Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Marc Desmet - Euthanasie: Waarom niet.

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Ik ben nog niet overtuigd van het nut/de meerwaarde van een "dood op bestelling".
je lijdt niet, logisch dat die vraag zich niet stelt en je daar niet mee bezig bent
Ik ben er wel mee bezig, want ik wil de optie om er uit te stappen zelf ook achter de hand hebben wanneer ik zelf ernstig ziek zou worden, zoals ik eerder al aangaf.
Ik ben alleen niet voor het faciliteren van impulsieve zelfdodingen.
Wie dat echt wil, kan ook wel andere manieren vinden om dat te bewerkstelligen.

Maar goed, ik begrijp al dat het met deze pil waarschijnlijk niet zo gemakkelijk gaat.
Laatst gewijzigd door Jagang op 23 mei 2016 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef: Toevallig las ik gisteren over een aantal prominenten die vóór de invoering van de pil van Drion waren, bij 75 plussers.
Heb even geen zin om het linkje op te zoeken.
Maar dit vind ik dan wel weer vreemd.
Waarom zou je dan 75 moeten zijn voordat je een dergelijke pil kan krijgen?
Er zijn genoeg mensen die er al veel eerder klaar mee zijn, of die al veel eerder ernstig lijden.
Is een leeftijdsgrens stellen dan niet een beetje willekeur?

Het innemen van antibraakmiddelen begint overigen 24 uur van tevoren, lees ik.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Fenomeen schreef: Toevallig las ik gisteren over een aantal prominenten die vóór de invoering van de pil van Drion waren, bij 75 plussers.
Heb even geen zin om het linkje op te zoeken.
Een zelfmoordpil? Voor mensen die geen recht hebben op euthanasie? Kunnen we snel van de vergrijzing af zeker... 8*)
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jagang schreef: Er zijn genoeg mensen die er al veel eerder klaar mee zijn, of die al veel eerder ernstig lijden.
Is een leeftijdsgrens stellen dan niet een beetje willekeur?
Die leeftijdsgrens is inderdaad willekeur. Er zijn mensen die ongeneeslijk oud worden, maar gedwongen worden verder te gaan. Er zijn mensen die ongeneeslijk leven/lijden, die ook gedwongen worden door te gaan. De moraal van een ander is vaak de oorzaak van ondraaglijk leven/lijden. Sinds we god hebben ontmaskerd mag het toch duidelijk zijn dat de enige die beslist over jouw leven en de duur daarvan, jijzelf bent. Er wordt trouwens aangaande die duur, zonder je instemming vaak een besluit genomen door anderen door bijvoorbeeld behandelingen te staken.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Ik ben alleen niet voor het faciliteren van impulsieve zelfdodingen.
dat wil de overgrote meerderheid helemaal niet.

toch jammer dat zulke thema's altijd direct neigen naar allerlei drogredenen.
het is niet of koste wat koste in leven houden of in de Albert heijn voor 3,99 uit het leven stappen.
Jan van Lennip komt ook al met de klassieke besparingsdrogreden. Oudjes hun leven tegen hun wil beëindigen, om pensioen te sparen, is uiteraard geen euthanasie.

euthanasie met mogelijk zijn voor volwassenen, psychisch als fysisch, en bij kinderen zeker al voor fysiek lijden.
welk wettelijk kader is een ander verhaal.
Jan van Lennip
Diehard

kiks schreef:
Die leeftijdsgrens is inderdaad willekeur. Er zijn mensen die ongeneeslijk oud worden, maar gedwongen worden verder te gaan. Er zijn mensen die ongeneeslijk leven/lijden, die ook gedwongen worden door te gaan. De moraal van een ander is vaak de oorzaak van ondraaglijk leven/lijden. Sinds we god hebben ontmaskerd mag het toch duidelijk zijn dat de enige die beslist over jouw leven en de duur daarvan, jijzelf bent. Er wordt trouwens aangaande die duur, zonder je instemming vaak een besluit genomen door anderen door bijvoorbeeld behandelingen te staken.

Groet

kiks
Er is niets moralistisch aan het invoeren van een gereguleerde zelfmoordpil.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jan van Lennip schreef:
kiks schreef:Die ...... staken.
Er is niets moralistisch aan het invoeren van een gereguleerde zelfmoordpil.
Beweer ik dat of het tegendeel ergens?

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Ik ben alleen niet voor het faciliteren van impulsieve zelfdodingen.
dat wil de overgrote meerderheid helemaal niet.
Het is niet omdat de overgrote meerderheid dat niet wil, dat het geen gevolg kan zijn van bepaalde voorstellen.
appelfflap schreef:Toch jammer dat zulke thema's altijd direct neigen naar allerlei drogredenen.
het is niet of koste wat koste in leven houden of in de Albert heijn voor 3,99 uit het leven stappen.
Maar dat is niet duidelijk als in eerste instantie gewoon de pil van Drion opgevoerd wordt zonder verdere verduidelijking.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jan van Lennip
Diehard

kiks schreef:
Beweer ik dat of het tegendeel ergens?

Groet

kiks
Je geeft het ondragelijk leven aan de moraal van de ander.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jan van Lennip schreef:Je geeft het ondragelijk leven aan de moraal van de ander.
Wat dit te maken heeft met mijn post is me onduidelijk. Je haalt n.a.v. mijn bericht de "zelfmoordpil" aan. Daar werd in mijn bericht niet over gerept op gedoeld of gezinspeeld.

Groet

kiks
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

kiks schreef: De moraal van een ander is vaak de oorzaak van ondraaglijk leven/lijden.
Ik denk dat Jan van Lennip dit geinterpreteerd heeft al zou de moraal van een ander op zich het lijden veroorzaken. Waar jij wellicht bedoeld hebt dat de moraal van een ander er toe leidt dat men tracht het beeindigen van dit leed te voorkomen, niet omdat men de medemens wil laten lijden (alhoewel Christopher Hitchins sommigen - met name "Moeder Theresa" er van beschuldigt dit inderdaad te willen), maar meestal slechts omdat men de medemens kost wat kost in leven wil houden.
Ik wens u alle goeds
Jan van Lennip
Diehard

Peter van Velzen schreef: Ik denk dat Jan van Lennip dit geinterpreteerd heeft al zou de moraal van een ander op zich het lijden veroorzaken. Waar jij wellicht bedoeld hebt dat de moraal van een ander er toe leidt dat men tracht het beeindigen van dit leed te voorkomen, niet omdat men de medemens wil laten lijden (alhoewel Christopher Hitchins sommigen - met name "Moeder Theresa" er van beschuldigt dit inderdaad te willen), maar meestal slechts omdat men de medemens kost wat kost in leven wil houden.
@kiks Ik begrijp waarop jij doelt. Zoals Peter het zegt zo zie ik het ook. Ik vraag me alleen af of het moralistischer is een zelfmoordpil (daarover gaat de discussie ondertussen) te reguleren tegenover iemand tegen zijn huidige wil in leven te houden. Dat is waarover ik probeer te redeneren. Ik zie namelijk geen teken van overleven in een pil van Drion. Bij mij staat het overleven aan de kern van het bestaan. Ik hecht daaraan waarde.

Ikzelf ben nooit serieus met zelfmoord bezig geweest. Wel kan ik redenen lezen van anderen die het hebben gedaan. Vaak is er een situatie waarvan ik denk dat er echt veel meer mogelijkheden zijn dan het inluiden van de dood. Daarover wens ik nu niet uit te wijden. Dat is voor elke situatie anders. Het gaat over het vroegtijdig beëindigen van het leven. Mijn vraag is of het moralistisch is om die vooruitziende blik aan de mensen te ontnemen door middel van het bieden van de pil van Drion.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Jan, ik heb het idee dat wij een verschillend vertrekpunt hebben in deze discussie. Ik kom daar aan het eind van de dag op terug. Ben vandaag bezet door vrijwilligerswerk. :)

Groet

kiks
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef:[
Het is niet omdat de overgrote meerderheid dat niet wil, dat het geen gevolg kan zijn van bepaalde voorstellen.
daarvoor dient natuurlijk een wettelijke regeling.
al zul je dan nog steeds mensen hebben door wie het niet ver genoeg gaat of al veel te ruim is.
appelfflap schreef: Maar dat is niet duidelijk als in eerste instantie gewoon de pil van Drion opgevoerd wordt zonder verdere verduidelijking.
voor mij wel. eEen drionpil voor 3,99 bepleiten is gewoon het fundistandpunt aan de andere kant vh spectrum. Het tegenovergestelde zijn de fundi's die voor een absoluut onwrikbaar euthanasieverbod pleiten.
Mij lijkt het evident dat de grootste gemeenschappelijk aanvaardbare deler er serieus tussenin ligt.

Jan
het is altijd een individuele verhaal datje geval per geval moet bekijken. wat de ene kan verdragen is voor de andere ondraaglijk, toch moet je beide serieus nemen.
Er is veel mogelijk (psychisch, pijnstillend,...) maar toch hoort het er ook bij dat familie, artsen, instellingen,... accepteren dat het soms gewoon op, over en uit is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef: Het is niet omdat de overgrote meerderheid dat niet wil, dat het geen gevolg kan zijn van bepaalde voorstellen.
daarvoor dient natuurlijk een wettelijke regeling.
Je mist de context. Het gaat erom dat Jagang de opmerking maakte dat hij geen impulsieve zelfmoord wil faciliteren en dat jij daarover opmerkte dat niemand dat wil en dat zulke thema's neigen naar drogredenen. Maar het is natuurlijk best mogelijk dat Jagang de indruk kreeg dat bepaalde voorstellen i.v.m. euthanasie een risico inhielden wat het faciliteren van impulsieve zelfmoord betreft. En als hij dan zo'n opmerking maakt dan ben ik van oordeel dat dat serieus genomen mag worden i.p.v. in de hoek van de drogredenen weggezet te worden.
appelfflap schreef:
axxyanus schreef: Maar dat is niet duidelijk als in eerste instantie gewoon de pil van Drion opgevoerd wordt zonder verdere verduidelijking.
voor mij wel. eEen drionpil voor 3,99 bepleiten is gewoon het fundistandpunt aan de andere kant vh spectrum. Het tegenovergestelde zijn de fundi's die voor een absoluut onwrikbaar euthanasieverbod pleiten.
Mij lijkt het evident dat de grootste gemeenschappelijk aanvaardbare deler er serieus tussenin ligt.
Maar we wisselen niet van gedachten met de grootste gemeenschappelijke aanvaardbare deler. We wisselen van gedachte met specifieke personen en het is helemaal niet uitgesloten dat er tussen die specifieke personen mensen met een fundi-standpunt zitten.

Het lijkt soms wel of je verwacht dat wij gedachten kunnen lezen i.p.v. dat we gewoon reageren op wat er staat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie