Dag MaartenV,MaartenV schreef:Ik vind het altijd ook jammer dat debatten hier vervuild geraken omdat er hier heel wat mensen zijn met een onderhuidse tegenkanting tegen alles wat in de verte of van dichterbij op religie lijkt. En dit vanuit slechte ervaringen met instituten en vertegenwoordigers van een religie in de jeugd of later. Vandaar dat de discussies nooit honderd procent logisch valide en zuiver kunnen verlopen. Men ziet vaak - ten onrechte - een religieus pleidooi, daar waar slechts een neutraal filosofisch vraagstuk voorligt. Men reageert dan als door een mug gebeten, waardoor een interessant uitspitten van de logische argumenten onmogelijk wordt. Spijtige zaak dat dat voor biases zorgt en er geen zuiver logische argumenten kunnen worden bestudeerd op zo'n momenten.
Ik probeer het in ieder geval niet te doen om duidelijke niet-religieuze betogen en argumenten te mengen met religie( al kan ik weinig positiefs in religie ontdekken, dat terzijde en daar gaat het niet over) . Maar iets waar ik jouw slecht op kan betrappen is een neutraal filosofisch vraagstuk en logische argumenten. Ik heb behoorlijk wat filosofische werken bestudeerd, geen makkelijke stof, en soms moet je het 10x lezen om tot de kern door te dringen en het betoog te snappen.
Maar logisch denken vraagt om logische betogen en dat moet kloppend zijn. Anders is het geen logica meer. En voor het geponeerde moet een bepaalde mate van evidentie zijn en dat hoeven echt geen "harde wetenschappelijke feiten" te zijn. Het meeste in het leven is dat ook niet, daarmee niet minder belangrijk!