Maar je moet niet enkel rekening houden met de wil op dat moment, maar ook met de wil die men daarvoor had.
Dat is naast de kwestie. Het gaat hier niet om of wat ik wel of niet iets zou mogen doen. Het gaat erom of ik het tegen je wil doe als ik het doe op het moment dat je slaapt. Het antwoord daarop is "neen", dat jij voor de rest geldige redenen kan aangeven voor waarom ik het inderdaad niet mag doen verandert daar niets aan.

De reden dat jij die twee zaken hier door elkaar haalt, is nu juist de illusie die je gebouwd hebt, dat het allemaal draait rond "niet tegen iemands wil" en dus probeer je het steeds opnieuw te verwoorden op een manier die die illusie in stand moet houden.
Earthheart schreef:Jij hebt nu een wil om vannacht tijdens je slaap niet gedood te worden. Vannacht heb je die wil niet meer, maar ik moet met jouw wil op dit moment ook rekening houden. En over niet achter je rug om dingen doen: jij hebt op dit moment ook een wil om goed geïnformeerd te zijn en dat er dan geen dingen achter je rug gebeuren.
Uw beschrijving klopt niet. Ik heb op dit moment geen wil om vannacht niet gedood te worden. Ik heb op dit moment ook geen wil om goed geïnformeerd te zijn.
Earthheart schreef:
ik zie te veel aanwijzingen bij baby's om een wil te ontkennen. Hun gedrag, hersenactiviteit,...
Dat is geen argument. Mensen met een standpunt, beweren zo goed als altijd dat er teveel aanwijzingen zijn om er anders over te denken. Ook mensen wiens standpunt bij nader onderzoek nergens ondersteund wordt.

Het gedrag en de hersenactiviteit van babies, kan volledig verklaard worden door een stimilus-respons model, zonder dat wil daarin een rol speelt.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: Dat is naast de kwestie. Het gaat hier niet om of wat ik wel of niet iets zou mogen doen. Het gaat erom of ik het tegen je wil doe als ik het doe op het moment dat je slaapt. Het antwoord daarop is "neen", dat jij voor de rest geldige redenen kan aangeven voor waarom ik het inderdaad niet mag doen verandert daar niets aan.
als jij nu niet wil dat jij (jouw toekomstige wezen) vannacht tijdens de slaap wordt vermoord, en ik vermoord je vannacht, dan is dat tegen je wil in. Ik mag nooit (noch nu, noch vannacht) zomaar iets doen dat jij nu helemaal niet wil. Simpel toch?
De reden dat jij die twee zaken hier door elkaar haalt, is nu juist de illusie die je gebouwd hebt, dat het allemaal draait rond "niet tegen iemands wil" en dus probeer je het steeds opnieuw te verwoorden op een manier die die illusie in stand moet houden.
dus ik zie nog steeds niet die illusie waar je op doelt
Earthheart schreef:Jij hebt nu een wil om vannacht tijdens je slaap niet gedood te worden. Vannacht heb je die wil niet meer, maar ik moet met jouw wil op dit moment ook rekening houden. En over niet achter je rug om dingen doen: jij hebt op dit moment ook een wil om goed geïnformeerd te zijn en dat er dan geen dingen achter je rug gebeuren.
Uw beschrijving klopt niet. Ik heb op dit moment geen wil om vannacht niet gedood te worden. Ik heb op dit moment ook geen wil om goed geïnformeerd te zijn.
ah, serieus? Dus het maakt voor jou niets uit of je vannacht wordt gedood? Geloof ik niets van.
Earthheart schreef: ik zie te veel aanwijzingen bij baby's om een wil te ontkennen. Hun gedrag, hersenactiviteit,...
Dat is geen argument.
jawel, empirisch bewijs is een sterk argument. Als jij zomaar mag zeggen dat empirisch bewijs niet geldig is, dan mag ik ook naar willekeur empirisch bewijs naast mij neerleggen, en dat kun jij niet consistent willen. Jij maakt het natuurlijk gek door te zeggen dat je geen wil hebt; dus ja, dan ga ik alles doen met jou wat ik wil en ik hoef me niet schuldig te voelen want het was niet tegen jouw wil in. En als jij zegt dat het wel tegen je wil in is, dan zeg ik dat jouw woorden geen voldoende bewijs zijn.
Het gedrag en de hersenactiviteit van babies, kan volledig verklaard worden door een stimilus-respons model, zonder dat wil daarin een rol speelt.
als jij zegt dat iets tegen jouw wil in is, ga ik dat dan ook afdoen als louter onbewuste stimulus-respons, een robot. Dat jouw hersenen gelijkaardige activiteit vertonen als wanneer ik behandel wordt tegen mijn wil in, ga ik dan afdoen als ongeldig bewijs.
Verder is er ook zoiets als zuinigheid (Ockhams scheermes): als op een gegeven leeftijd een peuter of kind wel een bewuste wil krijgt, en als het gedrag en de hersenactiviteit analoog zijn aan dat van die baby, waarom zou die baby dan geen bewuste wil hebben? Wat is er extra voor nodig om een bewuste wil te hebben?
En verder is er ook zoiets als voordeel van de twijfel gunnen. De kans dat een baby een wil heeft, is niet 0. Stel ze is 0,5. Dan heb je 50% risico om die baby te behandelen tegen diens wil in. Zo'n behandeling is heel erg, bv. 100 immoraliteitspunten. De verwachtingswaarde is dan 50 immoraliteitspunten. Die immoraliteitspunten kun je afwegen tegenover immoraliteitspunten van andere keuzes...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef: Dat is naast de kwestie. Het gaat hier niet om of wat ik wel of niet iets zou mogen doen. Het gaat erom of ik het tegen je wil doe als ik het doe op het moment dat je slaapt. Het antwoord daarop is "neen", dat jij voor de rest geldige redenen kan aangeven voor waarom ik het inderdaad niet mag doen verandert daar niets aan.
als jij nu niet wil dat jij (jouw toekomstige wezen) vannacht tijdens de slaap wordt vermoord, en ik vermoord je vannacht, dan is dat tegen je wil in.
Neen, dan is dat niet tegen mijn wil in. Tegen iemands wil heeft een specifieke betekenis in het Nederlands en wat jij ervan probeert te maken is daar niet mee in overeenstemming.
Earthheart schreef:Ik mag nooit (noch nu, noch vannacht) zomaar iets doen dat jij nu helemaal niet wil. Simpel toch?
Simplistisch zal je bedoelen.
Earthheart schreef:
dus ik zie nog steeds niet die illusie waar je op doelt
Wat niet echt te verwonderen is.
Earthheart schreef:
ah, serieus? Dus het maakt voor jou niets uit of je vannacht wordt gedood? Geloof ik niets van.
Wat weet jij van mij? Misschien verga ik op dit moment wel zo van de pijn, dat ik van oordeel ben dat als je mij komt vermoorden, dat dat een welkome verlossing zal zijn. Misschien ben ik depressief en kan het mij allemaal niet schelen of je mij komt vermoorden. Zo zijn er duizenden mensen die op bepaalde momenten helemaal geen wil meer hebben om nog verder te leven. Als jij je ethiek enkel kan verdedigen door een wil naar mij toe te projecteren waarvan ik beweer die niet te hebben, dan is er IMO een serieus probleem met jouw ethiek.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef: ik zie te veel aanwijzingen bij baby's om een wil te ontkennen. Hun gedrag, hersenactiviteit,...
Dat is geen argument.
jawel, empirisch bewijs is een sterk argument. Als jij zomaar mag zeggen dat empirisch bewijs niet geldig is, dan mag ik ook naar willekeur empirisch bewijs naast mij neerleggen, en dat kun jij niet consistent willen.
Het is niet voldoende om te beweren dat er empirisch bewijs is, dat doen religieuzen ook wat hun geloof betreft. Wat ik vooral zie gebeuren is dat bepaald gedrag gewoon geïnterpreteerd wordt als bewijs voor een wil, net zoals gelovigen bepaalde gebeurtenissen gewoon interpreteren als een mirakel.

Stel dat je een robot voor je zie staan. Hoe bepaal je of die robot een wil heeft of niet? Hoe maak je het onderscheid tussen (1)een wil en (2) reacties op stimuli, gecombineerd met een geheugen?
Earthheart schreef:Jij maakt het natuurlijk gek door te zeggen dat je geen wil hebt; dus ja, dan ga ik alles doen met jou wat ik wil en ik hoef me niet schuldig te voelen want het was niet tegen jouw wil in. En als jij zegt dat het wel tegen je wil in is, dan zeg ik dat jouw woorden geen voldoende bewijs zijn.
Dus dit is hoe jij zou omgaan met mensen met een zware depressie, die helemaal geen levenswil meer hebben en die het allemaal niets meer kan schelen? Interessant om te weten.
Earthheart schreef:
als jij zegt dat iets tegen jouw wil in is, ga ik dat dan ook afdoen als louter onbewuste stimulus-respons, een robot. Dat jouw hersenen gelijkaardige activiteit vertonen als wanneer ik behandel wordt tegen mijn wil in, ga ik dan afdoen als ongeldig bewijs.
En dat moet dan een voorbeeld zijn van hoe jouw ethiek jouw gedrag stuurt? Omdat ik van oordeel ben dat babies geen wil hebben, ben jij blijkbaar van oordeel dat wat je hier beschrijft een aanvaardbare manier zou zijn om met mij om te gaan?
Earthheart schreef:Verder is er ook zoiets als zuinigheid (Ockhams scheermes): als op een gegeven leeftijd een peuter of kind wel een bewuste wil krijgt, en als het gedrag en de hersenactiviteit analoog zijn aan dat van die baby, waarom zou die baby dan geen bewuste wil hebben? Wat is er extra voor nodig om een bewuste wil te hebben?
Dit lijkt me gewoon fantasie. Op welke manier heeft men dan afgeleid welke hersenactiviteit overeenkomt met wil?
Earthheart schreef:En verder is er ook zoiets als voordeel van de twijfel gunnen. De kans dat een baby een wil heeft, is niet 0. Stel ze is 0,5. Dan heb je 50% risico om die baby te behandelen tegen diens wil in. Zo'n behandeling is heel erg, bv. 100 immoraliteitspunten. De verwachtingswaarde is dan 50 immoraliteitspunten. Die immoraliteitspunten kun je afwegen tegenover immoraliteitspunten van andere keuzes...
Waar heb jij het in hemelsnaam over? Wat jij hier lijkt te doen, is jouw ethiek op mij projecteren en die dan combineren met mijn visie dat babies geen wil hebben. Maar hoe ik babies behandel heeft weinig te maken met mijn idee of ze een wil hebben of niet. Babies hebben gewoon verzorging nodig ongeacht of je positief of negatief antwoord op de vraag of ze een wil hebben.
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef: als jij nu niet wil dat jij (jouw toekomstige wezen) vannacht tijdens de slaap wordt vermoord, en ik vermoord je vannacht, dan is dat tegen je wil in.
Neen, dan is dat niet tegen mijn wil in. Tegen iemands wil heeft een specifieke betekenis in het Nederlands en wat jij ervan probeert te maken is daar niet mee in overeenstemming.
sorry, dan weet ik echt niet wat je bedoelt.
Earthheart schreef:Ik mag nooit (noch nu, noch vannacht) zomaar iets doen dat jij nu helemaal niet wil. Simpel toch?
Simplistisch zal je bedoelen.
nee, simpel: wat is er moeilijk aan?
Earthheart schreef: ah, serieus? Dus het maakt voor jou niets uit of je vannacht wordt gedood? Geloof ik niets van.
Wat weet jij van mij? Misschien verga ik op dit moment wel zo van de pijn, dat ik van oordeel ben dat als je mij komt vermoorden, dat dat een welkome verlossing zal zijn. Misschien ben ik depressief en kan het mij allemaal niet schelen of je mij komt vermoorden.
goed, dat zou allemaal kunnen; misschien wil jij zelfmoord plegen, ja. Maar toegegeven, die kans is klein dat je nu net vandaag die wil hebt: ofwel had je al zelfmoord gepleegd, ofwel heb je toch nog een voldoende wil tot leven of weerstand om te sterven. En ik geef het ook een kleine kans omdat veruit de meeste personen geen zelfmoord willen plegen vannacht.
Zo zijn er duizenden mensen die op bepaalde momenten helemaal geen wil meer hebben om nog verder te leven. Als jij je ethiek enkel kan verdedigen door een wil naar mij toe te projecteren waarvan ik beweer die niet te hebben, dan is er IMO een serieus probleem met jouw ethiek.
het gaat niet om het projecteren van een wil. Je mag gerust aangeven dat je zelfmoord wil plegen, en dan zal ik met je wil rekening houden. Maar eerder in deze discussie hadden we ht toch duidelijk over wezens die niet willen sterven (of die dat niet consistent kunnen willen).
Earthheart schreef: jawel, empirisch bewijs is een sterk argument. Als jij zomaar mag zeggen dat empirisch bewijs niet geldig is, dan mag ik ook naar willekeur empirisch bewijs naast mij neerleggen, en dat kun jij niet consistent willen.
Het is niet voldoende om te beweren dat er empirisch bewijs is, dat doen religieuzen ook wat hun geloof betreft.
met dat verschil dat die gelovigen zo goed als geen empirisch bewijs hebben. Het enige empirische bewijs dat ze hebben zijn verhalen in een oud boek.
Wat ik vooral zie gebeuren is dat bepaald gedrag gewoon geïnterpreteerd wordt als bewijs voor een wil, net zoals gelovigen bepaalde gebeurtenissen gewoon interpreteren als een mirakel.
met dat verschil dat het gedrag en hersenactiviteit waar ik op doelde meerdere keren testbaar en dus falsifieerbaar is, terwijl mirakels dat niet zijn. We kunnen van jou vele hersenscans nemen telkens wanneer jij al dan iet iets wil, en we kunnen dan telkens je gedrag en fysiologische reacties bekijken. En datzelfde kunnen we doen et andere personen die zeggen een wil te hebben. En zo gaan we correlaties zien tussen het hebben van een wil en bepaalde lichamelijke processen en activiteiten. En dan kunnen we kijken of die lichamelijke processen ook aanwezig zijn in wezens die niet met taal hun wil kunnen communiceren.
Stel dat je een robot voor je zie staan. Hoe bepaal je of die robot een wil heeft of niet? Hoe maak je het onderscheid tussen (1)een wil en (2) reacties op stimuli, gecombineerd met een geheugen?
soort van turing test: kijken of we kunnen raden welk de robot is als we geconfronteerd worden met die robot en een wezen dat een wil heeft. Uiteindelijk is dat hetzelfde wat wij doen om te bepalen of een andere persoon een wil heeft. Hoe weet jij of ik een wil heb in plaats van louter reacties op stimuli?
Earthheart schreef:Jij maakt het natuurlijk gek door te zeggen dat je geen wil hebt; dus ja, dan ga ik alles doen met jou wat ik wil en ik hoef me niet schuldig te voelen want het was niet tegen jouw wil in. En als jij zegt dat het wel tegen je wil in is, dan zeg ik dat jouw woorden geen voldoende bewijs zijn.
Dus dit is hoe jij zou omgaan met mensen met een zware depressie, die helemaal geen levenswil meer hebben en die het allemaal niets meer kan schelen? Interessant om te weten.
ja, wat is het probleem? Als die depressieve persoon zelf geen probleem heeft met hoe ik met hem omga, wie ben jij om te zeggen dat er dan toch nog wel een probleem heeft?
Let wel: het gaat hier over wat men consistent kan willen. Er bestaan namelijk ook wilsillusies of blinde vlekken, dus het zou kunnen dat een persoon dood wil en aangeeft geen probleem te hebben met te worden vermoord, maar dat die wil om te sterven inconsistent is met een consistente verzameling van sterkere voorkeuren die op dat moment niet onder de aandacht van die persoon zijn.
Omdat ik van oordeel ben dat babies geen wil hebben, ben jij blijkbaar van oordeel dat wat je hier beschrijft een aanvaardbare manier zou zijn om met mij om te gaan?
inderdaad, volgens een variant op de gulden regel, "als jij dat mag doen, dan ik ook"
Dit lijkt me gewoon fantasie. Op welke manier heeft men dan afgeleid welke hersenactiviteit overeenkomt met wil?
zie hierboven: de sterke correlatie tussen expliciete wilsuitingen van personen en lichamelijke processen en activiteiten.
Waar heb jij het in hemelsnaam over? Wat jij hier lijkt te doen, is jouw ethiek op mij projecteren en die dan combineren met mijn visie dat babies geen wil hebben. Maar hoe ik babies behandel heeft weinig te maken met mijn idee of ze een wil hebben of niet. Babies hebben gewoon verzorging nodig ongeacht of je positief of negatief antwoord op de vraag of ze een wil hebben.
maar dan kan ik de vraag stellen waarom je een object zou verzorgen als dat object geen wil heeft. En laten we zeggen dat die baby een wees is, of dat de ouders zich helemaal niet interesseren in hun baby, dus het gaat niet om de wil van de ouders. En laten we zeggen dat die baby mentaal gehandicapt heeft, dus het gaat niet om een potentiële wil, het ontwikkelen tot een toekomstige persoon die in de toekomst wel een wil gaat hebben (want dan zouden eicellen ook verzorgen behoeven). En het gaat ook om een soort van esthetische waarde die jij toekent aan de baby, zoals je een mooi schilderij zou verzorgen. Dus het gaat ook niet over jouw wil om een mooi object te verzorgen omdat jij dat graag ziet. Als dat allemaal niet van tel is, waarom zou je dan die willoze baby verzorgen?
Plaats reactie