Discussie over Islam, protest van binnenuit ?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: discussie over Islam en Europa

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:
gerard_m schreef:Als je uitsluitend bezig bent met de risico's die je zelf loopt en je niet verder bekommert over de rest van de wereld, dan heb je helemaal gelijk. Waarom maak ik me eigenlijk nog druk over klimaatverandering? Ik overleef die wel!
Ook voor de rest van de wereld geld dat het risico op omkomen tijdens een terreuraanslag, beduidend kleiner is dan omkomen in een of ander ongeval. De enige reden waarom wij dat anders ervaren is dat terreuraanslagen in de media komen en al die andere zaken waardoor mensen omkomen veel minder.
Dat geldt zeker niet voor de hele wereld, daarnaast ver-eng je de problemen nu weer tot slechts terrorisme.
Ik vereng dat helemaal niet. Het ging in dit deel over de gewapende Jihad en begon met mijn opmerking dat daar belangrijke voorwaarden voor waren en jouw opmerking of mij dat geruststelde.

En inderdaad dat geld niet voor de hele wereld maar het lijkt me niet nuttig om oorlogsgebied te betrekken in dit soort risico-analyses.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef:Je kan niet tegelijk opperen dat de leer van de RKK ervoor zorgt dat er verhoudingsgewijs meer pedofielen tussen de priesters zitten dan tussen de bevolking in het algemeen en beweren dat je daarmee priesters niet verdacht maakt.
Ik zie dat anders. De meeste moordenaars zijn mannelijk, maakt dat alle mannen verdacht?
gerard_m schreef: Blijkbaar zie jij dat zo, ik niet. Iedere moslim of priester blijft een individu en moet als individu worden behandeld. Niet iedereen leeft naar de leer, en mensen laten zich ook door andere zaken beïnvloeden.
Dat is de theorie. Dat is niet hoe mensen over het algemeen in de praktijk handelen.
Sommige mensen niet. Die zien allerlei berichten over aanslagen door 'extremisten' en politici en anderen die zich haasten om de islam vrij te pleiten. En daarmee worden niet alleen moslims, maar ook politici verdacht in hun ogen. De mensen waar je over praat, verdenken toch al moslims. Het niet benoemen, lost dat echt niet op.
Ik zie jou niets onderzoeken. Ik zie jou niet eens op zoek gaan naar onderzoek.
Je ziet mij überhaupt niet, hebt geen benul van wat ik wel en niet onderzoek/ onderzocht heb, dus dat wordt lastig oordelen lijkt me.

Natuurlijk suggereer jij wel. Je kan niet blijven herhalen dat we niet kunnen uitsluiten dat de katholieke leer de oorzaak is van de pedofilie bij priesters zonder dat dat bij anderen suggesties oproept.
Dat suggereert niets over mensen en gooit geen mensen op een hoop.
gerard_m schreef:In het geval van aangetoonde verbanden, moet je nooit vanuit dat idee mensen anders gaan behandelen. Zo is er een verband tussen afkomst en criminaliteit maar dat rechtvaardigt op geen enkele manier om individuen anders te behandelen vanwege hun afkomst.
Maar verband is iets anders dan oorzaak. Jij had het hierboven over oorzaken.
Waarom zouden we niet mogen onderzoeken of hier bijv. culturele oorzaken voor zijn? Of moeten we altijd maar krampachtig aannemen dat het een toevallig verband is? Dit is in elk geval niet wat "de man in de straat" doet, dus als je motivatie een angst om mensen op een hoop te gooien is, lost dat weinig op.

Ik vereng dat helemaal niet. Het ging in dit deel over de gewapende Jihad en begon met mijn opmerking dat daar belangrijke voorwaarden voor waren en jouw opmerking of mij dat geruststelde.
Jawel, jihad is veel breder dan terrorisme. Terrorisme is slechts één van de uitingen ervan, en zeker niet de belangrijkste.
En inderdaad dat geld niet voor de hele wereld maar het lijkt me niet nuttig om oorlogsgebied te betrekken in dit soort risico-analyses.
Sommige oorlogsgebieden zijn dat omdat er jihad is. Lijkt me onlogisch om die uit te sluiten. Als je puur voor jezelf zo'n analyse maakt, ligt dat natuurlijk anders.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jihad heeft binnen de Islam twee betekenissen. Enerzijds een niet geweldadige: Geloofsijver. Anderzijds een geweldadige: De strijd tegen de ongelovigen. Terrorsten die Moslim zijn beroepen zich op die tweede betekenis van Jihad, maar de meeste moslims stellem - zover ik het kan beoordelen - terecht, dat dit niet op grons van de Koran te verdedigen valt. De geweldadige Jihad mag slechts gevoerd worden tegen hen die met geweld de Islam bestrijden.

Ondertussen zijn er veel voorbeelden van geweld tegen degenen die de Islam met het woord bestrijden. En de Moslims die dat verdedigen zijn veel groter in aantal dan degenen die de terroristische Jihad steunen. Denk aan de fatwa tegen Salmon Rushdie en de geweldadige acties tegen cartoonisten. Het vermoorden van - meest onschuldige - mensen omdat er iemand een Koran verbrand heeft. en meer van die zaken.

Als we de vraag of men veilig is wil beoordelen is de vraag of iets een oorlogsgebied is uiteraard niet onbelangrijk. Meestal zijn oorlogsgebieden gevaarlijker dan niet-oorlogsgebieden. In Iraq echter eisen terrorstische aanslagen vrijwel evenveel levens als oorlogshandelingen. Dus helemaal te scheiden is het niet. Korea is formeel een oorlogsgebied. maar er is nu a; jaren een wapenstilstand. Dus ik denk dat het overlijdensrisico belangrijker is.
Ik wens u alle goeds
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Volgens veel geleerden is er nog een 4de fase op basis van de Koran. Vecht tegen ongelovigen en hypocrieten waar je ze kunt vinden tot ze in Allah geloven of de taks betalen.
Niet bedoeld om ongelovigen te doden, maar juist om ze te redden van de hel. Wel wordt er bij gezegd, dat je niet te ver moet gaan in wreedheden. Hebben ze zich onderworpen, stop dan.
ISIS lijkt wel te ver te gaan. Vandaar de 120 leiders, die stelling nemen tegen ISIS, maar aan het aanpassen van overige zaken, die niet meer passen in deze tijd, geen boodschap hebben.

Despite the high cost of living.....
it remains popular.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:
axxyanus schreef:Je kan niet tegelijk opperen dat de leer van de RKK ervoor zorgt dat er verhoudingsgewijs meer pedofielen tussen de priesters zitten dan tussen de bevolking in het algemeen en beweren dat je daarmee priesters niet verdacht maakt.
Ik zie dat anders. De meeste moordenaars zijn mannelijk, maakt dat alle mannen verdacht?
Ja! En dat zie je aan hoe mensen zich gedragen. Iemand die 's avonds een groep mannen tegenkomt zal zich behoedzamer gedragen dan wanneer die een groep vrouwen tegenkomt en dat is gebaseerd op het feit dat de meeste gewelddadigheden door mannen gebeuren. Dus ja alle mannen zijn op die manier verdacht.
gerard_m schreef:
gerard_m schreef: Blijkbaar zie jij dat zo, ik niet. Iedere moslim of priester blijft een individu en moet als individu worden behandeld. Niet iedereen leeft naar de leer, en mensen laten zich ook door andere zaken beïnvloeden.
Dat is de theorie. Dat is niet hoe mensen over het algemeen in de praktijk handelen.
Sommige mensen niet. Die zien allerlei berichten over aanslagen door 'extremisten' en politici en anderen die zich haasten om de islam vrij te pleiten. En daarmee worden niet alleen moslims, maar ook politici verdacht in hun ogen. De mensen waar je over praat, verdenken toch al moslims. Het niet benoemen, lost dat echt niet op.
Maar jij bent niet aan het benoemen, je bent aan het speculeren.
gerard_m schreef:
Ik zie jou niets onderzoeken. Ik zie jou niet eens op zoek gaan naar onderzoek.
Je ziet mij überhaupt niet, hebt geen benul van wat ik wel en niet onderzoek/ onderzocht heb, dus dat wordt lastig oordelen lijkt me.
Helemaal niet. Ik heb er geen probleem mee om iemand te beoordelen op basis van wat ik van hem kan observeren. Zo observeer ik op dit moment dat jij geen enkele moeite doet om naar onderzoek te verwijzen die je beweringen zouden ondersteunen.

gerard_m schreef:
Natuurlijk suggereer jij wel. Je kan niet blijven herhalen dat we niet kunnen uitsluiten dat de katholieke leer de oorzaak is van de pedofilie bij priesters zonder dat dat bij anderen suggesties oproept.
Dat suggereert niets over mensen en gooit geen mensen op een hoop.
Natuurlijk wel. Mensen zeggen niet zomaar wat zonder een boodschap te willen overbrengen. Dus als jij het nodig vind om steeds opnieuw iets te herhalen wat op zich triviaal is, want uiteindelijk kan je zo goed als nooit iets uitsluiten, dan gaan mensen dat als een boodschap tussen de lijnen interpreteren. Dat is hoe communicatie nu eenmaal werkt.
gerard_m schreef:
gerard_m schreef:In het geval van aangetoonde verbanden, moet je nooit vanuit dat idee mensen anders gaan behandelen. Zo is er een verband tussen afkomst en criminaliteit maar dat rechtvaardigt op geen enkele manier om individuen anders te behandelen vanwege hun afkomst.
Maar verband is iets anders dan oorzaak. Jij had het hierboven over oorzaken.
Waarom zouden we niet mogen onderzoeken of hier bijv. culturele oorzaken voor zijn? Of moeten we altijd maar krampachtig aannemen dat het een toevallig verband is? Dit is in elk geval niet wat "de man in de straat" doet, dus als je motivatie een angst om mensen op een hoop te gooien is, lost dat weinig op.
Wie heeft hier beweert dat je dat niet mag onderzoeken? Wat mij betreft, onderzoek jij er maar op los en kom dan hier met je bevindingen. Of zoek op het internet, het zou me verbazen als daar al geen onderzoek naar gevoerd is, wat zegt bestaand onderzoek hierover. Maar neen dat doe jij allemaal niet. Ieder keer als mensen er op wijzen dat jij hier geen degelijke ondersteuning hebt gegeven voor waarom mensen je standpunt serieus zouden moeten nemen, trek jij je terug in je theoretische bunker van "dat kunnen we niet uitsluiteten" en probeer je aan "we hoeven je niet serieus te nemen op dit punt" een draai te geven alsof we zouden beweren dat we niet willen dat het onderzocht wordt.

En eens te meer toon je aan dat je van alles door elkaar haalt. Wanneer ik er op wijs dat je het eerst over een oorzaak hebt en daarna een verband en dat dat twee verschillende zaken zijn, reageer jij alsof ik daarmee aangeef dat het om toevallig verband gaat, alsof verbanden enkel oorzakelijk en toevallig kunnen zijn.

Het is dit soort reacties van jou waardoor ik mij redelijk veilig voel in mijn besluit dat jij niets aan het onderzoeken bent of indien wel, je onderzoek van weinig waarde is want een onderzoeker die dat soort opmerkingen maakt en daarmee zijn onwetendheid op dit vlak etaleert, kan geen kwaliteitsonderzoek afleveren.
gerard_m schreef:
axxyanus schreef:Ik vereng dat helemaal niet. Het ging in dit deel over de gewapende Jihad en begon met mijn opmerking dat daar belangrijke voorwaarden voor waren en jouw opmerking of mij dat geruststelde.
Jawel, jihad is veel breder dan terrorisme. Terrorisme is slechts één van de uitingen ervan, en zeker niet de belangrijkste.
We hadden het niet over jihad in zijn algemeenheid, we hadden het over de gewelddadige jihad.
gerard_m schreef:
axxyanus schreef:En inderdaad dat geld niet voor de hele wereld maar het lijkt me niet nuttig om oorlogsgebied te betrekken in dit soort risico-analyses.
Sommige oorlogsgebieden zijn dat omdat er jihad is. Lijkt me onlogisch om die uit te sluiten. Als je puur voor jezelf zo'n analyse maakt, ligt dat natuurlijk anders.
Hoe maak jij onderscheid tussen oorlogsgebied waar de jihad gebruikt wordt als middel in die oorlog en oorlogsgebied waar de jihad de oorzaak is van de oorlog?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Discussie over Islam, protest van binnenuit ?

De discussie gaat blijkbaar niet meer over "protest van binnenuit". Moet ik de titel veranderen in "Jihad: Oorzaak of gevolg?"?
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

De protesten van Islamitische zijde tegen de meest radikale uitinfen beperken zich vooral tot protesten tegen geweldadige uitingen, Er zijn moslimgeleerden die allerlei politici berispen omdat ze het woord Jihad voor hun eigen doeleinden misbruiken en er zijn nog veel meer moslims die zich falikant keren tegen het terrorisme. Tegen vrouwenonderdrukking protesteren maar weinig moslims. Een vergelijking met de Rooms Katholieke kerk faalt op het ontbreken van een centraal gezag binnen de Islam.

Wat wel duidelijk is, is de export van Wahabitische denkbeelden vanuit saudi-Arabie naar de rest van de Moslim wereld, hetgeen overal tot ellende leidt. Daartegen wordt nog steeds weinig geprotesteerd. De saudi's presenteren het als een soort ontwikkeliingshulp maar het werkt de ontwikkeling alleen maar tegen. Helaas kunnen wij daar weinig tegen doen. We kunnen het trachten tegen te gaan in Europa, maar - zoals ik al eerder heb aangegeven - de grootste ellende geschiedt in Azie en Afrika. Niet in Europa.

Er zijn uiteraard weinig mensen die vanuit hun Islam-studie concluderen dat ze een oorlog moeten beginnen. De ellende is dat wie toch al geweldplannen heeft, al gauw de Jihad ontdekt als stok om de hond mee te slaan. Protesten van Islamitische geestelijken niettegenstaande.

Van onze kant kunnen we slechts wijzen op de mensenrechten en stellen dat ook de Islam die zou moeten eerbiedigen. De rest is aan de moslims. Maar laten we hen die daadwerkelijk protesteren alsjeblieft steunen. Het zijn er nog altijd te weinig, maar er zijn er!
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien maar eens wat aandacht gaan schenken aan de Gülen beweging.

Hij heeft het wel gedaan vlg. de democraten/theocraten/dictators in Turkije.'
http://www.nu.nl/buitenland/4307890/tur ... gulen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Maria schreef:Misschien maar eens wat aandacht gaan schenken aan de Gülen beweging.

Hij heeft het wel gedaan vlg. de democraten/theocraten/dictators in Turkije.'
http://www.nu.nl/buitenland/4307890/tur ... gulen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
We ontberen enige objectieve informatie hierover, dus wat kunnen we er mee?
En wat is het verband met protest van binnenuit. Over de Islam hebben Gülen en Erdogan geen verschil van mening, Wel over de macht van de president.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: We ontberen enige objectieve informatie hierover, dus wat kunnen we er mee?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fethullah_G%C3%BClen" onclick="window.open(this.href);return false;
Visies op Gülen

Gülen wordt gezien als een moslimintellectueel die mondiaal een serie sociale en educatieve initiatieven in gang heeft gezet om een nieuwe visie te ontwikkelen in relatie tot de hedendaagse realiteit. TIME Magazine riep hem in 2013 uit tot een van de invloedrijkste mensen ter wereld.[5] Hij wordt beschouwd als geestelijk vader van de Gülenbeweging, ook bekend als de Vrijwilligers- of Hizmet-beweging, en wil een bijdrage leveren aan wereldvrede middels innovatieve benaderingswijzen, vernieuwende ideeën en educatieve inspanningen.[6]

Zijn volgelingen roemen hem als belangrijk islamgeleerde met liberale ideeën en een open houding. Obstakels voor vrede liggen volgens Gülen hoofdzakelijk in drie domeinen, te weten: onwetendheid, armoede en verdeeldheid. Deze obstakels kunnen volgens hem overwonnen worden door respectievelijk onderwijs, ondernemerschap en altruïsme en dialoog.[7] Tevens vindt hij een evenwichtige balans tussen wetenschap, godsdienst en spiritualiteit belangrijk

Gülen sprak in zijn eerdere lezingen over de “Gouden Generatie” die in zijn mening gevormd wordt door een jonge generatie die de ‘intellectuele verlichting’ zou combineren met de zuivere spiritualiteit, wijsheid en voortdurende actie.[13] Een generatie die in staat is wetenschap met religie te verenigen, de verschillen hiertussen samen te brengen en de ideologieën en filosofieën van Oost en West nader tot elkaar te brengen.

Gülen gelooft dat mensen alleen door overtuiging nieuwe ideeën aannemen en is daarom sterk tegen bekeerdrang. Degenen die tot geweld overgaan, beschrijft hij als intellectueel bankroet;
mensen zullen immers altijd vrijheid van keuze eisen. Zeker wanneer het gaat om het regelen van hun eigen zaken en het uiting geven aan hun spirituele en religieuze waarden. Gülen meent dat seculiere democratie nu het enige levensvatbare politieke systeem is en daarom dienen mensen volgens hem te proberen democratische instellingen te moderniseren en te consolideren om een samenleving tot stand te brengen, waarin individuele rechten en vrijheden gerespecteerd en beschermd worden en gelijke mogelijkheden voor iedereen

Gülen meent dat de Koran en soenna (de traditie overgeleverd door profeet Mohammed) wel duidelijk mag zijn over godsdienstige waarden waarover men moet nadenken en die men moet hooghouden in een staat, toch bevatten ze geen blauwdruk voor de politiek. Gülen komt vaak specifiek op voor democratie met als argument dat het de meest geschikte vorm van bestuur is in de moderne tijd en dat het volledig in overeenstemming is met de islam

Relatie met AKP

Steun tijdens periode 2001-2010

Gülen en zijn volgelingen hebben voor enige tijd de Turkse premier Erdoğan en zijn partij gesteund via hun media, en bij verkiezingen vanwege de beloftes voor meer democratie en rechten van (religieuze) minderheden.

Onderzoek in Nederland

Er zijn verschillende onderzoeken in Nederland verricht naar de Gülenbeweging. In opdracht van minister Ella Vogelaar heeft de AIVD de beweging onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat zij niet staatsgevaarlijk is en geen verontrustende activiteit voorbereidt.[10]

Op 4 juli 2008 werd bekend dat een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer een onderzoek wil naar subsidies die worden verstrekt aan Turkse organisaties, gelieerd aan Gülen. De initiatiefnemers, de SP en de VVD menen dat deze organisaties segregatie bevorderen en dat de subsidies juist voor integratie en onderwijs bedoeld zijn.[9]

Naar aanleiding van deze Kamervragen is de beweging uitvoerig onderzocht door Martin van Bruinessen. Hij concludeert dat de beweging niet-sektarisch is en integratie bevorderend is
Plus een fikse lijst met bronnen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@ Axxyanus:
De meta-discussie waarin wij telkens terecht komen, voegt m.i. niets meer toe aan dit onderwerp en zou het vervolg van dit topic daarmee slechts verstoren.

Laat ik deze beëindigen door vast te stellen dat we beiden onze standpunten hebben uitgewisseld en het niet eens gaan worden. Ik zou discussies - ook over de islam - graag op inhoud willen voeren, vanuit de wetenschap dat ik de dingen niet zeker weet en jij vermoedelijk ook niet. Ik vind het prima dat je mijn posts bekritiseert, maar ik had graag ook van jou wat inhoudelijke visie op het onderwerp zelf gelezen.

Wat betreft het onderzoeken van de materie, ik heb dit op vele manieren jarenlang gedaan, maar voel weinig behoefte om dat telkens aan te halen, daarmee de aandacht van de inhoud afleidend. Als ik met harde feiten aankom, mag je bronnen verwachten. Maar vanuit Absolute Waarheden redeneren is niet gebruikelijk op dit soort onderwerpen (en in het algemeen in sociale wetenschappen). M.i. is dit geen reden (of excuus) om geen standpunten in te kunnen nemen en met elkaar te bediscussiëren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Maria schreef: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fethullah_G%C3%BClen" onclick="window.open(this.href);return false;
Op grond van deze informatie is het buitengewoon onwaarschijnliik dat de man ook maar iets te maken heeft met een staatsgreep. Moslims die van mening zijn dat democratie volledig in overeenstemming is met de Islam zijn onze potentiele bondgenoten binnen die religie. Het is dus bijzonder triest dat juist hij wordt aangevallen als zijnde ondemocratisch. Waarop Erdogan zijn beschuldigingen baseert is vooralsnog zeer onduidelijk. Ook Erdogan beweert pal te staan voor de democratie, maar zijn daden lijken daar niet helemaal mee in overeenstemming.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het is eerder voorgekomen in de geschiedenis.
Gewoon al je machtige tegenstanders beschuldigen van landverraad.

Maar in zekere zin heeft hij misschien wel gelijk, als hij wil stellen dat gematigde en vrijzinnige moslims volgelingen zijn van het gedachtengoed van Gülen.
En dat dit een aanzet tot protest tegen ondemocratisch handelen kan zijn.
Het is een teken aan de wand om alle intelligentia, die maar enigszins maatschappelijk van belang zijn maar het niet met je eens zijn, uit hun ambt te ontzetten.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:@ Axxyanus:
De meta-discussie waarin wij telkens terecht komen, voegt m.i. niets meer toe aan dit onderwerp en zou het vervolg van dit topic daarmee slechts verstoren.

Laat ik deze beëindigen door vast te stellen dat we beiden onze standpunten hebben uitgewisseld en het niet eens gaan worden. Ik zou discussies - ook over de islam - graag op inhoud willen voeren, vanuit de wetenschap dat ik de dingen niet zeker weet en jij vermoedelijk ook niet. Ik vind het prima dat je mijn posts bekritiseert, maar ik had graag ook van jou wat inhoudelijke visie op het onderwerp zelf gelezen.
Dat lijkt me zinloos. Je kan geen discussie op inhoud voeren, als de inhoud niet betrouwbaar is. En net op dat vlak gaat het bij jou steeds de mist in. Je weigering om je tot betrouwbare inhoud te beperken en als anderen daar op wijzen dat af te doen als een metadiscussue die niets toevoegt en het topic verstoort.

Wat is jouw suggestie dan hoe men best reageert als het er op lijkt dat iemand zijn besluiten op een problematische manier lijkt te ondersteunen?
gerard_m schreef:Wat betreft het onderzoeken van de materie, ik heb dit op vele manieren jarenlang gedaan, maar voel weinig behoefte om dat telkens aan te halen, daarmee de aandacht van de inhoud afleidend. Als ik met harde feiten aankom, mag je bronnen verwachten. Maar vanuit Absolute Waarheden redeneren is niet gebruikelijk op dit soort onderwerpen (en in het algemeen in sociale wetenschappen). M.i. is dit geen reden (of excuus) om geen standpunten in te kunnen nemen en met elkaar te bediscussiëren.
Dit is een mooi voorbeeld van het probleem. Je moet niet gewoon aanhalen dat je jarenlang onderzoek gedaan hebt. Je moet hier enigzins tonen dat jouw onderzoek op een of andere manier betrouwbare kennis heeft opgeleverd. En dat heb jij hier nog niet gedaan. Onderzoek op zich, is betekenisloos. Onderzoek levert pas iets bruikbaars op als je de nodige voorzorgen neemt om te verhinderen dat of je jezelf voor de gek houdt of je laat meeslepen door je vooringenomen ideeën. De voorbeelden zijn legio van onderzoeken die waardeloos zijn omdat de mensen die onderzochten niet de nodige voorwaarden in acht namen om betrouwbare resultaten te bekomen.

Dus vertel eens van dat onderzoek. Wat heb je onderzocht? Wat was de nul-hypothese? Wat was de controlegroep? Hoe haal je oorzaken en andere verbanden uit elkaar?

Toon eindelijk eens je werk i.p.v. het enkel te vermelden en te verwachten dat we je op je woord nemen.
Heren, willen jullie deze meta-discussie svp beeindigen dan we in een ander topic (en in een ander subforum?) voortzetten? Het heeft niets met Islam te maken maar wel met vrijdenken.
Bij voorbaat hartelijk dank
Peter van Velzen
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het is ook lastig om iedere keer weer bij elke post de onderzoeken aan te halen, die hier al zo vaak zijn langs gekomen en iedere keer weer de passages uit de Koran en ahadith te copy-pasten. Iedere keer weer te verwijzen naar sites, waar beroepsmoslims hun uitspraken doen.
De reacties op Gerard-M lijken een beetje op wat de cardioloog bij ons vaak zei: "In welk wetenschappelijk tijdschrift kan ik je publicatie vinden?"
Uiteraard moeten beweringen grond hebben. Maar moet dat bij elke post met een lijst referenties? Je kan ook inhoudelijk op een post ingaan met jouw argumenten komen in plaats van steeds weer de dooddoener: "kom maar weer met je referenties."
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Gesloten