Misschien zit je zelf nog te veel vast in het zondagsschool christendom en denk je dat dit de norm was. Dit is echter een vrij recente (18de-19de eeuw) ontwikkeling als antwoord op ontkerking, religieuze marktwerking en koloniale bekering. Het is een PR construct, een reclame strategie. "Zoete Jezus zacht en mild" is een recente uitvinding uit het 18de eeuwse Duits en Engels Protestantisme (Lees de teksten van Bach eens.)Gershom schreef:Waar wordt in naam van het christendom vandaag de dag nog geweld gebruikt? De uitzending ging over het gebruik van geweld in de bijbel. Dat vind je toch voor het grootste deel in de oude testament? In het Nieuwe testament is de "god der wrake" aanzienlijk milder geworden. Misschien heeft hij in die tussentijd een anger-management cursus gevolgd, of heeft de geboorte van een zoon hem wat tot bedaren gebracht, wie zal het zeggen?Lu Tze schreef: Het praktische christendom van geweld en manipulatie, dat is iets voor de "ingewijden", iets dat je wel in de praktijk brengt maar niet waar het klootjesvolk het kan zien.
Welke vroeg christelijke theologen die een bijdrage hebben geleverd aan de bijbel, hebben geweld en oorlog gepredikt?Wat dat betreft heb ik toch liever de Joodse (en vroeg Christelijke theologen) die ten minste doorhebben dat de God van de bijbel óók een tiran is en schaamteloos argumenten van geweld en bedreiging als een onprettige maar pragmatische waarheid zien. Het is niet allemaal lief en schattig maar wat wil je, hij is de baas...
Pas zo'n duizend jaar na de dood van Jezus komt het katholieke geweld pas goed op gang, maar daar ging deze uitzending niet over.
Misschien was mijn woordkeuze van vroeg Christelijke theologen ongelukkig gekozen, ik bedoelde hier die tot aan de moderne tijd. Tot die tijd was het geweld van de christelijk kerk te zien voor eenieder die dat wilde. De katholieke kerk had geen PR nodig waar het een controle over de wet en bestuur had. Jezus was niet schattig en geen enkel middeleeuws gebed heeft het over de "Lieve Heer".
Niemand had het toen over het geweld in de bijbel als iets opvallends of belangrijks, dat was hoe de wereld in elkaar zat, dat was hoe god was.
Samenvatting van mijn punt: Dat geweld in de bijbel zo besproken wordt is een gevolg van de verzoeting en verzachting van het publieke gezicht van het christelijke geloof waardoor het geweldadige element constant verborgen of ontkracht moet worden.