Op basis van wat Willempie denkt.axxyanus schreef: Op basis van welke maatstaf moeten we de ene aanwijzing wel volgen en de ander aanwijzing juist negeren?
De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwillend
Moderator: Moderators
Re: De goedwillenden luisteren naar Zijn stem en de kwaadwil
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nog maar eens. Die aanwijzing gij zult niet doden was aan dat zelfde ´bepaalde volk´ in diezelfde ´bepaalde tijd´ en in diezelfde ´bepaalde wereld´.Willempie schreef:Door te begrijpen dat de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd in een bepaalde wereld niet universeel van toepassing zijn.axxyanus schreef: Die "Gij zult niet doden" is een aanwijzing aan dat zelfde volk uit die zelfde tijd.
Op basis van welke maatstaf moeten we de ene aanwijzing wel volgen en de ander aanwijzing juist negeren?
Duidelijk toch?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Er moet blijkbaar een tekeningetje bij:Willempie schreef:Door te begrijpen dat de aanwijzingen aan een bepaald volk in een bepaalde tijd in een bepaalde wereld niet universeel van toepassing zijn.axxyanus schreef: Die "Gij zult niet doden" is een aanwijzing aan dat zelfde volk uit die zelfde tijd.
Op basis van welke maatstaf moeten we de ene aanwijzing wel volgen en de ander aanwijzing juist negeren?
Verbod op doden: Gericht aan de Joden in het O.T.
Bevelen om bepaalde mensen om te brengen: Gericht aan de Joden in het O.T.
Dus hoewel de twee aanwijzingen gericht waren aan de Joden in het O.T. Behandel je het ene universeel en het ander als enkel geldig voor die personen in die tijd? Waarom?
Waarom kan dat tweede niet even universeel zijn met JHWH die via openbaringen bepaalde mensen aanspoort om specifieke anderen om te brengen of op andere manieren te schaden?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dag Willempie,Willempie schreef:
Niet elke stem is de stem van God. Je moet een goed hart hebben of willen hebben om Zijn stem te horen. En je moet ook geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken.
Jouw variant van Christendom kende ik nog niet: een goed hart hebben of willen hebben om zijn stem te horen....en ook nog geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken
De meeste christenen belijden dat ze dood zijn en levend worden gemaakt. En dat ze boos zijn en goed worden gemaakt...en dat hun verstand boos en verduisterd is en goed gemaakt moet worden..... Genade, weet je nog?
Pfieuw, je bent een tijdje geen gelovige meer en alles is al weer anders....ik heb de laatste updates blijkbaar al weer gemist. Gezond verstand van een gelovige is HEEL wat anders dan gezond verstand van een ongelovige.....met rekenen en wiskunde, of wat dan ook in het dagelijkse leven merk je geen verschil.....rondom alles wat met de Bijbel of geloof te maken dan werkt het verstand van een gelovige ineens heel anders.....
Johannes 5
Romeinen 524 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
25 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.
7 Want bij hoge uitzondering zal iemand voor een rechtvaardige sterven; hoogstens immers heeft iemand de moed om voor de goede mens te sterven.
8 God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
9 Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.
10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij, nu wij verzoend zijn, behouden worden door Zijn leven.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Willempie schreef:Niet elke stem is de stem van God. Je moet een goed hart hebben of willen hebben om Zijn stem te horen. En je moet ook geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken.
Fish schreef: Ik denk als er echt een GOD tot je spreekt je het wel uit je hoofd laat om niet te luisteren.
Toch had Kaïn blijkbaar een goed hart en gezond verstand.Willempie schreef:Dat zou je denken. Maar Kaïn luisterde toch niet.
Wat is "een goed hart" in de betekenis die jij gebruikt?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Helaas, weer niet helemaal correct. De Tien geboden staan op twee tafelen, vijf op elk. Hierdoor staat het eerste gebod feitelijk naast het zesde gebod. Moord is dus in feite een afbreuk aan God. Verder kun je heel duidelijk zien dat de Joodse traditie waaruit je lijkt te putten heel andere opvattingen heeft over de verklaring van dit gebod. Maimonides verklaart in de middeleeuwen nog ronduit dat dit alleen slaat op de moord op Joden en dat het doden van een Goj hier niet onder valt. Sterker nog, toen de Christenen de Tien Geboden op zo'n voetstuk stelden alsof het de kern van de Thora zou zijn, toen hebben de Joden het citeren van deze Tien Geboden buiten de tempel verboden. Voor de Joodse traditie zijn de Tien Geboden 'slechts' een onlosmakelijk onderdeel van de 613 geboden in de Thora. Dus als jij beweringen doet over de Joodse traditie, probeer dan tenminste dit te doen vanuit de Joodse visie en niet de christelijke versie hiervan.Willempie schreef:Want er staat geschreven: "Gij zult niet doden." In de Joodse traditie betekent dit dat je een medemens zelfs niet mag vernederen. Want dan dood je zijn of haar waardigheid.
Edit 27-1-2017:
Reactie van Willempie enz. alsnog afgesplitst.Joodse traditie
Reactie van Willempie enz. alsnog afgesplitst.Joodse traditie
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
In ieder geval niet een pomp.Bonjour schreef: Toch had Kaïn blijkbaar een goed hart en gezond verstand.
Wat is "een goed hart" in de betekenis die jij gebruikt?
Hallo meneer God, met Anna.
Ik vind dat jullie met Willempie nu eens moeten afspreken om 1 bepaald topic te behandelen.
En geen afwijkingen.
Hij strooit maar wat onzin rond naar eigen believen en iedereen springt daar op om vervolgens weer iets anders te lanceren.
Het is niet mooi meer om te aanzien, 't doet pijn aan mijn ogen en het bezoedeld dit forum.
tot zover mijn menig.
En geen afwijkingen.
Hij strooit maar wat onzin rond naar eigen believen en iedereen springt daar op om vervolgens weer iets anders te lanceren.
Het is niet mooi meer om te aanzien, 't doet pijn aan mijn ogen en het bezoedeld dit forum.
tot zover mijn menig.
Dat was ook de bedoeling Outremer.
Dat er af en toe off topic gegaan wordt is niet zo'n probleem, maar soms is de associatie wel erg vergaand.
Dit heeft met Willempies levensbeschouwing niets meer te maken.
Daarom nu de laatste bijdrage van Waarom?, die toch wel erg actueel is, een eigen draadje gegeven.
Joods-chistelijke traditie ?
Dat er af en toe off topic gegaan wordt is niet zo'n probleem, maar soms is de associatie wel erg vergaand.
Dit heeft met Willempies levensbeschouwing niets meer te maken.
Daarom nu de laatste bijdrage van Waarom?, die toch wel erg actueel is, een eigen draadje gegeven.
Joods-chistelijke traditie ?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mensen met gezond verstand zien het universum en bedenken dat iets dat dit gemaakt schijnt te hebben niet op een klein planeetje aan de rand van dat universum een boek gaat zitten schrijven voor een heel klein volkje.Willempie schreef:Niet elke stem is de stem van God. Je moet een goed hart hebben of willen hebben om Zijn stem te horen. En je moet ook geïnteresseerd zijn en je gezonde verstand gebruiken. Want er staat geschreven: "Gij zult niet doden."
Dus je moet geen gezond verstand gebruiken om de stem van een god te horen. Integendeel zelfs.
Edit 27-1-2017:
Joodse traditie vlg. Willempie verder afgesplitst.
Joodse traditie vlg. Willempie verder afgesplitst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.