Ik wil dus nog wel even duidelijk maken: ik ben geen fundi. Ik denk dus niet zo.
De eerste instinct van de mens komt voort uit goedheid, dat geloof ik. Als een naaste in nood is, dan probeer je die te helpen. Dat de mens ietwat complexer is elkaar steekt, weet ik, want de mens heeft ook de overlevingsdrang in zich, vandaar dat geplunder, terwijl men in nood is. Een mens zit tegenstrijdig in elkaar en zal evenwicht moeten vinden. En ik denk inderdaad dat ieder mens iets goeds in zich heeft. Het is alleen de vraag hoe ieder mens ermee om gaat dat dit naar buiten komt. Jij kan oorlog noemen, ik kan unicef noemen of weet ik welke organisatie nog meer. Er gebeuren niet alleen "slechte" dingen. Er zijn zoveel mensen waarbij het goede veel meer overhelt dan het slechte, en helaas is dat omgekeerd ook het geval.Distiple schreef:Dus jij gelooft in de goedheid van de mens????
nou ik niet. ik kan het ook bijna nergens terugvinden. De mens is een en al ego en zelfkickerij. Als je in de goedheid van de mens gelooft waar komt al die oorlog dan vandaan????
Zoals ik al zei mijn Godsbeeld is wat gewijzigd. En ik kan het allemaal niet anders bewoorden. Ik ben RK opgevoed en God is wat dat betreft gewoon een onderdeel van mij. Ik noem het God maar beperk me niet tot het Christendom. Ik geloof wel in Jezus Christus, maar de kans ik groot dat ik achter meer ideeen sta van andere religies, maar ik heb me daar nog niet in verdiept en kan daar niets over zeggen. Daarom schaar ik mij onder de Christenen (alhoewel zij dat misschien niet zo willen zien). Ik haal dus Dalai Lama erbij omdat hij voor mij een voorbeeld is van een onderdeel van God. Net als jij en ik, maar Dalai Lama en Jezus en nog vele anderen zijn al zoveel verder in hun leven dan jij en ik. Als wij zover zouden zijn, dan waren deze discussies niet nodig. Dan zouden wij al een helder beeld hebben en niet boos worden als soms iemand iets zegt wat ons niet aanstaat.Als wij allen onderdeel van GOD zijn, dan is GOD Al qeuada terrorist, pedofiel, moordenaar, hoereloper, etc. etc.
Dalai lama heeft hier niks mee te maken. Deze staat verre van het christelijke geloof vind het ook vreemd dat je hem erbij haalt. De Dalai Lama heeft namelijk GEEN bloed aan z'n handen(ook nooit gehad).
Als ik zeg dat iedereen een onderdeel van God is, dan bedoel ik ook iedereen. Hoe slecht en hoe mooi ook. Het is maar mijn visie. Waarom vindt je het zo erg dat ik Dalai Lama daar onder schaar? Wat heeft het te maken met het bloed dat er aan iemands handen kleeft?
En wil je nou echt beweren dat er nooit iets goeds kan komen uit iemand die iets slechts heeft gedaan? Zou niemand een tweede kans mogen krijgen? Die indruk krijg ik uit jouw verhaal, maar verbeter mij als ik het fout zie.
Al het goed en fout in de wereld maakt ons wie wij nu zijn. Voor mij is dat een heel reeel beeld. En meer dan geloofwaardig. Dat wij hier dingen moeten/kunnen veranderen, ook dat is mij heel duidelijk. Ik zeg niet dat ik het fout goedkeur, ik zeg alleen dat ik zie dat het er is en dat het een onderdeel is van het systeem. Wij zijn in staat het te wijzigen, wij doen dat alleen nog niet omdat wij de hogere belangen nog niet zien. Wij zijn nog te gefixeerd op het materiele.
Even terzijde:
En moordernaars... die zijn wel dubieus. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die vinden dat onze mannen en vrouwen in het leger geen geweer meer mogen hebben. Immers zijn zij ook (potentiele) moordenaars.