Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Storm » 22 jun 2016 01:08

MeFlower88 schreef: Ik heb dit nog, die boosheid en het laat me zeker niet onverschillig.
Ja ik herken het, niet de boosheid maar...het niet onverschillig laten.

Ik ben nooit boos geweest eerder weemoedig....en nog draai ik dagelijks muziek waar iets religieus in zit. Ach minder voor de tekst dan voor de muziek. Een thuisgevoel...het ontspant. Maar er zijn gaten in mijn geloof geschoten, door anderen en ik heb ze herkend. Paniek in het begin, nu..het is goed. In mijn christelijke omgeving voel ik me thuis, maar op christelijke forums voel ik steeds meer vervreemding.

Hoe is dat met jou?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 30 jun 2016 12:36

Hoi Storm :) ja grappig dat sommige dingen wel herkenbaar zijn, zoals het luisteren naar de muziek. Ik vind sommige christelijke muziek ook mooi maar geloof niet meer in de diepere laag die erin zit. Verder heb ik een cursus mindfulness gedaan waarbij ik een klein beetje geleerd heb om rust in jezelf te zoeken en vinden ipv buiten jezelf. Heel fijn was en is dat. Een aanrader. Hierin vervreem ik wel degelijk van mijn sociale omgeving. Men heeft nog steeds niet in de gaten dat ik niet meer geloof en men zegt dan bijvoorbeeld dat zo'n mindfulness cursus ook ingezet kan worden in je christelijke leventje, tja. Dat is voor mij dus niet meer nodig :^o :D . Heerlijk. Verder voel ik me al jaren niet op 1 lijn met christelijke fora. Vaak zitten hier hele zwart/witte opvattingen tussen, die ik niet uit kan staan. En ik zit/zat zelf in een gemeente waarbij het vrij open en niet-veroordelend was, zodat er veel mogelijk is en ook praktisch spiritueel. Je kunt dus heel lang mee blijven draaien, ook als je niet zo bezig bent met het christelijk geloof.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 18 sep 2016 19:35

Kom ja ooit van je geloof af.
Ja, dat lijkt mij voor veel mensen heel goed mogelijk.
Waar je niet vanaf komt zijn de herinneringen aan dat geloof, maar ik ervaar dat zelf niet als een probleem.
Ik kan nog midden in de nacht het tantum ergo voor je opzeggen gevolgd door het pater noster, enz enz. alles in het latijn en desgewenst met bijbehorende melodie.
Hetzelfde geld voor de oude Hebreeuwse gezangen. dat raak je niet meer kwijt. Ik ken volstrekt ongelovige beroepszangers die hetzelfde kunstje kunnen uithalen, zonder dat het hen emotioneel iets doet.

Ik ben een ongelovige die vijandig staat tegenover de meeste gevestigde zendingsreligies. Omdat ze tot veel kwaad, harteloosheid en onverdraagzaamheid kunnen leiden. Zij kunnen makkelijk vooral kleine kinderen tot in de kern van hun wezen onherstelbare schade toebrengen. Je hoeft maar een paar minuten naar zo'n afschuwelijk "bible-camp" filmpje op youtube te kijken en je begrijpt wat ik bedoel. Ik raak buiten mijzelf van woede als ik dat zie. Arme kinderen van 8,9,of 10 jaar oud die huilend op de grond in spamodische krampen in tongen proberen te spreken. onder leiding van een zwetende, dikke, van haat vervulde oude taart die langzaam gif in hun arme geesten druppelt.

Maar mijn dag begint met cantates van Bach afgewisseld met sacred music van Vivaldi of de wondermooie stemmen uit de wereld van de synagogale muziek. Ik beluister dat met stille dank aan het religieuze gen dat wij al honderdduizenden jaren lijken te bezitten, te samen met de olifant. Hoewel ik dat laatste niet kan bewijzen, zijn er aanwijzingen die ons die richting uit laten kijken

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 19 sep 2016 10:47

Gershom;

Voor mij geldt; waarschijnlijk niet. Ik ben geen kerklid meer maar nog enorm religieus. :) Ik geniet van het mooie wat voor mij in religie zit en ik erger me aan vele andere geloofszaken, eigenlijk aan veel gelovigen.
Minder in het dagelijks leven, meer wat er voorbij komt via fora's etc.

Ik vis de lekkere krenten uit de pap.
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 19 sep 2016 13:44

@storm
Een vraagje, dat je geen kerklid meer bent zegt niet zo veel. Maar je zegt dat je wel (Nog wel of nog steeds?) gelovig bent
Bezoek je dan zo nu en dan nog wel een kerk?
Stel je zelf je geloof samen?
Want als veel gelovigen jouw ergernis opwekken, dat ga je daar niet tussen zitten denk ik zo.
Kijk het zijn al meer vraagjes...

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 19 sep 2016 13:56

Storm schreef:Gershom;

Voor mij geldt; waarschijnlijk niet. Ik ben geen kerklid meer maar nog enorm religieus. :) Ik geniet van het mooie wat voor mij in religie zit en ik erger me aan vele andere geloofszaken, eigenlijk aan veel gelovigen.
Minder in het dagelijks leven, meer wat er voorbij komt via fora's etc.

Ik vis de lekkere krenten uit de pap.
Dag Storm,

Ik kan het mooie in religie niet meer ontdekken...en de lekkere krenten uit de pap vissen vind ik persoonlijk intellectueel, moreel en emotioneel niet eerlijk. Maar mijn ervaring is dat degene die zeggen nog enorm religieus te zijn, heel iets anders verstaan onder religie. Eigenlijk komen we dan op de vraag : wat verstaan we onder religie..... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 19 sep 2016 19:38

Sorry ik heb even problemen met het quoten.

Waarom schreef;

Dag Storm,

Ik kan het mooie in religie niet meer ontdekken...en de lekkere krenten uit de pap vissen vind ik persoonlijk intellectueel, moreel en emotioneel niet eerlijk. Maar mijn ervaring is dat degene die zeggen nog enorm religieus te zijn, heel iets anders verstaan onder religie.

Ja ik begrijp het hoor dat je dat zo vindt; maar ik heb eerlijk de vraag beantwoord. Zo is het momenteel, al heb ik lang geprobeerd rationeel het geloof uit mijn leven te bannen. Maar dat lukte me tot dus ver niet.
Ik heb me uit geschreven uit de kerk omdat ik inderdaad de Bijbel niet meer letterlijk zie als een uit de hemel gevallen boek.
Voor mij staan er zeker mooie teksten in de Bijbel; kun jij je die echt niet meer vinden? Is alles vertroebelt door de inderdaad ook afschuwelijk teksten met name in het O-T maar ook in het N-T. Of om andere redenen? De exclusiviteit van het christelijk geloof ook dat vind ik moeilijk. Ik ben enigszins een vrijzinnig ''christen'' geworden. Het woord christen gebruik ik steeds minder voor mijzelf. Vraag je me; "vindt je het christelijke geloof geweldig; dan zou ik antwoorden nee in veel gevallen niet. Maar de vraag: "kom je er ooit af?" is een andere.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 19 sep 2016 20:06

Gershom schreef:@storm
Een vraagje, dat je geen kerklid meer bent zegt niet zo veel. Maar je zegt dat je wel (Nog wel of nog steeds?) gelovig bent
Bezoek je dan zo nu en dan nog wel een kerk?
Stel je zelf je geloof samen?
Want als veel gelovigen jouw ergernis opwekken, dat ga je daar niet tussen zitten denk ik zo.
Kijk het zijn al meer vraagjes...
@Gershom;
Eigenlijk ben ik een gelovige twijfelaar, niets weet ik meer zeker. Maar dat is hier al bekend. Het enorm religieus daarmee bedoel ik dat ik het niet uit me krijg, er is een stuk over gebleven waarin ik de Liefde herken. Je zou me ook Jesus freak kunnen noemen. Ik doe er nu luchtig over maar er is beslist een enorme strijd geweest. Hier las ik; eigenlijk kun je niet meer geloven dat is moreel onaanvaardbaar. En ik streed om mijn geloof kwijt te raken. Maar nu ben ik zo ver...ik worstel niet meer, laat maar komen zoals het komt. Ik luisterde schuldbewust naar de (voor mij) mooie religieuze muziek, waarbij ik van binnen voelde...oh wat geeft dit me veel rust. Nu draai ik het weer, ik zing mee, pak alles wat met liefde te maken heeft. Niet eerlijk?? Het zei zo. Oh ja ik kom nog wel eens in de kerk omdat ik op een koor zit. Waar ik vanaf ging omdat ik dacht dat het eigenlijk niet meer kon, zingen in een christelijk koor. Maar ik ben weer lid en de liederen raken me nog zo als jaren geleden; soms hoor ik een tekst waarvan ik denk; nou, niet echt mijn ding. En wat betreft ergeren? Christenen zijn net als ieder ander dus in het dagelijks leven heb ik weinig problemen. Maar op bepaalde fora's kan ik met de discussies niet uit de voeten. Uitgesproken meningen het claimen van de waarheid, daar kan ik niks (meer) mee.
Bob Dylan

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 19 sep 2016 21:41

Storm schreef:Ik luisterde schuldbewust naar de (voor mij) mooie religieuze muziek, waarbij ik van binnen voelde...oh wat geeft dit me veel rust. Nu draai ik het weer, ik zing mee, pak alles wat met liefde te maken heeft. Niet eerlijk?? Het zei zo.
Maar dat doe ik ook, of liever ik deed het, want ik kan helaas niet meer zingen(mijn stem is weg het klinkt naar niks)
Ik mis dat nog iedere dag.
Maar ik luister nog steeds dagelijks een aantal uren naar voornamelijk religieuze muziek Cantates van Bach, synagogale zang(chazanoet) Russich en Servisch orthodox, oratoria van Händel. enz enz.
Het raakt mij emotioneel meer dan ik in woorden kan uitdrukken. Wat is daar niet eerlijk aan? Wie lieg ik daarmee voor?

Kijk de tekst, als ik er al wat van versta, doet mij helemaal niets. Tekst doet alleen ter zake als het 't ritme accentueert, maar voor mijn part zingen ze in het URDU, de betekenis dringt niet tot mij door. Het is als het luisteren naar een mooie opera.
Je weet daar zijn de meeste verhalen banaal of zo ingewikkeld dat het onwaarschijnlijk wordt, Maar de klank betoverd mij, en de betekenis ontgaat mij (Meestal gaat het over liefde, rivaliteit, en aan het eind word de vrouw doodgemaakt)

Maar dat alles heeft helemaal niets met geloof te maken. Alleen maar met je eigen emotie, die in een bepaald kanaal een uitweg vindt uit innerlijke behoefte.
Maar ik weet nog steeds niet of jij in goden gelooft, in duivels, en engelen en een hel en hemel, in een leven na de dood
In een schepper die dit alles in een bepaalde tijd (6 dagen maanden jaren of millennia) heeft gemaakt.
Als het antwoord ja is, dan ben je gewoon een gelovige zonder kerkgenootschap. Dan kan je blijkbaar heel goed leven met de aardige dingen uit de bijbel, en sla je de nare dingen over. Dat doen ze trouwens ook in de katholieke kerk.
En in de synagoge van vrijzinnige joden lezen zij in een jaar de hele Thora, maar slaan ze ook de vervloekingen over uit een vreemd soort bijgeloof.
Ga daar lekker mee door, en leidt je leven in de open lucht onder de sterren als een gelovige dak en thuisloze.
Maar zing onder een dak, want dat klinkt beter.
Waarmee ik maar wil zeggen.... Stop met alle schuldgevoel, want je bent niemand verantwoording schuldig

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 19 sep 2016 22:15

Gershom;
Even alleen deze reactie; bedankt!!
Bob Dylan

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 20 sep 2016 07:59

Storm schreef:Sorry ik heb even problemen met het quoten.

Waarom schreef;

Dag Storm,

Ik kan het mooie in religie niet meer ontdekken...en de lekkere krenten uit de pap vissen vind ik persoonlijk intellectueel, moreel en emotioneel niet eerlijk. Maar mijn ervaring is dat degene die zeggen nog enorm religieus te zijn, heel iets anders verstaan onder religie.

Ja ik begrijp het hoor dat je dat zo vindt; maar ik heb eerlijk de vraag beantwoord. Zo is het momenteel, al heb ik lang geprobeerd rationeel het geloof uit mijn leven te bannen. Maar dat lukte me tot dus ver niet.
Ik heb me uit geschreven uit de kerk omdat ik inderdaad de Bijbel niet meer letterlijk zie als een uit de hemel gevallen boek.
Voor mij staan er zeker mooie teksten in de Bijbel; kun jij je die echt niet meer vinden? Is alles vertroebelt door de inderdaad ook afschuwelijk teksten met name in het O-T maar ook in het N-T. Of om andere redenen? De exclusiviteit van het christelijk geloof ook dat vind ik moeilijk. Ik ben enigszins een vrijzinnig ''christen'' geworden. Het woord christen gebruik ik steeds minder voor mijzelf. Vraag je me; "vindt je het christelijke geloof geweldig; dan zou ik antwoorden nee in veel gevallen niet. Maar de vraag: "kom je er ooit af?" is een andere.
Dag Storm,

Ik zeg niet dat je naar jezelf toe niet eerlijk bent, al is de psyche van de mens een raar ding.....
Uiteraard staan er mooie dinge in de Bijbel, zowel OT als NT. Wat verwacht je anders van een menselijk boek?. Als religie zonder BIJWERKINGEN zou komen en alleen positief zou zijn voor zowel de belijders als niet-belijders van een bepaalde religie, dan zou ik er anders inzitten. Maar dat doet het niet. Religie komt NIET zonder bijwerkingen...

En zelf iets construeren als vrijzinnig Christen en op die eigen constructie verliefd worden en dat God noemen omdat je niet zonder kunt?. Zelf soms een e-sigaretje roken om dat je er echt niet zonder kunt en de andere afdelingen van hetzelfde bedrijf verkopen nog steeds de meest afschuwelijke sigaretten, en verslaven en vernietigen hele volksstammen!??
Voor mij is dat intellecueel, moreel en emotioneel gewoon een onmogelijkheid. Maar goed, ik ben een man...... :wink:

Ik houd zelf heel erg van klassieke ( en daarmee ook vaak religieuze ) muziek en musiceer graag. Er staat niet voor niets ook nog iets van Bach in mijn profiel.....;-)...Maar om mijn EIGEN emotionele gevoelens vormen van religie te noemen is een vorm van moderne krenten-uit-de-pap-visserij en iets naar religie omturnen wat het in mijn ogen niet is.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 20 sep 2016 10:22

Waarom? schreef:

Dag Storm,

Ik zeg niet dat je naar jezelf toe niet eerlijk bent, al is de psyche van de mens een raar ding.....
Uiteraard staan er mooie dinge in de Bijbel, zowel OT als NT. Wat verwacht je anders van een menselijk boek?. Als religie zonder BIJWERKINGEN zou komen en alleen positief zou zijn voor zowel de belijders als niet-belijders van een bepaalde religie, dan zou ik er anders inzitten. Maar dat doet het niet. Religie komt NIET zonder bijwerkingen...

En zelf iets construeren als vrijzinnig Christen en op die eigen constructie verliefd worden en dat God noemen omdat je niet zonder kunt?. Zelf soms een e-sigaretje roken om dat je er echt niet zonder kunt en de andere afdelingen van hetzelfde bedrijf verkopen nog steeds de meest afschuwelijke sigaretten, en verslaven en vernietigen hele volksstammen!??
Voor mij is dat intellecueel, moreel en emotioneel gewoon een onmogelijkheid. Maar goed, ik ben een man...... :wink:

Ik houd zelf heel erg van klassieke ( en daarmee ook vaak religieuze ) muziek en musiceer graag. Er staat niet voor niets ook nog iets van Bach in mijn profiel.....;-)...Maar om mijn EIGEN emotionele gevoelens vormen van religie te noemen is een vorm van moderne krenten-uit-de-pap-visserij en iets naar religie omturnen wat het in mijn ogen niet is.

Natuurlijk heb je rationeel helemaal gelijk; God is een mysterie voor me geworden. Maar Jezus ervaar ik nog als te dichtbij. Wanneer ik die muziek luister gaat het verder dan mooi vinden. Ik drink de woorden in me op als waarheid, op dat moment is het ...niets anders nodig hebben. Ik heb het geprobeerd uit mijn leven te snijden, maar ik kan het niet.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 20 sep 2016 10:59

Storm schreef:Wanneer ik die muziek luister gaat het verder dan mooi vinden. Ik drink de woorden in me op als waarheid, op dat moment is het ...niets anders nodig hebben. Ik heb het geprobeerd uit mijn leven te snijden, maar ik kan het niet.
Had je niet eens moeten proberen. Mooie muziek moet je altijd blijven beluisteren!
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 20 sep 2016 11:19

Ratio en emotie zijn dan ook 2 verschillende dingen. Misschien is het mogelijk emotioneel volledig gelovig te zijn terwijl je rationeel weet dat je atheïst bent?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 20 sep 2016 11:44

dikkemick schreef:Ratio en emotie zijn dan ook 2 verschillende dingen. Misschien is het mogelijk emotioneel volledig gelovig te zijn terwijl je rationeel weet dat je atheïst bent?
Dag Dikkemick,

Misschien, ik vraag het me echt af... De teksten van muziek van Bach ( cantates, passionen, etc ) brengen DEZELFDE klassieke christelijke boodschap. Rationeel is daar zelfde kortingsluiting, terwijl je muzikaal en emotioneel tot in het diepst van je ziel door geraakt word.

Iemand als Kierkegaard was een agnostisch Theist. Agnostisch omdat hij wist dat God rationeel niet te bewijzen was maar om Theist te blijven moest blijven geloven. Een andere uitdrukking van hem is dat een Christen zijn verstand moet KRUISINGEN.....
"If I am capable of grasping God objectively, I do not believe, but precisely because I cannot do this I must believe."[5]
(Als ik in staat ben om God objectief te benaderen, geloof ik niet, maar juist omdat ik dit niet kan moet ik geloven.)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme" onclick="window.open(this.href);return false;
En tegenwoordig hebben we ook spirituele Atheisten, zoals Taede Smedes. Er is juist een nieuw boek ( God, iets of Niets? ) van hem uit en vandaag staat er een interview van hem in Trouw.
https://twitter.com/tasmedes" onclick="window.open(this.href);return false; en op Trouw.nl ( Helaas achter PayWall )

Ik zelf persoonlijk kan hier niets mee, alsof een humanistisch atheisme automatisch tot nihilisme leidt. Het is juist de ontmaskering van Nietzsche dat het Christendom nihilistisch is......omdat het alle waarden omkeert

Plaats reactie