Peter van Velzen schreef:Pardon? Waar ben je het niet mee eens? Dat er voldoende kwalijke ideeen zijn binnen de Islam? Wil je mogelijke goede kanten in de Islam even hard bestrijden? Vindt jij het maken van onderscheid tusssen goed en kwaad Cherry picking?
Peter, je geeft geen antwoord op mijn vragen. Prima, maar het wordt wel wat eenzijdig zo. Je gaf nl. voorbeelden van "goede kanten" van de islam, maar die kloppen m.i. niet.
De scheiding die jij aanbrengt tussen aspecten van de islam, bestaat in de praktijk niet. Het verschijnsel religieuze rechtbanken is het probleem, ook als deze rechtbank soms een goed besluit neemt. Regelgeving waarin de islam de samenleving ordent, dus ook het leven van niet moslims, zijn het probleem, ook al zijn niet al die regels persé slecht.
Zo zijn er meer voorbeelden. Wie de koran en zeker de hadith leest en serieus neemt, kan de mens niet centraal stellen want Allah staat centraal.
Ik hoef helemaal geen deel van de koran weg te gooien. Hebben we delen van de bijbel weggooid? Nee, dat hebben we niet . Desalniettemin hebben we het hier niet over het aanpakken van radikaal Christendom. Blijkbaar kan een godsdienst mild worden zijn zonder dat haar "heilige" boek dat is. We moeten alleen alle moslims aansporen om hun gezond verstand te gebruiken en de mens centraal te stellen. Velen doen dat al. Het zijn er echter bij lange na niet genoeg.
Je vergeet dat de meeste christenen wel degelijk een deel van de bijbel hebben "weggegooid", namelijk het oude testament. Met het idee dat de wetten door Jezus zijn vervuld, probeert de overgrote meerderheid van de christenen niet langer de regels uit het O.T. te volgen. En dat is maar goed ook.
Wat doe jij nu eigelijk om de radiale Islam in Europa aan te pakken? Hiet blijven pleiten voor een aanpak van de niet radikale Islam. zonder enig concreet plan?
..
Wat stel jij voor?
Kennelijk heb je deze post gemist:
Mijn mening is dat het aanpakken van de radicale islam het beste kan door de religie islam te bekritiseren, en niet uitsluitend het gedrag van 'radicale moslims'. Met respect voor de mens, dat staat voorop. Maar respect bestaat m.i. niet uit het ontzien van gelovigen uit angst dat ze gaan radicaliseren. Daarmee zeg je eigenlijk dat iedere moslim een potentieel terrorist is, dus voorzichtig met ze. Zo'n kijk op de mens vind ik juist niet erg respectvol.
Ik geloof niet dat mensen gaan radicaliseren naar geweld door kritiek. Je zou dan volop radicalisering moeten zien onder katholieken en andere christenen. Eerder zie je dat mensen wennen aan kritiek, weerbaarder worden en gaan nadenken over wat ze als dogma's aannamen. Lijkt me erg gezond.
Mocht kritiek bij moslims wel leiden tot meer extremisme, dan is er blijkbaar iets grondig mis met de manier van denken. Dat vind ik niet iets om rekening mee te houden. In een volwassen samenleving kun je kritiek hebben, ook op de islam. We nemen mensen daarmee serieus en nodigen ze uit om na te denken over wat ze geloven.
Helpt dit tegen radicalisme? In mijn ogen wel. Je laat als samenleving zien dat je staat voor je ideeën. In alle verscheidenheid is dat in elk geval de vrijheid van meningsuiting, waarbij ook hoort dat je ideeën en kritiek van anderen kunt accepteren. De samenleving staat voor dialoog met elkaar, niet voor angst. Een duidelijk signaal naar radicale moslims. Daarnaast neem je op deze manier moslims serieus als gesprekspartner.
En met kritiek bedoel ik dus nogmaals niet het gehak op bevolkingsgroepen van Trumps en Wildersen.
Natuurlijk moet er daarnaast veel meer gebeuren. Ik zou veel meer investeren in onderwijs over verscheidenheid en
(hoe onhaalbaar ook) graag al het religieuze onderwijs afschaffen (van welke religie dan ook), geldstromen waarmee radicale ideeën worden verspreid stopzetten, iedere vorm van discriminatie bestrijden, concentratie van minderheden in achterstandswijken aanpakken, etc.....