gerard_m schreef:- Verbod op de koran: boeken verbieden is nooit goed, hoe haatdragend een boek ook is.
Inderdaad. Laat mensen die islamitische geschriften vooral lezen. Mijn sterke vermoeden is dat dat bij veel mensen een afkeer van de islam teweeg zal brengen. Het huidige verbod op "Mein Kampf" is om diezelfde reden onzinnig. Maar
als je "Mein Kampf" verbiedt, waarom dan ook niet de koran? Daar zit wel enig logisch verband tussen.
gerard_m schreef:- Kopvoddentax: het idee komt rechtstreeks uit de islam zelf (jiziya, belasting voor andersgelovigen) en is verwerpelijk. Je moet discriminatie niet bestrijden met discriminatie.
Het idee rammelt nogal. Maar de gedachte erachter was volgens mij niet om een soort omgekeerde jiziya in te voeren (want dan zou je ook niet-hoofddoekdragende moslims moeten belasten), maar om vooral het aartsconservatieve (deels zwaar geradicaliseerde) deel van de moslimgemeenschap financieel te raken.
gerard_m schreef:- Preventief opsluiten radicale moslims: onuitvoerbaar, leidt tot een soort gedachtepolitie (opnieuw te vergelijken met de religieuze politie in islamitische landen), gaat ook niet helpen bij het uitroeien van dat gedachtegoed.
Het is mij niet duidelijk in hoeverre ze dit bij de PVV door willen voeren, of het inderdaad puur en alleen gaat om het hebben van radicale ideeën (dan is het inderdaad een onwenselijke en onwerkbare gedachtepolitie) of om het hebben van bewezen plannen om in de praktijk aanslagen te willen plegen.
gerard_m schreef:- Uit de EU stappen: lijkt me een stap te ver
Hier zit dan wel weer enige logica in als je afhankelijkheid van het beleid van de EU als een belemmering beschouwt voor het uitvoeren van plannen die bedoeld zijn om de veiligheid te verbeteren.
gerard_m schreef:- Eigen risico zorg afschaffen: verhoogt de totale zorgkosten nog verder.
De totale zorgkosten zullen inderdaad omhoog gaan. Aan de andere kant vormt zo'n eigen risico een grote belasting voor mensen die op zorg aangewezen zijn en die weinig te besteden hebben. Een tussenvorm zou misschien kunnen zijn dat het eigen risico gecompenseerd wordt voor diegenen die in een lastige financiële situatie verzeild zijn geraakt.
gerard_m schreef:- Geen geld voor ontwikkelingssamenwerking: huidige systeem werkt slecht maar stoppen is geen goede oplossing, er moet juist veel meer geld naar opvang vluchtelingen in de regio.
Volledig stoppen is inderdaad niet handig. Maar een betere monitoring van geldstromen en het daarop afstemmen van je bestedingsbeleid lijkt mij in dat verband wél zinvol.
gerard_m schreef:- Geen geld voor zonne- en windenergie: Nederland loopt hiermee nu al achter, slecht voor het milieu en energie afhankelijkheid van dubieuze regimes.
De PVV wil vooral inzetten op kernenergie. Daarmee kun je ook proberen afhankelijkheid van dubieuze regimes te vermijden. Maar inzetten op zonne- en windenergie, gewonnen uit de eigen regio, lijkt inderdaad een betere garantie daarvoor, al blijf je voor de bouw van windmolens en zonnecellen natuurlijk nog steeds wel afhankelijk van de aanlevering van grondstoffen uit het buitenland. Of het dan handiger is om meer op zonneënergie in te zetten dan op windenergie of omgekeerd is daarbij dan nog even de vraag.
gerard_m schreef:- Halvering motorrijtuigenbelasting: betekent nog meer auto's op de weg en uiteindelijk meer belasting op zaken die je juist wel wilt bevorderen bv. op arbeid (geld moet ergens vandaag komen)
Een typisch rechts standpunt dat ik inderdaad ook niet zie zitten.