Natuurlijk mag dat. Maar een mens mag dan ook domme dingen doen. De vraag lijkt me toch eerder of het verstandig is om zomaar aan te nemen dat je veilig bent in die zogenaamde gouden kooi.Wilsophie schreef:Die gouden kooi vind ik illustratief wel een mooi gegeven,. Misschien is dat wel zo. Mag een mens zich niet veilig voelen in een zogenaamde gouden kooi?
Ben je van oordeel dat we iedereen die met zo'n illusie van een veilige gouden kooi zit, kritiekloos moeten laten doen? Ook als die die illusie aan anderen probeert aan te praten? Ook als je van oordeel bent dat die illusie nare gevolgen kan hebben?
De vraag lijkt me eerder: Waarom zou je dat zomaar aannemen? Ben jij van oordeel dat iemand zomaar een vers uit een heilig boek kan lezen en dat kritiekloos moet aannemen? Indien niet waarom dan wel dit vers uit dit heilig boek?Wilsophie schreef:De Bijbel noemt het "Buiten de legerplaats".
Waarom wordt bij het begrip "twijfel" gesuggereerd dat het "gezond" is?
Het is juist daarom dat ik op een vraag over 'zekerheid' mocht verwijzen naar Rom. 8 vers 38.
Immers 'niets kan mij scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus". Waarom zou ik hieraan moeten twijfelen?
En vind jij twijfel dan niet gezond? Hoe moet een mens ooit van foutieve opvatting afgeraken als hij niet twijfelt? Er kan natuurlijk ook ongezonde twijfel zijn waar men de kans dat men fout zit veel te hoog inschat en men nooit tot een basis gevoel van betrouwbaarheid komt maar een bepaalde basis twijfel, voldoende om te willen overwegen dat men fout kan zijn, lijkt me gezond. Is dat niet wat jij ons ongelovigen toewenst? Hoe anders zouden we tot geloof kunnen komen? Of meet je met twee maten en vind je het gezond als ongelovigen aan hun wereldbeeld durven twijfelen maar niet voor gelovigen aan hun religie?
Maar is die positie juist? Het lijkt me gewoon jouw waarheid. Er zijn heel wat mensen die niet twijfelen en toch fout zitten. Die ZEKERHEID verandert daar ook niets aan. Hoe weet jij dat jouw ZEKERHEID de werkelijkheid vertegenwoordigt en geen illusie is?Wilsophie schreef:Ik lees zo af en toe dat sommigen gelovigen in hun leven stranden en God verlaten; sommigen zien zelfs geen uitweg meer in dit leven en kunnen het niet meer aan. Wat geweldig dat dan toch geldt dat God de positie in Christus ZEKER heeft gesteld. Ik heb geen invloed op die positie. Twijfel doet daar niets aan af.