Het woord kerst verdwijnt

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Het woord kerst verdwijnt

Bericht door PietV. »

Peter van Velzen schreef:
Twee uur een houtvuur branden blijkt meer fijnstof te veroorzaken als 12 uur autorijden. Het spijt me de sfeer te bederven maar het schijnt echt waar te zijn.

Zowel volgens De standaard als volgens de morgen

Het is echt waar :) , maar de connectie zonnepaneel - midwinterfeest moet nog ingeburgerd raken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Peter van Velzen schreef: Twee uur een houtvuur branden blijkt meer fijnstof te veroorzaken als 12 uur autorijden. Het spijt me de sfeer te bederven maar het schijnt echt waar te zijn.

Zowel volgens De standaard als volgens de morgen
Maar dat bezwaar kan je ondervangen door sjoemel-software in te laten bouwen in de schoorsteen. In sommige gevallen wordt de uitstoot dan teruggebracht tot minder dan 30%
Bron;
zelf bedacht.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:maar de connectie zonnepaneel - midwinterfeest moet nog ingeburgerd raken.
Zo zijn er wel meer kerstconnecties die nog niet helemaal ingeburgerd zijn. 8*)
IMG_2169.JPG
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Het spijt me de sfeer te bederven maar het schijnt echt waar te zijn.
Dat doe je zeker, nu durf ik geen vis meer te roken. :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef: Zo zijn er wel meer kerstconnecties die nog niet helemaal ingeburgerd zijn. 8*)
:D Een handdoekenset, gelijk bestellen voor de kerst (midwinterfeest dus)
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Rereformed schreef:
Zo zijn er wel meer kerstconnecties die nog niet helemaal ingeburgerd zijn. 8*)
IMG_2169.JPG
Volgens mij kun je deze beter aanbieden tijdens de Gay Pride in Amsterdam.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Jan van Lennip schreef:Volgens mij kun je deze beter aanbieden tijdens de Gay Pride in Amsterdam.
De Kerstman komt enkel in beeld met kerst. Daar kun je in de zomer niet mee aankomen. Voor de andere maanden kun je andere artikelen kopen.
Tom of Finland is een modeverschijnsel geworden. Hij is in 2014 op Finse postzegels verschenen en volgend jaar komt er een film over hem uit.

Overigens zijn "Kerstman" en "Father Christmas" wel kostelijke voorbeelden van hoe onzinnig het woord kerst en christmas gebruikt kan worden.
Born OK the first time
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ach, er zijn meer woorden die in de loop der tijden van betekenis zijn veranderd. Voor veel mensen heeft de term kerstmis nauwelijks of geen relatie meer met Christus. Van pasen en pinksteren weet nauwelijks iemand meer de betekenis, als ik zo quizzen op de TV zie waar de onderwerpen aan de orde komen.
Maar waarom zou je geforceerd een naam van een 'feest' moeten veranderen. Wat is het bezwaar tegen de naam kerstmis, kerstman, father christmas, paashaas enz. Er is toch geen relatie met ons slaven- of kolonisatie verleden, geen sprake van racisme... of toch?
En als 'de mense' het anders gaan noemen, krijgt het wellicht een nieuwe naam. Ook goed, zolang maar niets 'moet', omdat "kerst" zogenaamd politiek niet correct is.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Tegen Suikerfeest bijvoorbeeld heb ik wel weer bezwaar op tandheelkundige en diabetische gronden. Zou veranderd kunnen worden in "Gezond eten feest". Offerfeest vind ik dan weer niet bezwaarlijk, behalve dat er een verbod moet komen op het offeren van mens en/of dier. Je zou geld en goed kunnen offeren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Bepaalde doelgroepen zouden ook iets moeten doen aan hun tamelijk oubollige woordkeuze. Tijdens één van mijn internetrondes kwam ik op de site van het RD. En het viel mij toch enigszins op dat het vlees rijkelijk vertegenwoordigd is. In het vlees ontvangen, God is geopenbaard in het vlees. Het lijkt wel of de redactieleden afkomstig zijn uit de slagerij. Zou de jongere achterban dit anno 21ste eeuw nog een klein beetje kunnen verdragen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

PietV. schreef:En het viel mij toch enigszins op dat het vlees rijkelijk vertegenwoordigd is.
Als je vlees (het liefst "vleesch") of vleselijk genot, vervangt door sex of lijfelijk genot.

Wordt het dan nog wat?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

2vandaag was aan de beurt. Steeds meer gebruik van fijne feestdagen. Donald Trump bemoeit zich met de kerst, want in de VS is dit ook een item. De strijd voor kerst wordt met name gevoerd door de blanke Telegraaf lezende PVV stemmer. De discussie is alom aanwezig en een redactielid had zelfs een grote atheïstenvereniging geraadpleegd. En daar speelde het helemaal geen rol. Welke het is geweest dat vertelde hij er niet bij. Kortom "we" zijn op de goede weg in het kader van de bewustwording dat tradities ook anders vertaald kunnen worden.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Maria schreef: Als je vlees (het liefst "vleesch") of vleselijk genot, vervangt door sex of lijfelijk genot.

Wordt het dan nog wat?
Dan krijg je natuurlijk nooit een fatsoenlijke onbevlekte ontvangenis.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Mark Rutte heeft het ook maar moeilijk met de zwellende kritiek op kerst. Als historicus/premier doet hij er nog een schepje bovenop en stelt dat kerst puur christelijk is. En behoort bij de traditionele waarden van ons land.

De oplettende lezers waren er als de kippen bij.

http://borisvanderham.nl/weblog/rutte_h ... hristelijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Rereformed schreef:
De Kerstman komt enkel in beeld met kerst. Daar kun je in de zomer niet mee aankomen. Voor de andere maanden kun je andere artikelen kopen.
Tom of Finland is een modeverschijnsel geworden. Hij is in 2014 op Finse postzegels verschenen en volgend jaar komt er een film over hem uit.
Niet mijn ding...
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Wij hebben de oproer op straat meegemaakt. Kribbes werden leeggeroofd, de feeststol werd belaagd, fijne feestdagen was niet goed genoeg. Maar gemakshalve vergeten we de christelijke politici; wat is hun bijdrage. En dit keer even geen geschreeuw over Nederlandse waarden van de PVV, de CU, SGP en het CDA trekken naar voren om te redden wat er te redden valt.

Afbeelding
Plaats reactie