Het feit dat er geen eensgezindheid over de definitie bestaat en jij, terecht, in je post allerlei visies sommeert over bewustzijn naast jouw eigen visie (die ik zeker interessant vind), geeft aan dat er momenteel geen eensgezinde objectieve definitie over bestaat.Peter van Velzen schreef:Me dunkt dat ik bewustzijn in concrete termen heb gedefinieerd. Het is het vermogen om op grond van recente informatie ons handelen aan te passen. Zie verder: Wat is bewustzijn?MaartenV schreef: Omdat 'bewustzijn' niet in concrete termen kan gedefinieerd worden, moeten we woorden gebruiken die bij benadering beschrijven wat het is.
Je geeft ook, terecht, aan dat je al uitgaat van een ideologisch standpunt: materialisme. Terwijl wetenschappers of kritische denkers een ideologisch neutrale houding en een houding van openheid naar het onbekende zouden moeten nastreven in hun onderzoek, of minstens - zoals jij doet - expliciteren wat hun ideologisch kader is waarbinnen zij resultaten van onderzoek interpreteren. (als materialist bvb.)