appelfflap schreef:tja, als je niet weet wat die termen betekenenEarthheart schreef:wijst er alvast op dat het helemaal niets met antropocentrisme te maken heeft.
Antropomorfisme is het projecteren van zichzelf, de mens, op andere entiteiten in onze omgeving: bijvoorbeeld op dieren.
antropomorfisme is niet te verwarren met antropocentrisme. irrelevant dat je dat hier aanhaalt, want er is geen eigenschap die zowat alle en alleen mensen bezitten en die ik toeschrijf aan niet-menselijke wezens.
Dat projecteren van "zichzelf, de mens" is ook maar filosofische nonsens. Je kunt evengoed spreken van "zichzelf, de primaat". Ja, want jij bent evengoed een primaat als dat je een mens bent. Of ik kan zeggen "zichzelf, de blanke", want ik ben evengoed blanke. "De mens" bestaat niet, net zoals "de blanke" of "de smalneusaap" niet bestaan.
Als je antropomorfisme definieert als het stellen dat dieren dezelfde noden aan veiligheid, eten,... hebben als mensen, dan is dat niet fout. Het is wel fout als je veronderstelt dat niet-menselijke dieren noden hebben die ze in werkelijkheid niet hebben, maar zoiets doe ik dus niet.Men gaat uit van de veronderstelling dat dieren dezelfde noden, wensen, problemen, etc… hebben als mensen.
als je anropocentrisme zo definieert, is het ofwel zeer triviaal (ben je per definitie altijd antropocentrisch, zelfs al ben je geen mens) of is er in mijn geval geen sprake van antropocentrisme. Maar het blijft dus filosofisch verwarrend taalgebruik om te spreken van "de smalneusaap" die zichzelf centraal stelt. "De smalneusaap" is namelijk een niet bestaand, abstract begrip. Hetzelfde voor zoiets als "de mens". Dat wijst op een cognitive bias: essentialistisch denken: het foutieve geloof dat er een essentie verbonden is aan alle en alleen menselijke wezens, die de groep van mensen definieert, zodat je over die groep kunt spreken in het enkelvoud ("de mens" in plaats van "mensen").De mens stelt zichzelf centraal (antropocentrisme) en gedraagt zich alsof alles rondom hem, zich met zijn gedachtengoed kan identificeren
jij projecteert jezelf op de omgeving en je gaat ervan uit dat alle dieren dezelfde wensen, problemen, verwachtingen en dromen als jezelf hebben.
hoe denk jij dat laatste te weten? Jij weet toch dat ik niet geloof dat alle dieren ook een leuke job wensen (een wens die ikzelf wel heb)? Ofwel is dat projecteren triviaal en doet iedereen dat vanzelf altijd, ofwel is het niet van toepassing op mij.
wat bedoel je daarmee? Wat is dat identificeren met een gedachtegoed precies? Of die wezens mijn ethiek consistent kunnen willen? Dat zou best wel kunnen, ja, een beetje per definitie, want dat is namelijk wat mijn gedachtegoed zegt. Of impliceert het identificeren dat ze mijn ethiek kunnen begrijpen? Dat alvast niet. Dus in die zin kunnen ze zich niet identificeren, want ze kunnen het geeneens begrijpen.jij denkt alsof de kip, varken dolfijn, tomaat, zich met jouw gedachtegoed identificeert