experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

FransP
Forum fan

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door FransP »

Pas geleden nog tegen iemand gezegd.:"Als het placeboeffect is uitgewerkt, werkt homeopathie 'ook' niet' ".
Overigens wist zij niet wat homeopathie is. Iets met kruiden etc, antwoord wat je doorgaans krijgt.
Heb uitgelegd dat het in hoofdlijnen te maken heeft met extreme verdunningen.
Verder niet op in gegaan om de verjaardag van mijn vrouw niet te verpesten.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Vilaine schreef: Kortom, we moeten blijven waarschuwen, dat homeopathie niet werkt. Als mensen het zelf nemen, moeten ze dat zelf weten, maar het geven ervan aan kinderen zou verboden moeten worden tot ze 18 jaar zijn en zelf kunnen beslissen.
Als door de verdunning geen effect meer optreedt, is het voor een kind vergelijkbaar met een glas water drinken. Dat lijkt me niet iets om te verbieden. Het kan geen kwaad in dat geval. En als de middeltjes alleen dankzij het placebo effect goed doen, wat is er dan zo mis mee om het te gaan verbieden?

Waarschuwen (aan de ouders) is wat anders, vooral wanneer het mensen weghoudt uit het reguliere medische circuit.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Waarom verbieden? Waar ligt de grens van toestaan en wel verbieden?
Lijstje opstellen? Wel bij snotneus, niet bij longontsteking? Maar ik ben overtuigd dat het bij longontsteking beter werkt dan antibiotica, waar ik alleen maar enge dingen van hoor. Dus wel bij longontsteking en niet bij leukemie? Hoewel, ik hoor toch goede berichten uit India over homeopathie bij leukemie. En de vereniging kritisch prikken zegt toch echt bewijs te hebben, dat homeopathie beter werkt dan vaccinatie. Vaccinatie blijkt dodelijker dan de ziekte zelf.

Luisteren we naar de naïeve ouders of de wetenschap?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

HankS schreef:
Nee, je hebt het blijkbaar nog steeds niet echt begrepen, of je wil het niet begrijpen. De ervaring wordt niet aangevallen, de ervaring wordt betwist, jij voelt je aangevallen omdat je jouw ervaring niet kunt betwisten en die blijkt nu ook een herinnering die hevig verdund is . Je weet niet eens meer wat nu zo goed gewerkt heeft.
Je hebt werkelijk geen poot om op te staan en als je eerlijk bent weet je dat ook , maar het is beter voor jou als je volhoudt dat skeptcisme het probleem is dan je eigen goedgelovigheid, dat laatste is trouwens ook een stuk doorzichtiger dan kunnen verwachten dat vrojdenkers op een vrojdenkersforum niet zo zouden reageren.
Kom nou toch Ingi !
Als ik eerlijk ben ? vind ik het vooral bezopen dat mensen hier opeens hun ervaringen die ze gehad hebben moeten bewijzen. Ik ben geen troll, die valse reviews schrijft. Dan kunnen we dus meteen ophouden. Ik weet gewoon dat ik altijd homeopathische middelen gebruikte, behalve dan die die een dokter soms voorschreef. Zeker in die situatie die ik aanhaalde. Van sommigen weet ik de namen nog van 25 tot 30 jaar geleden of zo, van deze niet meer. Als ik niet eerlijk was zou ik zo lang googelen/zoeken tot dat ik het product zou vinden, wat toen onder die naam in gebruik was. De namen die ik nu tegen kom, heb ik nog niet herkend. Ik heb nog een boek, misschien dat het daarin staat. Volgens mij wordt er ook van uit gegaan, dat ik hier iets wil bewijzen. Dat is niet zo. Ik vertel mijn ervaring en herken gelijktijdig dat de werking blijkbaar niet bewezen is. Althans wat ik hier lees.

Wat dat aangevallen betreft...vind het gewoon flauw als men niet kan bewijzen dat ik die ervaring niet heb gehad dan maar bullshit wordt uit gekraamd. Ik vond die grap ook niet zo geslaagd, er zijn betere, eigenlijk reageerde ik ook daarop maar dat is dan weer offtopic..
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Cluny schreef:Zonder deze aanvullende info is jouw het-is-een_homeopathisch-wonder bewering niets waard.
Dat klopt als het geen homeopathisch middel was maar een kruiden preparaat of zo...dat vind ik dan nog een legitieme reden. Het was van Dr. Vogel of VSM en ik ging er vanuit dat alles homeopathisch was van deze merken. Dat zoek ik nu uit.
Hoezo ik ben niet eerlijk..had dit ook kunnen verzwijgen. 8*)
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Travelin van VSM was het, nu weet ik het ook weer. Heb nog een hele zooi VSM producten, zag ik net. Benieuwd of ze nog werken. :lol:
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ingi schreef:
Het was van Dr. Vogel of VSM en ik ging er vanuit dat alles homeopathisch was van deze merken. )
Het is Herr Vogel. Deze Jehova's Getuige mega-oplichter heeft een aantal jaren ten onrechte zichzelf een titel aangemeten, totdat deze kwakzalverijevangelist ontmaskerd werd. Al heel snel stond er het gewone A.Vogel weer op de doosjes.
Ingi schreef:Travelin van VSM was het, nu weet ik het ook weer. Heb nog een hele zooi VSM producten, zag ik net. Benieuwd of ze nog werken. :lol:
Een VSM-medicijntje. En echt homeopathisch. Gelukkig is de fabricage van dit nepmedicijntje al weer een jaar of 5 gestaakt. Volgens mij door de overheid opgelegde verplichting dat er voor de consument fatsoenlijke info op de verpakking van dit soort nepperijen moest komen.
Samenstelling van VSM Travelin Reistabletten:
Per tablet (250 mg): Cocculus indicus D4 25 mg, Ipecacuanha D6 25 mg, Nux vomica D6 25 mg, Petroleum D12 25 mg, Tabacum D6 25 mg. Hulpstoffen: cellulose (E460), melksuiker, magnesium stereaat (E572) en talk (E553b).

Ik zal beginnen met het eerste ingrediënt. De levantijnse visbes is een heel giftig besje.
lijfblad.
Genezende werking

De visbessen zijn in hun pure vorm giftig en bevatten het alkaloïd picrotoxine, dat bedwelmende eigenschappen heeft. Het homeopathisch geneesmiddel is echter zo sterk verdund dat de toxiciteit verdwenen is, en in plaats daarvan de genezende werking tevoorschijn komt. De verschijnselen die cocculus indicus in pure vorm zou veroorzaken, kunnen met de homeopathische verdunning juist behandeld worden.
en in plaats daarvan de genezende werking tevoorschijn komt.
Een typische homeopathische leugen. En al 200 jaar eindeloos herhaald. Met het verdwijnen van de giftigheid komt er helemaal niets voor in de plaats.
*** (wordt vervolgd) ***
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef:En ik geloof niet dat ik in staat zou zijn met placebo geloof de reisziekte van mijn kinderen te beïnvloeden. Dat noem ik in dit geval echt bullshit. Niets hielp. Wat een toestanden, we konden vaak niet eens meer verder rijden. Misselijk zijn en moeten overgeven in de auto is geen pretje. Ik vind het ook nogal wat, zonder ze te kennen te beweren dat ze daar wel of niet op reageren. Maar ik begrijp wel dat je het algemeen bedoelt. Ik dus niet. Met alle respect en begrip voor dat mensen niets met dit soort zaken hebben, ik heb niets met oordelen in een situatie die je niet eens kent. Zo kan ik het ook. Ik heb zelf geen probleem mee dat mensen hier graag bewijs hiervoor willen. Ik heb dat niet nodig, ik weet wat ik heb meegemaakt.
Wel ik wil best aannemen dat je weet wat je hebt meegemaakt maar daarom is je verklaring nog niet juist.

Wat je hebt meegemaakt is dat je kinderen niet meer misselijk werden toen ze dit middel innamen. Dat wil nog niet zeggen dat het middel de oorzaak was. In dubbelblind onderzoek zijn er ook altijd mensen in de controle groep wiens toestand verbetert. Dat soort zaken gebeurt nu eenmaal en ik wil best aannemen dat het een zeer overtuigend effect heeft als je zoiets overkomt. Maar de werkelijkheid en de manier waarop onze hersenen die werkelijkheid verwerken heeft als gevolg dat we onszelf gemakkelijk bedotten.

Weten wat je hebt meegemaakt, is daarom vaak genoeg geen goede reden voor de verklaring die je aan te bieden hebt voor dat meegemaakte.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ingi schreef:Travelin van VSM was het, nu weet ik het ook weer. Heb nog een hele zooi VSM producten, zag ik net. Benieuwd of ze nog werken. :lol:
Travelin van VSM is een combinatie van Cocculus indicus, Ipecacuanha, Nux vomica, Petroleum, en Tabacum, maar vooral melksuiker. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Travelin is complex homeopathie. Iedere klassiek homeopaat kan je vertellen, dat dat onzinnig is en echt niet helpt.
Homeopathie werkt met 1 middel, heel specifiek op de individuele patiënt toegeschreven.
Complex middelen hebben niets met homeopathie te maken, maar is zalfkwakkerij.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vilaine schreef:Travelin is complex homeopathie. Iedere klassiek homeopaat kan je vertellen, dat dat onzinnig is en echt niet helpt.
Homeopathie werkt met 1 middel, heel specifiek op de individuele patiënt toegeschreven.
Complex middelen hebben niets met homeopathie te maken, maar is zalfkwakkerij.
Maar goed het schijnt te helpen als je bloedsuikerspiegel een beetje laag is :D
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het is dus een interessant besje, de vrucht van de Aziatische klimplant Anamirta cocculus.
De giftigheid is in de 19-de eeuw al uitvoerig bestudeerd en beschreven, zelfs Darwin schreef er over. Ook Hahnemann de laatste alchemist van West-Europa zal de Cocculus-bes en het gele gif picrotoxine wel gekend hebben.
De leukste info die ik vond is deze.
Gratis E-Boek
De bes is dus giftig, hoe giftig weet ik niet. Voor mij is dit simpele advies genoeg: eet ze niet.
Als je te veel van deze bessen eet, wellicht is één besje al genoeg, dan zou je best wel eens vergiftigingsverschijnselen kunnen krijgen die grofweg best wel lijken op de verschijnselen van wagenziekte. Ik stel grofweg omdat te veel picrotoxine ( de giftige stof in de bes ) ook hevige stuiptrekkingen opwekt die bij reisziekte dus niet voorkomen.
Om in de malligheid van de homeopathische oplichters mee te gaan...........
Het homeopathisch geneesmiddel is echter zo sterk verdund dat de toxiciteit verdwenen is, en in plaats daarvan de genezende werking tevoorschijn komt.
Alsof het een ontdekking van dit soort kwakzalvers is. Dat de giftigheid van een stof afneemt als je er minder van binnenkrijgt tot de hoeveelheid zo klein is dat het helemaal niet meer schadelijk is.
De hoeveelheid bepaalt of iets giftig is. Het eten van een bord keukenzout is dodelijk voor mensen, maar het is geen bezwaar om zout (met mate) over het eten te strooien.
De vraag of het veilig is om de homeopathische hoeveelheid van dit gif preventief in het nog niet zieke kind te stoppen kan met ja beantwoord worden, de dosering die ik berekend heb is dat bij het eten van één melksuikertabletje VSM Travelin er hoogstens 1/40.000 bes in de maag belandt. Dat als "gepotentieerd" is met gedroogde bessen die met melksuiker gevijzeld worden. Als er met oertincturen gewerkt is, de besjes een halve maand in alcohol laten trekken en enkele druppels van deze vervuilde alcohol belachelijk veel te verdunnen en op een grote hoeveelheid vibrerend melksuiker sprenkelen dan zou er wel eens minder bessengifstof dan van 1/10.000.000 bes in het tabletje kunnen zitten.
Ja, het is sterk spul, die ouderwetse suikertabletjes van VSM.
"en in plaats daarvan de genezende werking tevoorschijn komt" is natuurlijk homeopathisch gelul. Pure onverdunde homeopathische kwakzalverijpraat. Een eerstejaars MAVO scholier met alleen maar zesjes op het rapport begrijpt al waarom.
De vraag die ik mij stel ( voor de zoveelste keer en waarschijnlijk ook voor de zoveelste keer zal ik geen antwoord daarop krijgen ) waarom is gekozen voor sterkte D4 en niet voor D6? De andere ingrediënten zijn ook D-6. Als je de bewering van deze kwakzalvende melksuikergroothandelaren zou moeten geloven is de homeopathische geneeskracht van D6 groter dan D4.
Eerlijk gezegd, ik heb het vermoeden dat er geen enkel besje in het product verwerkt is. Dat deze exotische bes totaal ontbreekt in het productieproces.
De melksuiker komt in 50 kilobalen de kwakzalverijfabriek in en dezelfde melksuiker verlaat het gebouw in mooie kartonnen doosjes in een doordrukstripje als pilletje van 1/4 gram. De prijs per gewicht verandert natuurlijk, Als je als gewone consument een kilo melksuiker in de winkel koopt betaal je ongeveer € 5, als VSM-product betaal je voor 40 melksuikerpilletjes ( 10 gram ) ook ongeveer €5. Dat is een factor 100.
Een gouden handel voor VSM lijkt mij.
*** (wordt vervolgd) ***
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

cluny schreef
Een gouden handel voor VSM lijkt mij.
Inderdaad en wat dacht je van de eend van 20 miljoen dollar :)

Vorig jaar werd in het Amerikaanse tijdschrift U.S. News and World Report opgemerkt dat slechts 1 eend nodig is om een middel te produceren dat in 1996 een verkoopcijfer van twintig miljoen dollar haalde. Het tijdschrift riep het ongelukkige dier uit tot ‘de eend van twintig miljoen dollar’.

http://skepsis.nl/eoshomeo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@ Cluny

Bedankt voor je uitleg. Ik meen dat Travelin nog wel verkrijgbaar is, maar onder een andere naam. Er zijn sowieso alternatieven. Wat de leugen betreft: ik geloof wel in het zelf genezend vermogen van het lichaam en dat dat gestimuleerd kan worden. Ze betichten elkaar over en weer van leugens. En artsen die zich er wel aan wagen worden afgebrand. Een heel verhaal. Het is mensenwerk op beide kanten. Als de ene kant niet te vertrouwen is, is dat de andere net zo weinig. Als leek blijft je niets anders over als zelf uit te proberen, en/of andere wegen te bewandelen. Die vaak net zo omstreden zijn. Zo kun je met voeding ook veel sturen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ingi schreef:@ Cluny

Bedankt voor je uitleg.
Graag gedaan. Was het wat voor je? Volgens mij zijn de VSM Travelin onderzoeksresultaten op een begrijpelijke manier op een rijtje gezet, eenvoudige taal, eenvoudige rekensommetjes en eenvoudige wetenschap. Is er nog iets waarvan je denkt, dat begrijp ik niet of dat kan niet waar zijn? Je mag mij altijd verbeteren of aanvullen. Overigens ik ben nog niet klaar met mijn commentaar bij dit VSM product.
Ik meen dat Travelin nog wel verkrijgbaar is, maar onder een andere naam.

Volgens mij niet, maar als ik het bij het verkeerde eind heb, dan lees ik graag hoe dit nieuwe VSM lactoseproduct heet.
Er zijn sowieso alternatieven.
Travelin is een leeg medicijntje dus eigenlijk is alles wat niet giftig is "een beter alternatief".
Wat de leugen betreft: ik geloof wel in het zelf genezend vermogen van het lichaam en dat dat gestimuleerd kan worden.

Dat van de leugen mag je iets uitgebreider vertellen want zo heb ik daar niets aan. Zodra je iets een leugen noemt, ben je eigenlijk verplicht deze bewering zo zorgvuldig en uitgebreid mogelijk te onderbouwen. Dus, over welke leugen heb je het? En wat heb je daar over te vertellen?
De rest, daar ben ik het wel mee eens maar je verzuimt de link te leggen naar homeopathie, de pseudogeneeskunst waar jij zo stellig in gelooft. Je gelooft dus bijvoorbeeld dat 1 enkel giftig tropisch besje genoeg verborgen (en ook onmeetbare en onmerkbare) geneeskracht bevat om een miljoen achterbankkinderen te behoeden voor wagenziekte? Ik doe dat absoluut niet.
Ze betichten elkaar over en weer van leugens.
Je vergeet dat de homeopathische leugen al miljoenen keren is aangetoond, in dit topic ook weer door mij. En zoals gebruikelijk redelijk overtuigend want er is nog helemaal niets van weerlegd.
En artsen die zich er wel aan wagen worden afgebrand.
Terecht naar mijn mening. Omdat de arts zich in het gebied van de kwakzalverij begeeft.
Een heel verhaal. Het is mensenwerk op beide kanten. Als de ene kant niet te vertrouwen is, is dat de andere net zo weinig.
Drogreden. Volgens mij bevalt de simpele waarheid jou niet en jouw manier om de voor jou harde realiteit niet te accepteren is een niet onderbouwde generaliserende valse beschuldiging te uiten.
Als leek blijft je niets anders over als zelf uit te proberen, en/of andere wegen te bewandelen.
Nee, je zou inspanning moeten leveren om de waarheid boven tafel te krijgen. Ook al is die pijnlijk voor jezelf.
Die vaak net zo omstreden zijn. Zo kun je met voeding ook veel sturen.
Dat kan, maar dan heb je het niet meer over homeopathie.
Plaats reactie