PC bevriest
Moderator: Moderators
- Readburd
- Geregelde verschijning
PC bevriest
Niet letterlijk, de pc staat binnen.
Mijn probleempje is dat op elk willekeurig moment mijn pc "bevriest", doet helemaal niks meer. Soms ook bij het herstarten. Nu heb ik al een oud systeem met XP wat toen nog te krijgen was. Versie 2002 met service pack 3. Hoe oud de hardware is weet ik niet, maar zeker al meer dan 5 jaar oud. Is dit XP dat oud en versleten is, of de hardware? Als het alleen XP is dan overweeg ik om Linux Mint te nemen.
Wat is wijsheid?
Mijn probleempje is dat op elk willekeurig moment mijn pc "bevriest", doet helemaal niks meer. Soms ook bij het herstarten. Nu heb ik al een oud systeem met XP wat toen nog te krijgen was. Versie 2002 met service pack 3. Hoe oud de hardware is weet ik niet, maar zeker al meer dan 5 jaar oud. Is dit XP dat oud en versleten is, of de hardware? Als het alleen XP is dan overweeg ik om Linux Mint te nemen.
Wat is wijsheid?
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
Re: PC bevriest
Linux (Ubuntu) is dan volgens mij een goede optie. Heb als reserve nog een hele oude Toshiba laptop die hier nog steeds als een zonnetje op draait.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Als het alleen maar 'hij blijft hangen' is, dan zal het waarschijnlijk XP zijn. Het wordt al jaren niet meer bijgewerkt, men waarschuwt er al jaren voor om het te vervangen en als je het dan toch blijft gebruiken en je krijgt problemen, dan vind ik de vraag 'wat zou er aan de hand kunnen zijn' toch wel wat vreemd. Serieus, een 14 jaar oud besturings systeem en dan vragen hoe het komt dat het vastloopt
.....
Er een Linux distributie op zetten helpt meestal, maar als je daar geen kaas van hebt gegeten kan dat een behoorlijke tegenvaller zijn.
Er een Linux distributie op zetten helpt meestal, maar als je daar geen kaas van hebt gegeten kan dat een behoorlijke tegenvaller zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Misschien kan iemand hier een topic van maken.doctorwho schreef:Linux (Ubuntu) is dan volgens mij een goede optie. Heb als reserve nog een hele oude Toshiba laptop die hier nog steeds als een zonnetje op draait.
Hoe doe je dat als leek?
Btw. Van XP hoorde ik van mijn zwager, dat anti virus programma's, die door banken geadviseerd/verplicht worden niet meer voor XP updaten.
Een zeer gevaarlijke toestand.
Wij hebben nog een oude maar niet zo oude laptop met Vista, nog aangehouden naast de nieuwere (2 jaar oud) met nu Windows 10
De Vista schijven hebben we erbij.
Uiterst traag en veel ingeslopen fouten, waardoor ook regelmatig blokkeren.
De cleaner helpt niet veel meer.
Eenmaal alles opnieuw geïnstalleerd.
Was even wat sneller maar al gauw weer dezelfde problemen.
Gewoon altijd aan laten staan geeft nog het minste tijdverlies, maar af en toe opnieuw opstarten wordt hij toch ook wel bijgewerkt.
Nu zijn we zover dat vaak de opstartbestanden niet beschikbaar zijn en een uitgebreid (nu zeer langdurig) opstartherstel moet worden uitgevoerd.
Eigenlijk zijn dit dus allemaal software problemen.
Bij navraag en een praatje over eventueel een nieuwe laptop en of we nog wat kunnen doen met de oude, kregen we te horen dat dit waarschijnlijk zo zal blijven sinds in versterkte mate steeds weer automatische nieuwe updates komen van Microsoft en dat veel updates niet meer goed aansluiten op de oude software.
Ook software die sinds jaar en dag automatisch gedownload werden voor een bepaalde functie, blijken nu oorzaken van registerfouten te kunnen zijn.
Binnen een paar jaar zal vlg. hem de oude software feitelijk niet meer gebruikt kunnen worden.
Voor iedereen met oudere versies zou dan Linux toch wel een uitkomst zijn.
Maar alleen als je het zelf ook kunt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Beetje off topic.
Ik hoor over Linux. Heb daar niet zoveel verstand van, dus daar laat ik mij buiten.
Maar ik heb sinds kort een chromebook ( die zijn er in verschillende uitvoeringen) Ik heb een Acer die ik ook als tablet kan gebruiken, dus met touchscreen.
Hij sluit mooi aan bij mijn android tablet(samsung) en Laptop ( MSI windows 10)
Tot nu toe super tevreden mee, zolang ik alleen internet en e mail gebruik.
Niet geschikt voor zware photoshop etc.
Maar schappelijke prijs afhankelijk natuurlijk welk type je wilt.
En niet onbelangrijk veelal aleen met internet(wifi) te gebruiken, maar er zijn weinig situaties waarin ik geen internet heb.
D.m.v. dropbox en andere on de cloud opslag prima mee te werken.
Ik hoor over Linux. Heb daar niet zoveel verstand van, dus daar laat ik mij buiten.
Maar ik heb sinds kort een chromebook ( die zijn er in verschillende uitvoeringen) Ik heb een Acer die ik ook als tablet kan gebruiken, dus met touchscreen.
Hij sluit mooi aan bij mijn android tablet(samsung) en Laptop ( MSI windows 10)
Tot nu toe super tevreden mee, zolang ik alleen internet en e mail gebruik.
Niet geschikt voor zware photoshop etc.
Maar schappelijke prijs afhankelijk natuurlijk welk type je wilt.
En niet onbelangrijk veelal aleen met internet(wifi) te gebruiken, maar er zijn weinig situaties waarin ik geen internet heb.
D.m.v. dropbox en andere on de cloud opslag prima mee te werken.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die er niet is,
maar hem toch vind.
- Readburd
- Geregelde verschijning
@ Dat beloof ik:
Zeg snotneus, wat ik vooral wou vragen, heeft het zin om een nieuw besturingssysteem te installeren met die oude hardware als het alleen maar aan XP ligt. Ik wil geen moeite doen wanneer de oude hardware het opgeeft.
Wat betreft XP, tot nog toe werkte het probleemloos, ook met anti virus en anti malware programma's welke nog steeds geupdate werden.
Maar goed, ik zal me verder verdiepen in Linux mint, installeren moet te doen zijn voor mij. Doctor who en Maria, bedankt voor jullie antwoorden.
Zeg snotneus, wat ik vooral wou vragen, heeft het zin om een nieuw besturingssysteem te installeren met die oude hardware als het alleen maar aan XP ligt. Ik wil geen moeite doen wanneer de oude hardware het opgeeft.
Wat betreft XP, tot nog toe werkte het probleemloos, ook met anti virus en anti malware programma's welke nog steeds geupdate werden.
Maar goed, ik zal me verder verdiepen in Linux mint, installeren moet te doen zijn voor mij. Doctor who en Maria, bedankt voor jullie antwoorden.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
Wat ik zou doen is Mint Cinnamon downloaden, kijk even (rechtsklik op 'deze pc' en dan 'eigenschappen') of je een 32 of 64 bits pc hebt.
Zet vervolgens de gedownloade Mint mbv unetbootin op een usb stick.
https://unetbootin.github.io/" onclick="window.open(this.href);return false;
Start de pc op met de stick erin en kijk of het probleem zich weer voordoet.
Als ie gelijk doorstart naar Windows, geef dan een seintje.
Zie je geen problemen, installeer dan Mint: kies tijdens de installatie voor 'take over disk' oid.
Dan veegt ie windows eraf, zorg er uiteraard wel voor dat je alle bestanden die je nog nodig hebt eerst van Windows afhaalt.
Zet vervolgens de gedownloade Mint mbv unetbootin op een usb stick.
https://unetbootin.github.io/" onclick="window.open(this.href);return false;
Start de pc op met de stick erin en kijk of het probleem zich weer voordoet.
Als ie gelijk doorstart naar Windows, geef dan een seintje.
Zie je geen problemen, installeer dan Mint: kies tijdens de installatie voor 'take over disk' oid.
Dan veegt ie windows eraf, zorg er uiteraard wel voor dat je alle bestanden die je nog nodig hebt eerst van Windows afhaalt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Readburd schreef:@ Dat beloof ik:
Zeg baardaap,
Als het alleen maar aan XP ligt heeft het uiteraard zin om XP te executeren.
http://www.linuxliveusb.com/en/download" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kun je een programma downloaden om wat linux distributies op een stickie te zetten en uit te proberen. Je kunt dan opstarten van het bootable usb stickie, zonder direct je hele computer te wissen. Als het bevalt kun je het installeren op je pc. Sinds ik 30 jaar geleden op mijn werk via de toen nog bestaande gunstige regelingen de onderdelen voor mijn eerste pc bij elkaar kocht en mijn eerste pc bouwde, heb ik diverse uitgerangeerde pc's nog met Linux kunnen laten draaien, totdat uiteindelijk ook de hardware de geest geeft.
Groeten, een ouwe snotneus.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
Mits het BIOS geschikt is om op te starten van een stick.Dat beloof ik schreef:Je kunt dan opstarten van het bootable usb stickie
Laten we hopen dat dat zo is.
Het scheelt ons typ werk.
Zo kan je wel een oud beestje een tweede leven geven en er nog veel plezier van hebben, en het is vreselijk goed voor je ecologische foot print.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
- Readburd
- Geregelde verschijning
Bedankt voor de tips en het aanbod. Ik heb geen USB stick maar ik moet nog naar de computerboer voor printer cartridges dus kan die gelijk ook halen.
Het probleempje is nu nog af en toe, sommige dagen komt het niet voor. En eigenlijk wil ik het oude beestje wel behouden, er zijn dit jaar al een nieuwe voeding en videokaart in gekomen dus niet alles is oud.
Het probleempje is nu nog af en toe, sommige dagen komt het niet voor. En eigenlijk wil ik het oude beestje wel behouden, er zijn dit jaar al een nieuwe voeding en videokaart in gekomen dus niet alles is oud.
Dat is misschien voor jou het beste.
Als je al veel kosten hebt gehad dit jaar, dan zou ik toch de zoekertjes eens langsgaan naar een pc of laptop van minder dan 2 jaar oud.
Wie weet vind je er één voor een paar centen.
En misschien ondertussen toch ook eens je gedachten laten gaan over waar hem het meest voor gebruikt.
Als je niet gaat fotoshoppen of zelf films monteren of de nieuwste spellen spelen, dan is de markt op dit moment interessant aan het veranderen.
Meer afgestemd op de functionele en meer sobere gebruiker.
Voor het meer ingewikkelder werk heb je dan altijd nog je oude.
Als je die niet of amper gebruikt voor internet, dan zijn er nog legio mogelijkheden.
Al is het maar voor je backup.
Zoals FransP al aangeeft.
Tablets zijn en ook in alle soorten en maten, maar vooral voor eenvoudig gebruik ook eenvoudige prijzen.
Ook bij de zoekertjes.
Maar niet te oud, want ik ben erachter gekomen, dat de elektronica, itt. mechanische delen, ook slijt door gewoon ouder worden.
Btw. memory sticks wil ik nooit meer missen.
Eén hele grote voor mijn definitieve backup ook.
(Naast af en toe op de oude laptop)
En een kleinere voor de dagelijkse dingen, die je hebt gedaan en het uitwisselwerk.
Een hele aparte kleinen voor als je met anderen, buiten je eigen netwerk, wisselt.
Bij onzekerheid eerst je stick scannen.
Er willen nl. ook wel eens vervuiling meekomen, als je bijv. foto's overneemt.
Als je al veel kosten hebt gehad dit jaar, dan zou ik toch de zoekertjes eens langsgaan naar een pc of laptop van minder dan 2 jaar oud.
Wie weet vind je er één voor een paar centen.
En misschien ondertussen toch ook eens je gedachten laten gaan over waar hem het meest voor gebruikt.
Als je niet gaat fotoshoppen of zelf films monteren of de nieuwste spellen spelen, dan is de markt op dit moment interessant aan het veranderen.
Meer afgestemd op de functionele en meer sobere gebruiker.
Voor het meer ingewikkelder werk heb je dan altijd nog je oude.
Als je die niet of amper gebruikt voor internet, dan zijn er nog legio mogelijkheden.
Al is het maar voor je backup.
Zoals FransP al aangeeft.
Tablets zijn en ook in alle soorten en maten, maar vooral voor eenvoudig gebruik ook eenvoudige prijzen.
Ook bij de zoekertjes.
Maar niet te oud, want ik ben erachter gekomen, dat de elektronica, itt. mechanische delen, ook slijt door gewoon ouder worden.
Btw. memory sticks wil ik nooit meer missen.
Eén hele grote voor mijn definitieve backup ook.
(Naast af en toe op de oude laptop)
En een kleinere voor de dagelijkse dingen, die je hebt gedaan en het uitwisselwerk.
Een hele aparte kleinen voor als je met anderen, buiten je eigen netwerk, wisselt.
Bij onzekerheid eerst je stick scannen.
Er willen nl. ook wel eens vervuiling meekomen, als je bijv. foto's overneemt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Wanneer de pc wel goed opstart en na een tijdje stopt, dan een tijdje niets wil en na een uur het wel weer doet, heb je grote kans dat je een warmteprobleem hebt. De cpu's zijn beschermd tegen oververhitting en stoppen als ze te warm worden.
Heb je de pc wel eens open gehad en gekeken of de lucht er nog goed doorheen gaat? Ik heb eens een laptop gehad waar het leek of er een doekje voor het ventilatiegat zat.
Je mag van mij Linux installeren, maar je hebt kans dat je weer tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Heb je de pc wel eens open gehad en gekeken of de lucht er nog goed doorheen gaat? Ik heb eens een laptop gehad waar het leek of er een doekje voor het ventilatiegat zat.
Je mag van mij Linux installeren, maar je hebt kans dat je weer tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mijn laptop, een Acer van bijna 3 jaar oud, loopt de laatste weken af en toe vast. Pas als ik de accu eruit haal -een paar minuten-, kan ik hem weer opstarten. Kan het zijn dat de accu vervangen moet worden?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
Doet hij het wel goed als hij aan de stroom hangt, dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat inderdaad de accu op zijn eind loopt.Storm schreef:Mijn laptop, een Acer van bijna 3 jaar oud, loopt de laatste weken af en toe vast. Pas als ik de accu eruit haal -een paar minuten-, kan ik hem weer opstarten. Kan het zijn dat de accu vervangen moet worden?
Religie is al een blinde man,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die er niet is,
maar hem toch vind.
@ FransP,
Ook aan de stroom loopt hij vast.
Ook aan de stroom loopt hij vast.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan