zwitserland betaalt aan Brussel om toegang te hebben tot de Europese markt, ze passen alle regels vd EU toe met vrij verkeer, ze houden zich aan alle EU regels (import oa) maar hebben niets te zeggen over de regelgeving.Jagang schreef: En waarom is het volgens jou onverstandig dat Zwitserland niet bij de EU is?
Wat maakt jou gekwalificeerd om dat te vinden?
ik vind dat onverstandig.
tjaMaar hoe is een referendum daarmee in conflict?
wat moet ik daarop zeggen?
ene referendum wilt belastingverlaging en de 2e een verhoging de staatsuitgaven.
da's een onmogelijk rekensommetje
Maar overheden gaan juist vrij slecht om met expertise,
da's jouw mening omdat men op tal van vlakken beslissingen neemt waar je het niet mee eens bent.
Kan gebeuren als jouw stem in de oppositie zit.
Maar als je daar doordacht over kan argumenteren, kan je daar toch ook over stemmen bij een referendum?
neen
een referendum is per definitie complexe materie herleiden naar een zinloze ja/nee vraag. Daar kan niets zinnigs uitkomen en eigenlijk zijn referenda zelfs inferieur aan onze democratie.
Natuurljk heeft dat wel met emoties te maken.
je kunt als burger rationele beslissingen nemen maar dan moet je wel alle data hebben. voor 99% vd Britse bevolking is het brexit-thema gewoon te moeilijk, en daar is niets mis mee
in sommige gevallen is er wel heel veel mis, zoals in dit geval.Nee, er is niets mis met niet alles weten en kennen.
Maar er is ook weinig mis met stemmen zonder van tevoren alle gevolgen te kunnen overzien,
referenda zijn ideaal voor demagogen. Farage heeft al 1 à 2 leugens moeten inslikken en Johnson wil de uitstapprocedure niet eens opstarten.want dat kunnen politici ook niet. Noch kunnen we de informatie die gekleurde politici daar over geven, zonder meer vertrouwen.
en al die besluiten zijn genomen en ingevoerd met een democratische meerderheid van de bevolking. Dat heet parlementen en regeringen en is per definitie democratishc.Er zijn de afgelopen decennia veel besluiten genomen die de breedste laag kiezers hard hebben geraakt.
democratie betekent ook je bij de meerderheid neerleggen. i
hier gooi een paar thema's op een hoop en een lokale politicus kan er niets aan doen als apple zijn laptops in Azie ineensteekt omdat het daar goedkoper is. Je toont hier je onwetendheid in dit soort complexe materie, is niet erg.Er is geglobaliseerd, met de belofte dat we daar allemaal van zouden profiteren.
Nu worden er banen bedreigd door goedkope arbeid van elders, en er wordt niets gedaan om de kiezer die destijds op politici vertrouwde, enige geruststelling en zekerheid te bieden waardoor mensen ontheemd achterblijven in een wereld waar schaalvergroting het toverwoord is.
ook het Europees parlement kent meerdere democratische grendels. Zowat elke beslissing vd Eu moet bekrachtigd worden door het nationale parlement. Het Nederlandse parlement in jouw geval, jouw stem, heeft die maatregelen goedgekeurd.In plaats van een geruststelling te ontvangen, krijgt men te horen dat de arbeidsmarkt geflexibiliseerd moet worden, en dar de werknemer óndernemer moet worden.
De zorgkosten stijgen het hardst voor de onderlaag, die als gevolg van EU maatregelen zo nodig aan de particuliere verzekering moest.
democratisch maw
opnieuw zo'n thema waar je amper weet wat er in dat verdrag staat, ik ook niet, en waar jij de implicatie onmogelijk van kunt inschatten. Politici kunnen zich laten informeren en zo op basis van hun ideologie beslissen. een ideologie op basis waarvan ze verkozen werden door jou en mij. Is het niet jouw stem dan behoor je tot de oppositie.Daarna moeten we weer geloven dat een Europese grondwet goed is voor ons allemaal, en vervolgens een associatieverdrag met Oekraïne.
wie niet stemt heeft altijd ongelijk en wie stemt moet iemand zoeken die hij meent te kunnen vertrouwen.als je je niet informeert en gewoon pvda stemt omdat heel je familie dat doet, je eigen keuze.En in dat licht bezien, vind ik het slaafse vertrouwen in politici onbegrijpelijk.
moest men tijdens de dutroux-crisis in Belgie referenda gehouden hebben, wij hadden gegarandeerd per referendumde doodstraf heringevoerd.En ik claim het recht om een dergelijke stem te hebben, om aan de noodrem te kunnen trekken.
verstandig? ik denk het niet