Is jood zijn een religie?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HankS
Diehard

Re: Is jood zijn een religie?

Bericht door HankS » 23 jun 2016 23:04

en? Kan ik mij tot het friezendom bekeren?
Nee want dat zijn twee verschillende niet met elkaar vergelijkbare zaken , je zou je best kunnen doen om de friese taal te leren . Als je dit kunt uitspreken kom je al een heel eind in de buurt "
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 23 jun 2016 23:08

lost and not found yet! schreef:
lost and not found yet! schreef:@ Appelflap,

Een van mijn beste vrienden woont in Israël. Is hij Joods denk je? En hij is atheïst. Wat is hij dan?
@ Appelflap,

Kan ik hier nog een realistisch antwoord op verwachten? Dank je wel alvast!
Nu nog maar een keer algemeen dan, daar Appelflap zeer selectief leest: kan ik een atheïstische Nederlander zijn?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 24 jun 2016 08:35

appelfflap schreef:Kan ik mij tot het friezendom bekeren?
Je kan in ieder geval toetreden tot het Friese volk. Er zijn maar weinig mensen die het friezendom aanhangen. Volgens jouw theorie zijn er dan ook maar weinig friezen. Daar is de FNP het weer niet mee eens.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 jun 2016 10:58

Vilaine schreef:
appelfflap schreef:Kan ik mij tot het friezendom bekeren?
Je kan in ieder geval toetreden tot het Friese volk. Er zijn maar weinig mensen die het friezendom aanhangen. Volgens jouw theorie zijn er dan ook maar weinig friezen. Daar is de FNP het weer niet mee eens.
Die hebben meen ik in het verleden een klacht ingediend bij Microsoft, omdat je wel Armeens maar geen Fries als taal kunt instellen :) Friexit.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

gezondverstand
Geregelde verschijning

Re: Imam en rabbijn met de mond vol tanden

Bericht door gezondverstand » 24 jun 2016 17:56

appelfflap schreef:lees de thora want daar staat die moederband in en dan zijn we dus terug bij het geloof. Het zijn tenslotte de leden van dat geloof die ooit die moederband als doorslaggevend element gekozen hebben.
Waarheid als een koe. Het is een religieuze regel die bepaalt of je ethnisch jood bent. Atheisten hoeven het niet te geloven. En waarom zou je? Idioot gedoe. Die totale joodse obsessie met raszuiverheid en genocidale woestijn godje Yahweh. Een gevaarlijke religie want

Afbeelding

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 24 jun 2016 19:51

appelfflap schreef:
lees de thora want daar staat die moederband in en dan zijn we dus terug bij het geloof. Het zijn tenslotte de leden van dat geloof die ooit die moederband als doorslaggevend element gekozen hebben.
Als je moeder bij je geboorte een Nederlander was, ben je dat als kind automatisch ook. Als dat ook in het Reformatorisch dagblad vermeld wordt, is het dan door religie bedacht?

Ik heb een kleindochter met 2 nationaliteiten. Eén van de vader, één van de moeder. Ze woont overigens in geen van beide landen waarvan ze de nationaliteit heeft.
Wat is ze nu? Ze mag pas als ze 18 is kiezen voor de nationaliteit van het land waar ze nu woont. Door rare kronkelingen in diverse wetten heeft ze dan 3 nationaliteiten en nog steeds geen geloof.

Is ze dan een 'nichtbürger"
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 24 jun 2016 22:11

Appelflap,

Ben jij een atheïstische Belg?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 25 jun 2016 16:00

appelfflap schreef:En ik begrijp het ook niet
ik ben een atheïst van christelijke afkomst. Waarom zou ik zonodig aan die christelijke term willen vasthouden? Waarom zou ik me op stukken uit die geschriften baseren om verder christen genoemd te kunnen worden. Ik ben een atheïst, geen christelijke atheïst, wel een atheïst van christelijke afkomst (zoals bijna iedereen hier). so what?
Je kunt geeneens een Christelijke atheïst zijn. Christelijk zijn staat synoniem aan theïstisch zijn.
Jood zijn, daarentegen, is niet synoniem aan theïstisch zijn.

Who is a Jew -- klik ;)
A Jew is any person whose mother was a Jew or any person who has gone through the formal process of conversion to Judaism.
It is important to note that being a Jew has nothing to do with what you believe or what you do. A person born to non-Jewish parents who has not undergone the formal process of conversion but who believes everything that Orthodox Jews believe and observes every law and custom of Judaism is still a non-Jew, even in the eyes of the most liberal movements of Judaism, and a person born to a Jewish mother who is an atheist and never practices the Jewish religion is still a Jew, even in the eyes of the ultra-Orthodox. In this sense, Judaism is more like a nationality than like other religions, and being Jewish is like a citizenship.
De meerderheid van de Joden is reeds atheïst. Is Judaism a Religion? -- klik ;)
More than half of all Jews in Israel today call themselves "secular," and don't believe in God or any of the religious beliefs of Judaism. Half of all Jews in the United States don't belong to any synagogue. They may practice some of the rituals of Judaism and celebrate some of the holidays, but they don't think of these actions as religious activities.
De moederband of gioer maakt mensen officieel Joods -- daar hoef je nou eenmaal niet noodzakelijkerwijs voor te geloven. Hoe zouden wereldberoemde atheïsten als Hitchens & Harris zich anders Joods kunnen noemen? Je claim was dat Jood zijn een religie is. Je bewering was helder, ik snap je relaas goed & het tegendeel is reeds vele malen aangetoond, zowel theoretisch als in de praktijk -- het heeft geen zin je standpunt telkens te herhalen.
Het is duidelijk dat men binnen het jodendom er zelf ook nog altijd niet uit is of het jodendom een volk, godsdienst, gemeenschap, natie, staat, ras, ... is. Die discussie al vrij oud maw.
De moederband of gijoer (het proces religieus Joods te worden) maakt mensen Joods. Om dit samen te vatten in een woord is moeilijk, zoniet onmogelijk. De United States Supreme Court noemt Joden ¨een ras¨, anderen noemen het een ¨etnische groep¨, weer anderen een volk of natie of een familie, Zie: What Is Judaism? -- klik ;)

Chaim
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Jandar

Bericht door Jandar » 26 jun 2016 17:30

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jood schreef:Jood kan verwijzen naar:

enkelvoud van Joden, iemand behorend tot het Joodse volk (geschreven met een hoofdletter)
aanhanger van het jodendom, iemand die de joodse godsdienst/cultuur aanhangt (geschreven met een kleine letter)
Dus... is jood zijn een religie? Ja.
Is Jood zijn een religie? Nee.
ChaimNimsky schreef:Ik ben een Joodse atheïst
Dat kan dus gewoon.
De een na de ander schreef:... joodse atheïst ...
Die combinatie kan niet, maar dat schreef ChaimNimsky dan ook niet.

Juist wanneer hoofdletter/kleine letter aan een woord een andere bekenis geeft, zoals in dit topic, zorgt het veelvuldig onzorgvuldig gebruik ervan (50% schat ik zo :wink: ) voor de nodige onnodige verwarring.
Voor een link altijd een spatie. Nu werkt de automatische link binnen de quotenaam. Maria

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 26 jun 2016 22:55

Dus we kunnen stellen dat er Nederlandse, Joodse en Belgische atheïsten zijn?

Ps, met hoofdletters of kleine letters heeft dat niets te maken in mijn opinie!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 jun 2016 08:52

lost and not found yet! schreef:Dus we kunnen stellen dat er Nederlandse, Joodse en Belgische atheïsten zijn?

Net zoals er Nederlandse, vrouwelijke en Belgische atheisten zijn. Jood zijn sluit het Nederandersschap helaas niet uit. Het sluit eigenlijk niets uit zover ik weet.
Ik wens u alle goeds

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 27 jun 2016 09:12

lost and not found yet! schreef:Dus we kunnen stellen dat er Nederlandse, Joodse en Belgische atheïsten zijn?

Ja, dat is nu eenmaal het verschil tussen hoe het religieuze en de etnische identiteit aangegeven worden . https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/jood-jood" onclick="window.open(this.href);return false;, ik denk dat je hier niet omheen kunt .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 27 jun 2016 23:40

Peter van Velzen schreef:

Net zoals er Nederlandse, vrouwelijke en Belgische atheisten zijn. Jood zijn sluit het Nederandersschap helaas niet uit. Het sluit eigenlijk niets uit zover ik weet.
Dus daarom kun je een joodse, of Joodse atheïst zijn!

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 27 jun 2016 23:42

HankS schreef:

Ja, dat is nu eenmaal het verschil tussen hoe het religieuze en de etnische identiteit aangegeven worden . https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/jood-jood" onclick="window.open(this.href);return false;, ik denk dat je hier niet omheen kunt .
Ik snap je punt niet zo goed. Mijn vriend is joods, geboren en getogen in Israel, en is atheist. Wat is hij dan?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 27 jun 2016 23:46

lost and not found yet! schreef:
HankS schreef:

Ik snap je punt niet zo goed. Mijn vriend is joods, geboren en getogen in Israel, en is atheist. Wat is hij dan?
Ps, Dan kan ik hem toch een joodse atheïst noemen? Maar wacht nog steeds op een antwoord van Appelflap!

Plaats reactie