Waarom? schreef:Niets dogmatisch aan, wil je zijn muziek begrijpen dan kun je niet om de context heen.
Uiteraard! Maar er is helemaal niemand die die context wil bagatelliseren of weggooien. Iedereen die van Bach houdt zal ook afweten over die context en hem zelfs ook in kerken beluisterd hebben. Als er al iets van bagatelliseren opgemerkt kan worden is het enkel in je eigen uitspraak, waarin je teksten waar Bach op componeerde 'krankzinnig' noemde, iets wat zo extreem is dat ik het in mijn gehele leven nog nooit door iemand heb horen uitspreken wanneer het onderwerp Bach is.
Het ging er om dat je suggereerde dat het iets geks is wanneer een ongelovige een fan van Bach is. Volkomen onjuist! Het is en blijft de doodnormaalste zaak dat iemand van een bepaalde muziek (of andere kunstvormen) kan houden terwijl deze persoon niet instemt met de ideologie die erachter zit. Zo kun je de film van Riefenstahl bewonderen zonder een nazi te zijn, en het volkslied van de Sowjet-Unie tot het indrukwekkendste volkslied in de wereld uitroepen zonder communist te zijn, of vreselijk van Wagners muziek houden, terwijl je zijn antisemitisme haat. Zo is het ook de normaalste zaak van de wereld dat een vrijdenker als Brahms
Ein deutsches Requiem, nach Worten der heiligen Schrift componeerde (hij liet enkel bepaalde teksten weg waar hij totaal niet mee kon instemmen). Of zo kun je van middeleeuwse polyfone kerkmuziek houden, terwijl je er nooit ook maar één woord van verstaat (omdat het in latijn gezongen wordt). Overigens is het van die oude kerkmuziek bekend dat de cantus firmus waarboven het hele polyfone weefsel kunstig boven zweeft, en dus centraal staat, vaak een werelds volksdeuntje is. So much for the holiness of it.
En de ideologie zal bovendien slechts heel zelden een probleem worden. Een koraal als O Haupt Voll Blut Und Wunden heeft in wezen niets met christelijk geloof te maken, maar de smart en het lijden van de mens wordt in muziek uitgebeeld, oftewel het gaat eenvoudig om een algemeen menselijk gevoel. (Het bewijs is overigens dat de melodie niet van Bach was, maar een bestaand liefdeslied van Hässler).
Van Bach houden is sowieso supernormaal omdat hij een piek in de gehele westerse muziektraditie is. Daarom kan een Japanner ook een fan van Bach zijn. Zo iemand kan zelfs die geloofstraditie bestuderen en zich er proberen in te leven om Bachs muziek beter te kunnen begrijpen. De vraag of hij wel van die muziek kan houden omdat de componist in een bepaalde godsdienst geloofde, waar hij geen enkele binding mee heeft of voelt, zou niet bij zo'n luisteraar opkomen, en wanneer gesteld zou men die bizar vinden, en men zou je ervan verdenken één of andere geloofsfanaat te zijn.
Storm geeft goed aan waar het in de muziek om draait: "ontroering" en "een hunkering naar iets anders", en dat die zaken niet alleen voor gelovigen zijn weggelegd, en dus door iedereen kunnen worden meegevoeld. Voeg daar bij Bach nog aan toe de intellectuele genialiteit en je hebt genoeg om bewondering eenvoudig een vanzelfsprekendheid te maken.