BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Is er leven na de dood

Bericht door dikkemick »

Tja MaartenV, het is als met ieder ander geloof. Er is geen aannemelijk bewijs voor. Het blijft op geloof gebaseerd, niet op redelijke argumentatie en (gedegen wetenschappelijk) onderzoek.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dinges

Bericht door Dinges »

doctorwho schreef:
Dinges schreef:
doctorwho schreef: Nee hoor de massa in deze zal zich baseren op boekjes en vage tv programma's of heb jijzelf veel BDE ervaringen uit eerste hand mogen vernemen?

Ja op Youtube en b.v. toen van Lommel op de TV was met drie BDEers.
Tsja als je dat onder uit eerste hand rekenen wil :?
Inderdaad. En waarom jij niet? Welk criterium hanteer jij zelf voor 'uit de eerste hand'?
Dinges

Bericht door Dinges »

Waarom? schreef:
Dinges schreef:
Niet zijn is onmogelijk. Een persoon die werkelijk zou sterven in de zin van zichzelf uitwissen (onmogelijk) kan nergens heen. Het Niets bestaat wel maar is niet effectief, als zodanig heft het zichzelf op en bestaat het per saldo niet. Er is daarom enkel en alleen een zijnstoestand. Waaruit natuurlijk niet te ontsnappen valt. En wel omdat het de enige effectieve toestand is.

Levende wezens zijn expressies van het Zijn. Ook onze 'persoon' is zo'n uiting. Een hoedanigheid van het Zijn.

Lastig te snappen maar dit is de 'Hoofdzaak'.
Niet Smurf is onmogelijk. Een persoon die werkelijk zou dood smurfen in de zin van zichzelf uitsmurfen ( Onmogelijke Grote Smurf ) kan nergens heen smurfen.
Het Niets-Smurf bestaat wel maar is niet effectief als smurf, als zodanig versmurft het zichzelf en bestaat per saldo niet als smurf. Er is daarom enkel en alleen een smurfentoestand. Waaruit je natuurlijk als smurf niet te ontsnappen valt. En wel omdat het de enige effectieve smurfentoestand is.

Levende smurfen zijn expressies van de Grote Smurf. Ook onze eigen 'smurf' is zo'n uiting. Een hoedanigheid van de Grote Smurf
Jouw smurfen laten zich overal voor inspannen.
Desgewenst ook voor mijn karretje.

Kom eens voor de dag met iets werkelijk spannends.
Dinges

Bericht door Dinges »

Henry II schreef:Naast metabolisme is er na de dood ook geen perceptie van tijd meer mogelijk. De geest is immers niet meer gebonden aan he fysieke lichaam. Zonder perceptie van tijd kan er geen verandering plaatsvinden en ook niet worden waargenomen. Die geest buiten het lichaam is ten enen male niet in staat om iets waar te nemen. Waar zou hij/zij deze verandering moeten opslaan? In de cloud?
Waarom kan er zonder perceptie van tijd geen verandering plaats vinden?
Curieus dat je dit stelt. NDEers beweren nu juist wel visuele, auditieve en sensitieve veranderingen gewaar te zijn.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dinges schreef: NDEers beweren nu juist wel visuele, auditieve en sensitieve veranderingen gewaar te zijn.
Maar doen eters van paddo's dat ook niet?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dinges

Bericht door Dinges »

Fish schreef:
Dinges schreef: NDEers beweren nu juist wel visuele, auditieve en sensitieve veranderingen gewaar te zijn.
Vast wel. Eters van patat zouden die claim ook kunnen maken. :)

Belangrijk verschil tussen Paddo eters en BDEers is dat de laatsten opmerkelijke en interessante gestructureerde waarnemingen doen volgens een overwegend vast en uniek patroon en dat terwijl de hersens in een aantal gedocumenteerde gevallen weinig en soms geen enkele activiteit vertoonden.

Bovendien worden waarnemingen in een aantal gevallen gedaan, die gezien de afwezige hersenactiviteit, niet zouden kunnen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Fish schreef:
Fish, zoals ik eerder stelde: psylocybine remt de activiteit van het brein, wellicht net zoals bij NDE's, zodat een verruimd bewustzijn kan worden ervaren.

Functional MRI and MEG Studies with Psilocybin

Beginning in 2009, our research team embarked on a series of studies with the classic psychedelic, psilocybin (Carhart-Harris et al., 2012a), culminating in a recent MEG study (Muthukumaraswamy et al., 2013). Our first study utilized arterial spin labeling (ASL), an fMRI technique that measures changes in CBF. Specifically, we compared CBF before and after intravenous (i.v.) administration of 2 mg psilocybin and placebo (Carhart-Harris et al., 2012a). The onset of the subjective effects of psilocybin is rapid when it is administered intravenously, commencing within seconds of the end of the infusion (Carhart-Harris et al., 2011). The infusion occurred over 60 s, beginning 6 min into an 18 min resting state scan. Drug-induced changes in CBF were modeled based on psilocybin's rapid pharmacodynamics (Carhart-Harris et al., 2011). Fifteen healthy volunteers were scanned and the results revealed decreased CBF after psilocybin and no increases. The decreases were localized to high-level association cortices, including key regions of the DMN (see Some background on the default mode network (DMN) for an overview of this system) and subcortical hub structures such as the putamen and thalamus (Carhart-Harris et al., 2012a).

These findings were later replicated using the classic BOLD signal of fMRI. Another 15 healthy volunteers were scanned using a similar placebo-controlled design, with 60 s i.v. infusions beginning midway through two separate 12 min eyes-closed resting state scans on different days. Again, only signal decreases were observed after drug infusion. Moreover, the location of the BOLD signal decreases was consistent with the CBF decreases, e.g., in midline cortical nodes of the DMN (Muthukumaraswamy et al., 2013).

In addition to modeling changes in the direction of the BOLD signal post-infusion of psilocybin, we also measured changes in brain network integrity using resting-state functional connectivity. Three regions of interest were chosen for separate seed-based resting state functional connectivity (RSFC) analyses: a medial prefrontal cortex (mPFC) seed, a right middle frontal gyrus (mFG) seed, and a bilateral hippocampal seed. Decreased connectivity was observed within the DMN using the mPFC and hippocampal seeds and in a major task-positive network (TPN), the dorsal attention network (DAN), using the mFG seed.

In our third and most recent study, we used MEG to investigate the effects of psilocybin on neural activity. Broadband decreases in oscillatory power were observed after psilocybin, and again, these were localized to association cortices, including key regions of the DMN, such as the PCC (Raichle et al., 2001; Greicius et al., 2003)—see Figure 2.

These studies provide some useful clues about the mechanisms by which psychedelics alter brain function to alter consciousness. They imply that cerebral blood flow, BOLD signal, functional connectivity and oscillatory power are decreased in brain regions that are normally highly metabolically active, functionally connected and synchronous/organized in their activity. These results provided the kernel for our subsequent thinking about increased entropy in the psychedelic state. Although none of the analyses formally measured entropy, they spoke to a general principle that psychedelics alter consciousness by disorganizing brain activity.

Zie bron: http://journal.frontiersin.org/article/ ... 00020/full
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Volgens mij wordt vooral ons "systeem 2" denken geremd. Dat wil zeggen ons kritisch bewustzijn. De "verruiming" houdt slechts in dat er meer onbewuste zaken zijn die het bewustzijn kunnen binnendringen. Zoiets als een forum zonder moderatie. . .
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef: Zoiets als een forum zonder moderatie. . .
:lol:
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef:Volgens mij wordt vooral ons "systeem 2" denken geremd. Dat wil zeggen ons kritisch bewustzijn. De "verruiming" houdt slechts in dat er meer onbewuste zaken zijn die het bewustzijn kunnen binnendringen. Zoiets als een forum zonder moderatie. . .
Als dat zo is, zou men tijdens de slaap gelijkaardige verruimende psychedelische ervaringen moeten hebben, want daar is de kritische factor volledig weg.

Welke hersengebieden zijn geassocieerd met kritisch denken en zijn het enkel die gebieden die uitvallen tijdens zo'n psychedelische ervaring? Dat is volgens mij dan de vraag.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef:
Peter van Velzen schreef:Volgens mij wordt vooral ons "systeem 2" denken geremd. Dat wil zeggen ons kritisch bewustzijn. De "verruiming" houdt slechts in dat er meer onbewuste zaken zijn die het bewustzijn kunnen binnendringen. Zoiets als een forum zonder moderatie. . .
Als dat zo is, zou men tijdens de slaap gelijkaardige verruimende psychedelische ervaringen moeten hebben, want daar is de kritische factor volledig weg.
Is ook zo, dat wordt "dromen" genoemd. Zelfs Freud wist dit al.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dinges schreef:
Henry II schreef:Naast metabolisme is er na de dood ook geen perceptie van tijd meer mogelijk.
NDEers beweren nu juist wel visuele, auditieve en sensitieve veranderingen gewaar te zijn.
Die zijn dan ook niet dood.
Btw.
Het woord "beweren" is hier goed gekozen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter van Velzen schreef:
MaartenV schreef:
Is ook zo, dat wordt "dromen" genoemd. Zelfs Freud wist dit al.
Wat dan met droomloze slaap?
En wat met diepe hypnose waar de kritische factor ook tot een minimum is gereduceerd zodat mensen ontvankelijk zijn voor suggesties? Dan begint men toch ook niet plots psychedelische ervaringen te ervaren?
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Dinges schreef: Jouw smurfen laten zich overal voor inspannen.
Desgewenst ook voor mijn karretje.

Kom eens voor de dag met iets werkelijk spannends.
Dag Dingens,

Iemand anders zij het ook al: je schrijft een woord salade op. Ik maak er maar een smurfen salade van om je te laten "zien" wat voor onsamenhangende wartaal het is. Ik verwijt je niet dat je beperkte schrijf capaciteiten heb, is ook niet mijn sterkste kant (vind ik).
Als het lastige abstracte begrippen zijn , dan betekent dat het nog meer aandacht vraagt en meestal een langer verhaal wordt...En als er echt niet onder woorden te brengen is,.....dan zwijg je. Of uit je het via muziek of een andere kunstvorm.

http://www.uu.nl/wetfilos/bijsluiter/wittgenstein.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Wittgenstein" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dinges schreef:
Fish schreef:
Vast wel. Eters van patat zouden die claim ook kunnen maken. :)
Dit is geen valide argumentatie en kan beter achterwege blijven.
Dinges schreef:Belangrijk verschil tussen Paddo eters en BDEers is dat de laatsten opmerkelijke en interessante gestructureerde waarnemingen doen volgens een overwegend vast en uniek patroon en dat terwijl de hersens in een aantal gedocumenteerde gevallen weinig en soms geen enkele activiteit vertoonden.
Deze subjectieve omschrijvingen zeggen niets over de hoeveelheid waarnemingen.
Een uniek patroon kan net zo goed wijzen op de herinnering aan een eenvoudig plaatje uit de kindertijd, dat door velen ooit werd gezien.

Hersenen creëren niets.
Wat zij oa. doen is: registreren zintuig specifieke prikkels, die elders in het lichaam zijn opgevangen, schiften uit wat van belang is, delen in, remmen en reguleren, afhankelijk van het hersengedeelte dat actief is.
Dit alles in combinatie met elkaar en nav. van wat er al is opgeslagen.
Wat daarvan in het bewuste nu wordt ervaren of later als herinnering bovenkomt is een specifieke vorm, die direct afhankelijk is en mede gevormd wordt door al aanwezige voorkennis.
Verminderde en zeker ook verstoorde functie hoeft dus niet alleen mindere waarnemingen (in het bewuste) in te houden, maar ook juist wel eens meer en anders.
Wel bedenkend dat beide laatste begrippen niet absoluut zijn en dus geen exacte maat aangeven.

Bijvoorbeeld het gefocust deel binnen de tunnel als een beperking in waarneming, maar het mooie licht als een ongeremde ervaring.
Vandaar ook een unieke ervaring.
Dat er uiteindelijk een onbegrensd waardeoordeel gegeven wordt bij de herinnering, kan komen omdat er geen onderscheiden emoties waren en geen kritisch denken erover tijdens de gebeurtenis.

Gevolgen dus van een beperkte hersenfunctie.
Dinges schreef:Bovendien worden waarnemingen in een aantal gevallen gedaan, die gezien de afwezige hersenactiviteit, niet zouden kunnen.
Documentaties van wat men ervoer zijn altijd achteraf opgeschreven vanuit het verhaal en herinnering van de BDE-er.
Overeenkomsten tussen tijdstip van de ervaring en de registratie via EEG kunnen via de herinnering niet worden vastgelegd.
Van dromen weten we, dat we de ervaring van uren binnen een paar minuten slaap kunnen beleven.
Exacte tijdswaarnemingen en het bewustzijn van tijd zijn er niet in het onderbewuste en in het bewuste ook nog vaak zeer inadequaat.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie