Goedendag

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Boerenverstand
Forum fan

Goedendag

Bericht door Boerenverstand »

Wees gegroet lieve mensen,

Al heel wat jaren lees ik hier mee en ik heb er veel van opgestoken. Dank u. Nu wil ik mij toch aanmelden, omdat ik af en toe iets zou willen vragen in een discussie. Ik houd van tastbaar (zichtbaar, hoorbaar et cetera) bewijs. Ik vind logisch nadenken fijn. Verder houd ik het graag zo simpel en duidelijk mogelijk. Vandaar Boerenverstand. Waar ik niks van af weet/kan weten, daar wil ik liever ook niet over praten. Wel kijken of er toch iets over te weten is te komen door middel van onderzoek, vragen stellen en nadenken.

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin het geloof centraal stond, zo centraal dat het inkomen genereerde. Zo heb ik toch tastbare vruchten van het geloof mogen plukken. Bijna mijn hele familie is tegenwoordig nog gelovig. Desondanks heb ik nog redelijk contact met hen. Daarom wil ik niet al te veel kwijt over mijn persoonlijke geschiedenis. Wel wil ik vermelden dat ik niet heel jong ben, maar ook niet heel oud. Ik voel mij binnen mijn familie eenzaam met mijn kijk op het geloof en met mijn wereldbeeld.

Op een gegeven moment begon ik mijzelf wat vragen te stellen over het geloof...
Klopt het allemaal wel?
Dan ga je zoeken. Internet is enorm behulpzaam. Langzaam werden één voor één de pijlers onder mijn geloof weggehaald. Ze sneden geen hout. Maar de zaag van logisch redeneren deed wel haar werk.

Bij mij ging de deksel van de doos open. Ik kan hem niet meer sluiten. Eenmaal de bijbel lezen met zo min mogelijk filters, heeft mij laten zien dat wat ik lees, niet kan verenigen met hetgeen ik in de wereld om mij heen zie en ervaar. Ook sluit de inhoud ervan niet aan bij mijn moreel besef.

Heel veel heb ik niet bij te dragen op dit forum. U hoeft jammer genoeg geen uitgebreide presentaties te verwachten van mij. Gelukkig is hier al kennis genoeg, dunkt mij. Ik zal vooral blijven meelezen en af en toe een vraag stellen. Als ik denk iets verstandigs te kunnen melden, dan zal ik een poging wagen. Dan mag u de zin ervan onderzoeken.

Vriendelijke groeten,
Boerenverstand
Laatst gewijzigd door Boerenverstand op 29 nov 2016 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Waarom?
Bevlogen

Re: Goedendag

Bericht door Waarom? »

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Boerenverstand schreef:Wees gegroet lieve mensen,

Bij mij ging de deksel van de doos open. Ik kan hem niet meer sluiten. Eenmaal de bijbel lezen met zo min mogelijk filters, heeft mij laten zien dat wat ik lees, niet kan verenigen met hetgeen ik in de wereld om mij heen zie en ervaar. Ook sluit de inhoud ervan niet aan bij mijn moreel besef.

Vriendelijke groeten,
Boerenverstand
Wees welkom Boerenverstand. :)
Heel herkenbaar jouw introductie.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van harte welkom, van ook een ex die-hard gelovige. Dit forum heeft ook mij heel veel geholpen. En niet te vergeten dit boek: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom, boerenverstand. Hopelijk help je ons om het simpel te houden :)
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom Boerenverstand. Imho heb je alvast een prachtig stukje kunst gevonden voor je avatar.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom.
Boerenverstand en kinderlogica zijn voor mij de belangrijkste dingen in het leven van alledag.

Heb je allerlei intellectuele hobby's en wordt zodoende je kennis steeds meer vergroot, dan zorgen deze 2 eigenschappen ervoor, dat je je niet verliest in onbelangrijke zaken en ook wordt je verder beschermd tegen al te veel tunneldenken en dogmatiek.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Inderdaad Boerenverstand; je hebt een prachtig avatar.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom Boerenverstand van nog een ex.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Wederom een ex. die van harte u welkom heet.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

@allen, Bedankt voor dit welkom alvast. Ik ben al meer aan het reageren geweest dan ik heb aangegeven in mijn eerste post. Misschien ken ik mijzelf niet goed genoeg. Ach, er is ook zoveel boeiends hier.

@Storm en @Rereformed, eerst dacht ik aan een ander kunstwerk: "Evolutie" van Mondriaan dat hangt in Gemeentemuseum Den Haag. ongeveer uit dezelfde tijd. Dit schilderij staat wel in schril contrast met boerenverstand. Maar dat vind ik nu juist zo grappig. Het gaat in dat schilderij om een ander soort evolutie dan de evolutie hier veelbesproken op het forum.

Ondanks dat ik dat schilderij met boerenverstand benader en geen "kenner" ben op kunstgebied, vind ik het mooi en boeiend. In welke fase van "evolutie" bevind ik mij momenteel zelf :lol: ? Ik heb *Evolutie" uiteindelijk niet gekozen, omdat het misschien ongepast is op dit forum.

Franz Marc heeft prachtige schilderijen gemaakt, jammer dat hij voortijdig gestorven is en niet meer mooie dingen heeft kunnen maken. Met het schilderij "varkens" in die kleuren kan je (hier) alle kanten op, laat uw gedachten maar de vrije loop.

@Maria
Heb je allerlei intellectuele hobby's en wordt zodoende je kennis steeds meer vergroot, dan zorgen deze 2 eigenschappen ervoor, dat je je niet verliest in onbelangrijke zaken en ook wordt je verder beschermd tegen al te veel tunneldenken en dogmatiek.
Ik weet dat ik blinde vlekken heb in mijn zelfkennis. Ik kom dagelijks nieuwe dingen tegen. Vaak ben ik er niet zo trots op of schrik ik er zelfs van. Dus reageer alstublieft wanneer ik tunneldenken en dogmatiek tentoonspreid.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het was niet persoonlijk bedoeld, hoor.
Juist als opsteker, omdat erudiet zijn ook wel eens overgewaardeerd wordt.
Soms is het maar wat moeilijk om zuiver waar te nemen, als je veel, maar niet altijd objectieve voorkennis hebt van onderwerpen.
Het gaat erom wat je doet met je kennis.
Ook weer niet persoonlijk uiteraard, daar ik je niet persoonlijk ken, maar uitsluitend primair reagerend op datgene wat je zelf van jezelf te kennen wilde geven.

Als je al meegelezen hebt, zul je wel gemerkt hebben dat je niet bang hoeft te zijn, dat we elkaar niet recht zullen zetten, als we ons hieraan schuldig zou maken. 8*)

Maar van wat ik tot nu gelezen heb, heb ik het vermoeden, dat je toch stiekumweg wel erg bescheiden bent. Ook een blinde vlek in je zelfkennis? :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Welkom Boerenverstand.
Goed, dat je jezelf wilt kennen. :wink:
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

Welkom boerenverstand! Logisch nadenken en het simpel houden is één van mijn mantra's.
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
Plaats reactie