Ik ken dat en het is al moedig dat je je hier aangemeld hebt, dat zou ik destijds niet gedaan hebben. Toen ik nog geloofde wilde ik geen kwaad over God horen, ik sloot mijn oren daar voor. Degenen die kwaad over Hem spraken geloofden immers nergens in, een heel andere wereld. Ik voelde me gelukkig bij mijn Vader in de hemel. Hij en ik tegenover de rest van de wereld. 's Avonds vol overgave je hart bij Hem uitstorten. Dan voelde je de rust over je heen komen.Totdat ik me ging afvragen welke zekerheid ik eigenlijk had dat Hij bestond, Hij zei nooit wat terug. Dat ik niet in mezelf op mn knieën zat te praten. Ik kon er geen éen vinden en toen was het ook vrij snel uit tussen ons. En je wil niet weten wat ik er voor in de plaats heb gekregen.
Dank je wel. Moedig is een groot woord, ik had totaal andere verwachtingen. Maar, zoals ik al heb gezegd, daarvoor had ik me eerst beter in het forum moeten verdiepen.
Neemt niet weg dat ik niet wist dat er zoveel afkeer is/was, van iets waar ik zóveel aan ophang. Waar ik zoveel steun en houvast aan heb, alle dagen. Dat is wellicht een beetje naïef geweest. Natuurlijk weet ik dat die mensen er zijn, alleen hier tref/trof ik ze ineens allemaal tegelijk en daar ben ik in mijn eentje niet tegenop gewassen.
Het gevoel dat ik heb bij het geloof, laat zich heel moeilijk uitleggen. En ik zal eerlijk zijn: ik kan er moeilijk tegen als mensen daar zó over spreken, alsof ik het niet helemaal pluis heb ik de bovenkamer. Dat doet oprecht wel iets met me, het brengt in elk geval een vervelend gevoel teweeg. Het zet me aan het denken: ben ik nou zo naïef en dan denk ik weer: als zo'n klein beetje tegenspraak je al doet wankelen, hoe sterk is het dan allemaal?
Ik wil daar niet over nadenken; het zou de grond onder mijn voeten vandaag halen. Ik hecht grote waarde aan mijn geloof; het geeft me steun en houvast in mijn leven. Een soort basis, iets of Iemand die er altijd voor je is en waar je zekerheid hebt.
Nu weet ik dat ook dit wel weer in twijfel zal worden getrokken, maar voor mij wel belangrijk om te zeggen. Het is belangrijk om je te realiseren wat je zegt, dat het soms best even pittig (ik kan geen ander woord verzinnen) kan zijn voor iemand die wel gelooft.
Het heeft mij in elk geval wel degelijk geraakt, eerlijker kan ik niet zijn. En, dat had ik nooit van tevoren kunnen denken......