Dag Montem,Montem schreef:[Graag, ik zal er eentje noemen:Doppelgänger schreef: Geef eens een voorbeeld van zo'n toetsbare voorspelling en de bijbehorende toetsingsmethode?
De grote ontdekker van zeestromen op de wereld werd gedaan door de oceanograaf M.F. Maury (1806-1873). Toen hij ziek was las zijn zoon hem voor uit de Bijbel, en vielen de woorden ‘paden der zee’ uit Psalm 8 hem op. Hij zei: ‘als God zegt dat er paden in de zee zijn, dan zal ik ze vinden als ik weer beter ben.’ Hij veronderstelde dat door interactie van wind en water speciale stromingen zouden ontstaan die een soort ‘paden’ in de zee zouden veroorzaken, waardoor schepen sneller vooruit kunnen komen. Via logboeken van schepen bestudeerde hij de wind en de waterstromen op de oceaan. Op die manier ontdekte hij de verschillende grote zeestromen. De scheepvaart bespaarde enorm veel geld en het aantal ongelukken nam af. De zware en langzame transporten volgen deze routes nog steeds; doordat nu de meeste schepen door motoren worden aangedreven, hoeven ze de zeestromen niet meer te volgen.
Vreemd argument......en ook een beetje zielig.
Een aantal zaken om dat even duidelijk weer te geven.
Het doet niet terzake HOE iemand op het idee van een uitvinding of een wetenschappelijke theorie is gekomen. Al had deze oceanograaf M.F. Maury gedroomd van "paden in de zee" of er visioenen van gekregen. Het wetenschappelijke werk dat gedaan moet worden is hetzelfde.
Alsof het uitmaakt hoe Alfred Nobel op het idee van dynamiet is gekomen of hoe de quantum mechanicus Feymann kwam met de theorie van de Positron ( wat hem o.a de Nobel prijs opleverde ) dankzij een "bizar" idee van John Wheeler en waar hij een gedeelte van "stal" : "The one-electron-Universe. https://en.wikipedia.org/wiki/One-electron_universe" onclick="window.open(this.href);return false;
Het laat ook zien hoe Maury en jij tegen de Biijbel aankijken: Een veelal letterlijke lezing die ook nog kloppend moet zijn met de (natuur) historie. Dit is een MOGELIJKHEID, alleen je hebt de grootste massa van mede-christen gelovigen en vak-theologen NIET achter je.
Creationisten hebben VOORAL een theologisch probleem en dat maakt het vooral zo sneu en zielig. De letterlijke lezing van de Bijbel die ze met hand en tand verdedigen rondom (natuur) historie, verdedigen ze NIET als het gaat om de moraliteit van de Bijbel die heel wat DUIDELIJKER naar voren komt...., gek he?
Dat die arme kerel Maury meent uit de woorden van Psalm 8 : "paden der zee’ op te maken dat daarmee God zegt dat er oceaanstromingen zijn is gewoonweg sneu. Het is reletief "onschuldig": Hij vond nog iets wat bij z'n idee pastte en deed daarmee niemand kwaad. De wereldwijde zondvloed zoekers hebben het een klein beetje ( klein beetje maar ..) lastiger
Dat iemand zelfs bij letterlijk VERDICHTTE taal van een Psalm(!) nog op het idee KOMT om daar een wetenschappelijke theorie achter te zoeken....!??.
Helaas is het vaak minder onschuldig..., het zelfde stuk van Psalm 8 :
7 U doet hem heersen over de werken van Uw handen,
U hebt alles onder zijn voeten gelegd:
8 schapen en runderen, die allemaal,
en ook de dieren van het veld,
9 de vogels in de lucht en de vissen in de zee,
al wat over de paden van de zeeën gaat.
Orthodoxe gelovigen zien hier( naast een paar andere tekstgedeelten ) het argument in om de aarde te onderwerpen en als het uitkomt ook de natuur naar de hand te zetten. De natuur doet dan NIET meer ter zake...
Een paar quotes uit de link van het artikel beneden: Waarschuwing beter niet helemaal lezen dat artikel. Kan bevreemdend werken.
Wat mij tijdens die ontdekkingstocht het meest frappeerde, is dat de mens op aarde is gezet om die te bebouwen en te bewaren. Maar je ziet al snel in de Bijbel dat de mens die opdracht niet gehoorzaamt: de torenbouw van Babel. Volgens Joodse rabbijnen is die torenbouw niet zozeer een teken van trots, maar van onwil om de hele aarde te vervullen; de mensen bleven liever bij elkaar wonen.
Nog altijd wordt die opdracht bij lange na niet uitgevoerd en blijven we het liefst bij elkaar zitten. De helft van de voor landbouw geschikte grond in de wereld is ongebruikt. En allerlei beroepen –bijvoorbeeld de genotsindustrie– staan volledig los van de opdracht de aarde te bebouwen en te bewaren.
http://www.rd.nl/de-aarde-bebouwen-en-d ... B-1.270726" onclick="window.open(this.href);return false;
En jij mag me even helpen hoe ik het vers 3 van Psalm 8 moet lezen volgens een LETTERLIJKE lezing, moet te doen zijn voor een beetje creationist met zijn kijk op theologie..
Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen
hebt U een sterk fundament gelegd, omwille van Uw tegenstanders,
om de vijand en wraakzuchtige te laten ophouden.
En Creationistisch /Orthodoxe gelovige tegenstanders van "Global Warming" zien uiteraard in de bijbeltekst Genesis 8: 22 een bewijs dat Global Warming gewoon een Hoax is...
"
Voortaan, al de dagen van de aarde,
zullen zaaitijd en oogsttijd, koude en hitte,
zomer en winter, dag en nacht niet ophoude
"
En ik geef het nog EVEN express weer in zoals het in de grondtekst staat...Poezie... , Veel orthodoxe gelovige vinden ( net zoals de vertalingen die ze gebruiken ) de LETTERLIJKE tekst als proza en de LETTERLIJKE uitleg veel belangrijker......
Alsof VERDICHTTE taal inferieur is en misschien juist veel meer kan weergeven.....