LonelyThinker schreef:
Je kunt het zo zien dat christenen de goede dingen altijd aan God toerekenen, maar de slechte dingen ook, maar dan als straf. Dat heb ik extreem letterlijk genomen. Niet letterlijk in de zin dat ik het ook echt geloofde, maar letterlijk in de zin van logische regels voor interpretatie van gebeurtenissen, als een soort wiskunde. Ik heb altijd proberen te redeneren zoals christenen, zoals ze de bijbel uitleggen, omdat ik het zo zat was met die gebeurtenissen, dat ik een verklaring eiste. Je kunt de exegese bijbel gewoon exact letterlijk nemen. Toen ik dat deed, gebeurde er met mijn belevingswereld wat ik probeerde uit te leggen. De exegese van de bijbel leidt tot tegenspraken.
Werkelijk ik probeer te volgen wat je zegt, maar eerlijk gezegd snap ik absoluut niet wat je probeert duidelijk te maken.
Misschien ben ik slecht in logisch redeneren, en ik had altijd een dikke onvoldoende voor wiskunde, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor mijn onbegrip. Of de exegese van de bijbel leidt tot tegenspraken is goed mogelijk. Het ligt er maar aan van welke kant die uitleg komt. Ik vind dat boek ook zonder exegese al tegenspraken genoeg bevatten om het totaal ongeloofwaardig te maken.
Ik heb de vrijheid genomen de zinnen die ik niet begrijp te onderstrepen, in de hoop daarmee helderheid te krijgen.
Ik zal zeker rekening houden met je korte ervaring als ongelovige.
Als verzachtende omstandigheid maak ik je attent op mijn zeer lange ervaring, hoewel ik ernstig betwijfel of de langere tijdsduur bijdraagt aan de intensivering van ongelovigheid