Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door Fish »

Earthheart schreef:en mensen, maar dat is nog geen reden om auto's af te schaffen,
Mensen doen dit bij hun volle verstand en hebben er baat bij, dieren niet.
Earthheart schreef:ah, er is ten eerste ook groenbemesting, en er bestaat ook zoiets als veganistisch-biologische landbouw zonder kunstmest en zonder dierlijke mest.
Ik denk niet dat je daar de wereld bevolking mee gaat voeden maar weet daar niet genoeg van.
Earthheart schreef:Die dood is per ongeluk en dus geen schending van het basisrecht om niet tegen je wil in gebruikt te worden. Vogels sterven ook door waaiende takken van bomen, maar is ook geen reden om tegen bomen te zijn. Is allemaal wel een reden om systemen te bedenken die minder slachtoffers maken, bv met betere waarschuwingssignalen voor de vogels.
Zie antwoord op auto's en vliegtuigen.
Earthheart schreef:de oorspronkelijkheid van een biotoop is een waarde die jij misschien eraan toekent, maar een biotoop zelf interesseert zich niet in diens oorspronkelijkheid, want een biotoop heeft geen besef en geen voorkeuren. We moeten wel veel meer onderzoek doen naar diervriendelijkere landbouwtechnieken die minder slachtoffers maken. Maar mollen en muizen profiteren ook van landbouw: muizen vinden op akkers meer eten dan in bossen of graslanden. Die muizen hebben in zekere zin hun bestaan te danken aan landbouw: zonder die landbouw waren ze niet eens geboren. En ze worden niet gebruikt als louter middel, dus hun basisrecht wordt niet geschonden.
Dus omdat ze er ook voordelen van hebben zijn de slachtoffers niet genoeg reden om grootschalige landbouw te verbieden?
En de mens heeft dus het recht om een biotoop met dieren en planten voor zichzelf op te eisen.
Earthheart schreef: Vinkensport, waarbij peuters opgesloten zitten en constant liedjes moeten zingen? Loopwedstrijden waarbij peuters met zweepslagen gedwongen worden om een race te lopen? met zware lasten op de rug? Vechtwedstrijden zoals hanengevechten? Ik dacht het niet.
Wat een rare vergelijking. Die loopt zo mank als een kreupel paard.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

Fish schreef:
Earthheart schreef:en mensen, maar dat is nog geen reden om auto's af te schaffen,
Mensen doen dit bij hun volle verstand en hebben er baat bij, dieren niet
een kind dat doodgereden wordt, doet dat met volle verstand?
Earthheart schreef:ah, er is ten eerste ook groenbemesting, en er bestaat ook zoiets als veganistisch-biologische landbouw zonder kunstmest en zonder dierlijke mest.
Ik denk niet dat je daar de wereld bevolking mee gaat voeden maar weet daar niet genoeg van.
https://stijnbruers.wordpress.com/2011/ ... -haalbaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus omdat ze er ook voordelen van hebben zijn de slachtoffers niet genoeg reden om grootschalige landbouw te verbieden?
het kan gelden als verzachtende omstandigheid
En de mens heeft dus het recht om een biotoop met dieren en planten voor zichzelf op te eisen.
maar dieren mogen dan wel die biotopen opeisen?
Earthheart schreef: Vinkensport, waarbij peuters opgesloten zitten en constant liedjes moeten zingen? Loopwedstrijden waarbij peuters met zweepslagen gedwongen worden om een race te lopen? met zware lasten op de rug? Vechtwedstrijden zoals hanengevechten? Ik dacht het niet.
Wat een rare vergelijking. Die loopt zo mank als een kreupel paard.
het is een goede lakmoestest om te zien of bepaald gebruik van dieren toegelaten is.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als je ooit de hele wereldbevolking zo ver krijgt dat ze veganist worden. Weinig kans op.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Fish schreef:
Als je ooit de hele wereldbevolking zo ver krijgt dat ze veganist worden. Weinig kans op.
Een kwestie van de wal die het schip keert, mijns inziens. Hoe meer we tegen de grenzen van onze aardse mogelijkheden oplopen hoe meer we noodgedwongen richting veganisme zullen moeten opschuiven om het voor mensen nog enigszins leefbaar te houden. Of het veganisme dan ooit 100% zal worden is zeer de vraag. Maar stel dat de wereldbevolking ooit voor 90% uit veganisten zal bestaan, dan is de drempel om nog verder richting veganisme op te schuiven geringer dan nu aangezien veganisme dan veel meer gangbaar zal zijn dan nu het geval is.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Earthheart schreef:
het is een goede lakmoestest om te zien of bepaald gebruik van dieren toegelaten is.
het i een extremistisch en radicaal standpunt, eentje dat onpraktisch vlak onhoudbaar is.
een kip opeten is ok, een mens opeten ook?
draag jij leer? gebruik jij medicamenten?

dierenrechten zijn geen mensenrechten,
ik kan m'n mensenrechten afdwingen, de muis kan geen klacht bij de politie indienen omdat m'n kat z'n kindjes zit te folteren. een muis snapt het concept recht echt niet, heeft geen inspraak, kan het niet afdwingen,...
als de leeuw in afrika mag jagen om te overleven maar mij zou je het recht ontzeggen om eveneens te jagen om te overleven in die omgeving? slaat natuurlijk nergens op

dierenrechten zijn mensenrechten. ze stellen aan mij grenzen wat wel/niet mag, niet aan het dier.
een dier is geen mens
een dier staat ook niet op het niveau van een kind of gehandicapte.

dieren zijn niet minder, het is gewoon anders
en ook tomaten zijn levende wezens, enkel het elementje pijn aanhalen om te redeneren dat je een tomaat mag opeten maar een kip niet?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef:
Earthheart schreef:Jouw analogie is nog steeds niet correct. Er is nog steeds willekeur in jouw voorbeeld met de kraam, want waarom is er die tweede splitsing die expliciet een onderscheid maakt groter of kleiner dan 1,2m?
Moet jouw echt alles tot in de puntjes uitgelegd worden? Het komt niet bij je op dat er een legitieme reden voor die 1,2m kan zijn, ook al heb jij op dit moment geen idee wat die zou kunnen zijn?
van zodra er een legitieme reden is, is er geen discriminatie meer
Fixeer je niet zo op het woord "discriminatie" er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt. Die tweede eigenaar beweer nog steeds dat hij iedereen toelaat, terwijl de eerste eigenaar al mensen aan de ingang weert.
Earthheart schreef:
Earthheart schreef:Waar is de analoge tweede splitsing in mijn idee om het basisrecht toe te kennen aan alle entiteiten?
De tweede splitsing is de effectieve bescherming genieten van je recht.
planten en vulkanen genieten effectieve bescherming van het basisrecht om niet tegen hun wil in gebruikt te worden. Hun bescherming is zelfs zeer effectief: zelfs zonder er iets voor te moeten doen wordt het recht bij die objecten al beschermd.
Het wil precies niet doordringen. Het gaat niet om het beschermen van het recht zelf. Het gaat om de bescherming die het recht biedt. Jou recht bied wel bescherming tegen opgegeten te worden aan dieren maar bied die bescherming niet aan planten.
Earthheart schreef:Je analogie is hier dus geldig en interessant. Des te meer kennis we hebben over veiligheid en over mentale processen, des te nauwkeuriger we al die vragen kunnen beantwoorden, des te kleiner de onzekerheidsmarge wordt.
Vandaar dat ik van oordeel ben dat je vooral rookgordijnen creëert.

De tweede kraameigenaar roept nog steeds dat hij iedereen toelaat en wijst naar de eerste eigenaar die mensen weert die kleiner zijn dan 1,2m. Of je daar nu het woord "discriminatie" voor gebruikt is in deze analogie onbelangrijk. Waar het om gaat is dat in het eerste geval toegang tot het kraam ook direct toegang tot de attractie betekent, terwijl in het tweede geval er een opsplitsing gemaakt wordt tussen toegang tot het kraam en toegang tot de attractie.

Jij gedraagt je zoals die tweede kraameigenaar. Normaal betekent het hebben van een rechten automatisch het genieten van een bepaalde bescherming (en nee dat is niet de bescherming van het hebben van dat recht zelf). Jij trekt die twee uit elkaar. Iedereen heeft rechten maar niet iedereen geniet van de bescherming die normaal gezien door die rechten geboden zou worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef: van zodra er een legitieme reden is, is er geen discriminatie meer
Fixeer je niet zo op het woord "discriminatie" er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt. Die tweede eigenaar beweer nog steeds dat hij iedereen toelaat, terwijl de eerste eigenaar al mensen aan de ingang weert.
dat is allemaal irrelevant als er bij beide eigenaren geen discriminatie is. Het gaat bij mij wel degelijk om het niet mogen discrimineren, dus vandaar mijn fixatie op dat woord.
Het wil precies niet doordringen. Het gaat niet om het beschermen van het recht zelf. Het gaat om de bescherming die het recht biedt. Jou recht bied wel bescherming tegen opgegeten te worden aan dieren maar bied die bescherming niet aan planten.
je mag het herformuleren zoals je wil, maar bij planten wordt de bescherming van dat recht om niet tegen hun wil in opgegeten te worden altijd vanzelf geboden. Wat we ook doen, nooit zal dat recht geschonden worden en dus zal die bescherming bij planten altijd geboden zijn.
Earthheart schreef:Je analogie is hier dus geldig en interessant. Des te meer kennis we hebben over veiligheid en over mentale processen, des te nauwkeuriger we al die vragen kunnen beantwoorden, des te kleiner de onzekerheidsmarge wordt.
Vandaar dat ik van oordeel ben dat je vooral rookgordijnen creëert.
hoezo?
De tweede kraameigenaar roept nog steeds dat hij iedereen toelaat en wijst naar de eerste eigenaar die mensen weert die kleiner zijn dan 1,2m.
en dan wijzen wij naar die tweede splitsing en stellen aan die tweede eigenaar de vraag waarom de personen kleiner dan 1,2 meter geweerd worden aan die tweede splitsing. Dat een persoon niet toegelaten worden bij de eerste of bij de tweede splitsing, is niet relevant: de mate van discriminatie is in beide gevallen dezelfde en wordt niet beïnvloed door de positie van de splitsing.
Of je daar nu het woord "discriminatie" voor gebruikt is in deze analogie onbelangrijk. Waar het om gaat is dat in het eerste geval toegang tot het kraam ook direct toegang tot de attractie betekent, terwijl in het tweede geval er een opsplitsing gemaakt wordt tussen toegang tot het kraam en toegang tot de attractie.
maar voor de bezoeker is het om de toegang tot de attractie te doen, niet om louter toegang tot het kraam.
Jij gedraagt je zoals die tweede kraameigenaar.
en als de eerste kraameigenaar, indien er in geen van beide gevallen sprake was van discriminatie, dis indien die 1,2m bepaald werd door een geldige reden. Dus dan klopt je analogie nog niet. Ofwel volgt noch de eerste noch de tweede kraameigenaar een goede regel, en dan is er sprake van ongewenste willekeur en dus van discriminatie en is je analogie fout want in mijn voorbeeld was er geen ongewenste willekeur. Ofwel volgen beide kraameigenaren wel een goede regel en is er geen sprake van ongewenste willekeur, maar dan is er geen moreel relevant verschil tussen beide kraameigenaren en is je analogie zinloos geworden.
Normaal betekent het hebben van een rechten automatisch het genieten van een bepaalde bescherming (en nee dat is niet de bescherming van het hebben van dat recht zelf).

dat is nogal verwarrend geformuleerd. Van welke bescherming geniet je dan? Als een vrouw wordt verkracht, dan wordt diens recht geschonden. Heeft ze dan van een bescherming kunnen genieten? Nee, niet op voorhand, want ze werd effectief verkracht. Maar je kunt misschien zeggen van wel, dat als de dader gevat wordt, die dader veroordeeld wordt. Dat is dan een soort van bescherming achteraf, na de feiten. Maar goed, terug naar de plant dan: in mijn ethisch systeem mogen we niet een plant doden tegen diens wil in. Stel jij eet die plant op. Die plant wordt dan vanzelf effectief beschermd op voorhand, want diens recht werd niet geschonden door jou. Jij kon diens recht niet schenden. Jij werd door de logica al op voorhand verhinderd om diens recht te schenden, net zoals een potentiële verkrachter geen verkrachting kan plegen als die verkrachter op voorhand tegengehouden wordt. En de plant krijgt achteraf ook nog steeds bescherming, want als de dader wordt gevat, zal die veroordeeld worden. En de dader wordt vanzelf gevat, want er is geen dader als die plant niet opgegeten werd tegen diens wil in en als er dus geen recht geschonden werd.
Jij trekt die twee uit elkaar. Iedereen heeft rechten maar niet iedereen geniet van de bescherming die normaal gezien door die rechten geboden zou worden.
in mijn voorbeeld van de plantenrechten genieten planten vanzelf van de bescherming geboden door die rechten. De logica beschermt die planten, want je kunt niet een plant tegen diens wil in doden als een plant geen wil heeft. De logica biedt zelfs de allersterkste bescherming, want je komt er nooit onderuit.
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef:
Earthheart schreef:
het i een extremistisch en radicaal standpunt, eentje dat onpraktisch vlak onhoudbaar is.
het is toch wel zeer praktisch, want we slagen er bij peuters in om dezelfde test te doen, om te zeggen welke kleutersporten toegelaten zijn. En het is niet extremistisch want antidiscriminatie is niet extremistisch. discriminatie zoals racisme, sexisme en speciesisme zijn wel extremistisch.
een kip opeten is ok, een mens opeten ook?
je mag geen peuter doden en opeten, dus mag je ook geen kip doden en opeten.
draag jij leer?
nee
gebruik jij medicamenten?
als ik ziek ben wel. Maar voor je met drogredenen afkomt en begint te argumenteren dat ik hypocriet ben omdat medicijnen op dieren werden getest: ben jij tegen hepatitis vaccins? https://stijnbruers.wordpress.com/2014/ ... eer-nemen/" onclick="window.open(this.href);return false;
dierenrechten zijn geen mensenrechten,
ja, zo mag een racist ook zeggen dat zwartenrechten geen blankerechten zijn, en een sexist mag dan evengoed zeggen dat vrouwenrechten geen mannenrechten zijn.
ik kan m'n mensenrechten afdwingen,

ik had het nochtans heel expliciet over baby's en peuters, die kunnen hun peuterrechten niet afdwingen.
de muis kan geen klacht bij de politie indienen omdat m'n kat z'n kindjes zit te folteren.

peuters kunnen ook geen klacht indienen.
een muis snapt het concept recht echt niet, heeft geen inspraak, kan het niet afdwingen,...
idem voor baby's en peuters. Eigenlijk best bizar dat je nu allemaal dingen opnoemt die baby's en peuters niet kunnen, net nadat ik heel expliciet naar baby's en peuters verwees, doordat die lakmoestest expliciet verwijst naar baby's en peuters.
als de leeuw in afrika mag jagen om te overleven maar mij zou je het recht ontzeggen om eveneens te jagen om te overleven in die omgeving? slaat natuurlijk nergens op
Je kunt een coherent ethisch systeem formuleren met daarin bijvoorbeeld het recht om nog wel te mogen jagen om te overleven. Cfr het ringvingerprincipe in de morele hand https://stijnbruers.wordpress.com/2013/ ... t-version/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu moet ik wel zeggen dat een dergelijk ethisch systeem ook wel wat problemen heeft, als je te veel waarde toekent aan dat ringvingerprincipe. Cfr de reactie van Eze Paez op mijn (Stijn Briers) artikel over het predatieprobleem: http://www.ledonline.it/index.php/Relat ... ue/view/56" onclick="window.open(this.href);return false;
dierenrechten zijn mensenrechten. ze stellen aan mij grenzen wat wel/niet mag, niet aan het dier.
dan zou je beter zeggen dat dierenrechten mensenplichten zijn.
een dier is geen mens
een zwarte is geen blanke, een vrouw is geen man...
een dier staat ook niet op het niveau van een kind of gehandicapte.
waarom niet? Qua mentale vermogens wel, en qua uiterlijke kenmerken: die zijn niet moreel relevant.
en ook tomaten zijn levende wezens, enkel het elementje pijn aanhalen om te redeneren dat je een tomaat mag opeten maar een kip niet?
tomaten hebben net als peuters en varkens het recht om niet tegen hun wil in opgegeten te worden. Bij tomaten is dat recht vanzelf voldaan, want tomaten hebben geen wil en kunnen dus niet tegen hun wil in opgegeten worden.
Earthheart
Bevlogen

Fish schreef:
hoe zeker ben je van die kleine kans? We zijn over het algemeen toch niet zo goed in de toekomst voorspellen? En je weet toch dat voorspellingen in het verleden, zoals "kleine kans dat alle landen ooit slavernij gaan verbieden", vaak fout bleken te zijn?
Maar stel dat het een kleine kans is. Hoe klein acht je die kans? Eén op duizend? Nog kleiner? Op een miljoen? Goed, zo klein dan. Maar het gaat in geval van veeteelt en visserij om schendingen van basisrechten van ongeveer een biljoen individuen per jaar. Stel dat je de bevolking zo ver krijgt om ergens in de toekomst één jaar lang veganistisch te eten (één jaar is niet veel hé?). Dat zijn dan 1 biljoen basisrechtschendingen voorkomen. Zelfs met jouw piepkleine kans van één op een miljoen is de verwachtingswaarde nog wel dat jij een miljoen rechtenschendingen hebt vermeden (omvang maal kans, dus een biljoen maal één op een miljoen). En een basisrechtschending telt misschien wel zwaarder door dan de dood: we mogen bijvoorbeeld niet één persoon opofferen om met diens organen vijf patiënten in het ziekenhuis te redden, dus één basisrecht is minstens 5 levens waard. Een miljoen basisrechtschendingen wordt dan...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
De tweede kraameigenaar roept nog steeds dat hij iedereen toelaat en wijst naar de eerste eigenaar die mensen weert die kleiner zijn dan 1,2m.
en dan wijzen wij naar die tweede splitsing en stellen aan die tweede eigenaar de vraag waarom de personen kleiner dan 1,2 meter geweerd worden aan die tweede splitsing. Dat een persoon niet toegelaten worden bij de eerste of bij de tweede splitsing, is niet relevant: de mate van discriminatie is in beide gevallen dezelfde en wordt niet beïnvloed door de positie van de splitsing.
Dat neemt niet weg dat de tweede kramer het publiek misleid. Door de splitsing binnen het kraam te laten gebeuren, geeft hij de indruk dat hij geen onderscheid maakt (op lengte.)
Earthheart schreef:
Of je daar nu het woord "discriminatie" voor gebruikt is in deze analogie onbelangrijk. Waar het om gaat is dat in het eerste geval toegang tot het kraam ook direct toegang tot de attractie betekent, terwijl in het tweede geval er een opsplitsing gemaakt wordt tussen toegang tot het kraam en toegang tot de attractie.
maar voor de bezoeker is het om de toegang tot de attractie te doen, niet om louter toegang tot het kraam.
Ja natuurlijk dat is één van de punten. Het andere punt is dat de kermisbezoeker aan de boodschap niet kan afleiden dat hij in het tweede geval enkel toegang krijgt tot het kraam.

Jij haalt de zelfde truc uit. Als mensen over rechten praten, dan hebben ze het over het algemeen over iets redelijks onvoorwaardelijks. Wat jij doet is recht in die betekenis combineren met een voorwaarde en op die combinatie het etiket "recht" plakken. Als jij dan beweert dat je iedereen rechten geeft dan geef je mensen een misleidende indruk van wat je bedoelt.
Earthheart schreef:
Normaal betekent het hebben van een rechten automatisch het genieten van een bepaalde bescherming (en nee dat is niet de bescherming van het hebben van dat recht zelf).

Maar goed, terug naar de plant dan: in mijn ethisch systeem mogen we niet een plant doden tegen diens wil in.
Zo werken rechten niet. De plant heeft het recht om niet opgegeten te worden of hij heeft dat recht niet. Als hij dat recht heeft kan hij eventueel daar afstand van doen.

Jouw verwoording komt er op neer dat om het recht te hebben niet opgegeten te worden, je over een wil moet beschikken en dat die wil in oppositie moet zijn om opgegeten te worden. Planten voldoen daar niet aan, dus planten hebben niet het recht op niet opgegeten te worden.

Heel dat gedoe om echte rechten te gaan combineren met voorwaarden en die combinatie voor te stellen als een recht is gewoon een rookgordijn om je eigen systeem algemener voor te stellen dan het in werkelijkheid is.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef: Dat neemt niet weg dat de tweede kramer het publiek misleid. Door de splitsing binnen het kraam te laten gebeuren, geeft hij de indruk dat hij geen onderscheid maakt (op lengte.)
ok, maar nu zijn we wel aan het afdwalen hé. Dan is je analogie weer fout, want bij mij was er geen sprake van dergelijke misleiding: ik was namelijk van in het begin al open en duidelijk dat alles en iedereen dat basisrecht krijgt. Als de planten konden lezen, hadden ze het kunnen lezen.
Jij haalt de zelfde truc uit. Als mensen over rechten praten, dan hebben ze het over het algemeen over iets redelijks onvoorwaardelijks. Wat jij doet is recht in die betekenis combineren met een voorwaarde en op die combinatie het etiket "recht" plakken. Als jij dan beweert dat je iedereen rechten geeft dan geef je mensen een misleidende indruk van wat je bedoelt.
Wat is de voorwaarde aan het recht om niet tegen je wil in gebruikt te worden? Het tegen de wil in? Wat is er verkeerd aan die voorwaarde? Hebben alle rechten dan niet iets gelijkaardig voorwaardelijks? (cfr "als je volwassen bent", "als je toestemming geeft",...) En wat is er misleidend aan?
Zo werken rechten niet. De plant heeft het recht om niet opgegeten te worden of hij heeft dat recht niet. Als hij dat recht heeft kan hij eventueel daar afstand van doen.
ah, ok, nu maak je een onderscheid tussen de rechten waar je afstand van kan doen en die waar je dat niet van kunt doen? En van een recht dat altijd vanzelf voldaan is, kun je geen afstand doen. Dus een plant kan inderdaad geen afstand doen van dat basisrecht. Maar niemand kan een afstand doen van dat basisrecht: ook jij kunt niet willen om tegen je wil in gebruikt te worden.
Goed dan, waar wil je nu precies naartoe? Is het onredelijk van mij om te zeggen dat het basisrecht nog wel een goed recht is, zelfs al kan niemand er logisch gezien afstand van doen?
Of bedoel je met "afstand kunnen doen van je recht" dan "je recht kan geschonden worden"? Maak je een onderscheid tussen rechten die triviaal voldaan zijn (het basisrecht bij een plant) versus rechten die niet triviaal voldaan zijn (het basisrecht bij jou)? Is het onredelijk van mij om dat onderscheid moreel irrelevant te vinden?
Jouw verwoording komt er op neer dat om het recht te hebben niet opgegeten te worden, je over een wil moet beschikken en dat die wil in oppositie moet zijn om opgegeten te worden.

het gaat om het recht om niet tegen je wil in opgegeten te worden. Om dat recht te kunnen schenden, heb je een wil nodig, ja. Is dat nu zo erg? Misleidend?
Planten voldoen daar niet aan, dus planten hebben niet het recht op niet opgegeten te worden.
ben je nu een stroman aan het maken? Het gaat niet om het recht om niet opgegeten te worden, het gaat om het recht om niet tegen je wil in opgegeten te worden. Dat had ik van in het begin toch al duidelijk gemaakt? Als een plant het recht heeft om niet opgegeten te worden, dan heeft alles dat recht, en dan mag niets nog iets eten. Ook een plant mag dan geen voedingsstoffen meer eten, want die moleculen hebben ook dat recht om niet gegeten te worden. Een dergelijk recht kan niemand willen. Jij mag dat recht opnemen in jouw ethisch systeem hoor, maar pas het dan wel eerst toe op jezelf, zodat je na een paar dagen dood bent, dan hoef ik met jouw ethiek geen rekening meer te houden.
Heel dat gedoe om echte rechten te gaan combineren met voorwaarden en die combinatie voor te stellen als een recht is gewoon een rookgordijn om je eigen systeem algemener voor te stellen dan het in werkelijkheid is.
ik weet niet wat je bedoelt met "algemener"
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
Wat is de voorwaarde aan het recht om niet tegen je wil in gebruikt te worden? Het tegen de wil in? Wat is er verkeerd aan die voorwaarde? Hebben alle rechten dan niet iets gelijkaardig voorwaardelijks? (cfr "als je volwassen bent", "als je toestemming geeft",...) En wat is er misleidend aan?
Wat misleidend is, is dat je die voorwaarde verweeft in je recht.

Open en bloot is zeggen dat enkel volwassenen het recht hebben te trouwen. Misleidend is trouwrechten definiëren als de toelating om te trouwen als je volwassen bent en dan zeggen dat iedereen trouwrechten heeft.

Open en bloot is zeggen dat enkel mensen groter dan 1,2m toegang hebben. Misleidend is toegang definiëren als toelating om de attractie te betreden als je 1,2m bent en dan zeggen dat iedereen toegang heeft.

Open en bloot is zeggen dat enkel organismen met een wil basisrechten krijgen. Misleidend is basisrechten zo definiëren dat ze enkel effectief zijn voor wie een wil heeft en dan zeggen dat iedereen basisrechten krijgt.

Ik heb geen probleem met voorwaarden. Ik heb een probleem met iets als een recht voor te stellen dat in werkelijkheid een combinatie van een recht met een voorwaarde is.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Earthheart schreef: dan zou je beter zeggen dat dierenrechten mensenplichten zijn..
en dat is ook de kern vd zaak en zorgt vaak voor de verwarring

in het recht zijn rechten en plichten onlosmakelijk met mekaar verbonden.
maar je kunt geen enkele plicht van een dier juridisch gaan afdwingen.
je kunt het ebolavirus niet verplichten niemand meer te vermoorden of de kat aansprakelijk stellen voor die dode muizenfamilie.
het concept recht beperkt zich dus tot mensen en hoe je dieren wel/niet behandelt

jij ben de extremist die mens en dier 100% gelijk wil stellen.
dit slaat nergens op en kun je niet hard maken of volhouden. Noch biologisch, sociologisch, evolutionair, psychologisch, maatschappelijk, moreel, ...

de pragmatisten en de meerderheid beperken zich dus tot hoe we dieren dienen te behandelen. Met foie gras van een goed verzorgde en niet-gefolterde gans is niets mis

ach en je vergelijk tussen dieren en vrouwen. Bij vrouwen hebben we op een bepaald moment ontdekt dat ze kunnen denken, intellectuele wezens zijn, cognitieve vermogens hebben, ze aansprakelijk kunnen gesteld worden als ze de kat folteren, ze contracten kunnen afsluiten en in deze zin dus gelijke rechten en plichten horen te hebben als mannen.
bij de meeste dieren gaat dat niet op en dat je een foetus/baby/peuter niet het volledige setje zelfde rechten kunt geven als een volwassene lijkt me evident.

gehandicapten
objectief zou je kunnen stellen dat je gehandicapte vrouwen kunt fokken en hen als melkkoeien kunt gebruiken. Mensenmelk is tenslotte gezonder als koemelk en die gehandicapte vrouwen zijn toch dommer als varkens.
wat denk je en voelt dat zelfs bij jou niet een beetje raar aan?

jouw argumenten zijn arbitrair
een tomaat heeft geen wil en mag daarom gegeten worden. Tsja, 1 à 2 arbitraire elementjes uitzoeken om plots, naar eigen zeggen, toch levende wezens te mogen eten. De afwezigheid van wil is een irrelevant gegeven maar ik snap dat ook jij snapt dat de mens echt wel levende wezens moet eten om te kunnen overleven.

mag je geen levende wezens eten of vermoorden dan geldt dat voor ALLE wezens die zich voortplanten, willen overleven .. en is dat wederkerig
Earthheart
Bevlogen

axxyanus schreef:
Earthheart schreef: Wat is de voorwaarde aan het recht om niet tegen je wil in gebruikt te worden? Het tegen de wil in? Wat is er verkeerd aan die voorwaarde? Hebben alle rechten dan niet iets gelijkaardig voorwaardelijks? (cfr "als je volwassen bent", "als je toestemming geeft",...) En wat is er misleidend aan?
Wat misleidend is, is dat je die voorwaarde verweeft in je recht.
komaan, is dat nu misleidend? Dat klinkt als bij die kermisattractie: wat misleidend is, is dat er 1,2m op het bordje geschreven staat.
Open en bloot is zeggen dat enkel volwassenen het recht hebben te trouwen. Misleidend is trouwrechten definiëren als de toelating om te trouwen als je volwassen bent en dan zeggen dat iedereen trouwrechten heeft.
amai, serieus misleidend hoor. :roll: Meen je dat nu? Wat is er misleidend om bv te zeggen dat iedereen het recht heeft om als volwassene te trouwen?
De analogie tussen dat trouwrecht en het basisrecht klopt niet. Een baby mag dan wel het recht hebben om als volwassene te trouwen, maar zal niet kunnen trouwen (want het is geen volwassene). Als de baby wil trouwen, en niet mag trouwen, kan de baby klagen. Het basisrecht is te vergelijken met het recht om niet tegen je wil in te moeten trouwen (cfr gedwongen huwelijken). Een baby heeft het recht om niet tegen diens wil in te trouwen, en het kan wel degelijk dat de baby niet tegen diens wil in moet trouwen. Bij dit recht zal de baby nooit klagen.
Waar ik mij wel zorgen over zou maken, is waarom er bij dat trouwrecht (om als volwassene te mogen trouwen) expliciet verwezen wordt naar volwassenheid. Dan moeten we oppassen voor ongewenste willekeur: is er een goede reden waarom we de voorwaarde van volwassenheid toevoegen? Misschien omdat enkel volwassenen verstandige keuzes kunnen maken? Maar dan is het beter te spreken van een recht om volgens een verstandige keuze te mogen trouwen. Als die baby wil trouwen en een verstandige keuze kon laken, dan mag die baby ook trouwen. Spreken van het recht om als volwassene te mogen trouwen is dan ongewenste willekeur, want die baby kan dat niet willen en volwassenheid komt niet meer overeen met het maken van verstandige keuzes.
Open en bloot is zeggen dat enkel organismen met een wil basisrechten krijgen. Misleidend is basisrechten zo definiëren dat ze enkel effectief zijn voor wie een wil heeft en dan zeggen dat iedereen basisrechten krijgt.
goed, ik denk dat dit kwestie is van louter subjectief aanvoelen? Ik zie niet in wat er misleidend is aan te zeggen dat alles en iedereen het basisrecht heeft om niet tegen de wil in gebruikt te worden. Als jij dat misleidend vind, dan moet jij maar zeggen dat alle willende wezens dat recht hebben. Komt op hetzelfde neer. Alleen kunnen ze bij u nog de vraag stellen of jij niet naar willekeur de niet-willende wezens uitsluit en discrimineert. Maar dan kun je natuurlijk meteen antwoorden dat het recht toekennen aan niet-willende wezens toch triviaal is.
Earthheart
Bevlogen

appelfflap schreef:
Earthheart schreef: dan zou je beter zeggen dat dierenrechten mensenplichten zijn..
en dat is ook de kern vd zaak en zorgt vaak voor de verwarring
waarom zei jij dan dat dierenrechten mensenrechten zijn, als dat voor verwarring zorgt?
in het recht zijn rechten en plichten onlosmakelijk met mekaar verbonden.
ja, in de zin dat het recht van X ten opzichte van Y een plicht inhoudt van Y.
Maar niet elk rechtsdragend wezen is een plichtdragend wezen, of omgekeerd. In de moraalfilosofie is er een belangrijk verschil tussen moral agents (plichtdragende wezens) en moral patients (rechthebbende wezens)
maar je kunt geen enkele plicht van een dier juridisch gaan afdwingen.
dat is waar, zoals je dat ook nooit voor baby's, peuters en diep mentaal gehandicapten kunt
je kunt het ebolavirus niet verplichten niemand meer te vermoorden
wat bedoel je precies met verplichten? Is een vaccinatie geen verplichting voor een virus? Of bedoel je zoiets als toespreken en straffen? Een virus tegenhouden door het toe te spreken of te straffen zal inderdaad niet lukken.
het concept recht beperkt zich dus tot mensen
je kunt beter zeggen dat het concept plicht (in plaats van recht) zich beperkt tot moreel handelende wezens of moral agents (in plaats van mensen). Er kunnen namelijk niet-menselijke wezens zijn met rechten en menselijke wezens zonder plichten (of beter: menselijke wezens zonder moreel handelingsvermogen)
jij ben de extremist die mens en dier 100% gelijk wil stellen.
ja, even extremistisch als de antiracist die blanke en zwarte 100% gelijk wil stellen. Of als de antiseksist die man en vrouw gelijk stelt
dit slaat nergens op en kun je niet hard maken of volhouden. Noch biologisch, sociologisch, evolutionair, psychologisch, maatschappelijk, moreel, ...
biologisch: gewervelde dieren hebben even sterk ontwikkelde biologische organen als peuters om dingen te kunnen voelen en willen.
Sociologisch: dieren en mensen behoren tot dezelfde gemeenschap van leven op aarde
Evolutionair: dieren en mensen hebben gemeenschappelijke evolutionaire voorouders, en gelijkaardige evolutionaire processen
Psychologisch: zie bij biologisch
maatschappelijk: zie bij sociologisch
Moreel: als enkel mentale vermogens zoals het hebben van gevoelens en een wil moreel relevant zijn, zie dan bij biologisch
de pragmatisten en de meerderheid beperken zich dus tot hoe we dieren dienen te behandelen. Met foie gras van een goed verzorgde en niet-gefolterde gans is niets mis
zo kan een racist natuurlijk ook gewoon zeggen dat met slavernijproducten gemaakt door een goed verzorgde zwarte slaaf niets mis is.
ach en je vergelijk tussen dieren en vrouwen. Bij vrouwen hebben we op een bepaald moment ontdekt dat ze kunnen denken, intellectuele wezens zijn, cognitieve vermogens hebben, ze aansprakelijk kunnen gesteld worden als ze de kat folteren, ze contracten kunnen afsluiten en in deze zin dus gelijke rechten en plichten horen te hebben als mannen.
toch weeral zeer vreemd dat je opnieuw enkel maar vermogens noemt die baby's en peuters niet hebben, terwijl ik nu toch al een paar keer heel expliciet in mijn antwoorden verwees naar baby's en peuters. Lees je daar dan over ofzo?
bij de meeste dieren gaat dat niet op en dat je een foetus/baby/peuter niet het volledige setje zelfde rechten kunt geven als een volwassene lijkt me evident.
een stroman? Het gaat er niet om om aan een baby het volledige setje rechten van een volwassene te geven. (het gaat dus niet om stemrecht ofzo) Het gaat erom om aan een dier het volledige setje rechten van een baby te geven.
gehandicapten
objectief zou je kunnen stellen dat je gehandicapte vrouwen kunt fokken en hen als melkkoeien kunt gebruiken. Mensenmelk is tenslotte gezonder als koemelk en die gehandicapte vrouwen zijn toch dommer als varkens.
wat denk je en voelt dat zelfs bij jou niet een beetje raar aan?
ik vind dat immoreel, ja. Dat het raar aanvoelt is niet relevant, maar ik neem aan dat jij dat dus ook immoreel vindt. Ik durf alvast te wedden dat je dat idee van gehandicapte melkvrouwen niet welgemeend openlijk zou durven te verkondigen. Als jij dat immoreel vindt, waarom is de behandeling van melkkoeien dan niet immoreel? Kun je daarvoor een regel geven die geen ongewenste willekeur bevat?
jouw argumenten zijn arbitrair
een tomaat heeft geen wil en mag daarom gegeten worden. Tsja, 1 à 2 arbitraire elementjes uitzoeken om plots, naar eigen zeggen, toch levende wezens te mogen eten. De afwezigheid van wil is een irrelevant gegeven

dat van aanwezigheid van een wil is helemaal niet irrelevant (en als al het willekeur is, dan is het onvermijdelijke willekeur en dus geen ongewenste willekeur). Waarom de wil wel relevant is, is simpel: omdat jij dat wil. Als je zegt dat de wil irrelevant is, dan is jouw wil ook moreel irrelevant en hoef ik moreel gezien geen rekening te houden met wat jij wil. Dat kun jij niet consistent willen, dus dat zou irrationeel zijn van jou. Als je kritiek geeft op mijn idee en zegt "dat bevat 1 a 2 arbitraire elementjes en dat wil ik niet", en je zegt dat de wil irrelevant is, dan is je kritiek ook irrelevant geworden.
mag je geen levende wezens eten of vermoorden dan geldt dat voor ALLE wezens die zich voortplanten, willen overleven .. en is dat wederkerig
inderdaad
Plaats reactie